Angående fotoförbud
Det finns några platser i världen där
man är lite kinkig med fotograferingstillstånd. Kejsargravarna
i Kina, Louvren i Paris och modellanläggningen i Skövde.
Efter flera års parlamenterande i frågan
är Skövde Modellsällskap framme vid följande hållning.
Ett anslag väl synligt på väggen där det står:
Fotografering
Det finns ett generöst antal foton från
Skövdebanan som publicerats på hemsidor, i tidskrifter och
i böcker.
Detta är den samlade bilden av Westergötland-Nerikes
Järnvägar sådan föreningen väljer att visa den
offentligt.
Vi är därför tacksamma om du inte fotograferar
i dessa lokaler. Ej heller för privat bruk.
Om du skriver på uppdrag, vänligen ackreditera
dig hos klubbledningen.
I anledning av den diskussion som uppstått efter
senaste bankalaset följer här en kommentar:
Hur man resonerar i Paris och Kina vet vi inget om.
Troligen handlar det i icke ringa grad om pengar. Enbart Mona Lisa lär
räcka för att hålla vykortsindustrin igång.
Pengar är det enda argument som inte finns med
i Skövde. Skulle frågan bli aktuell är det föreningen
Skövde Modellsällskap som har ensamrätten. Copyright finns
hos fotografen/respektive medlem, publiceringstillstånd lämnas
av klubbstyrelsen.
"Fotoförbud" är ett aggressivt
och tråkigt ord som ingen vill använda. Dock har frågan
funnits med i alla år. Man har varit enig om att "det fotograferas
för mycket" och att restriktioner bör finnas.
För flertalet besökare har detta inte inneburit
problem. Några gånger har vi utsatts för kritik av typen
"stöddigt", "snobbigt", "så himla
märkvärdiga är ni väl inte att man inte kan få
ta en bild", "sicke löjl, assså..., värre än
Noldemuseet i Nieböll. Där hade' rom DDR-vakter som kollade
med k-pist så att ingen plåtade." Att jämföra
med Glyptoteket i Köpenhamn:
Fotografera? De må de gerne ...
Mot detta finns inget att invända. Det står
var och en fritt att tolka fotoförbudet som han vill. Skulle någon
missa skylten så skjuter vi i varje fall inte ner honom. En diskret
anmodan brukar räcka. Att i det läget framhärda, att trotsa
förbudet och även efter tillsägelse smygfotografera anläggningen
är prov på dåligt uppförande. Gör du så
är du inte välkommen åter.
Men där finns ett antal "varför?",
mycket befogade. På GMJS får man ju plåta så mycket
man vill, andra klubbar gör ingen sak av detta. På National
Gallery är det OK att ha kameran med. Varför är man då
så petiga i Pendon och Skövde? Jag skall bara ha bilderna för
mig själv ju. Som kom-ihåg. I studiesyfte. Och så vidare.
Vi borde inte behöva argumentera i frågan,
men eftersom vi bjudit in till diskussion för att slippa ta den på
plats så kommer här nedan en förklaring. (Notera att vi
talar om sällskapets lokaler. Fotoförbudet gäller således
inte utomhus eller i tillfälligt ordnade "show-rooms".
)
Grundläggande skäl till vår ovilja
är att vi inte vill ha en massa WNJ-bilder på cirkulation.
Det räcker med dem vi publicerat, redan där finns flera som
vi ångrar, sådana vi inte borde ha släppt. Den sortens
"publikbilder", tagna av besökare och som vi nu talar om,
blir heller inte särskilt bra. De är ofta tagna med blixt vilket
ger kort skärpedjup och tråkigt ljus. Banan framställs
i dålig dager.
Frågar du hur vi kan veta det så är
svaret att det vet vi. Det är ingen lätt sak att ta modellbilder,
därtill krävs stativ, elfilm, belysning och många dagars
ensamhet.
Detta är det lättförståeliga
argumentet, av samma sort som att inte avslöja Liz Taylors pormaskar.
En del modeller är inte heller till sin fördel på nära
håll. Acceptera det då som en artighet, eftersom vi nu ber
om den, att i en del lägen låta bli, att inte snaska i dig
allt som visar sig i sökaren. Vi undanber oss närbilder och
vill, likt Mrs Taylor, visa oss i så fördelaktig pose som möjligt.
