Elektrolok D-lok 383 och 308 i Mölltorp.
SJ litt Ha och Hg i Mölltorp Statens järnvägars elektrolok littera Hg, det vanligaste på linjen Skövde-Karlsborg som på modellanläggningen representeras av Mölltorp som är den station där SJ möter WNJ och varifrån sidolinjen på privatbanan mot Forsvik-Tiveden-Laxå utgår. Modellen är en byggsats från Skanex och anses vara en av de bästa svenska modeller som kommit ut på marknaden. Rapiden är en annan favorit, länge på
önskelistan innan den kom som modell och inte heller särskilt
sannolik på Karlsborgsbanan. Ett Ub-lok växlar i Mölltorp där det inte hör hemma. Det är den första i en rad modeller av ett länge önskat favoritlok, en inte helt enkel Perl-byggsats med Merker & Fischer-underrede där hjulen visade sig klogga igen väldigt fort. Modellen fungerade bättre med Roco-chassi som användes i nästa upplaga. Nuvarande Ub-modeller av Jecos tillverkning är pålitligare ändå men Ub är knappast ett linjelok. Det hör hemma på modelljärnvägar med mycket spår och stora rangerbangårdar. Växlingen på SJ-spåren i Mölltorp var inte större än att den klarades med ordinarie dragfordon, vanligen ett WNJ-lok som efter de avtal som fanns tilläts gå in på statsbanans spår. Rutinen var den att SJ-tåget stannade på spår två och att WNJ-loket kopplade intill de vagnar som skulle vidare mot Skövde. (Många läsare som bor längs Karlsborgsbanan minns säkert växlingsuppehållet i Mölltorp, hur WNJ-loket, ofta försenat, töffade förbi och hur det gick som en stöt genom tåget när vagnarna sköts intill.) En trotjänare på Skövdebanan är denna
modell av Statens Järnvägars litt Mg, en HobbyTeknik-plåt
över ett Kleinbahnchassi som varit med så länge att det
mist sitt nyhetsvärde. Igen: detta är den mest pålitliga
mekanism som rullat på Skövdeanläggningen (och den har
rullat långt). I brist på malmvagnar (sådana gick inte
på Karlsborg) låter vi Mg:n dra ett tungt tåg Fleischmann-Roco-Pocher
svenska vagnar, gärna med reklampåskrifter. Resultatet har
blivit ett färgglatt tåg med, numera, inte så få
samlarmodeller. Det dånar i lokalen när Mg-tåget rasslar
igenom Mölltorp.
Sällskapet har gott om rullande materiel. Tillsammans disponerar medlemmarna en ansenlig lokpark, fråga är bara hur den skall motiveras på anläggningen. Vad göra med t.ex. Jecos Rapid-lok eller Tekno Byggs Mdr-dressin, båda trevliga modeller men kanske inte typiska på Karlsborgsbanan. Resultatet blir att de degraderas till vitrinmodeller som bara i undantagsfall visar sig i Mölltorp när vi kör tidigt 60-tal.
SJ litt Ha, en byggsats från Jeco, monterad
av Skövdesällskapets lokbyggare framför andra, Göran
Axelsson. Kvalitetsstämpeln, tillfälligt ändrad, är
en passning till trogna märklinister.
|