Verkstäder
Tillorps Mekaniska Werkstad
|
Det var här mycket började.
Tillorps Mekaniska, WNJ-järnvägens största leverantör
och förutsättning, startade verksamheten i ett hönshus.
Tillorp var ett innovativt verkstadsföretag
som svarade för underhåll och reparation av WNJ:s rullande
materiel.
Samarbetet med Westgöta-Nerikes, som kom att
bli mycket framgångsrikt, resulterade i sådant som förbättrad
koppelstandard, shimmade växlar och ett komplett DCC-system för
tågstyrning. |
AB SOLIDARFETT
I den tidiga kooperationens historia var skapandet av
konkurrerande alternativ i monopoliserade branscher en stor uppgift.
Redan i slutet av 1910-talet beslutade man sig sålunda
för att bryta den s. k. Margarinringens
monopolställning. Margarinringen syftade nämligen till att genom
produktionskvoter för de anslutna tillverkarna hålla priset
uppe.
AB Solidarfett grundades därför 1909. Tanken
var att genom egen tillverkning av fettråvara kunna bryta Margarinringens
marknadsdominans. Första världskriget kom emellertid emellan
och efter krigsslutet tog utvecklingen en annan riktning i det att en
ny fabrik för tillverkning av margarin byggdes i Borensholm.
Verksamheten i Solidarfett var därför i huvudsak
vilande fram till krigsutbrottet 1939.
Redan i krigets inledande skede visade det sig att
leveranser från normala huvudsakligen tyska tillverkare
av vissa viktiga industriella fetter ej längre kunde upprätthållas.
Solidarfett reaktiverades därför varvid Staten
köpte 51% av aktierna i bolaget. En ny fabrik byggdes och denna förlades
till Hälsingborg med tanke på den goda lokala tillgången
på såväl animalisk som vegetabilisk fettråvara.
Tillverkningen kom igång 1941 och inriktades
på följande huvudgrupper:
o flotationsoljor för anrikningsverk (till följd
av de av kriget betingade avspärrningarna blev det nödvändigt
att utvinna flera metallsliger som vid normal tillgång ej var lönsamma
att framställa i Sverige).
o härdoljor för stål (utgörs under
normala förhållanden av mineraloljor)
o renglycerin för sprängämnestillverkning
Sedan förhållandena i Europa
normaliserats efter kriget blev det allt svårare att uppfylla normala
avkastningskrav och produktionen omlades succesivt till annan kemisk-teknisk
tillverkning varvid namnet också ändrades till Jill International.
Av järnvägsintresse är eventuellt det
faktum att bolaget för sina transporter hyrde fyra tankvagnar från
SJ av den provisoriska typen, d v s cistern fastmonterad på ett
i övrigt intakt Or-underrede. En av dessa vagnar varsålunda
en vanlig syn på WNJ, på sin väg till sprängämnesfabriken
i Brakåsen.
Holmå 5 oktober 2004
Oskar Sundlander
|