Aspekter på likhet
Här är huset som Eddie Meduzas
morsa bodde i.
Fel.
Detta är en bild av huset hon bodde i. På
åttiotalet nån gång.
Fel igen om vi skall vara petiga. Det är en modell
av huset som Eddie Meduzas morsa bodde i.
I skala 1:87. Den står på Skövde Modellsällskaps
anläggning. Bortåt lokstationen i Kvarstad som är ett
av samhällena längs Westergötland-Nerikes Järnvägar
och där den hålls för sevärdhet. Eddie Meduza är
känd i varje baksäte av årgång Cheva 57 och liknande.
Huset är ett minnesmärke över honom. Indirekt. Äreminne
skulle vi sagt om hans leverne förtjänat det. Eddie var raggarkungen,
uppträdde med gitarr på magen och skrev allt sämre texter,
däribland raggarnas nationalsång. Eddie Meduza (han hette inte
så) jagades av fogden i de småländska skogarna och förde
ett hårt liv. Hade status som en irländsk poet, fast i en annan
genre. Alla förvånades över att hans kropp höll så
länge som den gjorde.
Intill husmodellen finns en skylt som talar om hur
det förhöll sig med Eddies morsa och så. Om det varit
någon annan känd person kunde där till exempel ha stått:
I detta hus föddes Abraham Lincoln. Här bodde Harriet Lökholm.
Kvarstad, centralort i Westgöta-Nerikes trafikområde
är ingen turiststad, har inte så mycket att visa upp. (Det
skulle vara Antung Chrylberghs ateljé då, men den är
inte i ordning. Generalen Svartskölds epitaf. (Precis, hörru.
Slå upp.) Eller Läckö slott, vars konturer syns som en
hägring vid bortre kortväggen och som varje besökare genast
känner igen som ett Allers klippark i 400-skala. Perspektivförkortning,
kallas det. Fungerar utmärkt på det avståndet. )
Man får ta vad man har och så fick det
bli så här. Vi hade att välja på Georg Carl von
Döbelns stuga i Segerstad, men segraren vid Oravais är ingen
kändis längre och tråkig som Gustaf Dalén, också
en av traktens söner. Turistbyrån sökte något med
Mårbackastuk och vi tänkte då att kan Heljan göra
en modell av H.C. Andersens hus i Odense kan väl vi lansera någon
local hero som många också sett upp till. Eddies mamma, alltså.
Pojken hennes såg etablissemanget ofta ner på, om sanningen
skall fram. Meduzas texter om sossekrater och punkjävlar hör
inte till den sorts nationallitteratur som gynnas av Horace och grabbarna.
Även om Errol Nordstedts så var hans namn publik
var sjufalt större och han fick sin runa på Svenskans kultursida.
Det händer att det kommer folk för att titta
på Eddie Meduzas morsas hus. Folk, ja. En och annan bilburen ungdom
som kört vilse i trakten och som vill bilda sig lite. Man kan, nattetid,
höra skrål i mörkret bortåt Villa Meduza till. Bildörrar
slår igen, röda baklyktor, en stunds motormuller från
någon gammal glidare och så är det tyst igen.
Några andra sevärdheter finns inte i Kvarstad.
Modellen... är gjord av stickor och strån
med de metoder vi brukar använda och är inte så märkvärdig.
Den är en bland flera röda stugor på anläggningen,
inte särskilt svårbyggd även om det tog sina fler-timmar-än-du-tror
att få till den. Allt vi bygger, även om det är enkelt,
skall göras snyggt och inte slarvigt. Vinklar skall vara räta,
måtten skall hållas, antalet detaljer skall stämma och
färgen måste vara den rätta. Kort sagt: Resultatet skall
var så övertygande att de som ser modellen och råkar
känna till förebilden spontant utbrister: Nämen,
titta! Där står ju Eddie Meduzas morsas hus...
