Mölltorp
(Storbild) Eftermiddagståget från Karlsborg med D-lok och Co vagnar passerar Mölltorp. Detta är "tåget" som vi som är födda före Märklins Da föreställer oss det. När bilden publicerades i Allt om Hobby påstods den visa hur långt etstekniken kommit, något som fortfarande är svårt att säga emot. Pendeltåget mot Forsvik klart för avgång. WNJ motorvagn 15 möter ordinarie SJ-tåg i Mölltorp. "Ententöter" var ett problembarn med osäkra prestanda. De äldre av oss minns den på detta spår, de ännu äldre minns WNJ-bolagets DEVA-vagn och de något yngre... ...boggierälsbussen som här står klar
mot Forsvik på spår 3. Gengasaggregatet sitter kvar. Det dröjde
flera år efter kriget innan det monterades ner. Yo15 blev lösningen
på "motorvagnseländet". Den skötte pendeln i
många år och förtjänar namnet "trotjänare"
ett begrepp som genast används så fort ett fordon ser lite
använt ut. (Första gången använt i svensk mj-litteratur
av Jan Jangö, bland annat i boken Tåg som hobby och då
om tyska tankloket BR80, Fleischmannbanans lilla "slitvarg".)
...eller så här, sittandes nämligen. Tidigare, före ombyggnaden var det vanligt att parkera ovanför tunneln, något som förbjöds efter en SJK-resa för en del år sedan. Bilderna överst visar utsikten från ett kamerastativ men det finns bilder som... ... denna med ett kolande E-lok där vi frågar
oss från vilken höjd de tagits, om fotografen flugit över
samhället. De påminner inte så lite om det gamla tricket
att föra någon upp på ett högt berg för att
därifrån fresta honom med all världens härligheter:
Tenshodo, Brimalm och vad de heter... (Standardverket i detta ämne
är Arthur Klimkes Betraktelser från låg höjd.) Andra gäster i Mölltorps lokstation, så liten den var. Två lok litt K4 och på vändskivan SJ Sa 938. Idealiska för WNJ-banan där tanklok var modellen. Vändskivan i Mölltorp och Kvarstad räckte inte till för de större SJ-maskinerna. B-loket, till exempel, med vindklyvarfront och strömlinjeform är vackert att se, men skall inte upplevas i backgång. (Flera B-lok som vi kört på Skövdeanläggningen saknar av denna anledning koppelkrok fram.) Ett foto för den sanne trainspottern från den tid WNJ:s lokomotor 2 ännu var i drift. Det är en mystifierande bild. Vi kan med skäl fråga oss vad den gamla personvagnen har på SJ-spåret att göra och hur den alls kom in i bilden. Enligt uppgift i WNJ-boken skrotades den 1915. Låt oss tills vidare våga antagandet att här är något som inte stämmer, att uppgiften är felaktig, att WNJ vagn CD nr 3 funnits kvar i alla år, att den kan ha stått väl skyddad någonstans, men att den kanske på denna bild som i så fall är den sista körs iväg till skrotning. (Vilket förvånar igen. Vagnen förefaller vara i gott skick åtminstone exteriört att döma av det man ser av den.) I Mölltorp, som överallt på anläggningen, finns husmodeller efter västgötska förebilder. Här Ökulls kvarn och Helénsgårdens vaktmästarboställle, äldsta kvarvarande Skövdehus från branden 1759. Kvarnen placerades medvetet våghalsigt nära kanten där det är som allra mest trångt på anläggningen. Vi räknade med att den snart skulle gå i golvet eller att taket skulle fläkas av när förste besökaren fastnade med tröjan. Någon vindskiva har vi fått sätta tillbaka men modellen har klarat sig oväntat bra vilket är ett gott betyg åt alla "spotters" genom åren. Den psykologiska effekten, rädslan för att "förstöra" något, visar sig fungera som osynlig barriär. Folk drar åt sig armbågarna i stället för att luta dem mot kanten. I stället för skarpslipade plexisargar kan du alltså pröva metoden att ställa ömtåliga modeller längst ut. Ett rälsbussläp har spårat ur sent en
afton och blockerat SJ-linjen vid övergången i Mölltorp.
Ekipaget står ännu kvar i väntan på bärgning
tidigt nästa morgon. Bilen är tc Drecklagers Citroën. (Här
hör jag den vaksamme läsaren fråga sig hur det kan stämma.
Trafikchef Drecklager slutade 1945. Fotot är, som vi skall se, av
senare datum. På detta vill jag bara svara att jag kan väl
inte veta allt heller. För övrigt håller jag helt med
Ekelöf: jag vill inte veta av några invändningar här.)
Ett godståg från Karlsborg på väg in mot Mölltorp. Mölltorp från en ovanlig vy, nämligen Brakåsens miltärområde. Mölltorp station, i väntan på sena kvällståget till Skövde. |