25 år på Bankalas
av Krister Brandt
Ordet känns lite felstavat.
"Barnkalas" borde det väl heta? Nej, då. R:t är
medvetet utelämnat, osäkert vem som först myntade uttrycket
som blivit ett begrepp bland svenska modellrallare.
Banan som det kalasas på
är Skövde Modellsällskaps "Westergötland-Nerikes",
en järnvägsanläggning av mer vuxet slag, med egen historieskrivning
och klart formulerad målsättning, "koncept" som det
heter i nusvenskan.
WNJ beskriver ett stycke
Sverige några år efter andra världskriget och på
väg in i 50-talet. Vi är öppet nostalgiska, men försöken
att precisera tiden till "en oktoberdag 1953 " slog mindre väl
ut. Kriget och 40-talistångesten passar inte heller och 30-talet
känns för långt bort. Om någon frågar så
rör vi oss i tiden före transistorn, när Sickan Carlsson
sjöng, ångloken ännu gick i trafik och många läste
Teknik för Alla. Wentzels låg fortfarande på Apelbergsgatan,
Cliff-limmet höll vad det limmade, Koreakriget kom allt närmre,
det är några år kvar till första RevelIbyggsatsen
och Da-loket.
Så ungefär,
tänker vi oss tidsepoken vi bygger. Det finns det till och med protokoll
på. Normaltid är "40-tal" men vi kan också
datera fram oss till "järnvägens sista tid", början
av 60-talet då persontrafiken lagts ner och allt som syntes på
WNJ-banan var en SJ-lokomotor med vagnuttagning. Z65 är sista loktyp
som accepteras på banan, efter högertrafiken blir det för
modernt. Fast det förstås, vill någon köra X2000
så går det också för sig, så länge det
inte blir en vana. De mest renläriga av oss, de som föredrar
att trilskas med gamla ånglok och betvagnar, får vända
ryggen till när snabbtåget drar på genom Mölltorp...
Det är ständig sensommar på
anläggningen, en vindstilla vardag i september. Det börjar skymma,
det lyser här och var i husen och det är lite kyligt. Vilket
betyder att alla fönster är stängda också i personvagnarna
och att färre Preisergubbar rör sig utomhus. (Ser du noga efter
är det relativt tomt på perrongerna, resande som skall med
tågen väntar inne i stationshusen.)
Vi använder hellre ordet "järnvägsmodell"
än "modelljärnväg" och betonar att vi heter just
"modellsällskap", något som breddar tanken och öppnar
för annat bygge än enbart järnväg. Konceptet är
i första hand att skapa ett trovärdigt landskap, att de små
tågen förbinder och ger liv åt samhällena gör
inte modellen sämre. I varje fall inte så länge loken
håller realistisk hastighet och tågsammansättningen är
historiskt korrekt.
I stadgarna står inget om skala, men förebilden
skall vara svensk, enkannerligen västgötsk. Hur Närke,
som ingår i den stolta bansignaturen, är representerat på
banan är svårt att visa. Det finns ett avträde med förebild
från Örebro Södra, vi hyllar och uppmärksammar gärna
närkingen Bruno Kock och hans Yxkrokens Järnväg men i övrigt
hänvisar vi otydligt till linjen någonstans norr om Kråkvattnet,
mot Röfors-Laxå till. WNJ:s slutstation "Norrum"
antas ligga i Närke men var vet ingen. Örebro är det i
varje fall inte.
Däremot är det bestämt att järnvägens
sydligaste samhälle Kvarstad föreställer just Kvarstad
och att det ligger i Västergötland.
Se vidare kapitlet Bana. Det finns för övrigt
en hel bok i ämnet: Westergötland-Nerikes Årsberättelser
heter den, utgiven på Allt om Hobbys förlag.
Regler
Några bestämda krav på uppförande
finns inte men det anses omanligt att tala om annat än modellbygge
så länge bankalas pågår. Det är väluppfostrat
att föranmäla sig, det anses artigt att hälsa på
arrangörerna och det är ett gentlemen's agreement att man har
en modell med sig. Den kan föreställa vad som helst, oftast
med järnvägsanknytning, den behöver inte vara färdig
men den skall vara intressant nog att tjäna som samtalsämne,
vilket är själva poängen med "modelltvånget".
Hembyggda och ovanliga projekt ger poäng, att plocka fram senaste
köpeloket är begränsat intressant men är OK det också.
Många av oss lantisar har inte möjlighet att besöka alla
våra hobbyhandlare varje lördag. Så här långt
ute på prärien är det ont om mj-butiker. Det är postorder
som gäller och vi är hänvisade till annonser.
