Grundläggning
Foto: P.Lennart Svensson.
Från Skövde Modellsällskaps "Gründerzeit"
då det ännu var osäkert vilken väg vi skulle gå
och föreningen bara var något år gammal. Allt vi gjort
klart för kommunen var att verksamheten, sådan den nu kunde
komma att utvecklas, var extremt beroende av lokalen, att vi alltså
inte kunde flytta hur som helst utan tvärtom skulle bygga oss allt
mer fast i rummet. Vi hade också markerat att vi var att betrakta
som en äldreförening, att vi alltså inte tog på
oss ansvar för någon ungdomsverksamhet och att vi heller inte
avsåg att visa vår anläggning annat än för
besökare som var uppriktigt intresserade. "Allmänheten"
fick klara sig ändå.
En poäng, förutseende som det tycktes men
som ibland glöms bort, är att vi är ett modellsällskap
och inte en modelljärnvägsklubb och att vi således är
öppna för allt slags modellbygge. Det är inte självklart
att det är järnvägsintresset som styr.
Bilden visar hur det såg ut i Forsvik 1978. Ramverket
är uppe (det går alltid snabbt), spåren lagda och inkopplade
(går också mycket snabbt). Och alla vill köra (snabbt
och genast, helst).
Mitt i bild står Heljans tillsvidaremodell av
Mariefreds stationshus. Byggaren heter Eric Julihn, en i triumviratet
Brandt-Spade-Julihn som, med assistans av Lars Wahlström är
de som drog igång verksamheten. Eric, kamrer på Skaraborgsradion
är en engagerad industrihistoriker som ägnat år åt
att dokumentera Forsviks bruksmiljö och vars stora förtjänst
det är att den kunnat bevaras så som skett. Tillsammans med
Bengt Spade som är den som gav namn åt järnvägen
men som nöjde sig med detta har Eric skrivit en rad, också
för modellbyggaren, mycket användbara industriinventeringar.
Han antas vara den som väckte förslaget att vi skulle avbilda
just Forsvik.
Förhör man Erik närmare (och det har
vi gjort) är han inte speciellt nöjd med spårplanen. Det
är ingen annan heller. Den är för improviserad och ogenomtänkt,
något som gällt i alla tider för spårplaner som
tillkommit i hastigt mod. (Den skulle varit längre och med färre
spår, kurvradien skulle ha ökats osv, allt erfarenheter som
man får köpa dyrt i efterhand. Skulle vi anlagt Forsviksprojektet
idag skulle vi gjort det radikalt annorlunda.
Ramverket är en konstruktion av Lars Wahlström,
genialt tänkt att kunna flyttas i sektioner men, som det visade sig,
ogenomförbart i praktiken.
Banan är stabilt byggd, emellertid.
Mycket stabilt. Den duger att dansa folkdans på och detta är
bra. Bygger du stationärt så bygg tungt. Vi har haft få
problem med sättningar i ramkonstruktionen. En lyx som också
betalade sig var att använda hyvlat virke och att låta det
torka väl.
I bildens förgrund
syns lokstationen och en del av Göta kanal om vilken kan sägas
ungefär samma som om gipsformationerna: Ingen är speciellt nöjd
med dem heller. Vågbrytaren vid kanalens utlopp, som utsattes för
viss kritik, visade sig innebära ett vägval för kassör
Eric och hans fortsatta engagemang för hobbyn.
Det lär vara så
i alla klubbar att man drar igång i någon sorts övermod
och förstår först retroaktivt hur man skulle gjort. Erfarenheter,
om man säger.
Lägg märke till
den lilla Fleischmannlokomotorn, svår att se på ett av spåren,
men en modell som vi haft mycket kul med, inköpt på Domus i
Norrköping för 39:50. En "runner" som försvenskats
med röd-orange färg och påskriften WNJ.
Foto: Conny Magnusson
Här är en vy som visar samma lokstationen
från andra hållet några år senare. Göran
Tholin tar en bild.
Hela området byggdes
om i samband med att vi gick igenom väggen ungefär i hörnet
där Göran vänder ryggen åt den. Där han står
finns idag en stor skog för tåget att försvinna i.
Anläggningen omfattade
vid den här tiden två rum, "Forsviks-" och "Mölltorpsrummet"
och vi delade nuvarande WNJ-utrymmet med väverskor från ABF.
