Kväll med kulturnämnden
Vad är det vi ser? Del II
Vad skall man med en spännande
snäcka
som det susar hemlighetsfullt i
om man inte får visa den för någon?
(Knyttet)
"Frelanders stôva", ett bygge i skala
1:45 och nytt på Skövdeanläggningen samma dag kulturnämnden
var på besök. Modellen är en av hundratals med förebild
från Skaraborg, noggrant mätt och dokumenterad. Det är
möjligen denna verksamhet som kunde kallas "kulturgärning",
som många menar borde intressera kulturfolket. (Byggbeskrivning
är att vänta i Allt om Hobby. Notera stavningen. "Stôva"
heter det. Med "gresatak". Cirkonflex som man säger i Götene.)
Kulturnämnden har varit på
besök.
Visitation, om man säger.
Efter lång väntan och ständig inbjudan
blev det äntligen av. Vår verksamhet antas ju trots allt ha
med kultur att göra. En kulturgärning, efter vad det sägs..
Även om vi lärt oss osäkra transformatorn när vi hör
ordet. Allt är kultur numera. Fotboll, till exempel. Som har fördelen
att också vara idrott.
Besöket har kommit till i skarpt läge. Föreningen
har drabbata av chockhyra och söker stöd hos kommunen för
att klara kontraktet. Ny koncession krävs och kulturnämnden
är vår sista chans att säkra driften, är den myndighet
som skall fastställa guldhalten, bekräfta värdet i vår
verksamhet. Fritidskontoret ger inte längre bidrag till äldreföreningar,
något som i vårt fall var själva förutsättningen
när vi gav oss på äventyret Westergötland-Nerikes
Järnvägar. Nuvarande hyreskontrakt som vi skrivit på i
dagarna med hot att annars åka ur lokalen kommer att punktera alltihop
när vi om två år tvingas betala marknadshyra. Viss subvention
har beviljats oss men den räcker inte, löser inte vårt
problem på sikt.
Föreningen har noterat den goda viljan, men överklagat
ändå, förhalat och förhandlat. Ärendet har skapat
mediauppståndelse, det har orsakat en debatt om var gränserna
går för kommunal bidragsgivning och krävt en extra sväng
i kommunstyret som passat vidare till nämnderna. Frågan kommer
upp: Skall vi alls unna oss den här sortens aktivitet i kommunen,
vad sorts stöd skall finnas för vem och vem skall i så
fall betala? Kulturnämndens ledamöter är därför
välförsedda med fakta och en noggrann lägesbeskrivning,
men vi inser snart att få haft tid att läsa på, ett känt
dilemma i politiken där överinformation är legio. Den direkta
anledningen till nämndens närvaro denna kväll är vår
bidragsansökan som lagts in som extra ärende vid sammanträdet
som följer.
Tyvärr blir allt en ganska avslagen föreställning,
inte så litet påminnande om Grevinnans besök om fru Lenngrens
dikt är bekant. Vi hade väntat oss betydligt mer men tycker
vi får dålig kontakt och hamnar än en gång i försvarsställning,
bedyrar för mycket, vädjar, pladdrar, går bort oss i detaljer,
blir övertydliga, rädda för att inte bli förstådda.
Ekvationen känns fel från början. En
grupp politiker, flertalet damer, säkert med ett rikt inre liv men
sannolikt med helt andra intressen, som råkat hamna som domare i
en manlig paradgren. En kommunal modelljärnväg, vasa? En tågbana
som byggs av ett gäng fantaster som vill få kulturen att finansiera
deras fritidsbekymmer, en äldreförening kring ett skröpligt
intresse där flera medlemmar inte ens bor i staden. Sett till mängden
bidragsansökningar kan vi lätt förstå ledamöternas
frustration. Beviljar du en får du säga nej till flera. Bland
dem en teatergrupp som begärt anslag för att framföra Vaginalegenderna,
vad nu det kan vara för något. Modellbygge är det sannolikt
inte.
Var och en nämnd och förening blöder
för sina intressen, förstår sig. Vi kan ju inte kräva
att hela kulturnämnden skall hoppa jämfota av förtjusning
över vad den får se, den måste inte gilla modelltåg
över allting. Våra gäster denna kväll hör nog
inte alla till samma blodgrupp som modellklubbens medlemmar, vi väntar
oss inte att de skall vara hängivna hobbyister, men ponera att åtminstone
någon av nämndens ledamöter varit aktivt engagerad, kostat
på sig ett exemplar av vår bok, tittat lite extra på
spårplanen, kommenterat vår hemsida eller ställt någon
påläst fråga kring vårt mål, våra visioner,
funderat över vad som drivit oss att hålla ihop verksamheten
så länge.