Frågan om modelltvång, om medhavd modell
som någon sorts inträdesbiljett har lagts i blöt varje
år men något formellt krav finns inte (även om en hårdför
falang, bland dem Allt om Hobbys chefredaktör Freddy Stenbom, hävdar
just detta och menar att det skulle fungera som ett kvitto på att
man är godkänd modellbyggare att man blivit insläppt på
Bankalas). Andra tycker tanken känns snobbig, elitistisk rentav,
och att man inte kan tävla i modellbygge. Hur som: Du är välkommen
också utan modell. Det är inte så att det sitter vitlöksdoftande
civilgardister i entren som hånskrattande krossar taskigt byggda
modeller under klacken... (Vasa? Nä, Freddy Stenbom har aldrig varit
på Bankalas... Hurså?)
Mera etikett
Ett bankalas går så till att deltagarna samlas
för att beglo Skövdebanan, eventuella medhavda modeller och
sig själva. Konstigare är det inte, gästerna står
själva för underhållningen, klubben håller med lokal
och vänligt bemötande och arrangemangen är enkla. Det är
som att kasta en bandyboll till en katt. Ställ upp några modeller
framför näsan på ett gäng hobbyspacklare och resten
är betingade reflexer.
Det är fortfarande all hobbyverksamhets
innersta kärna att den jämnar ut skillnader vad avser ålder,
religion och andra övertygelser. Bland hobbyfolk råder helt
andra hierarkier än i samhället i övrigt, som gärna
fäster avseende vid epåletter, lön och annat oviktigt.
Den som kan bygga en dressinbod av tändstickor efter egna ritningar
har högre status än den som bara hunnit med sin första
plast byggsats. Mässing är ett nobelt material, men det går
att skaffa sig renommé också i simplare kartong och ju färre
verktyg dess bättre. Den är kung bland modellbyggare som kan
maska ett fönster, montera ett svänghjul och blanda en primer.
Det går att leva länge på några berömmande
ord från våra brass hats, alltid på plats i Skövde:
Åh tusan, så du har byggt hela loket från scratch,
är fortfarande den största ärebetygelse som kan vederfaras
en modellrallare.
Försäljning
Det säljs och byts varor under ett bankalas, vanligen
som så kallad "boot-legging", baklucksförsäljning,
om man säger. (Nä, smarty. Inte av utan ur bakluckor.
Bankalasen är ingen veteranbilsträff.).
Vad det handlar om är hard-to-find-details
och diverse hemmaproducerat jox inklusive bytesvaror, men det gäller
att hålla nivån, något som vi hade besvär med innan
vi hittade rutinen för vad som kunde anses passande och vad som var
alltför storskalig affärsverksamhet. Kommunen som sällskapet
hyr av accepterar inte att vi öppnar salutorg hur som helst på
parkeringsplatsen.
Frågan blev besvärlig
och är så fortfarande. Vi vill inte stänga någon
ute och det kan vara en extra anledning att åka på kalas om
man vet att där finns ett brett sortiment prylar att köpa, att
man får peta på sådant som man annars bara läser
om. "Skövde Open" skall stimulera till ökat byggande,
vi vill varken krocka med den etablerade hobbyhandeln eller strypa företagsamheten.
Så hur göra
med begagnade-Märklin-månglare som slår upp sitt stånd
mitt i templet, skulle Rimbo Grandes agenter vara mer rumsrena och vad
skall vi säga om KB själv som tagit för vana att sälja
Astrid Gogglesworths västgötaböcker på Bankalasen?
(Passa på och köp, förresten, till kraftigt rabatterade
priser. Det finns fortfarande ex kvar av senaste succen Varats eländiga
mjukhet...)
För närvarande
är regeln den att vi accepterar försäljning så länge
det sker i vettig omfattning och vi talar om egen producerade varor där
tillverkaren själv är närvarande. Det är således
OK om Per Lindgren och Bosse Hobby-Teknik säljer sina pinaler på
plats, om någon källarpulare visar sortimentet och om någon
gjort sig omaket att importera mässingsprofiler som inte går
att få tag på någon annanstans så köper vi
det också. Skövdeträffen skall vara småserietillverkarnas
tillfälle, platsen där man möter sin publik, där det
inte kostar något att ställa ut mj-tillbehör som är
så speciella för så få att de inte går vägen
över den öppna fackhandeln.
Var' e som tänkt.