Vilket alltså är fel. Det är en modell
som liknar förebilden som för övrigt rätt många
västgötar, framför allt ornitologer känner igen. Huset
står mitt i landningsbanan i tranriket Bjurum, alldeles för
sig själv ute på ett fält och är väl synligt
från alla väderstreck. Under transäsongen och älgjakten
kommer det till god användning. Bronäs heter det.
Vår modell är byggd efter ritningar vi gjorde
på 80-talet men bilder fanns i familjalbumet långt dessförinnan
och av en speciell anledning: En redaktören närstående
svärmor föddes i detta hus. (Något som delvis besvarar
frågar hur vi väljer våra projekt. Vi har gärna
personliga relationer till dem, har bott i dem eller har av andra privatnostalgiska
skäl valt ut just denna förebild. Skulle vi inventera hembyggen
på svenska HO-anläggningar sätter jag en peng på
att ett flertal när stationshus och magasin är på
plats är av typen "mitt föräldrahem",
"huset jag bodde i som barn", "vår sommarstuga".
För övrigt visste vi inget om Meduzas morsa när vi hörjade
bygget. Kvarstads största turistattraktion blev till då en
släkting till Eddie råkade passera hobbyrummet när modellen
var under byggnad.)
Vi sökte en bild... för att diskutera vad
likhet är och fann då exemplet ovan. I detta fall modellikhet,
vilket oftast betyder trohet mot förebilden. (Vad skulle vi annars
jämföra med, men likhet kan vara olika saker. "Bilder",
hellre. Begrepp som imago och similaritas är i den grekisk-ortodoxa
teologin "aspekter". Tack för att du ville delta i den
diskussionen.)
Kommentarerna när vi modellbyggare visar upp oss
går från artigt ointresse till detaljförhör om varje
tiondel där man vill veta allt, något som kan ta en stund att
reda ut. (Jo, förstår du. Först...)
Ibland, när resultatet fotot är
lyckat, kan man få höra klichén, vanligtvis menad som
beröm, en kvittens på att man gjort ett bra jobb: Det
kan man ju inte se om det är en modell eller verklighet, ju. De ser
ju ut som på riktigt. Tänk ändå, vad en del kan
få till det...
Tja. Säkert känner du igen situationen. Du
står där med tjocka kinder, hemligt stolt över ditt verk
och säger: Äsch. Det tog en stund, men så himla
märkvärdigt är det inte. Nästa mod...
Klädsam blygsamhet, förstår sig. Modellen
kan ha kostat dig alla helvetes ansträngningar men det syns inte
utanpå. I varje fall inte på modellen. Själv ser du rätt
skakig ut, precis som i verkligheten. (Vi har skrivit om detta på
annan plats.)
Axiomet är således att detta är högsta
graden av likhet. Längre än så kan man inte komma. Slutrepliken
som varje modellbyggare tåligt väntar på skulle alltså
vara: Aaah. Precis som i verkligheten.
Vilket har ifrågasatts. Freddy Stenbom, familjeredaktör
på Allt om Hobby, uttryckte det med en paradox när vid ett
tillfälle vi skulle välja omslagsbild. Förslaget framför
oss var så bra att man bara med svårighet kunde avgöra
om det var ett modellfoto. Freddy menade då att kan man inte skilja
det från verkligheten finns ingen anledning att ta med det, då
behöver man strängt taget inte bygga modellen. Det räcker
med ett "riktigt" foto. (Det är därför vi avstått
från att antal projekt. Notre Dame och så. Eftersom ingen
ser skillnaden och där redan finns så mycket bilder. Det blir
både billigare och spar tid...)
Frågan tål att vändas på. För
mig är det högsta betyget om en betraktare inte klart kan skilja
modellfotot från dess förebild. Då har jag "lyckats".
Skulle min bild refuseras för att den är för verklig skulle
jag bli sårad och besviken och jag tror många mj-rallare och
plastbyggare känner likadant. "Facit" finns ju. En J29
si och så, en vagn litt. NN kan egentligen bara se ut på ett
sätt: exakt som förebilden, nämligen. Skulle mitt omsorgsfullt
byggda B-lok se ut som ett A-lok har jag glömt något viktigt
(en hjulaxel, antagligen, till att börja med). Om jag, på bankalas
i Skövde, ställer ned en modell av New York Central och flertalet
besökare kallar den Åmål, har jag misslyckats. (Alltid
något, för övrigt, men det är en annan historia.
