Playtime
Om konsten att leka med tåg
En dialog
Så du menar att ni kör
med tågen också?
Självklart. Annars vore det ingen järnväg.
En statisk modell bara, nedlagd från början. Poängen,
fascinationen, är just animeringen.
Anim...?
Ja, att det rör sig. Körningen, om man
säger.
Hur går det till?
Du vrider på körkontrollen. Höger
betyder norr. Kolla noga så att inget står i vägen på
spåret. Lyser det rött ligger växeln fel eller så
måste du stanna av annan anledning.
Sss... Hajar jag väl. När ni kör,
har ni tidtabell också?
Givetvis. Har du hört talas om järnvägar
som kör utan tidtabell?
Ja. Smalspåret på Ryttarens torvströfabrik,
Röde Mosse i Axvall. Grabben har en Märklinbana som fungerar
alldeles utmärkt utan tidtab...
OK. Förlåt. Något mer du ville veta?
Vi skrev om detta i Allt om Hobby 1985. Tre artiklar med rubrik Trafik
och näringar för MJ-bruk. Där står det mesta i ämnet.
Vadå ämnet?
Jo, hur vi tänker oss banan. "Animeringen"
som betyder att ge liv och innehåll. Det fiktiva underlaget. Hur
och varför tågen rör sig som dom gör.
Det var ju bara att vrida på strömmen
ju...
Visst. Men så långt kör du modelljärnväg,
fortfarande på nivån "titta-det-rör-sig".
Vad är det för fel med det då?
Inget. Men då är det en mekanisk leksak,
ingen järnväg.
Och? Måste det vara så komplicerat?
Leka tåget kan väl varenda unge som krupit runt med sitt BRIO.
En medfödd egenskap, säkert.
OK, skall vi snacka på den nivån så...
Nä, förlåt igen. Jag skall skärpa
mig. Fortsätt du.
Tåg rör sig inte utan orsak, det
har du rätt i. Det kan handla om att dra dem i snöre eller
lite krångligare att elda under pannan, "live-steam"
som det heter.
Ja?
Eller så hämtar de kraften ur vägguttaget.
"Elektriska tåg", vanligen kallade.
Märklin, menar du. Leksakståg.
Säg hellre modelltåg.
Skulle Märklin vara så fel då?
Egentligen. Om man skall vara petig. Många
säger Märklin när man menar elektriska tåg. Firmanamnet
är så inarbetat att det blivit synonymt med begreppet. Ett
resultat av skicklig marknadsföring.
Jag förstår.
Det är som att säga Volvo när du menar
bil. Det finns andra märken.
Minns jag väl. Fleischmann hette det andra.
Där fanns någon sorts skillnad på dem. Man måste
välja.
Tyckte Kirkegaard också.
Va? Märkl...
... och Trix och Rivarossi och några tusen
fabrikat till bara i Europa. Yes. Du fick bestämma dig för antingen
Märklin, som använder växelström, eller alla andra
som har likström i tågen.
Vem är störst då?
Japaner, amerikaner. Märklin är en jätteindustri
som omsätter miljarder euro och som varit framgångsrika i Sverige.
Kommer du till USA är det ett udda märke.
Jag förstår.
Nä, det gör du inte. Men jag vill hellre
kalla tågen modeller. Oavsett fabrikat, om de är hembyggda,
si eller så detaljerade.
Fantastiska grejor om man tittar närmare. Vadå
leksaker. Har du sett de här småskalorna, N och ännu mindre.
Som Fabergéägg. Rent otroligt.
Håller med. Vi får datera upp Kjell Stenson.
Nu hänger jag inte med.
En mediakändis på sin tid. Teknikjournalist,
mycket duktig.
Kommer jag kanske ihåg, ja.
Han sa något roligt om modelljärnvägar.
Jag tror det var han som sa det i alla fall.
Vad sa han då?
Modelljärnvägar är som kvinnobröst.
De är egentligen avsedda för små barn men intresserar
mest äldre män.
