Kleinkunst
|
Äkta MJ-konst eller en oäkta Malevitj i
original, tillkommen helt oavsiktligt när KB övade med färgsprutan.
Ormens skinn, Askungens sko, en obäddad säng som någon
lämnat... Tavlan tävlar i samma liga som "omslagspappret"
som utnämndes till konstverk, om historien är bekant. Svårigheten
i detta fall blir förstås att avgöra hur modellen
här med bara konturen kvar såg ut som lämnade
sådana avtryck. |
Paul Valéry, en poet,
påstod att man bör alltid undvika att tala om konst.
Modelltåg var ingen folkrörelse på
hans tid men antagligen hade han sagt något liknande om dem. Yttrandet
är kalkerat på tanken att vissa samtalsämnen skall man
helst inte ge sig på: Politik, religion, modellbygge...
Efter någon termins studier i ämnet estetik
håller man lätt med Henrik Schück som menade att hellre
ville han ha tillbaka sitt njurgrus än grubbla över vad konst
är. Själv kom jag så långt att jag vågar tro
att god konst känns igen där den finns och är beredd att
vidga den tesen till att också omfatta modellbygge, som jag uppfattar
som en sorts "Kleinkunst" som, likt origami, konsten att snida
i elfenben eller klippa silhuetter, kan utvecklas till fulländning,
dock oftast i ett hörn av marknadstältet. Jag talar från
och med nu om modellbygge alla sorter, alltså inte enbart om "modelljärnväg"
som har en pejorativ klang och för de flesta för tankarna till
tågbanan i barnkammaren. (Det finns en avsikt med att kalla Skövdeföreningen
"Modellsällskap", en medveten markering för att bredda
rekryteringsunderlaget till att omfatta all sorts skalabygge, att få
fler än just mj-rallare att känna sig välkomna. Det är
alls inte så att vi förtalar modelltågen, men vi vet
av erfarenhet hur trista attityder det finns till vår sköna
hobby. Det är tröttsamt at ständigt behöva "ursäkta
sig", modellbygge är något mycket mer och meningsfullare
än att "leka med tåg" . Utan att bli alltför
högtravande lyfter vi med denna eufemism vår verksamhet åtminstone
några tum närmare odödligheten.)
"Den tionde konstarten" kör för
det men att utnämna modellbygge till något annat och
märkvärdigare än vad det är vore löjligt, i synnerhet
i en tid när ingen tillåts väga mer än sin egen personakt.
Modellbyggeriet förhåller sig ungefär som bokbinderikonsten
till litteraturen, frodas i en gråzon strax intill de etablerade
konstarterna, något beroende på vad vi talar om: Det är
skillnad på ett votivskepp tilllkommet med oändlig omsorg under
långa vakter på Nordsjön och Revells plastbyggsats USS
Baltimore, slarvigt hoplimmad under ett sportlov. Lasse Bernströms
husfasader på GMJS är inte vilka Allerskartonger som helst.
Jag tänker mig gärna att också modellbygget, likt keramiken
och måleriet, vilar på Aristoteles mimesisdoktrin som handlar
om människans lust att avbilda, att härma, vanligen också
försköna. Det är då bara gradskillnad på Michelangelos
"modellbyggen" i Sixtinska kapellet och HO-magasinet i Ebbetorp.
(Be mig för den skull inte förklara vad skönhet är.
Vi nöjer oss igen med föreställningen att
den finns.)
Jag talar nu om "aktivt" hantverk som utmanar
vår kreativitet och sätter alla sinnen på prov. För
mig är det skillnad på detta och den penningstinna systemleksak
som kallas elektriska tåg och som är mer ett terapeutiskt plocke-pinn
utan adressat. I båda fallen har det med mentalhygien att göra,
avkoppling skulle vi sagt om det inte vore så att modellbyggaren,
i de fall han strävar efter något mer än att få
tiden att gå, delar villkoren med varje annan skapande "konstnär",
stor eller liten. (Framför allt engelsmän anammar resonemang
som detta, man har där en tradition som skiljer på pojkdrömmar
och seriöst modellbygge. Pendon Railway, ett förstklassigt allkonstverk,
varken lekstuga eller MJ-klubben Stig-Helmer skulle knappast blivit
till utan denna diskrepans och den dag den kompletta essän om modellbyggets
sanna natur publiceras kommer författaren säkert att vara engelsman.)
