Byggnader 1 (Storbild) Ingen förstod riktigt vad hon hette eller hur hon
hamnade i Kvarstad mer än att man anade ett flyktingöde utöver
det vanliga. Sömmerskan från Kabul fick duga, men var denna
ort fanns på kartan visste man inte så noga. Långtbortistan,
nånstans, vilket kändes avlägset nog. Äldre stationshuset i Forsvik från smalspårets
tid, senare använt som postkontor. Förebilden är Vreten
på forna Hjo-Stenstorp och finns i flera exemplar på WNJ-järnvägen.
Förutom i Forsvik i Kråkvattnet och i Grottkvarn. Grepens stationshus
på Västra Vättern bygdens Järnväg är också
av Vretentyp, förebild Dala. (Se bild kap. Samtrafik)
Kyrkskolan i Bjurum Ett äldre uthus från Kungslena byggt av Göran
Tholin. Lägg märke till sättningarna i fasaden och hur
husgrunden är tryggt rotad i jorden. Flera hus modeller på
Skövdeanläggningen står än så länge på
lösan sand. Eller teddy, rättare... Det är ett oskick när
sockeln inte sluter tätt och som väntat ser man det inte förrän
bilden är framkallad... Socitetsvillan. (Storbild) Våmbs kyrka, Ann-Maries pièce de résistance. Materialet är balsaträ över en plywoodstomme. Jan Jangö, fylld av respekt för byggkvaliteten, menade att om man ställde modeller av det här slaget på museum och satte glas över, skulle folk titta vördnadsfullt, läsa på skyltar och strax börja tala om kulturgärning och liknande. Men vad göra när kyrkofriden plötsligt störs av ett slamrande WNJ-tåg som drar förbi så det skallrar i absidfönstren? Tja, första åtgärden vore väl att byta kugghjul i loket. En annan att lägga tidtabellen så att besökarna åtminstone inte störs på söndagarna. En annan kyrka på anläggningen har sin förebild i Mularp, en tredje, Luttra, är på planeringstadiet. Hur vi skall göra med domkyrkan i Skara har vi inte tagit ställning till än. |