Distansbygge
På Pendon Railway Society, skönast i världen,
berättas om besökaren som efter ha sett anläggningen skickade
modeller som tack för senast. Framåt jul kom varje år
en ask figurer avsedda för Pendon. Tillverkaren var en amerikansk
skulptris med förbindelser i dockbranschen.
Se där en distansbyggare, en term som vi härmed
lanserar och som är en sort som varje mj-klubb skulle önska
fler av. Supportrar som gör en insats även man inte kan komma
så ofta eller har 40 mil till "arbetsplatsen". (Vilket
låter som om det handlar om någon sorts pendlare med hemadress
långt borta och jobb i Skövde där de bor i husvagn över
helgerna för nöjet att bygga på Westrikebanan.)
Emellertid: En klubbanläggning är en kollektivsatsning
där "arbetskraft" alltid behövs och där helheten
blir större än delarna. Du kan inte ensam åstadkomma något
liknande. Även om du är både arkitekt och mekaniker, banmästare
och elektronikorakel med livet framför dig så hinner du helt
enkelt inte (för övrigt kan det inte vara särskilt kul...).
Dessutom: Non omnia omnes possumus som lektor Nevermore
brukar säga och som betyder att vi alla kan inte allt, i synnerhet
som inte alla medlemmar bor i Skövde som alltid måst lita till
hjälp utifrån: Tillorp, Västerås och Hovmantorp
för att nämna några starka WNJ-fästen.
Skövdeanläggningen är rejält stor
och så färdig att den går att köra på. Den
ses av rätt många under ett verksamhetsår men den kräver
underhåll för att fungera samtidigt som där skall finnas
"tillväxt". Axiomet inte alldeles självklart
lyder då: Ju fler som hjälper till desto bättre.
I varje fall blir stråna fler och stacken större. I klartext:
Skövde behöver som varje förening nya idéer, läs
rallare som inser att kan man inte själv bygga sin drömjärnväg
så får man komma till berget Billingen där det finns
hur mycket som helst att göra för åtskillig tid framöver.
Begränsningar existerar inte. Enda förbehåll är att
modellerna bör hållas inom konceptet. En timrad koja i skogen
är ett bra projekt, en kolmila passar perfekt i teddymarken. Däremot
vore en amerikansk "logging camp" direkt ur Campbell-katalogen,
mindre trovärdig. (Läsaren: Jamen den där julbocken från
Gävle då? Den hör väl inte till konceptet? Svar:
Det gör den visst. Också av skälet att den är ett
kul bygge. Bekymret är att vi ännu inte hittat något torg
åt den.)
Vad vi ville ha sagt är att det är fritt
fram för vem som vill att, oavsett mantalskrivningsort, landa en
modell eller två till Skövdebanan. Tomtmark finns, trängselavgifter
har vi inga. Du kan bygga hela kvarter om du vill, men det underlättar
om du förhör dig om stadsplanen först och känner du
för större projekt bör du konsultera klubbstyret. Vad gäller
rullande materiel är vi välförsedda. WNJ har ånglok
så det räcker, rälsbussar likaså. Men öppna
godsvagnar behövs alltid och vi funderar på att begära
in anbud på WNJ lok nummer 2. Vad var det för sort egentligen?
Hur såg det ut och vem byggde det? (Se WNJ-boken kap. Ånglok)
Behoven finns annars mest på miljösidan,
landskapet. Röda stugor kan vi tåga förbi hur många
som helst, också småländska, alltid med förebild.
Industrier behövs, företagsamheter längs linjen som ger
underlag för trafiken. Laster till öppna vagnar är en annan
"nyttig" detalj. Kärror, lyktor, staket, grindar, en liten
trafo, hässjor, kritter, skjul och uthus av varjehanda slag. Hästar
är 40-tal. Och katter, såklart. Och rabatter så att de
har något att gräva i. (Däremot räcker det med en
tubaorkester, den som etablerat sig i Kvarstad och hörs konsertera
i järnvägsparken sommartid.)
I någon mening är alla modeller i Skövde
"distansbyggda", dvs. de är sällan tillkomna i klubblokalen.
De byggs hemma hos var och en medlem och får sedan sin plats på
anläggningen. (Här är vi petiga. Modeller som en gång
fått sin roll bekräftad inom ramen för den historia som
är Westergötland-Nerikes, flyttar vi inte på.)
Bor du inte på orten men känner att Skövde
är din stil kan du vara lika fullvärdig medlem för det.
Avståndet blir möjligen till förfång för klubbgemenskapen,
men jag kan, så här i förbigående meddela att det
kan bli som ett krav att bo för nära. Visst, det är en
mäktig känsla att när man vill koppla upp sig för
lite växling i Kvarstad, men det finns söndagar då man
inte känner för de små tågen, då man inte
hinner, då man hellre följer verksamheten på distans...