Ha, ha. Fick jag välja så...
Kirkegaard.
Du sa det. Vad du tjatar om honom.
Fast det stämmer inte längre. Modelltågindustrin
bärs upp av en vuxen publik, oerhört kräsen och mycket
medveten. På den här nivån är det pappas leksaker,
eller farfars, snart. Den tid är förbi då varje grabb
drömde om elektriska tåget till jul. Detta är 40-talisternas
hobby.
Är du säker på det?
Ganska så. Säg 50-talsgenerationen också.
Efter transistorn blir det glesare kring transformatorn. Men det spelar
liten roll för det jag vill diskutera här. Hittills har vi talat
om kraften, vad som får hjulen att gå runt. Du kan använda
kottar om du vill så länge där finns något som driver
dem. Motor eller snöre.
Och?
Jag talar alltså inte om pjäserna utan
om själva spelet. Trafiken. Reglerna, syntaxen, sammanhanget, av
vilken anledning lok och vagnar rör sig. Varje tågrörelse
på Westergötland-Nerikes...
Det är alltså namnet på den där
järnvägen du skriver om...
Och bygger, ja. Jo, varje förflyttning på
den järnvägen dikteras av en "näringslära".
Det är industrier och företagsamheter längs linjen eller
rättare inom trafikområdet som ger villkoren.
Självklart, tycker jag.
Visst. Modellen du ser är också ett "järnvägsmodelltrafikföretag".
Vi talar om "fjärde dimensionen" som är ett namn för
sådant du inte kan ta på men som vi måste föreställa
oss, som vi får nöja oss med att prata om. Wittgenstein. Nä,
förresten...
På låtsas då?
Jo. Hela världslitteraturen är på
låtsas. Det är detta Odysséen handlar om.
Jag fattar ändå inte hur du får
ihop det med alla filosofer och gubbar du drar fram i alla lägen.
Vad skall jag svara på det, tycker du?
Som Horace Engdahl?
Är han modellrallare?
Vet jag inte. Men han sa: Jag har aldrig hindrat
någon från att förstå...
I så fall förstår jag inte riktigt
vad för industrier du pratar om? Härifrån ser jag bara
en: "Nya Läsk & Vattenfabriken" står det på
husgaveln. Det kan väl inte räcka att försörja en
hel järnväg?
Nej, det gjorde inte dess föregångare
"Saft & Vatten" heller. Här får du ta fantasin
till hjälp och simulera en värld utanför "brädet",
anläggningen alltså. Just "Nya Läsk" ger kanske
inte så många vagnslaster.
Vem gör det då?
Dominerande industri heter Skogar & Sågar.
det stora skogsbol...
Skogar & Sågar & Söner skall det
väl vara? De här sönerna, hur..
De gjorde ingen människa glad, inte föräldrarna
heller.
Deras logo är kul. Korslagda uttrar med en gran
emellan.
Lite sökt, tycker jag. Överlastad som logo.
Men Skogar & Sågar syns överallt och vi tänker oss
att det bolaget betyder timmeravlägg, virkesupplag och träindustrier
av allsköns slag. Tjäroljefabriken, till exempel. Också
deras.
Ja, den ja. Vad är det för sorts modell,
egentligen?
Den tillhörde på sin tid Östermalms
MJ-klubb och är deponerad i Skövde som "modelljärnvägshistoriskt
minnesmärke". Den ingår i vår "Hall of Fame",
alltså sådant som funnits med på kända svenska
mj-anläggningar.
Kul idé, hörru. Vilka fler...
Jag skall peka ut dem vid tillfälle. Tjärkokeriet,
"ÖMJ Fame Factory", är bara ett exempel. Där
finns flera. Från Bruno Kocks Yxkroken, hembyggen av Olof Sjöholm
från tiden före Perl osv.
Perl?
Per Lindgren. Han och Bosse Ekmark med firma
Hobby-Teknik på Upplandsgatan var bland de första som prövade
etsteknik i mässing. Just nu jobbar vi på att få Perl
att deponera någon av sina pionjärmodeller i Skövde. Fast
det vet han inte om än.