De flesta frågorna rör praktiska ting, emellertid,
det vanliga tjötet om modellen går att flytta, om skyddssargar,
brandskydd och liknande. Förhandsintresset har varit ljumt, på
gränsen till motvilligt och vi väntar oss inget genombrott i
förhandlingarna. Tekniska nämnden har tackat nej till inbjudan,
Turistbyrån har inte tid. Senast vi försökte få
kulturchefen att titta till oss var hon mest oroad för att missa
sin lunch. Utan att alls ha sett den låter hon ändå meddela
att anläggningen är "fantastisk", förstår
inte att hon sårar oss när hon föreslår att den
borde visas för dagisbarn.
Kanske tar vi oss själva för högtidligt,
ändå. Överdriver, väntar oss för mycket. Världen
står kvar utan vår medverkan, den måste inte veta skillnaden
på motorvagn Y6 och en YB05p. Det är inte säkert att alla
inser skönheten i ett mässingslok, i en snyggt målad kuliss
eller en noggrann husmodell. Vi får nöja oss med en välvillig
inställning. Det är med vår verksamhet som när grafiken
kom till Tidaholm. Man begrep till slut att den är bra, men man förstår
ännu inte varför...
Jag inser fuller väl att kulturchefen alls inte
motarbetar oss, varför skulle hon det? Bekymret är att hon fått
hela ärendet i knät, att det kan vara svårt för henne
att rätt värdera och sätta sig in i vår hobbyvärld,
samtidigt som hon är föredragande tjänsteman och hennes
ord väger tungt i sammanhanget. Vem är hon att bestämma
och vad kan nämnden göra? Antingen sänka oss med ett penndrag
eller med lite välvilligt nytänkande pynta i några tusenlappar
så att vi kan fortsätta verksamheten. Vårt förhandlingsbud
kan så långt inte missförstås: Vi klarar nuvarande
hyra men inte högre.
Vi har nu en timme på oss att övertyga en
grupp politiker som inte har något förhållande till modellbygge,
som inte har en susning om vad det handlar om, men som nu beroende
på dagsform och subjektivt tyckande skall avgöra föreningens
hela framtid. Vi har gjort allt för att få kommunen att förstå
vår utsatthet men vi tycker att vårt beroende av några
få personers godtycke är orättvist, också ur deras
synvinkel med det ansvar som lagts på dem. Situationen är lika
befängd som att låta Modellsällskapet ta ut handbollslaget
eller som vore vi remissinstans för bonadsamlingens i Stenstorp vara
eller inte vara. Vi har jobbat, lobbat, nobbat, men när alla argument
tätt packade i ett antal inlagor och möten upprepats
intill utmattning finns nu inget kvar annat än att låta anläggningen
tala för sig själv, i kraft av sin skönhet kanske, och
hoppas att kulturfolket inser att detta är en attraktion och en tillgång
så som sägs i alla de vädjobrev som kommit kommunen tillhanda
sedan det blev känt att järnvägen är hotad. Ärendet
har kostat på, nämligen. Irritation råder sedan klubben
satt klackarna i marken och våra bekymmer hamnat i lokalbladet.
Vår protest har skapat en lätt animositet mellan förvaltningarna,
den har fått kommunalrådet att tappa humör inför
all uppvaktning utifrån. Han vet inte hur han skall tackla situationen
som skapat uppror i hobbyvärlden. Kanske har han felbedömt läget.
Reaktionen blev större än han trott, folk ringer och skriver,
tidningarna ligger på. En dag har han en hel kappe arga mail bara
från Norge. Hobbyister som låter förstå att Skövde
också är en nordisk angelägenhet, att där finns ett
stort nätverk kring vår förening som sträcker sig
utanför kommungränsen och att han kommunalrådet
kommer att bli herostratisk i svensk hobbyhistoria om han inte
genast hjälper oss med hyran.
Så hur få våra folkvalda att, utan
all erfarenhet av liknande verksamheter förstå vad de ser,
hur förmå dem att dessutom betala underhåll för
något som de betraktar med intresselöst välbehag, på
samma sätt som alla människor är passivt roade av miniatyrer?
Det blir lite Albert Engströms riksdagsman över alltihop, dessvärre
utan all munterhet eftersom vi är så nervösa inför
nämndens reaktion, ängsliga att inte hitta våglängden.
Det känns som om vi står till svars för vad vi gjort,
något halvförbjudet lätt skämmigt som ställer
till det för andra, som om vi brutit mot regler, brustit i etikett,
orsakat skador på den kommunala verksamheten som kostar stora summor
att reparera...
