Resebrev
En vanlig syn var
"Brefduvefonden på resa", varmed förstods ett antal
damer anförda av stiftsjungfrun Lovisa Ludensvaan-Manér med
hemstation Undvekets sanatorium och med starkt stöd från Kråkvattnets
Pensionat & Resandevåning som var rörelsens ledningscentral.
Till de mer fruktade i gruppen räknades pensionatets föreståndarinna
Tyra Tagg-Sträng, från media och Kvarstad-Örnen hade man
"försänkningar" med lokalreporter "Drak-Ulla"
Sankmark. Sällskapsfröken Dygd-Erika hörde också
till innan hon råkade den olyckan Chryhlberg och nedklassades i
samma lägre societet som Magdalena Pyttesjö som utvecklade en
feminism av annat och mindre passande slag. Den enda som stod ensam stark
var Hulda Gräsroth i Undveket som med sin enkla härkomst var
deklasserad från början. Duvorna rekryterade helst rangerade
personer, gärna värvade man i sanatoriets salonger och man lade
stor vikt vid solvens och efternamn.
Damerna fruntimren kallade eller än värre:
En "subb-kultur" som Eugen Valentin Snook föraktfullt uttryckte
sig hade samtliga överlevt stora käringpesten -24 men
ansågs ändå stå på gränsen till sammanbrott.
De var alla hårt strängade, om av uppfostran eller av ständiga
besvikelser, var de traktens "inner wheel", sin tids feminister,
ideologiskt hemmahörande någonstans mellan suffragettrörelsen
och Fogelstadgruppen. och deras samlade slagkraft var stor i de fall de
kunde enas inbördes och inte förtog all verkan genom att råka
i gräl och skvallra på varandra. Ve den mansperson speciellt
Eugen Valentin som drabbades av duvornas misshag, som "pickades"
eller förklarades i akt för något de gjort, eller
vanligen underlåtit att göra. Den ende mansperson som
ansågs höjd över alla misstankar var Anton Tjechov, kanske
också Carnivoro "köttätaren" de gånger
han behagade nedstiga hos damerna i Undveket. (Mer om detta i WNJ-boken,
kap. Luftaffärer och Uppehåll i Undveket.)
Resorna, så reguljära att man ställde
årstiderna efter dem, kallades "exkursioner" och hade
olika mål. De var tänkta som lustresor, ena gången för
att plocka smultron, som svamputflykter eller för att kombineras
med stärkande sjöresa med S/S Sjöbris i Kråkvattnet.
Tyvärr fick de oftare karaktär av inspektionsturer, de urartade
i den takt humöret sjönk när man fann allt mer att anmärka
på. Bolagsledningen bävade. Och tröttnade. Man visste
att efter varje resa skulle man drabbas av ett antal lavendeldoftande
brev med sigill och allt som lades till övriga manus under rubrik
Jungfru Leonoras "klagoresor", eller "Jämmers minne"
som trafikchef Drecklager kallar dem i sin dagbok. Innehållet var
välkänt, bekymren ofta av moraliskt slag. Vår duva tillåter
sig rent generellt "sätta järnvägens gagn för
sedligheten starkt i fråga" och tillägger att "jernbanans
begagnande om söndagarna hvarken kan gagna religionen eller sederna".
Lätt överdriven är hennes neurotiska oro för att "skenorna
skulle komma att bortstjälas av klensmeder som behöva en bit
jernstång".
På bifogad bild ses damerna på väg
att embarkera pendeln i Kvarstad en solig dag när både rälsbussen
och årstiden var ny, vi kan tänka oss att de varit i bokhandeln
och bunkrat romaner. Utflykten finns med i bolagets arkiv eftersom nr
12, som det skulle visa sig ett pålitligt fordon, råkade ut
för motorhaveri just denna dag och damerna fick bärgas hem med
extratåg. Utöver körjournaler är dagen som började
så bra i mörkt och dystert minne bevarad i en extratjock bunt
klagobrev som ställer WNJ-bolaget till svars för allt: Rälsbussen
väsnades så att damerna hade svårt att föra ett
samtal, därtill var här osnyggt överallt, det saknades
blommor och man hörde exempel på rått och sårande
språk hos både personal och resenärer.
Säkert var hon olycklig, stackars Lisa. Det bör
ha varit hennes sjukdom som gjorde henne så oresonligt upprörd
över småsaker och det var nog mer en tillfällighet att
WNJ-järnvägen, som för henne var symbolen för möjligheten
att komma ut och se världen, i stället blev måltavla för
hennes besvikelse. Vi glömmer att hon levde i dödens väntrum,
att hon under många och unga år var gäst på sanatoriet,
att hon led av en påtvingad sysslolöshet som förvägrade
henne det liv hon drömde om och ansåg sig ha rätt till.