Vi kan rekommendera Heljans byggsats.)
Således: en katt är en katt. Åtminstone
tills vidare. Det kan komma nya uppgifter och säker skall man aldrig
vara. (Läs Mästaren och Margareta så får du lära
dig något nytt.)
Skruvar vi frågan lite till stöter vi på
bekymret freelance. Hurså likhet? Mot vilken förebild? Karaktären
finns där, det är mycket likt men vad föreställer
det egentligen? Här finns en småttighetens estetik där
vi talar mer om konst än modellbygge. Var i så fall
går gränserna? (Det är svårt att bygga freelance,
för övrigt. Det kräver stilkänsla och erfarenhet.
Man vet inte var man skall sluta. Bygg efter förebild om du är
ovan. Då har du något att hålla dig till. Många
hus på Malmö MJ-klubbs anläggning är gjorda av Christian
Fors, en mycket säker byggare. Flertalet saknar förebild. Ändå
vågar vi påstå att "likheten" finns där.
Förklara det, den som kan. Ett bättre ord vore kanske "trovärdighet".)
Andra frågor när man bygger modeller kan
se ut så här: Skall man bygga huset vi håller
oss till dem som det ser ut när man mäter det, med eternit
och mexi och den sorts modernitet som sällan adderar något
till dess vare sig inre eller yttre skönhet?
Rekonstruktionsmodeller är svåra. Finns
dokumentation nog för att återskapa Stockholms blodbad, till
exempel? Invigningståget på Westergötland-Nerikes? Eller
ett visst datum år 1904 när kronprinsessan Victoria hade namnsdag?
Här ställs krav på en annan sorts likhet. Hela miljön
måste stämma. Modellbyggaren behöver research, en scripta
som håller reda på detaljerna åt honom. Såg bödeln
verkligen ut så 1527? Hur göra en unionsflagga i HO? Hur var
hästarna selade? Inte fanns T-Forden så tidigt? WNJ:s ångfinkor
hade inte den röda färgen. Strax kryllar det av sakfel.
Som du ser blir frågan om vad likhet är
genast akademisk. Skövde antas bygga "40-tal". Bronäs
är sig nog hyfsat lik nu som då (vi har bildbevis), men verandan
har byggts om och mycket i miljön runtom måste stanna vid stilisering.
Bilar på rätt sida, grusvägar, fler mjölkbord. Hästar,
höhässjor. En ungefärlighet som vi accepterar efter vi
vad hört och sett på gamla filmer, men där minsta stilbrott
punkterar alltihop.
Arkitekturmodeller visar en annan aspekt: De är
en sorts exakta skisser, "vita klossar" som markerar en rumslighet
och som avsiktligt lämnar mycket åt fantasin. "Likheten"
är antydd, men inget mål.
Ett noggrant modellbygge med varje detalj på
plats av den typ vi skrävlar med är egentligen en kopia, inget
annat. Man kan, mer ambitiöst, kalla modellerna porträtt och
tänka sig en "likhet" av typen Anders Åbergs modeller.
(Honom bör du känna till.) Han låter till exempel väggarna
i ett flervåningshus i Harlem bukta ut för att visa hur mycket
aggression som finns inuti, inte för att plywooden slagit sig eller
för att förebilden om han haft någon såg
ut precis så. Man "känner" vad som pågår
därinne. Åbergs "likhet" är en utveckling av
det vi kallar "väderbitning", något som antas öka
"realismen" vilket kan vara ännu svårare att definiera.