När allt är över och siste ledamoten
sladdat vidare till sitt sammanträde drar jag mig än en gång
till minnes Lars-Eric Bernströms råd: Vad du gör, visa
inte anläggningen för folk som inte delar ditt intresse. Du
blir bara besviken. Därefter ledsen och förbannad. Bernström
borde veta. Han var länge motorn i GMJS, göteborgarnas magnifika
bygge i Bergslagsparken som till skillnad från vårt
är tänkt att visas för allmänheten, för
övrigt ett avgörande skäl till varför man valt den
publikvänligare skalan 1:45.
Länge grubblade jag över Lars-Erics yttrande,
ett aningen desillusionerat saldo efter ett så framgångsrikt
modellbyggarliv. En kväll som denna förstår jag precis
vad han menade.
Med modellanläggningar är som med färdiglagda
pussel. Det är svårt att veta vad man skall göra av dem
när de är klara, hänga upp dem på väggen, kanske.
Säkra med fernissa och börja på nästa för att
få tiden att gå. Bekymret är välkänt för
hobbyfolk: Varje gång man byggt färdigt en modell infinner
sig en känsla av tomhet, en sorts abstinens som korsordslösare
och pusslare bör känna igen och som är samma vånda
som stora konstnärer känner när de landat ett mästerverk.
Man tappar intresset för det färdiga resultatet, det var vägen
dit som var mödan värd. Is this all there is? Vad gör vi
nu då? Hur ser nästa utmaning ut? Ett större pussel, ett
svårare korsord, ett knepigare bygge, tjockare roman?
En modellanläggning som den i Skövde är kanske också,
när den nått en viss detaljeringsgrad, ett färdigt "pussel",
men med skillnaden att den är animerad, oavslutad och evigt föränderlig.
Sista biten kommer aldrig på plats, "improvements never cease"
som vi lärt ur engelsk hobbypress. Där finns alltid något
som kan byggas till och om, men arbetsinsatsen syns allt mindre ju mer
komplett anläggningen blir. Hundra timmars jobb på Skövdemodellen
syns knappt, är som att spotta i Vänern. För nytillkomna
ser anläggningen "färdig" ut, vi som sett den förut
ser bara skavankerna, drömmer om fortsättningen, "detaljeringsgrad
fem" som är arbetsnamn på den fas där de riktigt
avancerade utmaningarna väntar, som att byta i fågelholkarna,
få gungstolarna att röra sig i skalenlig hastighet och i övrigt
komplettera anläggingen i ständigt nya dimensioner. (Senaste
trenden handlar om ljud. Exempelvis "grissymfonin", ett digitalt
orkesterstycke som dirigeras via en strömbrytare, som framförs
på begäran och vars konsertlokal är ett svinhus från
Broby, Kinnekulle. Eller modell av, skulle vi sagt.)
En "tågbana" hur dyr och detaljerad är också
en systemleksak som går att köra på, en tredimensionell
oljemålning där motivet rör sig och som kan användas
som mer eller mindre pedagogiskt sällskapsspel. Skövdejärnvägen
är utifrån sedd mycket komplett för den oinvigde och
den är stor, bara underhållet kräver sin man eller två.
Det är naturligtvis ingen lätt sak att som kulturpolitiker ta
ställning till vad man ser prima vista på detta sätt,
att en råkall februarikväll komma klivande ur snön rakt
in i denna sköna undre värld som man läst om, som angår
tusentals entusiaster och som man nu fått på bordet. Mardrömmen
förslaget har antytts och framstår som ett hot vore att
vi skänkte anläggningen till kommunen, vad skulle man göra
då? Skrota den? Förklara den för hobbyhistoriskt minnesmärke
och lämpa över rasket till museet, något som skulle spräcka
museibudgeten för all framtid. Anläggningen kostar en del i
underhåll, nämligen, och problemet blir inte mindre så
länge föreningen fortsätter att producera modeller, de
senaste åren fler och ömtåligare än någonsin
och att man inte visar någon tendens att tröttna.
Så vad göra med en gökunge som denna, vad skall den ha
för roll inom "upplevelseekonomin", vad får den kosta
och vilken nämnd skall ta ansvar för den när det är
tveksamt om kommunen alls skulle ha råd att ha den kvar? Enbart
magasineringen i vältempererade lokaler skulle betyda en hyra på
minst samma belopp som man nu kräver sällskapet på. För
att inte tala om vad en flyttning skulle kosta. Det krävs expertis
för att demontera banan och det tar tid. Bäst ändå
kanske, så länge man inte väljer barbariska lösningar,
att låta den stå kvar där den är, att subventionera
hyran också i fortsättningen. Det blir billigast så...