Enter
Bankalasen är från början
till slut en social grej i syfte att öka sammanhållningen mellan
landets mj-klubbar. De bygger på frivilliga insatser. Någon
speciell organisation för att administrera verksamheten finns inte.
Upprinnelsen till vad som
skulle bli en tradition i svensk mj- hobby började som ett systemfel
i juni 1980 när sällskapet gästades av några byggare
från dåvarande Hälsingborgs och Östermalms mj-klubbar.
(Se gruppbild från Mölltorps sittbrunn.)
Till samma träff hade
också inbjudits entusiaster från Värmland, svårt
nyfikna på vad Skövdebanan kunde vara för något.
I Allt om Hobby hade året innan stått att läsa artiklar
som visade banan "Im Rohzustand" som det heter i tyska Miniatürbahnen,
något som i detta fall betydde att grövre snickerier var på
plats och att det gick att köra med tågen. (Körning av
detta slag kallas för övrigt att "sträcka ut"
och lär kännas som en befrielse för trångbodda rallare
som sällan tillåts operera över mer än enstaka metrar
på pyttesmå bokhyllebanor.)
I Skövde fanns nu
möjligheten att låta loken göra linjetjänst, att
se dem dra rejäla tåg över sträckor få har
tid att bygga på egen hand. Vi hävdar likt Tony Koester i amerikanska
Model Railroader att det förnämsta sättet att utöva
mj-hobbyn är att pröva den socialt. Helheten i en klubbana blir
alltid större än de enskilda delarna var för sig, kollektiva
insatser ger synergieffekter som ensamvargar inte kommer i närheten
av. Och vad som än kan sägas om klubbanläggningar i övrigt
så blir det mycket spår att köra på. Vi vågar
tro att en god procent av landets hembyggda halvnollor rört sig åtminstone
någon skalkilometer på WNJ.
Det är också
en poäng att har du en bana dit andra kan ta med sig modeller får
du se åtskilligt på spåren, du behöver inte äga
allting själv. Smörläge, faktiskt. Vi har banan, de som
har lok men ingen järnväg, tar med sig modellerna. Du behöver
inte uppsöka hobbyaffären. Sitt ner och vänta bara så
får du se Rocos Dm3 på spåren. Och senaste Brimalm,
alla tänkbara hembyggen och amerikanska mässingslok och jag
minns inte allt. Vad jag framför allt kommer ihåg från
det "urtima" kalaset var en ångvagn från ÖMJ
av fabrikat Heinzl, en modell jag ditills bara suktat efter på bild
i MIBA men som nu kunde ses göra rundgång i Kråkvattnet
som var så långt det gick att köra norrut.
Totala spårsystemet är
idag hundratals meter, men vagnanhopning inträffar och risken finns
att du blir stående med ditt lok i Kvarstad. När bankalas pågår
kan vi inte garantera att du kommer ut på linjen, men vill du ovillkorligen
köra med eget lok är du välkommen en vanlig söndag
då trafiken upprätthålls under lugnare former. Banan
är alltid körbar med kort varsel, men ring och förvarna
så att vi är där.
Where do we go from here?
Genast vi samlades första gången
i Skövde ställdes frågan varför vi inte hade träffats
förr och varför man inte kunde permanenta idén om att
ses någon gång per år. Så föddes "Bankalasen",
på samma improviserade villkor nu som då men som en möjlighet
att också utanför storstadsräjongerna dra samman entusiaster
kring ett gemensamt intresse och där Skövde fick bli skärningspunkten.
Men fortsättningen
var inte självklar och vi kände oss inte mogna för rollen.
Om några år kanske. Flera av oss ville skynda långsamt,
tyckte inte vi hunnit någon vart ännu, vad fanns egentligen
att titta på? Landskapet var och är fortfarande
målat med breda penslar och detaljeringen provisorisk. Först
ville vi nå "färdiggrad 5" vilket innebär en
detaljnivå där mesta jobbet är att städa rent i fågelholkarna.
(Ett mått på detaljering hittade vi på
The Pendon Layout, vår referens i mycket. Där finns till exempel
ett grönsaksland. Jodå, man kan tydligt se vilka sorter som
odlas. I grönsakslandet står en spade. På spadens handtag
sitter en kungsfiskare. I kungsfiskarens näbb osv... Skalan är
engelsk 1:76, visserligen, men ändå. Dit har vi inte hunnit
i Skövde än. Men vi har en HO-kråka som tandtekniker Göran
Tholin byggt i amalgam och som sitter i en grantopp. Den är stor
som en tjäder, men vi är stolta över den ändå
och brukar peka ut den för besökare.)