Hur långt tänker ni driva det här
då? Det blir ju som ett mj-museum nästan.
Vi tar det försiktigt. Något "Showde
room" är det knappast tänkt som. Mer som en uppmärksamhet
mot mj-byggare som inspirerat oss och andra.
Det kan väl inte vara svårt att få
ihop "minnesmärken" så som du beskriver det. Det
måste väl finnas många som...
Just. Och det kan vara där problemen dyker upp.
Tanken är under utprovning än så länge. Vi har lärt
oss att många är mycket fästa vid sina modeller, speciellt
om de är hembyggda,
Ja. varför skulle man inte vara det? Du är
väl likadan?
Just. Här måste finnas ett stort mått
frivillighet. Vi kan ju inte bara ta för oss av landets samlade modellbestånd,
peka på vad vi vill ha och kräva att ägaren ställer
ifrån sig grejorna i Skövde bara för att vi vil ha dem
där.
Nä, det förstås. Hur...
Igen. Skövde "Hall of Fame" är
än så länge bara ett försök. Det är möjligt
vi lägger ned det därför att det framkallar alla möjliga
reaktioner.
Men hur kommer du på tanken, jag men...
Ta till exempel YxJ, Bruno Kocks järnväg,
när jag fick veta att den inte fanns mer så...
Den såldes ju. Den finns ju kvar. Bruno
bygger en ny, smalspårig, tror jag.
Ja, men det visste jag inte då. Jag bara såg
framför mig hur YxJ gick i containern och det var så tanken
uppstod att "rädda" någon detalj eller så.
Om du vänder på det då. Den dag
ni åker ut ur lokalerna...
Usch, ja. Vi var nära i vintras.
Vaa!? Det menar du inte. Vad hände?
Jag vill inte prata om det. Situationen redde ut
sig.
Hur...
Jag vill inte prata om det sa jag ju. Jag får
hjärtsnörp.
Den här järnvägen, "WNJ",
skulle du kalla den en privatbana?
Ja. Men det är inte Skogar & Sågar
som äger den, även om de är intressenter. Till storkunderna
räknas också "bruket" med allt vad dit till och från
transporteras: gjuteridetaljer, pappersmassa, tackjärn, sand med
flera specialer.
Vad är det för bruk, egentligen? Forsvik
känner jag igen, men...
Du kan kalla det ett koncentrat av allt möjligt.
Forsvik, Sveriges äldsta samlade industribebyggelse, finns med, Sedan
..
Upsiöö Bruk, heter det så?
Ja. Ett samlingsnamn för mycket. Förhistorien
finns nedtecknad i WNJ-boken.
Jo, den har jag läst. Och masugnen har jag sett.
Men alla de här vallonsläkterna Kruitbruik, Pöse, Papphuysen
och vad du skriver om, har de verkligen funnits?
You bet.
Nu ljuger du.
Tja. Låt oss säga att de är "prototypiska",
sannolika på samma sätt som järnvägen. Eller korsriddaren
Arn, om du känner till honom.
Nej.
En romanfigur. Det var han som upptäckte Västergötland.
Kylvagnen där då. Verkar inte ha mycket
med skogsbruk att göra. Hur förklarar du den?
Enkelt. Transporterar jordgubbar. Går direkt
via Mölltorp. Säsongen har just börjat.
Det står HNJ på den, inte WNJ..
Halmstad-Nässjö, vad är det för
märkligt med det? WNJ hade inga kylvagnar.
Här då: SMJ...
Saxnora Mohällarne, vår mesta samtrafikpartner.
Fast här växlades tågen över Norrum som var sammanbindningsstation.
Men du, jag läser på skyltar som finns
överallt: "Älgförädling", "Snugge Plywoodstiernas
konsultbyrå", är sånt kul? Och ger det verkligen
inkomster åt järnvägen?