Det idealiska medelavståndet, med hänsyn
till var nuvarande medlemmar har sin postadress visade sig vara Norsholm.
Skövde känner inga gränser, men bor du längre bort
än så kan du alltså bli "distansbyggare", inte
nödvändigtvis aktiv klubbmedlem utan mer en medhjälpare
som ser till att fournera anläggningen med åtminstone någon
modell, om inte annat för vetskapen att ha bidragit med något
på WNJ-järnvägen som vi helt blygsamt räknar till
den gemensamma värdegrunden för svensk mj-hobby, i varje fall
för dem som kör normalspårigt 40-tal med västgötaförebild...
(Nu låter det plötsligt som vore det fråga om en hjälpaktion
av något slag. Var lugn, vi klarar oss. Men det är en poäng
i sig om många varit med och byggt Noaks ark även om status
är lite svår att definiera. Försöksordet just nu
är "kontributör", vilket låter som något
inom TV-teatern men som innebär att man tar på sig att bidra
med något till banan. Det behöver inte vara över måttan
märkvärdigt men det skall vara välgjort och addera något
litet till helheten. Helst bör det rymmas inom en ungefärlig
tidsplan så att man vet om modellen ifråga står klar
i år eller nästa.)
Det händer att besökare lämnar "presenter"
efter sig att upptäckas långt senare och lika kul varje gång.
Figurer är vanliga. Vi minns än vilket liv det blev när,
efter ett bankalas på 80-talet det avslöjades att svart arbetskraft
förekom i Forsviks kolgård, i detta fall en insmugglad sydafrikan
med bergsprängarstereo vars kolvita T-shirt och skylten "Nie
blankes" förrådde honom. (En smalspårsfrämjare
är delgiven misstanke, men bevis saknas.) En gång fann vi en
bortglömd tjur under en ek och härom året påträffades
en turbanklädd terrorist med kalasjnikov vid kraftstationen i Våtmark.
Senaste tillskott är en tidningsförsäljare från Össlöff
på Bergquara Jernväg. (Byggarna av den här sortens visitkort
är i en del fall anonyma: Ännu vet ingen vem som parkerat de
gåtfulla B6-vagnarna i Undveket. De är ett mysterium där
de står, plåten är från Hobby-Teknik men tillverkaren
okänd.)
Ett lyft från säsongen är "green-keeper"
Anders Bondessons i Älmhult verksamhet och ett distansbygge som lät
tala om sig är en DC3, skiktbyggd i trä på Wentzel-vis
och i perfekt HO-skala. Byggaren heter Jan Ohlsson från Kalmar som
svarade på ett upprop där vi, mer på prov, efterlyste
en DC3 över Kvarstad. Som man annonserar i Allt om Hobby får
man svar. Resultatet blev SE-BAB, SAS "Bele Viking", licensbyggd
av Fokker och registrerad på ABA 1937. (Aptiten växer medan
man bygger. Jan O, allroundkunnig med flyg som specialitet, blev så
inspirerad att han fortsatte med krigsflygfältet i Brakåsen.
Senast vi var där fann vi något som vi på håll
trodde var ett vindkraftverk men som visade sig vara propellerbladen till
ett antal B5-bombare...)
Andra distansprojekt, avslutade eller på förslagsstadiet,
är till exempel AB Solidarfetts cisternvagn tillverkad i Falun eller
"svenskamerikanens hus" i Kråkvattnet som tar form hos
hemvändande US-Bosse Hammarling i Västra Frölunda.
Ett annat prov på utväxling av modeller är
en segelgaleas i Forsviks hamn. Den är byggd av Ola Ahlström
i Malmö men passa på om du vill se skutan: Den ligger där
på ett år och avseglar vid nästa bankalas.
En mj-klubb skall per definition organisera sig kollektivt
och parollen är således: Modellbyggare i alla skalor, förena
er, gärna i Skövde som har bra förutsättningar och
där det finns plats att ställa modellerna. Säkerheten garanteras
av föreningen och modellen tänks deponerad efter de villkor
vi kommer överens om. Och: Vad du än bygger så antas du
göra det ideellt, för nöjet att delta i verksamheten. It's
a hobby, remember?
Notera att vi är ett modellsällskap, något
som öppnar för allsköns byggeri, alltså inte bara
järnväg. Vi har till exempel länge efterlyst en redare
som kan båtar, hamn och varv. Nya Ångslups Kanal AB har bekymmer
(det har man alltid haft, oavsett ägare). Stora Lögnen ligger
öppen för nya initiativ sedan S/S Tiveden togs ur trafik. Gjutjärnsbron
i Forsvik, äldst over Göta kanal, är ännu inte byggd.
Distans, kusin med ordet "tolerans", kan
vara en attityd, en benägenhet att ta avstånd från andra
spårvidder. "Distanser" är också ett verktyg,
passbitar av skilda slag, alltid användbara när man limmar och
löder. Vi rekommenderar riklig användning.