Föregångare
Vi hörde talas om Pendon första
gången 1980 östermalmarna hade varit där och kunde berätta
och vi visste inte än att Pendon var vårt föredöme
både vad gäller konsekvens och organisation.
Skövdeklubben hade
då existerat från mars 1976, vår första Allt om
Hobby-artikel som visade sig bli ett lyckskott för vår vidare
existens, var egentligen en nödraket, ett rop på fler medlemmar:
Det sägs ju att efter de första fem åren kommer krisen
för en förening och så tycks också gälla för
mj-klubbar. När grovjobbet är klart och pionjärerna gjort
sitt blir det svårare. Verksamheten sviktade. Vi behövde hjälp
och fräscha idéer. (Jo, det stämmer. Det fanns tidigare,
på 40- och 50-talen, en mj-klubb i Skövde, men det fick vi
reda på först senare och den klubben var borta sedan länge.
"Nya" och "gamla" Skövdeklubben är en tillfällighet
bara och två skilda föreningar. Den äldre, presenterad
i TfA på sin tid, bestod av en excentrisk provinsialläkare,
en urmakare och några militärer. Man träffades och byggde
bana i en rymlig våning mitt i stan. Den mest kände medlemmen
hette Sven Lingö, författare till en läsvärd bok om
modelljärnvägar. Bilderna i den boken, med bland annat ett D-loksdraget
tåg, är, såvitt jag förstår, från "Första
Skövdebanan". En klassisk mj-artikel i TfA 1945 om hur man bygger
Ub-lok skrevs av Egon Lögdlund, militär och regementsmusiker
som vi hade glädjen träffa men tyvärr inte hann visa "nya
klubbens" verksamhet.)
En sommarhobby?
Åter till "urträffen"
1980, en provomgång som kom att räknas in i de följande
kalasen och som också lärde oss följande: Ingen trodde
att modelltåg intresserade så värst många under
sommarmånaderna, vi hade fått lära oss att elektriska
tåg är en vinterhobby som utövas under årets mörka
tid. Sommaren tillhör modellflygarna, då samlas man i Barkaby
för att pröva vingarna eller så drar man till kusten för
att rita spårplaner i skyn. Vem kommer påidén att trängas
i en unken källare bland en massa stollar vars enda intresse också
när solen lyser är HO-buffertar och Humbrolfärg?
Helt fel, visade det sig.
Också modellrallare behöver komma ut någon gång
och varför inte mellan hägg och syren som är en lämplig
årstid att vädra ur verkstaden. Veckan efter skolavslut och
före midsommar passade perfekt, vi hyfsade datum till lördag
vecka 24 och så har det förblivit. När detta skrivs står
Skövde inför sitt 25:e bankalas, roligare, intensivare och med
större intresse än någonsin. (Fast så har det låtit
varje år...)
Vidare
Så var med vår järnväg
fatt och så försvunno åren. Två gånger är
ingen gång men tre är en tradition. Innan vi själva hunnit
reagera hade Bankalasen funnit sin form utan att arrangören hade
så mycket att säga till om. Folk fortsatte att dyka upp kring
vecka 24. Skövdepartajet skulle antagligen sköta sig själv,
med eller utan föreningens medlemmar, bara vi talade om var nyckeln
finns och hur man sätter i kontakten. (Det har funnits år,
med solen i zenit, då vi funderat på att åka och bada
i stället.)
Intresset var större
än vi hade anat och Bankalasen växte för vart år.
I början avrapporterades flitigt i Allt om Hobby, numera sköter
marknadsföringen sig själv. Vi annonserar inte ens, evenemanget
får bra täckning ändå. (Det har blivit lite "Nürnberg"
över Skövde eftersom det är här svenska mj-nyheter
presenteras. Dessa, med lista på vilka tillverkare som visade vad,
brukar redovisas i tidningen TÅG och annorstädes.)
Skövde låg inom
räckhåll för alla väderstreck, modellörer i
alla skalor tog för vana att förena sig här. Bankalaset
blev röd dag i almanackan för mj-folket. Det kom gäster
från Boden i norr, från Oslo och Hamar i Norge, från
Danmark och Skåne, från Gävle, Säffle, Västerås
och Töreboda. Smalspårsfrämjandet var här, Kilroy
och SJK, mj-klubbister från Stockholm, Malmö, Kristianstad
och Lund. Här fanns hel- och halvnollor, drömmare, snackare,
fräsare stora och små, etsare, snitsare, specialister och fantaster
i alla format och var säker på att det var högt i tak:
Man pratade, trivdes och pratade igen tills man inte orkade längre.