Vi accepterar den likhet Anders Åbergs hus visar
upp, vi tror på hans Harlem även om modellen saknar både
förebild och ritning. Därmed är vi framme vid konstbegreppet
och då blir det strax svårare. Lars Agger, konstnär och
skicklig modellbyggare, ställde ut "konstnärliga husporträtt"
i Örebro konsthall och genast var "likheten" sin kos. Eller
var den det? Här lät han olika material vaxduk, nät
och rostig plåt spegla husets personlighet. Resultatet var
mycket spännande, men modellen (som nu blivit konst) visade inget
av den dokumentära exaktheten som vi mj-rallare eftersträvar.
(Ola Terje fotograf och mj-rallare går på samma
spåret. Han bygger fyndigt roliga fantasiscener med hus och landskap
som en sorts surrealistiska 3D-målningar, kända avsnitt ur
Iliaden till exempel, men likt vadå jämförda med Lars
Aggers petnoga rekonstruktioner av Stockholms medeltid?)
Frågor som dessa borde diskuteras oftare. Ett
forum där de gärna förekom var Modellakademin, en grupp
entusiaster och proffs som Gunnar Sillén samlade omkring sig för
några år sedan men vars verksamhet tycks ha mattats. Vad som
klart kom fram ur diskussionerna där är att alla modeller är
inte "lika". Uppenbarligen finns olika "skolor", något
som blev extra tydligt det år man höll seminarium på
Capellagården, Öland. Gunnar, kartongbyggare som hyllar klippark
och konstnärlighet går en helt annan väg än exempelvis
Claes Mattisson och Jörgen Wetterskog vars mässingsmodeller
är prov på den "noggranna" skolan. Stort rabalder
blev det när arkitekt Sillén understod sig kalla Pendonanläggningen
"dammig", ett uttalande som ställde frågan om modellers
likhet på sin spets.
Det är svårt att få ett modellfoto
att likna verkligheten. I färg är det näst intill omöjligt
det har något med solljuset att göra, tror vi. Bara
enstaka gånger och då alltid med mot- och nattljuseffekter
har jag blivit "lurad" av en färgbild. För
att åstadkomma den sorts fotografiska realism vi strävar efter,
är det fortfarande svarvitt som gäller och helst f'ör
maximal likhet halvdana kopior. Här är, för en gångs
skull, noggrannhet inte önskvärd. Alltför skarpa bilder
röjer modellen där inte skärpedjupet gör det
fortfarande mot axiomet största möjliga likhet med förebilden.
Frågan känd som Freddy Stenboms paradox
har hamnat i nytt läge sedan digitalkameran och photo-shop
kom. Tidigare krävdes timmar av retusch och pjattande för ati
göra en kopia trovärdigt lik verkligheten. Nu kan du hyfsat
enkelt och beroende på kunskaper och utrustning, göra i stort
sett vad som helt med en modellbild. Arbetet flyttas från hobbyhörnan
till datorn. Originalmodellen fotoobjektet behöver
inte ha räta vinklar eller ens vara målad. Tveksamt om du alls
behöver bygga den.
Kanske borde vi skickat med ett foto av förebilden
så får du avgöra själv om det är en modell
eller verkligheten du ser. Såvida det inte redan är förebilden
på fotot ovan, men som vi retuschat så att det skall se ut
som Villa Medici eller nåt.
Villa Meduza, menar jag.
Kommer som byggsats från Heljan...
KB
"Kolonial" är en av flera kåkar
på Skövdebanan med förebilder från kvarteret Trädgårdsgatan
i Falköping. Bilderna väcker frågan hur långt man
skall gå i detaljtrohet, om modellen skall byggas så som den
en gång såg ut, som ett porträtt av det aktuella förfallet
och hur mycket stilisering som kan tillåtas. Porträttlikheten
kan naturligtvis ökas ännu några grader men flertalet
av oss byggare stannar väl här någonstans. Det är
helhetsintrycket om räknas. Om en eller ennan bräda inte stämmer
exakt, who cares och vem ser skillnaden? Karaktären skall finnas
där, kvittot på en godkänd modell är att betraktaren
känner igen förebilden. Men då bör han, som i detta
fall, vara väl bekant med Trädgårdsgatan i Falköping.
|