Ur gästboken
En bild ur gästboken en minnesvärd söndag
när Uno Milton var på besök och kom åkande i denna
vagn, här uppställd på spår 1 i Kvarstad. Solen
står lågt. Det börjar bli sen eftermiddag. Återfärden
närmar sig, till Stockholm och Tekniska Museet där vagnen går
i trafik på Miltons berömda bana.
Anledningen till resan var förhandlingar om eventuell
samtrafik i anledning av att järnvägen på Tekniska tillfälligt
lagts ner. I väntan på att den skulle öppnas igen ställdes
nu frågan om man kunde tänka sig en Miltonvagn i Skövde,
vars personvagn park alltid var i behov av förstärkning. En
tilltalande tanke inte minst för WNJ:s resenärer som var vana
vid enklare komfort i persontågen. Tänk att få åka
i en vagn som rullat tusentals skalkilometrar på Tekniska museet,
hembyggd och allt och med boggier från TfA:s Hobbytjänst...
Privilegiet att åka i egen vagn på WNJ
är förbehållet några få prominenser inom mj-hobbyn.
Bilden ovan har ett dokumentärt värde för Skövdeklubben
och får illustrera vårt resonemang om "fotoförbud":
Detta är den officiella versionen av Uno Miltons besök Det är
för övrigt första gången husen i bakgrunden finns
på bild, således en kvittens på att de funnit sin plats.
Bilden är tagen under något pressade förhållanden.
Mycket folk hade samlats för att beskåda vagnen som förhandlingsdelegationen
reste med. Det är inte var dag WNJ har så celebra gäster,
många Kvarstadsbor har aldrig sett Miltons bana. Det var alltså
svårt nog att få till fotograferingen, hela perrongen fick
avlysas. Ingen hade i rådande läge varit betjänt av ett
dussin mj-paparazzi. Resultatet hade blivit trängsel, irritation
och dåliga bilder.
Även om spåren i Kvarstad får
beträdas. Det finns i varje fall ingen förbudsskylt som upplyser
om annat.
Mästaren Milton i Skövde med en vagn ur hans
"förlorade paradis", alltså järnvägen på
Tekniska museet i Stockholm, rikslikare för svensk modelljärnväg
och ikon för hela hobbyn, men som just nu är magasinerad. "Paradisjämförelsen"
är en ordlek som klingar självklar för varje engelsman
men som kräver en förklaring för den som hellre kör
modelltåg än läser 1600-talspoesi. John Miltons epos "Paradise
lost", länge på världslitteraturens topp-lista, läses
inte som förr. Däremot är Miltons mj-anläggning "still
going strong", även om den är tillfälligt nerpackad
i nio delar i väntan på revision och flyttning till annat våningsplan.
Tanken är att den skall återuppstå med det snaraste,
evigt ny och skönare än någonsin. ("Paradise regained"
som fortsättningen heter på författaren Miltons best-seller.
"Det återfunna paradiset".)
Modellen som Uno håller sin hand över är
en SWB resgodsvagn, en byggsats avsedd att ersätta ett tidigare hembygge
som stulits från museet. På frågan om han ofta nytillverkar
HO-lok och vagnar är svaret att Uno har fullt bry med underhållet
av järnvägen. Han har många andra hobbyintressen som måste
få sitt: båtar och "live-steam". Han är med
i folkdanslaget men quick-step jo, det är sant, det visste
du inte om Uno Milton! har han slutat med.
På frågan om där blir mycket att reparera
är svaret nej, men att man också måste förebygga.
Senaste urspåringen orsakades av en hjulaxel som slitit ojämnt
så att vagnen "hundade". (Separat hjulupphänging
på ledad axel löste problemet.) Då och då måste
lokens strömavtagare, som slits mot koppartråden, förses
med ett extra lager tenn, det händer också att växeltungor
ligger dåligt an i höjdled.