En idé som skissats på av bland andra fritidsintendenten
vore att ställa om till föreningsdrift och anställa några
av sällskapets medlemmar att ta hand om'et för att inte gå
till eftervärlden som kommunen som lät landets mest omskrutna
modellanläggning gå i putten för en princip och några
tusenlappar. Här finns förstås risken att någon
bättre kvoterad skulle få jobbet, utan kunskap om modellbygge,
men ändå. Vi har visserligen byggt anläggningen, men vårt
genusperspektiv är inte det rätta och det har funnits brister
i den demokratiska processen. Beslutet om nedläggning av station
Brakåsen togs mycket enväldigt. Likt en del andra avgöranden
där styrelsen gått till verket utan att höra medlemmarnas
åsikt. Borttagandet av inre hamnspåret, upphandlingen av nytt
chassi till SJ:s lokomotor, med flera exempel.
Ändå: Det känns som om det är längesedan man
kunde tala med "sin" politiker, så som på förre
kommunalrådet Larssons i Skövde tid. Han var den som kunde
se värdet i vad vi höll på med, en "lekande människa"
som hade roligt när han var på besök, som generös
och positiv lät förstå att "det här tar jag
hand om, oroa er inte, boys". Vi minns än hur hans barnaögon
tindrade när WNJ-bolagets rälsbuss brummade förbi, hur
vi fick slita honom därifrån: Seså, kommunalrådet.
Kom upp ur källaren nu. Du är tre timmar försenad. Glöm
inte att du har en kommun att sköta...
Av denna glöd finns intet en kväll som denna.
Världen har gått i moln, ingen tillåts växa sig
större än sin personakt. Här finns ingen förväntan,
ingen uppmuntan, inte någonstans känslan av att vi med trettio
års hängivet ideellt arbete gjort något som adderar till
kommunens good-will, som kan vara värt det stöd vi ber om. I
stället en krypsnål attityd där man försäkrar
sig i förväg om att besöket inte tar för lång
tid. Några positiva särlösningar är inte i sikte,
däremot finns en rädsla för initiativ, att hamna i nya
bidragsberoenden. Envist tuggar man om principen "lika-för-alla"
och oroar sig för att andra föreningar protesterar om just vi
får hyreslättnader. Vadå, paint-ball är väl
lika viktigt som era tåg, drar ju till sig fler ungdomar, för
övrigt. Hurså kulturgärning?
Jag har i det läget fullt sjå att för nämnden förklara
att vi är en alteritet, varken MJ-klubben Stig-Helmer eller upphöjd
som ryska baletten och inte att jämföra med handbollslaget,
trots att vi också spelar i högsta serien och har lika stora
publiksiffror. Men med föreningar är som med människor:
De har olika betalningsförmåga. Skövdesällskapet
må vara en referens inom hobbyn, en inspiration och ett föredöme
för andra, men vi är inte golfklubben i Florida, spantar inte
för en femsiffrig årsavgift för att få utöva
vår hobby. År 2007 när marknadshyra skall gälla
kommer därför järnvägen att läggas ner. Därest
vi inte snarast kan säkra villkoren måste nedmontering av vår
"life-time layout" påbörjas nu, stundande "Bankalas",
Skövdeklubbens stora modellbyggarträff som anordnats 26 år
i rad, får bli den sista. Årsmötet har redan beslutat
om en avvecklingsfond. Trots detta kommer tusentals mantimmar att offras
i containern och stora värden att förstöras. Här rivs
för att ge plats åt nästa hyresgäst, är månne
inte det tillräckligt? Också en hobby är given människan
som lån och kan man inte betala för sig så... Ingenstans
i överenskommelsen med fritidskontoret sägs att vi skulle ha
lokalerna i evig tid. Herrklubbar av vår sort kräver per definition
mycket utrymme, men det är vår förbannelse att med jämna
mellanrum bli utsparkade, att tvingas starta om, vanligen i sämre
lokaler. Exemplen är flera: Stockholm, Malmö eller Göteborgs
MJ-sällskap som efter ett antal flyttningar och sextio års
verksamhet fortfarande lever under hot, som får nådatiden
förlängd något år åt gången innan det
är dags för nästa förhandling. Skövdesällskapet
var länge det avundsvärda undantaget, ur storstadsperspektiv
exempel på hur gott hobbylivet kunde levas ute i landet med en generös
och välvillig kommun som i förre kulturministern Bengt Göranssons
anda förstod att hantera medborgarnas intressen. Enligt honom är
fritidspolitikerns främsta uppgift att ordna lokaler för verksamhet
och sedan lägga sig i så lite som möjligt, gärna
med fokus på särintressen som annars aldrig skulle kunna utvecklas.
