Forsviksvariationer
Första bilden av stationshuset i Forsvik, våren
1981. Spår och perronger är nysandade. Modellen är sprillans
ny, förebild är Tidaholms station i dåvarande status och
med ljusblå livré, likt flertalet hus på Skövdeanläggningen
byggd efter egna ritningar. Materialet är ply och amerikanskt lindträ
av märke North-Eastern, då en välkommen nyhet på
marknaden som sparade in det trista jobbet att ritsa plankmönster
i plywood.
Huset är till hälften inrett och har belysning
i resgodsexpeditionen. Takpannorna är en vakuumformad historia, klockan
har för evigt stannat på två och höjd över
golvet anges till 1,07 meter vilket gällde som anläggningens
0-plan och redan tidigt befanns vara för lågt.
En annan erfarenhet 25 år senare är att
fönsterglasen som efter några år visade tendens att slå
sig kunde gjorts tjockare, minst 1 mm.
Figuren i vit uniform är stationsinspektoren Argus
Furuflak, "Falken" kallad och ledare för den så kallade
treskensrörelsen. Inspektoren, känd för sin noggrannhet,
sin abessinska paraduniform och foträta åsikter ägnas
ett eget kapitel i boken Westergötland-Nerikes Årsberättelser.
Foto P. Lennart Svensson
Samma hus från andra hållet pingsten -81 vid
tiden för första "riktiga" Bankalaset, varmed anas
att där fanns ett urtima dito från året före och
att tveksamhet råder om vilket som skall räknas som det första.
Rälsbussen håller på pendelspåret
mot Mölltorp, fräulein Preiser-Prassler har just anlänt
i taxi. Samhället är ödsligt, vegetationen obetydlig med
enstaka granar byggda enligt I.öthmans metod, dvs kopparwire med
strössel av färgad sågspån. I bakgrunden till vänster
massasliperiets tak. Smalspårets byggnader skymtar till höger.
Bebyggelsen med både normal- och smalspårigt stationshus,
det senare med förebild från Vreten på Hjo-Stenstorp
och en standardtyp som fanns i flera exemplar på WNJ. Stall och
verkstad till höger har hämtats från Uddagården,
Falköping. Vegetationen har tätnat, också på...
.... nästa foto, som visar vagnvågen i bildens
nederkant men också hur smalspårets drogs ända fram till
det nyuppförda stationshuset. Eller rättare: smalspåret
fanns här först och vägrade avträda så mycket
som en meter av sin längd till den nya och bredspåriga trafikförvaltningen
WNJ.
Notera kulissen som hamnat något för högt
och vars horisontlinje sänktes 7 centimeter i februari 2004.
Stationshuset, face framifrån. Med TGOJ malmvagnar,
sällsynta gäster på WNJ
Foto: Bo Holmgren
Det är tidig morgon. Dimman släpar in över
det sovande samhället. På spår 3 står ett färdigväxlat
godståg, på spår 1 anar vi konturerna av en C4 sommarvagn.
1920-tal. Mycket folk i väntan på tåget.
Samhället har vuxit, skogen har tagits ner för att ge plats
åt ny bebyggelse. Intill vagnvågen står Forsviks eget
växellok, WNJ:s lokomotor nr 2.
|
Foto: Torbjörn
Selander
Skövde Nyheter.
|
En flygbild som visar Forsvik sådant det såg
ut hösten 1984 i väntan på en TV-inspelning för programmet
Fritid. Husen försvinner under träden, vägen till höger
ringlar sig upp mot bruket. Kyrkan är Våmbs medeltidskyrka
byggd av Ammi Magnusson, i personalunion med den skägglöse ynglingen
till vänster som är Krister Brandt, grundare och pådrivare
i Skövde Modellsällskap.
TV-programmet som gick en söndagkväll efter
SM-finalen i ishockey, väckte uppståndelse i kollegier och
klassrum på Ållebergs gymnasieskola där Krister då
tjänstgjorde. Här tänkte man sig den stränge magistern,
som just inte ordat om sin hobby, sitta hemma och rätta skrivningar
och så får man se honom stå och köra modelltåg
i TV... (Storbild)
Bilden ger en idé om spårplanen. Lokomotor
2 växlar tomma virkesvagnar och spår 3, hamnspåren skymtar
till vänster.
Skulle något sägas om spårplanen idag
så är det den gamla vanliga lärdomen att den är för
stort anlagd med tanke på trafiken. Där vill gärna bli
för mycket "modelljärnväg" och för många
spår, speciellt i hamnen som inte var betjänt av dubbelspår.
Också godsbangården har minst ett spår för mycket.
Det är, enligt våra erfarenheter, roligare och mycket intressantare
att växla över färre spår, men de bör helst
vara längre och med rejäla utdrag för växelsläpor.
Då är ändå bangården på bilden väsentligt
längre än vad flertalet hemmabanor kan bestå sig.
På frågan hur nära förebilden
vi bygger är svaret att Forsvik hade för det första ingen
järnväg. Vi har dragit den där den rimligen borde ha legat
om den funnits, med stöd av samlade järnvägskunskaper och
några kvalificerade gissningar. Topografin är schematisk och
högst ungefärlig. Flera av husen var för sig, däremot,
ett dussintal plus bruket med sliperi, järnbod och kalorifer, är
mycket exakta modeller efter existerande Forsviks-förebilder, men
tanken att efterlikna hela terrängavsnitt måste tidigt överges,
därtill är rummet för litet.
Övriga modellhus har hämtats från närliggande
miljöer: Stora godsmagasinet är från Karlsborg, "Nya
Läsk- & Vattenfabriken" från Grästorp, en banvaktstuga
från Hjo, vattentornet från Mullsjö osv. Enda icke-västgötska
struktur är från Hinsnoret, Falun, i fiktionen Westergötland-Nerikes
kallad Café Göken där man kunde hävda sin urgamla
rätt att dricka pilsner och vara dyster.
Mellan stationshuset och Läsk & Vattenfabriken
syns taket till Snugge Plywoodstiernas Konsultbyrå, föremål
för mycken förargelse när WNJ-bolaget på dess plats
skulle uppföra ett offentligt avträde. Ärendet och dess
hantering beskrivs i Allt om Hobby nr 5/2004. Notera motorvagnen på
spår 21, något som daterar bilden till den korta tid då
"Ententöter" gick i trafik.
Forsvik hade ingen järnväg så förebilderna
har vi hämtat lite varstans ifrån. Stationshuset, till exempel,
är från Tidaholm där det såg ut så här
under en charterresa 1986 för Svenska Turistföreningen i Falköping.
Ekipaget på bild tillhör Svenska Motorvagnsklubben och består
av Y7 1177, UF6 2048 och YB06 1116. (Foto: Peter Gustafsson)
|