Färglära
Till begreppet likhet hör
också frågan om färg eller svartvitt när man reproducerar
modellbyggen i bild. Modeller har sin egen "färglära".
Bara undantagsvis har vi sett exempel på hur man lyckats få
en modellbild i färg att se ut "precis som i verkligheten",
givet detta är avsikten. För att komma vidare kräver vi
nu medhåll av läsaren när vi hävdar att "förebildslikhet"
är målet för vår strävan, att man är "framme"
när betraktaren inte klart kan avgöra om fotot visar en modell
eller ej.
Mot detta står den "Stenbomska paradoxen",
en logisk tvärnit i stil med Buridans åsna, alltså uppfattningen
att om en modell är så nära verkligheten att man inte
kan se skillnad är det ingen poäng att bygga modellen. Då
kan man lika gära ta ett foto av verkligheten direkt en inställning
som blivit än mer komplicerad sedan photo-shop kom och som får
oss att undra vart hela modellbyggarhobbyn i så fall är på
väg. Debatten tog sin början i Model Railroader redan före
digitalkameran, då med anledning av suveräna "mock ups"
av Bob Kosic och andra, bilder tagna utomhus eller i studio som var mer
fotografi än modellbygge och där kritiken gick ut på att
man byggde för att ta ett snyggt foto, inte för att köra
med tågen. Modellfoto skulle således vara en "hobby i
hobbyn". (Knappast ett hot, tycker vi. Snarare ett ytterligare bevis
på hur mångsidig vår hobby är. Här har utvecklingen
gått starkt framåt för övrigt. Kolla Model Railroaders
"track side photos" av senare årgångar mot dito
för tjugo år sedan så ser du skillnaden. Förr krävdes
två tons studioutrustning, nu kommer du längre med en liten
digitalkamera och baskunskaper i photo shop.)
Nu till budskapet i denna artikel som hyllar alla nyanser
av grått och som rätteligen borde hetat "Antifärglära":
"Dåtid" är för de flesta
av oss svartvit, i varje fall från perioden 30-50-tal som är
den tid många mj-rallare hämtar förebilderna ifrån.
Få fotografier från denna tid är i färg. De som
finns håller usel kvalitet och har i flertalet fall gulnat.
Före digitalkameran var det besvärligt att
ta bra modellbilder i färg, det skulle till specialfilm och Kelvintal
och resultatet blev sällan vad man tänkt sig. Med de nya kamerorna
ställer du enkelt in vitbalans och tar vilka färgbilder du vill
under ljusförhållanden som var omöjliga för några
år sedan.
Fråga är nu om det behövs. För
Skövde Modellsällskap är det fortfarande svartvitt som
gäller, i varje fall så länge vi talar om "dokumentärbilder".
Krönikan Westergötland-Nerikes känns inte trovärdig
om vi har för många färgbilder och tvingas motivera dem
med tekniska förklaringar som den "Chrylbergska autokromtekniken"
med flera på sin tid mycket intressanta innovationer. WNJ hyllar
"film noir", således, om än i digitalteknik. För
egen del har jag förinställt kameran på svartvitt och
slängt manualen. Skulle behov föreligga att färglägga
en bild får jag göra som Göteborgs stads turistbyrå
på 50-talet. Man hyrde ett gäng polacker för uppdraget
att handkolorera, helst av den icke-svartjobbande sorten...
Fotot ovan föreställer Järnvägshotellet
i Kvarstad. Där finns, så vitt vi förstår efter
scanning hos hembygdsföreningen, inte någon färgbild bevarad.
Enda upplysningen är en hörsägen i WNJ-boken där det
sägs att byggnaden var "beige med mandelbruna foder" och,
före rivningen på 80-talet, "marsgrå med vemodigt
plåttak", en nyans som är svår att blanda om man
inte har tillgång till Humbrol Colour Reference Book.
Modellen med förebild från Åsarp
finns delvis beskriven i Allt om Hobby 2/05, i färg och allt.
Vi prövade den svartvita bilden på flera Åsarpsbor utan
att någon fann något märkligt med den, Man tittar hastigt
och slänger ur sig en replik: Jaha, du. titta där. Järnvägshotellet,
ja. Jag minns när ...
Kanske har vi blivit så blasé av allt
foto-shoppande att vi inte märker när bilden är manipulerad.
Vår bild passera precis som ett gammalt foto från förr
av den typ som brukar hänga på vårdcentraler, kanske
hade vi lånat den från hembygdsföreningen eller Alvershus
som är äldreboendet i Åsarp.
Lite svår att förklara är konturen
av en lågsniffande DC3 över hotellets tak. Men hurså?
Flygplantypen var vanlig år 52 eller däromkring när bilden
är tagen...
En sak är klar: I färg hade tricket inte
fungerat. I Falköping kanske och omgivande kommuner i R län,
men "det skulle aldrig gått hem i Skövde".
Samma motivet som ovan men nu i färg. QOD...
|