Vår speciella hobby, kulturgärning eller ej, men på den
nivå den utövas av Skövde Modellsällskap, rör
sig över huvudet på de flesta, också nuvarande kulturministerns
är jag rädd, han som annars vore bra lämpad att se vår
bana så som den skall upplevas: I ögonhöjd, nämligen,
och med gott om tid att förlora sig i detaljerna och se tågen
gå, sittande helst och inte så peripatetiskt som blir fallet
när man ser allt uppifrån. Frågorna som följer när
ledamöterna vandrar runt och tar till sig vårt livsverk andas
samma osäkerhet som alltid när vi har besök. Det är
som att släppa ut en katt i ett främmande rum. Försiktigt
först, sedan allt säkrare, till slut ganska okänsligt när
man börjar peta på modellerna. Många bär bilden
av "tågbanan" inom sig, refererar till sådana man
sett tidigare eller önskat sig som barn. Alla jättestora och
med jättemånga tåg och spår. Men detta är
igen som när katten får för mycket mat. Den vet inte
var den skall börja. Och kan Skövdebanan, med dess ambitioner
och pedagogiska avsikter, längre kallas modelljärnväg?
Hur skulle den uppfattas om den i stället stod på museum, så
som den berömda miniatyrjärnvägen på Tekniska i Stockholm,
högt rankad bland sevärdheterna där. Se här, gott
folk, vad Skövde har, öppet var söndag för den som
vill komma och titta: Fem hela rum med massor av intressanta saker att
upptäcka, allt i högsta museikvalitet och med omfattande research
bakom varje detalj. En bit kulturhistoria, ett skaraborgskt junibacken
i skala 1:87. Hundra kvadrat 50-tal, mycket lärorikt om du vill veta
hur det såg ut före snabbtågens tid, när IT var
ett mjölkbord och bilarna körde på vänster sida,
då man tjuvrökte på personvagnens plattformar och transporter
sköttes med ånglok.
För all del: Det händer att vi misströstar
och allvarligt frågar oss vad vi håller på med, vad
alla dessa år av bortkastad möda alls tjänar till. Tanken
stör oss då och då, en förfärande självrannsakan
som kan få oss att tappa all inspiration och för en tid lägga
pincetten åt sidan: Tänk om vår anläggning är
ett enögt kungarike ändå, allt besvär förgäves
och föreningen en social anomali där vi tappat proportionerna?
Kulturfolkets ointresse är kanske förklarligt. Det är vi
själva som haussar vår betydelse och våldsamt övervärderar
den, månntro vi är offer för vår egen självöverskattning?
Andra är kanske inte så roade som vi tror? Modellbygge, med
sviktande publikunderlag, är 40-talisternas hobby, angår väl
knappast IT-generationen annat än som påminnelse från
den analoga tiden då man använde björnklister och strömbrytare
i stället för cyano och bluetooth? Vem bryr sig om hur motorvagn
X7 såg ut, vad finns för "action" i en gammal rälsbuss
med gengasaggregat som går så långsamt att den knappt
rör sig, vem, i färdigfabrikatens tid, imponeras av en modellkåk
gjord av tandpetare och kalsongludd från andra världskriget?
Månntro vi är de sista som vägrar inse att vi är
en kvarleva från de stora julskyltningarnas tid då elektriska
tåg var varje ung mans dröm och världen delades i Fleischmann-
och Märklinanhängare. Vår hobby sägs vara på
långsamt utdöende, vad betyder pianotråd och handarbete
mot chips och färdigköpt? Vad är en tapper tennsoldat mot
datakrigare, en röksignal mot digitalteknik? Folk kanske bara skrattar
åt oss, ser oss som excentriska kufar, håller god min när
de lurar oss att tro att Skövdemodellen "borde ses av fler",
pliktar med omdömet att den är "fantastisk" när
alla vet att minsta barn bygger den virtuellt på en kvart? Tänk
om vår självbild krackelerat någonstans längs linjen,
om vårt jagande efter tiondelar är lika meningsfullt som att
skura Västerbron med tandborste? Är WNJ-projektet kort och gott
en "tågbana", ett gubbdagis för leklystna sekterister
eller är det möjligen något mer och annorlunda, en sevärdhet
inom upplevelseindustrin som kunde byggas ut och satsas på kommersiellt,
något som angår fler än den innersta hobbykretsen? Museifolket,
till exempel. Eller Turistbyrån som heller aldrig visat oss ens
artigt intresse.
