Kalasbilder 3

<<Föregående sida

Allt om Hobbys reportagebil med ambulerande fotoateljé, alltid på på plats på bankalasen. Bilen, vars ägare utsattes för mycken smälek, byttes småningom mot ett kärnkraftverk i Magnetogorskområdet. Den stora gula Allt om Hobby-logon syntes som ett gapflabb varhelst VAZ 337 drog fram. Påtryckningar om att skrota den användes som bud i pågående löneförhandlingar mellan Allt om Hobbys dåvarande mj-reporter och centralredaktionen i Stockholm. VAZ Lada 337 , en förkortning av ryskans "vazmosjne" som betyder "kanske", förde en kontaminerad tillvaro, ständigt mobbad och utstött. Den fick inte ställas upp på parkeringsplatsen vid Ållebergs gymnasieskola med risk att kringstående fordon då skulle drabbas av hopprost. Som reportagebil fungerade den utmärkt. I combiutrymmet förvarades kamerautrustning och den visade sig idealisk att tranportera mj-moduler i. Ett betydande antal modellfoton i svensk mj-press har blivit till på VAZ-combins tak.

Skövde är en expanderande kommun, antalet parkeringsplatserna utanför klubblokalen krymper år från år. Så här såg det ut redan -93 när ett lätt duggregn föll över parkeringen. Det kommer att bli trångt år 2004.
   
En bra idé från och med jubileumsåret är att ställa bilen på intilliggande varuhusparkering och promenera sista biten fram.

Anders Wallquist, trogen gäst i Skövde, examinerar lok.
Tobias Ljung, smalspårsbyggare i O16,5, underhåller sig.

Tekniksnack på gården.

Runsten, etsad variant. Det skulle underlättat betydligt om tekniken varit känd när efterfrågan var som störst. Förebild från Åssunda. Skala HO. (En gåva från Gävle MJ-klubb. Ingen minns var vi ställde den, vi skäms och vågar inte be om en ny. Däremot syns Gävleklubbens julbock stort och tydligt över halva anläggningen.)

Finsk by fotograferas. Året är 1999. Modellerna som visas på ett Bankalas kan vara så många att man inte hinner med alla. Hela byar försvinner: – Va? Den såg jag aldrig.

Bankalasen breddar också den nordiska hobbygemenskapen. Här några finska pojkar på besök. Trea från vänster är Antero Alku, tvåa från höger Tapio Keränen, kända namn i finska mj-sammanhang. Det här gänget har en sak gemensam förutom språket. De bygger ruggigt vackra modeller. Var de kommer förvånar de världen, senast i Dortmund där ett finskt diorama tog första priset. Vi sätter stort värde på deras närvaro.

Testing, testing... Under den tid KB var städslad som mj-redaktör på Allt om Hobby inkallades medlemmar i Skövdebolaget, mer eller mindre frivilligt som referensgrupp för att bedöma nya produkter. Den samlade sakkunskapen – så länge vi orkade (it's a hobby, remember...) – garanterade seriös konsument journalistik, men risken fanns också att Skövdeklubben, mer eller mindre i maskopi med sig själv, hamnade i personalunion med marknaden och förlaget Allt om Hobby.
    Här har expertgruppen Dagermark-Axelsson-Mattisson-Björkelund tagit sig en titt på Peco code 75, då en stor nyhet. Vi har den erfarenheten att code 75 är väsentligt snyggare för den som bryr sig om utseendet men att code 100:s växeltungor sluter bättre an elektriskt. Vi borde också ha kopplat code 75-växlarna på ett omständligare men smartare sätt.
    En del materiel, Lima, Liliput äldre Fleischmann, fungerar inte på code 75, vilket var att vänta med tanke på hjulflänshöjd m.m. Mer förvånande är att t.ex. Jecos förnämliga S1, som går utmärkt på code 75, spårar ur på code 100.

Glyttigheten är total när provkörning pågår en trettondagsafton i Kvarstad, inte en tanke på något annat än hur loket uppför sig. Från vänster Göran Axelsson, Björn Tufvasson, Rutger Friberg och Bengt Geidvik.
Samma plats men på ett bankalas och med annan besättning. Från vänster Lars Gustafsson, Tobbe Holmberg, Kalle Karlsson och Hans Dagermark.

Det mest förbjudna. Det finns bara en sak som är värre och det är att ta i andras modeller. Men ryktet sprider sig att vi äro gentleman alla. Antalet medhavda damer ökar år från år. Modellerna också. Frågan om det är OK att komma med lady i stället för modell är med välkommen båda besvarad. Kvistigare blir det om medhavd dam jobbar som modell, en situation vi ser fram emot men ännu inte ställts inför. Modeller av det slaget är ännu så länge sällsynta på bankalasen och får under alla förhållanden heller inte vidröras.

<<Föregående sida