Det praktiska argumentet låter så:
Eftersom så många besökare har kameran med, blev det
bökigt med alla stativ, blixtaggregat och fotoväskor. Till slut
fanns inte en kvadrat av anläggningen där det inte låg
filmer och fotoprylar. Järnvägen gick inte att uppfatta. Tidtabellen
fick läggas efter exponeringstiderna. Överallt pågick
fotografering. Alla var upptagna med att se banan genom kamerögat.
Det fanns ingen kvar att prata modellbygge med.
Därför beslöt vi att beordra objektivlock
på. Av rent praktiska skäl. Vi är ett modellsällskap.
Prata bländarvärden kan du göra i andra änden av huset
där fotoklubben håller till.
Mot argument 1 kan nu invändas att alla bilder
är inte dåliga, i synnerhet inte med de nya digitalkamerorna
där paint-shop kan göra underverk också med Mrs Taylor.
Motargument 2 låter så: Om man är ensam med kameran då?
Det är väl inte lika trångt jämnt?
Dags därför att, eftersom du käftar
emot värden, ta fram det avgörande argumentet, det som
inte kan missförstås och som för den som skriver historien
om Westergötland-Nerikes väger tyngre än alla tidigare
och som går så här:
Eftersom historien om WNJ är ständigt ny
och det är författaren som har tolkningsföreträdet,
vill han inte att den berättas av andra. Kronisk oskuld råder.
Det är i det läget dålig stil att kabla ut förhandsbilder
som rör till det. Som att sätta tummen i tårtan, att prutta
i lustgården, att helt förstöra historien för den
som tänker läsa boken.
Detta gällde i än högre grad fram till
1990, då boken om WNJ publicerades. Då kunde vi som arbetade
med den och som lagt ner stor möda på rena studiofotograferingen
tappa lusten totalt vid tanken på alla 35 mm färgkort som var
i omlopp: Platta blixtfoton med stickiga färger och fixfokus, tagna
snett uppifrån, som ansågs visa Skövdebanan och som inte
lämnade något kvar åt fantasin.
Ett foto skall ljuga, tycker vi. Gärna så
att det stimulerar intresset. WNJ är en betraktelse från låg
höjd. "Förskönande realism" är ledordet
för de foton som godkänts av informationsavdelningen. Det är
också en fråga om "strip-tease", att väcka
nyfikenheten genom att avslöja lite i taget. Helbilder som visar
tak, väggar och bordskonstruktioner på samma gång är
helt avtändande, de punkterar allt.
Dessutom: motiv blir lätt
uttröskade, i synnerhet på en modellanläggning där
det tar en stund att bygga nya fotomiljöer. Detta är en anledning
till att Skövde varit restriktiva under senare år, att vi medvetet
hållit igen (i mer än tio år!) och först med hemsidan
"öppnar" på nytt. Nyhetsvärdet i bilderna försvinner
om motiven är kända i förväg, full kontroll måste
finnas eftersom där råder ett nära samband mellan text
och bild. De foton som finns skall vara de vi tycker bäst illustrerar
"varumärket WNJ". För enkelhets skull tar vi dem själva,
men det är inte självklart att alla bilder godkänns. "Icke-spridningsavtalet"
kan gälla också medlemmarna och internkritik förekommer.
Diskussionen just nu gäller frågan om där finns osannolikt
många färgbilder med tanke på den tidsperiod det gäller.
Allt fler vill veta vad "chrylbergska pollykromtekniken" innebär
rent tekniskt. Den enkla förklaringen att det handlar om handkolorering
tror man inte på. Det är Polly Syrén, Antungs systerdotter
som bor i Norrum och som satt ett gäng polacker i arbete med att
färglägga Måns Mullbergs gamla bilder. (För övrigt
samma firma, Pollykrom AB, som färglade vykort åt Göteborg
stads turistbyrå och fick allmänheten att tro att solen sken
över avenyn när sanningen var att det regnade under hela 50-talet.
Oavbrutet. Och gör så än. Det närmsta göteborgarna
kommit solen är neonljuset på Ullevi.)
Detaljargumentet, ett av flera, kan beskrivas
så här:
Det förhåller sig så att mycket av
vad du ser på banan är "pågående". Många
modeller är provisoriskt placerade. Exakt vilka vet vi inte alltid
själva, men de ingår i en långsiktig plan, har var och
en sin bestämmelse och identitet. De "finns till" först
när de hittat sin plats på anläggningen och den bekräftelsen
kan vara att publicera ett foto. På detta "pågående"
stadium känner vi inför kamerors nyfikenhet som när en
unge "håller för" när han tecknar. Det är
inte färdigt, du får inte "titta" än...