Låt oss nu tolka ordet i dess övriga betydelser.
Med distansbygge menar vi denna gång avstånd
inte bara till "byggarbetsplatsen" utan också till själva
modellen där den placeras. En anläggning med Skövdemått
som bara kan ses från bestämda vinklar, medger modeller av
olika kvalitet (eller "detaljeringsgrad" vilket låter
bättre). Det blir något av amerikansk villaträdgård
över det hela, en Potemkinkuliss med modeller som står längre
bak och de som finns i "front line" med varje detalj synlig
och vackra sidan mot publiken.
Det är vår uppfattning att vi ofta bygger
"för nära" i flera bemärkelser. Alla modeller
behöver inte vara "close-ups", skall inte vara det. Beslut
om detaljeringsgrad borde tas redan när bygget drar igång.
Mycket kan stiliseras och byggas "stand-off", speciellt om man
vet att modellen kommer att upplevas en smula på distans. Exempel:
Två meter in i "landskapsrummet", stort och öde,
står en halvt nedrasad lada. Utanför denna står ett par
röda damskor och ser man efter (om man kan delar av omgivningen
måste rivas för att man skall komma åt) hittar man lady
Chatterley själv med kavaljer på höskullen, för övrigt
samma par som tidigare bivackerade i smalspårets vändskiva
men som utlokaliserats därifrån sedan det kommit klagomål.
(Fröken Ludensvaan-Manér, förstås. Vem annars?)
Det är inte meningen att man skall se vår lady, ingen har ens
sett skorna, ändå lyssnar man gärna när vi berättar
om vårt lilla scherzo. Fråga: För vem bygger vi ett motiv
som detta? (Jo. Vi håller med. Nakenscener är halvkul. Här
behövs också distans. Men vissa motiv är som reflexer.
Finns där ett vattendrag med badmöjlighet kan du vara hundra
på att du hittar fröken Preiser aus Tyrolen utan Lederhosen
i strandkanten...)
En klubbanläggning är en mycket kreativ plats,
där finns utrymme för alla möjliga initiativ. Dock är
det vår tro att hela hobbyn mår väl av lite mer distans,
speciellt i Skövde där ambitionerna kan urarta till rena "nitknäpparsviten".
Ve den som understår sig bygga loken utan öppningsbara dörrar,
alla vet att Säröbanans grusvagnar hade danska boxar och det
går verkligen inte an att köra omkring med tyska dieslar hur
som helst på banan...
Igen: att bygga en gemensam anläggning är
en stor och svår uppgift där alla krafter behövs. Vår
appell är varken ett nödrop eller någon sorts offentligt
tiggeri för att slippa göra jobbet. Sanningen igen
finns hos Vergilius. Hur många vi än blir kan vi inte allt.
Där finns alltid plats för fler, både hemmahörande
i Skövde och distansbyggare.
Sista frågan: Om du nu byggt en modell för
Skövde men inte kan lämna över den själv hur gör
man då?
Enkelt: skicka den på posten. Det gjorde man
på John Allens tid när Model Railroader krävde in bidragen
till sina modellbygg tävlingar.
Kunde John Allen så kan du, men det är förstås
roligare om du kommer själv.
En distansbyggd DC3. Tillverkad i Kalmar. Förebilden distansbyggdes
av Fokker i Holland. Till SAS kom planet 1948. Det avfördes från
svenskt register1957, distanserades till Österrike och slutade som
klätterställning i en lekpark i München 1972.
Porträtt av en distansbyggare. Olle Sundström, trafikdirektör
på Jugarbo-Månsbo Järnväg, Skövdesupporter
sedan starten och "kontributör" åt WNJ-banan. Byggare
Sundströrns medlemsstatus är lite oklar men aldrig ifrågasatt.
Bland hans opus märks en trafo, en timrad lada, ett gröngult
diesellok mm. Under järnvägens första tid kom hans malmvagnar,
nu slopade, till användning i byggnadstågen. Det var också
han som byggde BJ:s ångvärmefinka som skymtar på äldre
WNJ-bilder. Porträttet visar pionjär Sundström med modul
till hemmabanan. (Visst, vi har sagt åt honom att skaffa sig en
riktig gitarr, men hittills har det inte hjälpt...)
<Bild>
Allt är inte lok och DC3-or. Också höhässjor kan
vara ett "distansbygge" och vi behöver massor som exemplen
på bild, gjorda av lin och tandpetare. Eller bygg ett träd,
plantera det på anläggningen och du kan sedan dra dig tillbaka
för att i tidernas avslutning berätta för dina barnbarn:
Skövdebanan? Javisst. Jag var med och byggde den.. (Det finns de
som gått till mj-historien för mindre insatser än så.
Och för större: Att forma ett HO-träd av ståltråd,
att med spackel och foliage få det att se ut som en välväxt
ek är ett betydande modellknåp som ställer stora krav
på färg och formkänsla.)
|