När skendunket tystnade mot söndag eftermiddag reste man hem,
redan med en överdos nya projekt i skallen, fast besluten att nästa
gång stjäla föreställningen med det årets "best-in-show".
Internationellt
Längstbortifrån hittills
är en diggare från Sydafrika (han var i Düsseldorf och
tyckte att när han ändå var så nära så...).
Vi har också haft en Mr King från Pendon(!) på visit
under ett Bankalas och anläggningen har fått artigt beröm
av självaste tekniske chefen för Fleischmannfabriken, något
som ökade kaxfaktorn betydligt. ("... nicht die schönste,
aber einer der schönsten Anlagen die ich hab' gesehen...") Mycket
storsint sagt med tanke på att han ingenstans kunde upptäcka
något ur Fleischmannkatalogen och nog kände sig lätt frustrerad
bland alla helsvenska modeller.
Pekka Siiskonen, allerstädes
närvarande mj-ambassadör från Finland, smörade ännu
mer när han jämförde oss med Pendon, "the only layout
Skövde should be compared to...". (Ett vitsord som kan behövas,
ty alla besökare är inte välvilliga: Sicke pill..
Vet myndigheterna om att ni håller på så här...
!)
Vad som också gläder
oss är den nordiska mj-gemenskap som vuxit fram över åren.
Rallare från Tampere och Helsingfors tar båten över varje
år, alltid med suveräna hembyggen i bagaget. Häromåret
kom man kånkande med en hel bondby i HO. Norge ligger också
nära och danska rallare fanns med redan på första kalaset.
Vi har sett såväl danska "Marsipanbröd" som
norsketsade stakevagnar och en finsk "anka" på godsbangården
i Kvarstad. (Ett högtidligt ögonblick var när vi ställde
en motorvagn från Pendon på Skövdespår. Tyvärr
gick dörrarna inte att stänga, det hände något med
elektroniken så ekipaget kom inte iväg, trots expertisnärvaro
av såväl Bernd Lenz som Rutger Friberg. Men så brukar
det ju vara på WNJ, vi minns alla kapitlet "Motorvagnseländet",
maskinbyråns svårigheter att få den nya tekniken på
spår.)
Succé från början
Första "egentliga"
bankalaset är från pingsten -81, samma år som SJ firade
125-årsjubileum med parader i Värtahamnen och evenemang på
järnvägsmuseum. Trots konkurrensen hade ett sextiotal entusiaster
letat sig till Skövde: från Helsingör i söder till
Skellefteå i norr, här fanns medlemmar från Stockholms
mj-klubb och Järfälla, från Dalarna och Östergötland
kom några och från Smalspårsfrämjandet ännu
fler.
Redan efter några
år stod det klart att Bankalasen fyllde ett behov, att modellrallarna
hade fått sitt Barkarby och att tidpunkten var väl vald. Sommaren
är materialsamlandets tid, då man bunkrar intryck och stiftar
bekantskaper, kanske också den tid då man värker fram
nya modellprojekt som skall förverkligas så snart kvicksilvret
sjunker, kvällarna blir längre och man kan låta gräsklipparen
stå för att i långa månader huka över lödkolv
och pincetter. För nu gällde det att ta sikte på nästa
års kalas, att smida sig ett vackert bygge och landa det till nästa
modellstämma då man inför en kunnig publik skulle dra
täckelset av sitt modellknåp som måhända skulle
bli det årets clou som storligen begapades...
Ljuset och inspirationen
räcker längre om sommaren. Många besökare förlängde
resan med något ytterligare resmål. Lika bra att kolla förebilderna
nu när man ändå var ute och rörde på sig, kanske
blev där tid över att mäta upp något litet godsmagasin
eller annat lämpligt projekt för nästa kalas. Betänk
också att de första träffarna genomfördes under modern
svensk mj-hobbys "pionjärtid" då inga hemsidor fanns
men då det fortfarande stod vagnar kvar i Otterbäckens hamn
och Perl ännu var en nystartad företagsamhet. Bara några
år tidigare fanns inte stort mer än Fleischmanns Da-lok att
välja på, UGJ:s Y6 sattes i trafik hösten -79, etseriet
hade inte brett ut sig och en handfilad timmervagn var fortfarande en
sensation. (För att inte tala om WNJ-banans malmvagnar, korrekta
i varje tiondel och med slagtålig korg av Bjäre konservburksplåt
modell konserverad potatis. Färgen skall vi inte diskutera just här,
men Beckers tixotropa lack kändes aningen för röd när
WNJ-banans malmtåg reflekterade ljuset från de nedåtriktade
40-wattarna över Undvekets station. En annan fråga som vi inte
heller fördjupar oss i är vad dessa enorma malmtransporter hade
i Tiveden att göra.)