Något värde får väl anses finnas där ändå
eftersom kommunen tvingat oss att hålla öppet för allmänheten
ett antal dagar om året, ett villkor för att subventionera
hyran så som man gjort. Trots att vi hela tiden sagt att vi själva
vill bestämma under vilka former vi är beredda att visa upp
oss. Var, inom det övriga föreningslivet, ser man exempel på
tvångsåtgärder som denna? Inte ställer man krav
på fotoklubben att man utöver vad som sägs om nya medlemmar
i stadgarna och man själv beslutar om "öppet hus"
och liknande skall släppa in allmänheten?
Igen: Vad är det vi ser,
eller tror oss se och vad är det vi i så fall visar? En kulturhistorisk
nostalgipaj, en värdefull rekonstruktionsmodell eller en surrealistisk
projicering av önskedrömmar? Och hur förhåller sig
i så fall fiktionen WNJ, den "fjärde dimensionen"
som är ett berättargrepp, en fortlöpande krönika om
Westergötland-Nerikes till litteraturen den sköna? Hur skall
vi tolka kommentarerna kring Skövdebanan när man inte längre
kan skilja den från verkligheten, när tidningens reporter inte
genomskådar vår hemsida utan i stället undrar "var
vi fått alla svartvita bilder ifrån". När Allehandas
mest rutinerade journalist går på hela myten och tror att
Westrikebanan faktiskt existerat, att den är en del av Västergötlands
kulturarv som vi nu bygger en modell av?
Det är inte alldeles lätt att förklara
för nämndens ledamöter att vad man har framför sig
också är ett "originalmanuskript" till en bok och
en följetong som startade 1979, som har massor av läsare och
som pågår än, där varje nytt kapitel som publiceras
fortfarande tas emot med samma nyfikenhet och förväntan. Westergötland-Nerikes
"årsberättelser" är en dokusåpa i järnvägsmiljö
som tog form i hobbybladen innan ordet fanns, dess roller spelas av de
föremål som finns på banan där varje figur
också lok och vagnar har sin identitet. Hobbyister över
hela landet följer utvecklingen med stort intresse. De vet vem "mor
Hulda i Undveket" är, de känner väl till "amerikanska"
lokets prestanda och minns precis vilken vagn bromsaren Eugen Valentin
åkte i den svåra vintern -29 när han frös fast och
fick spettas loss. Detta är de syllar som föreställa världen,
eller åtminstone Westergötland-Nerikes trafikområde.
Minsta detalj på banan har en plats i vår berättelse,
men det är förstås omöjligt för nypåstigna
att genast inse det litterära värdet i elektriska tåg
som kilar fram och tillbaka i ett gipslandskap. Det kräver fantasi
och tillvänjning att ta till sig "WNJ-boken" som är
en sorts verbalt modellbygge, en konkordans till modellerna på banan,
ensam i sitt slag, som allt som är nytt svårbegripligt originell
när den kom ut men numera kult i hobbyvärlden. Det finns läsare
som kan boken utantill, som känner WNJ-bolagets historia bättre
än vi själva och anställer förhör med dess författare,
men vi kan knappast kräva denna detaljkunskap av varje besökare
som hellre låter sig imponeras av den samlade arbetsinsatsen, detaljeringen,
dokumentationen, noggrannheten, troheten mot förebilden, antalet
mantimmar som krävts för att bygga anläggningen och alla
modellerna på den. Ofta vill man veta mer om vilka material vi använt
och framför allt vad det kan ha kostat och hur vi kommer åt
överallt. En återkommande fråga är om anläggningen
går att flytta och här är svaret nej. Det vore enklare
att flytta berget Billingen, besökarna får vackert komma till
klubblokalen dit vem som vill är välkommen var söndag.
Ödesfrågan just denna kväll med kulturnämnden på
plats handlar om hur många medlemmar vi är och då räcker
det inte att förklara att vi är som lejonets ungar: Få,
nämligen. Take it, Aisopos...
En politikers svåra uppgift är ju att snabbt sätta sig
in i allting, men vad sorts sakkunskap kan man alls vänta sig av
den som inte själv bygger modeller eller likt riksdagens talman råkar
vara järnvägsfantast, som kan skilja Säröbanans godsvagnar
från statens? Nämen, har man sett: En T6 med torvpulvereldning.
Minsann, herr talman, är inte detta Nora Bergslags ångfinka
i den äldre målningen?
Vad mer finns att fråga om: Har vi sökt sponsorpengar tro?
Ja , det har vi. Sökt bidrag hos andra nämnder? Visst. You bet.