Bekymret är att, om hundra år eller så,
når Uno, född -27, inte har orken, hitta någon som kan
serva hans bana. Han dansar inte quick-step som förr, men museiledningen
år överens om att Unos järnväg skall vara kvar. Ett
sådant dragplåster gör man sig inte av med, men då
måste järnvägen på Tekniska moderniseras. Där
finns ett generöst anslag i budget, offertgivning pågår.
(Vi hörde ordet "digital", men insåg genast att vi
hört fel...)
Vi passar på tillfället att visa modellrallare Milton i en
annan pose, utomhus i helfigur bland "live-steamers" som blivit
hans speciella nisch under senare år. Unos "live-steam"-tåg
syns ofta på hobbymässor och där Ångans vänkrets
visar upp sig. Fotot här, med några år på nacken,
är taget hemma hos Tommy Palycha och dennes trädgårdsjärnväg
i Kolmården.
Annat ur gästboken, Bankalas år -98:
Mr. Paul King från Pendon samtalar med Erik Walde från Eskilstuna.
Jan Jangö och Freddy Stenbom. Deras
ande svävar över Bankalasen även om herrarna är upptagna
på annat håll. Freddy der Flieger brukar ha att göra
på Barkarby som är flygarnas träff som vi gärna liknar
oss vid men som äger rum samma helg.
|
Allas vår Rutger Friberg på
bankalas år 2002. Rutger gör ett jättejobb för
att sprida den svenska mj-identiteten ut över världen. Han
skriver i MIBA och Allt om Hobby, sitter i styrelsen för Heljan
och har hedersuppdrag i NMRA. När världen inte räcker
till åker han på bankalas i Skövde och trivs lika
bra där som på hobbymässan i Chicago. |
Många ställer sig frågan var mj-ambassadör
Friberg, alltid on stage, tar sin tid ifrån, hur karln orkar och
hur han understår sig kalla denna kolossala arbetsinsats för
"avkoppling". Här är Rutger i farten med att sätta
malmvagnsrekord, ett bekymmer som lämnar oss makliga lantisar på
WNJ-järnvägen lätt kallsinniga. Platsen är järnvägsmuseum
i Gävle, dykstilen som demonstreras är ny för dagen och
tidigare okänd i mj-sammanhang. Notera vagnvågen.
Jon Fast, GMJS, slår klorna i en rälsbil.
|
Fint folk från Fleischmannfabrikerna,
chefskonstruktör Günther Kraml på semesterresa i Sverige. |
Interlude - en sommarrapport
Westergötland-Nerikes håller trafiken igång
på årets alla tider. Sommaren då verksamheten
formellt ligger nere har inneburit flera kuliga studiebesök
med dito intressanta modeller.
Någon vecka efter bankalas hade vi gäster från danska
Naestved, Dan Rasmussen med familj och Frichsdiesel i HO som provväxlades
i med i Kvarstad. Loket alltså, en byggsats med Faulhaber och allt
vad därtill hör numera. Fungerade perfekt. Trots allt vad WNJ-styret
brukar ha att invända mot dieseldrift, så långt som på
John Allen's Gorre & Daphetid skulle man aldrig gå. (Jaså,
visste du inte det? Där hängde dom en diesellokförsäljare.
Från bron. Antagligen ett dåd av mexarna Sorfeetz Brothers.
Ett beställningsjobb, säkert. Platsen heter sedan dess Hangman's
Bridge och något motsvarande finns inte på WNJ. Det skulle
möjligen vara platsen där kommunalrådet cyklade förbi
en dag och... Äsch., strunt i det. Läs Erik Beckman så
får du veta fortsättningen.)
Vid samma tillfälle kopplade vi upp en Dm3 med
hela ljudpaketet, något som övertygade oss om att detta är
framtiden. Den som tidigare varit tveksam till elektroniskt brus behöver
inte grubbla längre. Ljud skall vi ha i WNJ-loken. Inget att snacka
om, bara att tuta vidare.