För att nu hitta en liknelse.
I Brakåsen råder av uppenbara militära
skäl fotoforbud (även för oss själva...)
Det finns också en hoper övriga argument
som förlorar sig i rena metafysiken, som bara angår den det
vederbör men som bör respekteras ändå. Dit hör
tanken att modellen "tillhör" byggaren också fotografiskt,
att bilden av hans ansträngningar är en intimitet som han själv
vill kontrollera. Kom ihåg att medlemmarna i Skövde sällskapet
är purister, att också fotograferandet är prov på
samma petiga noggrannhet som vi lägger ned på modellerna. Vi
förbehåller oss således rätten att pröva ett
foto mot våra intentioner, att avgöra vad som är en bra
och dålig bild. Exempel på det senare är platta flygbilder
med dåligt skärpedjup, men också foton av ett Ub-lok
i Ränndalen, även om det är taget av SJK:s utsände.
(Precis. WNJ var aldrig elektrifierad. Eftersom vi nu gjort oss omaket
att montera kontaktledning på SJ-spåret tycker vi Ub-loket
skall hålla sig där.)
Så långt vår förklaring. I de
fall du skriver för en tidning ser det lite annorlunda ut. Då
gäller praxis med ackreditering som för vilket journalistiskt
uppdrag som helst och då har vi kommit överens om förutsättningarna.
Inte ens Hjo Times eller Kvarstad-Örnen kan begära sig tillträde
hur som helst och ofta är det sällskapet som står för
anläggningsbilderna. Vi gör upp i förväg hur artikeln
är tänkt och var den skall publiceras. Rutinen är att "bilden
följer artikeln" och att den publiceras en gång. Några
krav på att få se artikeln i förväg kan vi inte
hävda, med ackrediteringen följer förtroendet för
den som har uppdraget, att han inte återanvänder bilderna för
eget kommersiellt bruk i annonser etc. (Det finns åtskillig juridik
kring copyright här, allt mer svårhanterlig sedan Internet
kom. Helst skulle vi vilja ha ett "destrueringsavtal" så
att alla bilder efter användning tillfaller föreningens fotoarkiv.
Som en artighet, ett tack för senast.)
Det har i alla år suttit en
kamerasilhuett på väggen, försedd med text som klargör
vår inställning.
Denna ignoreras ofta, eller så har man "inte
sett den".
På senare år och med alla digitalkameror
i omlopp har vi blivit mer släpphänta, men för den skull
inte mer toleranta. Vi har inte orkat hålla emot. Det är alltid
lite känsligt att behöva säga till, som att öppet
påtala brister i någons bordsskick och stämningen blir
lätt generad.
För att uttrycka det klart: Du är hur välkommen
som helst att titta på Skövdeanläggningen med egna ögon,
men från och med nu skärper vi fotobestämmelserna. Där
finns inget "bara ha bilderna för mig själv", "i
studiesyfte" osv.
Inga undantag whatsoever.
Inte ens om du bara skall "visa för mamma".
KBran
|
Det är situationer i den här
stilen vi vill undvika på Skövdeanläggningen. Vi vill
helst prata modellbygge med besökarna men koncentrationen
med alltför många kameror igång är som
synes riktad åt helt annat håll.
Skyttelinjen på denna bild är från
en predigital fotokörning från en resa längs Inlandsbanan
med Svenska Motorvagnsklubben 1990. Synnerligen trevligt. Som alltid
i sådana sammanhang förbrukades en ohygglig mängd
film. |
Tillägg: Skövde Modellsällskap förutsätter
att om du blir fotograferad under till exempel ett "Bankalas"
och bilden sedan publiceras är det juridiskt i sin ordning. Därest
du inte samtycker, om "fotoförbud" råder för
din personliga del, bör du själv se till att stiga ur kameravinkeln.
Samma förhållande gäller också
modeller som fotograferas på anläggningen, utomhus eller annorstädes.
Ställer du ifrån dig din modell på bord och ytor som
är avsedda härför antas du ha medgivit fotografering och
eventuell publicering. Det är då kutym men inte nödvändigt
att meddela byggarens namn.
|