Det sägs att bra modeller
har något konstnärligt över sig. De skall i teknisk mening
vara välbyggda och här rubbar vi inte på kraven
men det är inte räta vinklar och antal detaljer som avgör,
kanske inte ens likheten. Modellen måste "tala" till dig,
fömedla en stämning, en karaktär, en "je ne sais quoi-upplevelse"
som det heter inom estetiken. Det kan över den mest perfeka modell
finnas något enbart snutfagert, ett könlöst jaså
hur exakt byggaren än satt tiondelarna på plats, något
maskinmässigt rationellt som punkterar innehållet och gör
modellen ointressant. Fenomenet kallas i konstteorin "Kleopatras
näsa" och handlar om anomalier, den nödvändiga avvikelsen
från det allt för perfekta som till slut blir bara tråkigt.
Det är här man börjar tala om konst med stora bokstäver,
en romantisk hållning som knappast är möjlig efter Andy
Warhol men där man tänker sig att det är handarbetet som
avgör, att det är detta som på ett odefinierbart sätt
adderar den kvalitet som skiljer ett massproducerat bruksföremå
från "konst". Anders Åbergs skapelser är tveklöst
konst, men kan vi säga det samma om Lars Aggers skalarekonstruktion
av vikingastaden Birka, om Göran Hellgrens stadsmodell av Vänersborg?
Och var på skalan finns SMJ:s bergslagsmiljöer, Claes Mattissons
mästarmodeller eller Miltonbanans kulisser? Är de konstföremål
eller rätt och slätt fritidsknåp, låt vara av god
"museikvalitet" vad som nu menas med det?
När Peter Dahl fantiserar om sitt "Calibanien" är
det knappast en modelljärnväg vi tänker på även
om det är precis en sådan det handlar om. Inställningen
är densamma men när Kalle från Bläckamora beskriver
sin tågbana är den en leksak.
Inga modeller inte ens av samme byggare är
exakt lika. Det är med dem som med handstilar, de har sina igenkänningstecken.
Ett Fleischmannlok är både en mekanisk leksak och ett objet
d'art som reproducerats i tusental. Det är tveklöst ett litet
konstverk, ett klosterarbete av högsta klass, men vi frågar
oss var i produktionskedjan "konstnären" befinner sig och
vad som i stället är att betrakta som sofistikerad mekanik.
Modeller i traditonell mening, votivskepp eller museispecialer,
beställngsjobb alla sorter, är vanligtvis "one of the kind",
något som i de små tågens värld ännu gäller
för flertalet byggen i skala O. Och för all del, även i
andra skalor. Julle Juhlins NBJ-buss på SMJ:s bana finns bara i
det enda exemplaret och kan därför, med vårt resonemang,
göra anspråk på att bli betraktat som "konstverk".
Gränsen antas således gå vid "hemgjord", "självbyggd",
utan tillsats av alltför många köpedetaljer men det är
tveksamt om resonemanget håller. MJ-hobbyn rymmer så mycket
mer än att teckna och kladda med gips, handlar ju inte enbart om
att bygga lok, hus och vagnar.
Än mer bekymmersamt blir det när modellerna körs i maskin
och säljs över disk, när hela konstnärligheten ryms
i monterandet av ett antal prefabricerade lösdelar, nog så
besvärligt ibland men då originaliteten är sin kos. Då
menar vi handlar det mer om fritidspyssel, att plocka delar ur Panduros
ask och då vore det befängt att tala om "konst":
Konsten att måla flörtkulor kan helt visst nå oanade
höjder. Den är en utbredd konstart men knappast någon
av de viktigare. Jag kan tycka att byggsatser går åt detta
håll i de fall det mest handlar om att sätta samman vad andra
tänkt ut. Då är det knappast längre tal om självständigt
skapande, snarast om något slags kopiering, en färdigstansad
värld med klonade delar utan allt självtänkeri. (OK, vissa
genvägar accepterar vi. Också den störste konstnär
behöver hjälp med att riva färgen. Det är igen
inte meningsfullt om var och en byggare skall tillverka sin egen mässingsplåt.)