Hon klagade stort över sitt öde och med viss rätt. Som
hon hade ett brett ingenium klagade hon över att "själen
blev trång" i Undveket och önskade sig bort därifrån,
härav hennes ständiga "resande" som ofta slutade med
att hon fick föras i ilfart hem till sanatoriet igen där "Karl-Faktor"
Anders stod beredd med termometer och luktsalt. Till WNJ-bolagets heder
skall sägas att man förutom kanske Eugen Valentin
visade fördragsamhet och förståelse för sin ömtåliga
resenär som klagade på allt och hade ständig resfeber.
Man tog det inte så allvarligt, gjorde i stället allt för
att förbättra situationen. Således stadgades i cirkulär
till tågåkande personal att fröken Ludensvaan
ständigt ombord på tågen skulle visas all hänsyn,
"vid behov och där väderlek med övriga omständigheter
så påkalla erbjudas extra sittdyna", vidare skulle växling
vid stationerna beräknas så att hon ej skulle behöva följa
med i tågets alla rörelser som antogs kunna äventyra hennes
"kondition", speciellt i Kråkvattnet där växlingen
kunde dra ut på tiden. Trafikledningen kände till att fröken
Lovisa hade svårt med sömnen, att hon gärna sov sittande
och att hon likt den store målaren Munch bara kunde
sova ordentligt ombord på tåg. Man hade hört att Munch
åkte sovvagn från Oslo till Gare du Nord i Paris där
perrongen stängdes av och vagnen fick stå kvar så att
han skulle få sova ut. Westgöta-Nerikes kunde inte tävla
med wagon-lits-bolagets komfort men det bestämdes ändå
att personvagnen skulle kopplas ifrån i Kråkvattnet för
att efter avslutad växling åter insättas i tåget.
Hopkopplingsmanövern skulle utföras med "så särdeles
hänsyn att resenärer som befinna sig i vagnen, därest de
råkat under uppehållet falla i behaglig och vederkvickande
sömn, helst icke väckas därur när tåget åter
sättes i rörelse".
Där vilar något bedårande dazumal
över scenen, WNJ-bolagets lilla ångtåg tuffande genom
Tivedsskogarna med vår adelsfröken ständigt sovande ombord,
insvept i lager av filt och extrakuddar för att icke utsättas
för drag. Någon särskild "sovvagn" fanns nu
inte se där ännu en anledning till klagomål
men det ansågs att vagn nr 4, "den moderna, med lanternin"
var den som hade den mjukaste gången varför man såg till
att ha den till hands när fröken "skulle på resa".
Hon inrättade sig där på bästa sätt, med skrivdon
och ryska romaner försedd, makade sig till rätta bland vargskinnen,
körde ut andra resande ur kupén och kunde sedan utan
att ha något särskilt resmål följa med tågen
under hela trafikdygn, oavsett årstid och väderlek. Restaurationen
ordnades så att var gång tåget nord eller sydgående
passerade Undveket stod Karl-Faktor Andersson beredd på perrongen
med matkorg och nya romaner, ett arrangemang som till och med vår
"klagofröken" var nöjd med.
"Karl-Anders" fick ta emot åtskilligt.
Den ende mansperson fröken Lovisa aldrig klagade på och påstods
ha personligen brevväxlat med var Anton Tjechov för vars skull
hon klädde sig mer och mer "ryskt" så att hon till
slut antog rollen som en av personerna i någon av dennes pjäser.
Hon bar alltid höghalsat, gärna i depressivt gredelin. Hennes
resklädsel kalla vinterdagar var "med muff och mycket
pälsbräm stofferad" som hämtad ur något
romanbygge av "de stora ryssarna" som höll henne sällskap
i Undvekets salonger och på tåget när övrigt umgänge
blev för torftigt.
Jungfru Ludensvaan var "fröken", aldrig
"fru". Hennes dubbelnamn sågs som en eftergift åt
rådande feministmode, inget annat. Hon hade en systerdotter Manér
af Åminne i Saxnora, kanske var namnet taget därifrån,
men det antogs vara här någonstans man hade nyckeln till den
animositet som rådde mellan jungfru tvär och eldaren Eugen
Valentin och som när allt annat var förlåtet var av icke-övergående
slag. Vad som möjligen hände eller varit på väg att
hända mellan de två vet vi inget om och måste därför
än en gång göra som Wittgenstein lär oss.
Tiga, nämligen.
|