En god fortsättning
Bankalasen kom att i första
hand beröra mj-klubbarna och dess medlemmar, därmed inte sagt
att ensamrallare vore mindre välkomna. Att odla ett intresse i föreningsform
är att hålla visiret öppet, att stimulera och framför
allt: att grunda en social gemenskap. Utan denna öppenhet kunde vi
lika gärna stanna i våra revir. Aspiranter eller proffs, Skövde
strävar efter att hålla kontakt med såväl enskilda
entusiaster som med andra föreningar och intressegrupper. Ibland
när snö och elände blockerat utfartsväxlarna
har vi inte orkat (det är en hobby, remember?) men det skulle
genera oss om man uppfattade oss som en isolerad societet utan plats för
begynnare. Där intresse finns skall vi självklart uppmuntra
och finns inget intresse är det klubbens uppgift att försöka
skapa ett sådant, att sprida vår hobby i allt vidare cirklar.
Det står till och med inskrivet i föreningens stadgar.
Det finns de som menar
att Skövde var först ut att samla landets mj-klubbar till ett
gemensamt forum, en idé som smittade av sig när t.ex. Stockholm
höll öppet hus i samband med hjulmarknaden i Blå hallen
eller när Malmö firade tioårsjubileum. GMJS höstvisningar
var tradition sedan länge, vad som möjligen kändes nytt
var möjligheten att träffas under interna former utan krav på
protokoll och riksorganisation.
Bankalasen är i första
hand en socialidé. Man träffas och trivs, kör tåg och
dryftar mj-problem där så anses påkallat, t.ex. frågor
om gemensam hjul- och koppelstandard, samtrafik, var man får tag
i mässingsprofiler osv. Det handlar om att ge och ta, att förmedla
tekniktips och byta erfarenheter, att föreslå lösningar,
att ge hobbyn längre räckvidd och kanske i förlängningen
legitimera vårt knåp som ett accepterat hantverk. (Och att
också skilja vår hemsnickrade tolkning från den massproducerade
systemleksak som mj-hobbyn också är, ett bekvämt konsumerande
där plånboken regerar och man får allt hemburet, men
där fantasi, tålamod och skapande aspekter lätt kommer
på undantag.)
Lång dags färd mot
natt
De första bankalasen pågick
över lördagsöndag, något som blev rena utmattningsprovet
i takt med att föreningens medlemmar blev äldre och med visst
behov av sömn. Det var inte alldeles lätt att hålla inspirationen
på topp söndag kväll efter att ha pratat modelltåg
två dygn i sträck. Lägg därtill att medlemmarna under
flera år tog semester för att ägna hela vecka 24 åt
intensivbygge, att vi stått och bankat på banan i sju dagar
innan lördagen kom och vi plockade bort verktygen.
Det är ingen liten
sak att bjuda in Hobby-Sverige så som vi gjorde, förväntningarna
var obarmhärtigt höga och allt måste fungera. Vecka 24
fick en särskild klang, synonym med hårt arbete. Vi vågar
inte räkna antalet mantimmar, men det var under sådana pass
banan blev till, allt medan solen sken därute och midsommar kom närmare.
Det hände att vi bröt upp spår långt in på
fredagsnatten med påföljd att vi var medvetslösa av trötthet
och såg ut som plimsollmärken i ansiktet när de första
gästerna anlände, pigga och fyllda av inspiration...
Sedan ett antal år
är det enbart lördag som gäller. Vi öppnar klockan
nio och håller på så länge någon orkar. Det
har hänt att de sista gästerna lämnat lokalerna först
när det ljusnat utomhus, att någon somnat i anläggningens
teddylandskap och måst purras i gryningen när festen tagit
slut.
Några år i mitten
av 80-talet uppstod spontan mj-camping i husvagnar på parkeringen
utanför klubblokalen, med eller utan kommunens goda minne. Diskussioner
om Kadee-kopplets vara eller inte vara kunde pågå fram till småtimmarna. De
som satt med blir lätt nostalgiska och minns hur det var före
datorerna när bankalasen ännu var tvådagars. De som varit
med länge går runt och skvätter repliker omkring sig så
att nytillkomna skall förstå hur det minsann gick till förr
i tiden. Det är som att minnas klassiska Wimbledonturneringar fast
Skövde Open handlar om andra bravader: När Christer Engström
körde F-lok med svänghjul, när Mats byggde ångkran
eller när Erik Trulsson dök upp med ett helt skåp svenska
rälsbussar. Givetvis var modellerna fler och vackrare förr...