En alldeles speciell konstform
där enbart konstruktören kan göra anspråk på
konstnärsrollen är de etsade plåtar som säljs som
mj-hobbyns "grafiska blad" och av vilka bara ett fåtal
blir byggda så som de är tänkta. De fungerar mer som samlarobjekt
eller vackra föremål att hänga på väggen i
de fall man kapitulerat för skönheten i materialet, precisionen,
mässingsglansen Avsikten är inte att bygga dem, man inte längre
utövande konstnär, snarare "samlare". Något
som kan vara nog så kontaktskapande, som bäddar för framgång
i konsten att ragga tjejer och är ett urgammalt knep i mj-kretsar.
Man har en äkta Walde på väggen, en tidig Perl och flera
unika VVA.plåtar och agnar med frågan:
Vill fröken hänga med hem och kolla
mina etsningar...
En klassiker som förekommer i en utvecklad variant
där det i stället handlar om lödningar. (Jag prövade
utan framgång samma recept på apoteket där
frågan ställdes så: Vill fröken komma med
hem och kolla mina bensår...?)
Jag kan tänka mig att många som delar vår
hobby inte tar det så allvarligt. Utan att för den skull vara
mindre reflekterande ställer de sig inte frågan om de sysslar
med konst eller ej. De har roligt och nöjer sig med det, bygger modeller
i stället för att fundera så mycket. Jag är inte
säker på att de ens bryr sig om att läsa ända hit.
Till slut: Det närmsta mj-konst jag kommit
för egen del är en äkta Malevitj se bild
oavsiktligt skapad som ett avtryck på en masonitskiva efter en omgång
med färgsprutan. Kvar finns några mystiska färgfält
i suprematistisk stil.
Tavlan är från tidigt 70-tal. Den räknas
till de viktiga verken inom grupp KBran och skulle vara underlag nog för
en egen konstriktning med massor av metafysiskt fuffens om "aleatorisk"
konst och liknande. Den borde heta något i stil med "Hänt
i sprutboxen", men innan jag sålde den till Moderna döpte
jag om den till "Svår ångest över Hangöfjärden",
ett namn jag använder för alla mina tavlor. Någon av Smalspårigts
läsare kan ha sett den när Göteborgs MJ-sällskap fyllde
60. (Personligen anser jag att GMJS anläggning är betydligt
större konst än både Malevitj och Sixtinska.
Vilket också bör tolkas som tack för
senast och grattis på 60-årsdagen...)
Denna essä är tillkommen i anledning
av en fråga som ställdes i Smalspårigt och hade rubriken
"Är modelljärnvägar konst?" Tidskriftens redaktör
bad mig fylla i en ruta inför pressläggningen av numret när
vi träffades på restaurang Gonzales i Falköping, ledningscentral
för skaraborgska mj-intressen. Artikeln ställdes och så
här blev det sedan den fått ligga till sig. Ämnet är
stort och intressant med många aspekter, som gjort för ett
symposion över modellhobbyns villkor, varför inte en come-together
redan i sommar, senare känt som "Dalasamtalen".
KB
En räcka konstverk av varierande konstnärligt
värde. Den till höger är mera konst än kalkvagnarna
eftersom den är mer hembyggd. Med det resonemang som förs i
vår text skulle en byggsats bara vara ett konstverk om den lötts
ihop av konstruktören själv, i detta fall några VVA-vagnar
av Mats Björkelund: Originalet plus så många han orkar
bygga. Övriga VVA-plåtar, monterade av andra, är då
kopior, en sorts mj-hobbyns grafiska blad. Men, hallå: Sitter där
inte några köpdetaljer på vårt scratch-bygge där
till vänster ändå, lagergafflarna till exempel, något
som drar ner modellens konstnärliga värde? Så alldeles
"ren" var den då inte...
|