Bankalas 2011

Årets bankalas började med dåliga odds. Denna syn mötte oss två veckor innan evenemanget.

Eländes elände. Inställning? Nej! Omdisposition? Ja! Vi flyttade till husets framsida och improviserade.

Resultatet blev bra. Folkligt, festligt, fullsatt. Kommersen och diskussionerna var snart i full gång.

Här försöker Sture Holmberg övertala ett oskyldig offer att köpa en sak han inte visste han behövde.
Göran Eriksson har en mer layed-back försäljnings-teknik.

Annars var det mycket modeller. Förra året hade vi åtta bord, i år tio, och ändå blev det trångt. Det kom en hel del moduler och årets reportage får därför tyngdpunkt på dessa.

Sture Byhlén såg vi redan förra året med Hedemoras polisstation. I år kom han med d:o järnvägsstation.

Birger Tiberg har efter idogt forskande lyckats utröna hur en kolbrygga kan ha sett ut. Dessa är inte speciellt väldokumenterade, för uttrycka sig milt.

Det här huset ser inte så mycket ut för världen men innehåller en unik sak. Hela taket är gjort i ett enda stycke, utskrivet med 3D-skrivare i plast. Inte direkt billigt men mycket arbetsbesparande. Hans Dagermark gjorde 3D-modellen, Claes Mattisson resten.

Klas Eriksson hade gjort en nätt, ytterst flyttbar modul kring banavdelningens verksamhet. Det minner mig om mitt sommarjobb 1969, på banavdelningen i Norrköping...

Modul över Vedde station på Själland. Ulrik T Jensen har gjort byggnaderna, Nils-Erik Norsker det rullande.

Lars-Erik Bergman med Farsarvets station såg vi också förra året. Dvs alla utom WNJs fotograf som totalt missade det hela. I år var beredskapen förhöjd och bilder införskaffades. Den medföljande texten beskriver enkelt hur man bygger sig sitt eget exemplar. "Man tager 18 600 Grythytteskiffer, 1200 Glavaskiffer osv." Jämfört med Lars-Erik var Sisyfos en latmask.

Brobyggare Juhlin har kommit långt med (naturligtvis) rörlig vägbro över Göta kanal vid Forsvik. Ska införlivas med banan, vad det lider. Den här bron ligger föreningen varmt om hjärtat. Den uppmättes vid en exkursion som förening genomförde i april 2005, Krister Brandts sista.

Reklam för reklam. En bild på SMJs kommande, tampong-dekalerade Ramlösa-vatten-finka.

Ulrik från Danmark har tumme med Heljan och han har lyckats övertyga dem om att ta fram en motorvagn i teak-målning. Detta är bara en prototyp men den ser mycket trevligt ut. Den skulle lätt platsa bland WNJs långa serie av "motorvagnselände".

Ola Ahlström bygger särkupévagnar som andra samlar frimärken. Han saknar bara gul 3:e klass skilling banco. Ola avslöjade i förtrolighet att han målat med samma sorts färger som graffittifolket använder. Hur han skaffat sig den kunskapen vågar vi inte tänka på. Vuxna karln, i flottan och allt!

Inför årets gruppfoto fick inkastare Bosse Hammarling jobba en hel del. Fortfarande missnöjd.

Till slut blev det ändå en bild, lite grann från ovan.

Eftersom Ammi var sjuk så fick lottdragningen skötas av ett reservlag: Lars Olof Karlsson, Per Olofsson och Anders Johansson.