När erbjudandet kom att öka ut med lika mycket till och mer
ställdes frågan framför allt från elektroavdelningen
som redan bågnade under arbetsbördan om vi alls skulle
orka, om det var värt arbetsinsatsen och om det inte vore bättre
att bygga klart vad vi påbörjat. Kanske hade vi då fått
ordning på kanalen. Den är fortfarande lika provisorisk som
på 78-fotot. Den borde, med broar, slussar och allt, vara en utmaning
för marint lagda modellbyggare, men ännu har ingen anmält
sig. S/S Tivedens sejour, om vilken finns att läsa under rubrik Sjöfartsnytt,
blev som vi sett väldigt kort. Ingen tycks ha sett henne gå
igenom kanalen vid Forsvik.
Närbild av hörnet som skyms av Göran
på föregående bild. Hundsbölet, en hållplats
känd för sina jordgubbsodlingar, men en miljö som utplånades
när vi gick igenom väggen och linjen drogs om. På dess
plats har idag skogen vandrat in.
Husen är Ann-Maries
förstlingar. Det bortre, vars gavel skymtar intill trädet, är
en modifierad Heljankåk som följde med av misstag när
vi sålde ut en del överblivet för några år
sedan, det betyder en del för oss av diverse nostalgiska skäl.
Vi är beredda att köpa tillbaka det för den händelse
någon som läser detta känner igen modellen och är
beredd att avstå den.
Hildingbussen i förgrunden,
"kinesen" kallad och byggd på en Hobby-Teknik-plåt,
är ett ungdomsverk av Göran Axelsson från tiden före
Perl. Innan rälsbussar fanns att köpa var detta en rent sensationell
modell. Vår ordförande Göran vars stora intresse heter
Hilding Carlsson, byggde senare en rad Y, Yo, Yo1. Han senaste opus är
en Yop i skala 1:45 på 19,3 mm (891) spårvidd, komplett med
kardandrift och allt.
Tiden innan konstituerande möte
kallar vi "pregrouping days" (en engelsk järnvägsterm)
då vi mest gick och glodde på varandra runt järnvägshyllan
på biblioteket. Här har vi i alla fall ett bildbevis på
att på att klubben börjat ta form. Pionjärerna är
från vänster P. Lennart Svensson (Gävle), Claes Mattisson
(Västerås), Olle Sundström (Falun) och Krister Brandt
(Skövde). Krister bodde då 200 meter från klubblokalen,
med övriga medlemmar har det varit och är ett aber att vi är
spridda över landet och att flera är hänvisade till distansbygge.
40 mil fram och åter i novemberdimma för att laga en strömbrytare
är inte särskilt lockande. Vi löser det så att vi
några gånger per år, allhelgona och trettonhelgen har
större sammandragningar då alla försöker komma. (Med
"alla" avses 6-8 aktivister. Totala medlemsantalet håller
sig kring 20. Starka fästen finns i Västerås, Växjö
och Tillorp utanför Linköping. Läget inför verksamhetsåret
2004 var sådant att anläggningen, med geografisk rättvisa
åt alla, borde ligga i Norsholm, en utlokalisering som skulle bli
svår att förklara för Fritidskontoret i Skövde.)
Bilden har en del att berätta.
På spår 2 slamrar Fleischmann-lokomotorn förbi med ett
godståg, strömförsörjningen sköts ännu
så länge av en H&M-transformator, det lyxigaste som fanns
vid den här tiden.
Samma plats under ett bankalas något
år in på 80-talet. Lasse Lundgren mitt i bild omgiven av Malmöpågar.
Man kunde ännu vandra i gångar runt anläggningen. Som
åren gick krymptes fria rummet. Promenadutrymmet byggdes igen och
ersattes av "lift-outs" för att få ett enhetligare
landskap. (Sista hålet fylldes igen så sent som mars 2004.)
Utsiktspunkterna reducerades
därmed till ett antal bestämda ståplatser och banan har
numera ett inbyggt gympingprogram. Den som vill närstudera modellerna
får lära sig att krypa. Det är med stationerna Norrum
och Undvket som med demokratin och kristendomen: de kan bara nås
på knä. Mest extremt tillämpades detta i "miljörummet"
som har ett enda spår genom landskapet och där betraktaren
tvingas stanna i dörren.
Notera på denna bild
hur vi handskades med den rullande materielen. Ett rälsbussläp
ligger nonchalant utkastat i terrängen.
|