Tvättat oss, satt tillbaka verktygen? Finns där ingen nationell
organisation som... Nej. Alla svar har ni redan i era papper. För
övrigt är vår högsta lust att bygga modeller, inte
att jaga ihop till hyran.
Mycket handlar om nu och då. Och nostalgi, såklart. Vi äro
40-talister alla, nämligen. Födda före X2000-tågen
då rälsbussen hette Hilding Carlsson och alla elektrolok, både
på SJ och i Märklinkatalogen, var bruna. Någon minns
när farfar körde D-lok på Karlsborgsbanan, hur man åkte
beigegul motorvagn till midsommardansen, skolutflykterna i sommarvagnar,
apelsindoften i 3:e-klasskupéerna.
Jodå, mycket av detta kan med lite gosselynne,
hoppfull håg och fantasi återupplevas på vår anläggning.
När de små tågen börjar röra sig handlar det
därför om igenkänning: Titta, en sån där kommer
jag ihåg. En sådan har jag åkt med... Många besökare
blr som barn i ett skyltfönster, påminner inte så lite
om Smirre katt när han fick se en Y6 i HO röra sig första
gången. Försiktigt avvaktande medan hjärnan arbetar, försöker
de klura ut linjesträckningen från norr och söder, hur
privatbanan ansluter till SJ och vilka lok som deltar i "trafikspelet".
Vart tar tåget vägen sedan då? Va, kan ni köra i
de andra rummen också? Genom väggen, alltså?
Lika kul varje gång.
Andra frågor vill ha bekräftelse på att man sett rätt:
Är detta Våmb? Visst är det väl Tidaholms stationshus
där borta? Forsvik, eller hur? Det där känner jag igen.
Kanalmagasinet i Lyrestad, tror jag..
En del frågor är mer ifrågasättande och av den felfinnande,
lätt förebrående sorten. Vi får stå till svars
för att vi inte byggt hela världen i skala, att den inte stämmer
i detaljerna: Så det är inte Mölltorp på riktigt,
då? Man kan alltså inte säga att det är en exakt
modell? Varför har ni inte byggt Ulvåkers station? Varför
kör ni inte fortare och varför är livet en trasa?
Svaret på dessa frågor hittar vi numera hos Elfriede Jelinek
som skriver: Det är alldeles omöjligt att avbilda verkligheten
i skala ett till ett. Ett citat som vid behov kompletteras med en devis
från Stockholms MJ-klubb och som lyder: En modelljärnväg
i skala 1:1 är en rackarns otymplig historia...
Många frågor är förutsägbara, vi har lärt
oss hur våra besökare reagerar och på vad. Till avdelningen
upptäckter hör utrop som: Titta det lyser, titta det låter,
titta det rör sig, titta där är en som har drunknat! Åh,
en kråka där i grantoppen! Och inredning i husen, kolla ...
Har du sett grävlingen under dressinskjulet? Det här ä'
ju inte klokt, assså... Tänk, sicket pill...
Varpå följer en klentrogen blick som vore vi kontaminerade
på något sätt, eller som om något hänt som
fått oss att stanna i utvecklingen. Hur kan vuxet folk ge sig tid
att tälja amalgamkråkor och leka med tåg långt
sedan man lämnat barnkammaren? Och, hur noggrant de än bygger
sina modeller, därtill påstå att det skulle ha med kultur
att göra? Visst är de små tågen lustiga att se,
men njae...
Kanske handlar det om attityd, till slut. Modellbygge stundom kallat
"den tionde konstarten" definierat antingen som kreativt konsthantverk,
ett mentalhygieniskt plocke-pinn för sysslolösa eller ett terapeutiskt
fritidspyssel utan längre räckvidd. Helt klart intressant och
roligt att ha sett men knappast något som kulturnämnden kan
satsa pengar på. Dess ordförande, med meriter från äldrevården
i Värsås och inte precis fru Lenngrens grevinna, låter
avskedsvis förstå att några pengar finns inte och hade
man så skulle det ske på bekostnad av annan och viktigare
verksamhet. Säkert skulle fru ordföranden haft större glädje
av mina bensår. För övrigt är hon dåligt informerad,
har hört sägas att vi "håller oss för själva,
inte vill ha besök", något som tar en god stund av besökstiden
att förklara inte är fallet. (Vi frågar oss till slut
hur påläst nämnden är sedan vi fått frågan
om inte fritidsstyrelsen kan hjälpa oss, om vi sökt bidrag där.
Svaret är att det är ju just precis där problemet börjar,
skälet till varför söker stöd hos kulturnämnden.
Fritis beviljar som bekant sedan några år inga bidrag till
äldreföreningar av vår typ.)