Idag, 25 kalas senare,
har sammanhållningen mellan svenska mj-klubbar, oavsett skala och
förebild aldrig varit bättre. Därmed inte sagt att den
var dålig tidigare, möjligen mer anonym. De flesta känner
varandra till namn och gagn, hobbyn är inte större än att
det går att hålla reda på de mest hängivna, klubbanslutna
eller ej. Bankalasens roll som kontaktforum skall inte underskattas: Tanken
är fortfarande att låta dessa banketter fungera som aktuell
lägesbeskrivning av vår hobby, en sorts terminsavslutning som
skall inspirera och ge nyaidéer.
Det antas att några
nyare mj-klubbar kommit igång just därför att man pratat
ihop sig första gången på bankalas. Vi har hört
om besökare som bott grannar och som delat samma hobby i åratal
utan att veta om det förrän de träffats i Skövde:
Va, bor du också i Lidingö och kör amerikanskt smalspår!?
Kanske är just detta
poängen med bankalasen.
Om att visa, bygga och betrakta
Alla är vi exhibitionister och
tycker väl som Knyttet i Tove Janssons Mumindal att det ju inte kan
vara någon mening med att äga en underbar snäcka som det
susar hemlighetsfullt i om man inte får visa den för någon.
Med samplat ljud susar
det rätt bra i Rocos Dm3 också men nu var det inte så
vi menade.
Vad vi ville ha sagt är
att också modell byggare behöver en adressat, någon som
förstår vad han håller på med.
Och det gjorde man i Skövde.
Den modellbyggarkunskap som samlades under ett bankalas var minst sagt
betydande, så var om inte här skulle du visa din " snäcka".
Det gällde alltså
även om kravet inte fanns att få modellen färdig i
tid och det hände mer än en gång att tennet nätt
och jämnt stelnat, att färgen inte hunnit torka därför
att byggaren lagt sista handen vid sin skapelse klockan tre på natten
och låtit hela pastejen torka i bilen på väg till bankalaset.
Jobbigt och nervöst
bevars, men vilken känsla att man hann! Vilken fröjd att inför
häpna åskådare demonstrera fungerande solgrindar i HO,
att kunna skrävla med blankpolerade domer och välsvarvade svänghjul.
Vi tror att många
sporrades av bankalasen, att lok och vagnar som annars aldrig skulle lämnat
verkstaden äntligen blev klara tack vare modellstämman i Skövde.
Att man ansträngde sig lite extra för att kunna visa upp sin
modell för någon som begrep vad man sysslade med och som visste
vilka förtvivlans ögonblick som kunde ligga bakom. En klenod
som icke-byggaren på sin höjd kallar "pillig" innan
han med klumpiga fingrar petar sönder de detaljer han inte ser för
att slutligen slänga modellen på rygg för att få
veta om den är målad på undersidan. (En erfarenhet som
många känner igen: Varför detta upp-och-nedvända
intresse för hur något ser ut underifrån? Du kan lägga
ner sjuhundra timmar på ett lanternintak med fungerande finesser
och lika säkert få modellen underkänd av någon snitsare
som förtjust konstaterar att du glömt ett T-järn på
buffert balkens insida. Visar du sedan ingen förståelse för
hans sätt att stödja armbågarna på din modell är
du en tetig typ som inte kan bygga så att grejorna håller
att ta i.)
På bankalasen slipper
du den här sortens diggare. Som inte kan motstå impulsen att
ritsa med nageln så att färgen lossnar, som drar loss bufferten
för att kolla om den satt fast och rundar av med ett karateslag tvärs
över taket för att vara säker på att vagnen hade
fjädrande hjulupphängning.
Alla närvarande följer
oskrivna regler, dit hör att icke vidröra andras modeller. (Vad
som händer om du petar på någons hustru har vi beskrivit
på annan plats, men problemet är gammalt. I Bibeln varnas för
att peta på en död grävling, uppenbarligen ett stort bekymmer
i människans historia eftersom man tar upp det redan i Moseböckerna.
Islam kommenterar petbegäret med följande sura: Varför
meka med andras modeller när du kan mekka medina?)
Det finns byggare som "håller
på", som kört fast därför att de saknar pianotråd
eller vars bygge, startår 1952, går "långsamt fram"
därför att deras undulat fått kikhosta.