Dan Rasmussen (Jo, han är kvar. Vi har hur kul som helst.) kunde
rapportera att också hans HO-klubb anammat iden om bankalas och
att tillströmningen varit stor redan från början (över
300!). Vi sa ju det: Danmark är en kulturnation med väl utvecklade
modelltågstraditioner. Konceptet följer Skövde, möjligen
blir där mest danska modeller, något som vi lätt överser
med. Tänk om, jag säger: tänk om vi kunde organisera oss
såpass att vi själva for på bankalas en gång. Till
Danmark, någon vecka före vår egen tillställning.
Vi har mycket att lära av danskarna och är hur välkomna
som helst. Säkert skulle vi också kunna studiebesöka Heljan
med flera. (När vi ändå håller på: Någon
som känner för att åka till Jernbanemuseet i Hamar? Läs
senaste MJ-Bladet så förstår ni varför. )
På 5:e söndagen efter Bankalas, 1:a efter
Dala (Jo, mj-rallandet organiserar sig numera som kyrkoåret: 1l:a
söndag före Hobby-Mässan, 3:e efter Hyby-träffen osv.)
hade vi dagen-efter-session och strax därpå en delegation från
Stockholm med Bo Holmgren & Partners. Bosse, signaturen Hjulo och
numera pensionär, var på sin tid namnkunnig mj-skribent, gärna
med Jan Jangö som partner. Han bygger oförtrutet vidare på
sin Bergqvara Jemväg som bland annat rymmer den berömda stationen
Össlöff, hämtad från turkiska alfabetet och med på
ett klassiskt Allt om Hobby-omslag från sena 60-talet. (Plats för
en bekännelse: "Hjulo" var en av dem som länkade undertecknad
in på hobbyn. Jag kunde hans artiklar utantill, tyckte de var otroligt
inspirerande och kände mig därför inte så litet stolt
över att se honom som gäst på Skövde banan 40 år
senare.)
Besökare på Skövde banan har den goda
vanan att ta med modeller för provkörning, bland annat har vi
under sommaren fått se Brimalms Y3-lok uppföra sig efter förväntningarna.
Lika välfungerande är Z43-loket på den något suddiga
bilden ovan, ett bygge av Kai Nilsson, en av deltagarna i Holmgren-expeditionen.
Finkan tillhör SMJ, kolgivningsanordningen som skymtar till höger
är ett plockepinn av Anders Johansson medan boningshuset i bakgrunden
är en av traktens sevärdheter och känt som Villa Meduza.
Ser man noga efter finns en skylt som meddelar att raggarkungens morsa
bodde i detta hus.
Det syns inte på bild men WNJ har beslutat uppgradera
sina Hilding Carlsson-bussar och därför investerat i Kai Nilsson-chassin,
ett för den tvåaxliga nummer 12 och ett för gengasaren
Yo 15, känd från TV redan 1985 och i stort behov av revision.
Den första generationen motorer och chassin från Jeco/UGJ har
sedan länge gått i kvav. Utmaningen blir nu att få nummer
12 att orka banan runt, ingen lätt sak att få ett tvåaxligt
fordon på en stor klubbjärnväg, i synnerhet som WNJ-bussen
ständigt gick med övervikt, bland annat beivrades oskicket att
ha getter på taket.
Vi får se. Kais chassin lär skall vara de
mest pålitliga som går att uppbringa. Provkörning så
här långt lovar gott. Testrapport följer.
Trots att vi gjort det ett antal gånger är
det fortfarande lika roligt att visa anläggningen, inte minst för
besökare som vet vad de ser och själva är engagerade byggare.
Lars-Eric Bernström. legendarisk på GMJS, menade en gång
att man helst inte skall visa för den som inte själv är
intresserad, risken finns att man blir besviken.
Visst, vi förstår synpunkten och kan dela
erfarenheten. Det finns lägen då man frågar sig om det
alls går att förklara vad man sysslar med, om inte våra
besökare haft roligare på Liseberg i stället. Mot detta
står Tove Janssons Knyttet som frågar sig: Vad skall man med
en underbar snäcka som det susar hemlighetsfullt i om man inte får
visa den för någon?
Helst i en sval källare en semesterdag om sommaren och med obegränsat
gott om tid.
|