Kört, som det känns. Exit Westgöta-Nerikes.
Några bidrag lär det inte bli att döma av närvarande
ledamöters betalningsvilja. Inte ens en frivillig femtiolapp av arvodet
var det värt. Vi gjorde till och med ett desperat försök
att skämta, att peka ut en ordvits som ryms i firmanamnet "Slöj-Detaljer"
som skymtar på en av byggnaderna på banan, men som ej skall
förväxlas med ett närlydande företag i Skara.
Allt vi fick veta var att vi stavat fel. "Slöjd-Detaljer"
skall det vara.
Tja, vad hade vi väntat oss? Kulturnämnden i Skövde imponerar
inte, ger oss varken tröst eller hopp. Ett tack för senast hade
varit klädsamt men det uteblir också. Man lyssnar på
oss, men de konkreta förslagen saknas helt, de som vi ville se prov
på här och nu. Framtidsutsikter finns inga, heller ingen nyfikenhet
eller känsla för den lokala identiteten kring våra modeller.
Det kunde lika gärna ha varit Hembygdsföreningen i Töre
på besök. Någon av nämndens ledamöter har jag
mött på fest, möjligen hade jag inbillat mig att fler
i denna skara kulturpersonligheter skulle känt igen mig i min andra
roll som krönikör, radioröst, recensent, bibliotekarie
i Skövde och som författare till ett antal västgötaböcker.
Jag är ju trots allt den kända Astrid Gogglesworth, kulturens
första dam i Falköping med omgivande kommuner i R län.
Men inte då. Stämningen efter avslutat studiebesök känns
lite ödslig, vi som dukat fram bästa ritningspärmen, städat
överallt och välkomnat med kaffedoft i alla hörn. Jag anar
hur Mme Tussaud kände sig inför sina domare när hon slet
med sina dödsmasker, känner mig sårad och missförstådd
både i rollen som hobbyspacklare och som före detta äventyrare
i Skövdes kulturliv.
Dit Modellsällskapets verksamhet uppenbarligen inte hör.
Så förgår all världens härlighet,
också modelljärnvägar. Jag drar mig till minnes en replik
från Turistbyrån i Skövde där man har ständiga
förfrågningar var sommar kring vår järnväg.
Jag ville veta om personalen kände till den och fick svar direkt
från en av turistvärdinnorna: Jag vet att den finns, jag har
inte sett den, men jag har hört att den ska läggas ner...
Därför skall jag nu skriva till riksdagens
talman och be om banbidrag för Westergötland-Nerikes Järnvägar
som behöver friskt kapital och ny koncession. Han är diggare
efter vad vi hört, var med och grundade ÖSlJ-järnvägen
i Mariefred. Säkert har han ett särskilt konto för ömmande
fall som vårt.
Kanske förstår han oss bättre.
KB
|
Frälsning nås på olika
spårvidder, vad sorts välsignelse som följer med just
vår speciella hobby får andra avgöra. Modellbygge
botar och förebygger allvarliga sjukdomar, men. det är att
inbilla sig att tro att det är svaret på alla frågor.
Är modellen välbyggd brukar ytterligare handpåläggning
inte behövas. Dock: If the Lord won't hav'im, the devil must...
Således: Om kommunen inte bryr sig, får någon annan
hålla sin hand över verksamheten... (Nej, denna bild är
inte hädisk, varför skulle den vara det? Stör den inte
vår vän kyrkoherden och vara far körde Da-lok på
Karlsborgsbanan, bör den inte vara anstötlig för någon
annan heller.) |
|
Hur visa banan på bästa
sätt, hur få besökaren att veta vad han ser? Kanske
krävs barnets nyfikenhet för att upptäcka alla detaljer?
Som här när Anton, 10, låter sig informeras av sin
fräsiga faster Ann-Marie Magnusson, "Ammi" med Hobby-Sverige
och med högt anseende som modellhusbyggare. (Jodå, det
finns damer inblandade i vår kärvt manliga hobby, oftare
med mer intresse för miljöerna runt omkring än för
det kinetiska rollspel som handlar om tåg och spår.) |
Rivning pågår, Westgöta-Nerikes.
Arbetståget har nått Grottkvarn där rälsupptagning
påbörjats. Scener som denna vill ingen se men de blir verklighet
om situationen inte kan lösas för Skövde Modellsällskap.
Tanken att efter trettio års verksamhet med kommunens goda minne
och generösa villkor plötsligt betala marknadshyra för
klubbens lokal är orealistisk. Den är inte förhandlingsbar,
något som vi, under rådande moratorium, varit noga med att
påpeka hela tiden.
|