Stor sak. Det finns inga
krav på att en modell skall vara komplett för att duga som
entrebiljett. Berömd är den glade rallare som medförde
en hammare och en plåtbit som, förklarade han, skulle bli Säröbanans
lok nr 5. Här var han nu för att få tips och råd
om hur han lämpligen borde fortsätta.
Och var, om inte i Skövde,
kunde vi hjälpa honom vidare.
På bankalasen har
visats fantastiska modeller som ingen glömt och som var för
sig förtjänat ett "modellpris" om ett sådant
funnits. Bland sedda byggen vet alla ändå vem som byggde J-loket
med invändig rörelse som visades 1983. Evig ära över
den som löser nockpanneproblemet i HO och här finns fortfarande
hjältedåd värda att sträva efter: att bli den, som
medan han ännu hade ledsynen kvar, lött ihop en treskens dubbelkorsväxel
i N-skala är inget dåligt eftermäle, inte heller att gå
till modellbyggarhistorien som den förste som byggde ett fungerande
gengasaggregat i Z-skala eller snickrade till en amerikansk time-saver
i Sn2.
Se där några
utmaningar som kräver sina tiondelar och skulle någon förstå
det fina i kråksången, om nu inte katten och svärmor
gjorde det, så borde han väl finnas på plats i Skövde...
Regifrågor
De första åren, i historieskrivningen
kallade "ungdomsåren", då vi ännu kunde urskilja
varje nit och innan kalasen funnit sin form, funderade vi på att
regissera dem på något vis genom att arrangera "clinics"
där olika teknikfrågor gicks igenom på bestämda
tider.
Vi fann att lösningen
var att låta tågen gå och gästerna sköta sig
själva, utan krav på tider och sammanhållning. Där
behov förelegat har metodgenomgångar uppstått spontant.
Som när Ammi spröjsade fönster med dragstift, när
Mats demonstrerade slunggjutnng eller när Rutger Friberg föreläste
om hur man krossar porslin elektroniskt i restaurantvagnen.
Snacket går igång
utan hjälp från arrangörerna. Kommitten för framtagande
av snygga HO-presenningar fortsätter arbetet som förut och en
diskussion vi minns handlade om rekommenderad ugnstemperatur vid böjning
av lindträ för tillverkning av vagnskorg till Södra Dalarnas
CDo14-vagn. (I äldre utförandet, givetvis.)
Utrymmet kring de brädor
som föreställa Westgöta-Nerikes är begränsat
och det är en gåta hur alla får plats. En normalsöndag
är vi 2-3 som delar på fem små rum, när bankalas
pågår är vi flera hundra.
På bangården
i Kvarstad tjänstgör normalt ett lok och kanske en rälsbuss
som kommer och går under trafikdygnet. När kalas pågår
rymmer samma bangård hundratals dragfordon tätt packade på
alla spår, för att inte tala om all materiel som parkerat ute
i terrängen.
Vi har försökt
organisera också detta under ordnade former. Inför jubileumskalaset
12 juni 2004 har vi ordnat med separat show-room för medhavda modeller.
Kvarstads bangård är avlyst för att kunna visa WNJ-trafiken
i all dess grandiosa ödslighet. Det är också vår
avsikt att demonstrera digitalkörning system Tillorp.
Förberedelser är
igång. Amerikanska loket, WNJ nr 4, som fått hedersuppdraget
att dra jubileumståget, befinner sig på revision och skall
få ny tender. Mässingsorkestern, sponsrad av Nordeuropas äldsta
hobbyaffär grundad 1931 och som önskar vara anonym, är
redan på plats. Senast sågs tubaisten ha gått vilse
perrongen. En DC3 SE-BAB, utsedd att övervaka evenemanget och ta
bilder från luften kommer att provflygas söndag 28 mars klockan
13:00.
Slutligen: Med deltagarantalet
förhåller det sig så att vi vet aldrig exakt hur många
vi blir och var vi skall göra av oss. Förhoppningen är
att gästerna fördelar sig någorlunda jämnt enligt
någon osmotisk princip som vi antar fungerar i år också.
Dock lär finnas en
bestämmelse om att vi inte kan ta emot fler än 187 åt
gången.
Plus en.
Plus en till.
Plus ytterligare en.
Det skulle se ut det om
vi sa nej, men det uppskattas om du ringer och anmäler dig i tid.
Bankalaset är alltid
fullsatt.
Notera att vi håller
söndagsöppet, så kallad "efterdyning", och att
vi åter prövar en två-dagars för att ge mera tid
åt prat och körning. 25 ärorika år och vi är
tillbaka där vi började.
|