Just i Snugges fall gjorde det aldrig det. "Älgförädling"
var en storaffär under kriget. Flera familjer blev stenrika. Var
pengarna finns vill ingen veta. Dom luktar, om du förstår vad
jag menar.
Alla namnen då. Hur får du...
Karaktären Snugge har jag stulit från
Kjell Swanberg, kåsören. Annars svarar jag som Lasse O'Månsson
à propos hans romaner om Steve Lind som alla hade samma titel.
Det är svårt att hitta namn. Nathalie Flunke, till exempel.
Himla svårt. Det tog tid innan vi kom på vem hon var.
Vem var hon då?
Glöm det. En metodiklektor på lärarhögskolan
i Mölndal, men hon...
Vad har hon med er modelljärnväg att skaffa?
Inget. Sa jag ju. Glöm henne.
Jag såg på en godsvagn, graffiti där
någon skrivit "Ned med Harriet Lökholm". Samma uppmaning
finns att läsa på silon i Kvarstad, under bron och på
flera andra ställen. Någon sorts kampanj, verkar det som. Vem...
Ingen aning, tyvärr. Klottrare är ett problem.
Men Harriet Lökh..
Tycks vara någon som inte gillar henne. Glöm
henne också.
Bland alla figurerna du skriver om, har du någon
favorit? Eller någon du inte gillar. Jag får för mig
att några är nidporträtt. Den här nassetypen Furuflak,
till exempel. En rätt otrevlig typ...
Det är nog en riktig iakttagelse. "Falken"
skulle jag inte vilja ha som chef. Fast kalla dem hellre karikatyrer.
De finns där just som överdrifter, skisser i rollspelet Westgöta-Nerikes.
Tänker du på någon speciell?
Pressa mig inte på detta, please. Risken är
att du läser in sådant som inte finns, inbillar dig saker.
Hobbyvärlden är liten. Vi har några exempel där läsare
hört av sig och trott att jag skriver om dem, att WNJ-figurerna skulle
vara förtäckta anspelningar på både det ena eller
andra.
Vad svarar du på det då?
Tja. Som Piraten. Skriver man om en synål så
är det alltid någon enögd j-vel som känner igen sig.
Men sånt här ligger alltid med i skrivuppdraget. Faktum är
att jag blir olycklig när folk tar åt sig så här.
Inbillar sig saker. Som Orfeus Talfeldt i Ockhult om du känner till
honom.
Nej, tyvärr.
Han finns med i WNJ-boken. Såg också
spöken mitt på dagen.
En helt annan sak. Kan man köra i de andra rummen
också, jag menar: Hänger dom ihop på något vis?
Visst. Vi har tagit hål i väggen. I stället
för att köra in i den. Trafiken sköts hur järnvägsmässigt
som helst med tåganmälan, signaler och allt som hör till.
Du startar, låt oss säga, härifrån Kvarstad som
är banans södra punkt, så småningom når du
slutstationen Norrum, flera rum bort. Egentligen en skrubb med stadskuliss
där tågen vänder. Favorittillhåll för den som
gillar att växla på trånga bangårdar.
Så du ser inte tåget när det lämnat
stationen?
Just. Det ligger en del realism i detta, tycker du
inte? Du måste lita till att signalerna fungerar, får inte
hänga av dig lurarna förrän du fått bekräftat
att tåget ankommit nästa station. Tåganmälan heter
det. Precis som stora förebilden.
Är det så viktigt, menar du?
Jag tycker det. Du skulle knappast acceptera att
SJ lämnade sina tåg i tunnlar lite var som helst. Också
WNJ:s resenärer har rätt att kräva komfort. Vi bör
åtminstone se till att de kommer fram.
Hur lång tid tar resan då?
En lustig fråga. På SJ handlar det om
att komma fort fram, på modellbanor är det tvärtom. Där
skall tågen var ute "på linjen" reell tid så
länge som möjligt. Som svar på din fråga, låt
oss säga så här: Startar du resan i Kvarstad tar det en
stund innan du är framme i Norrum.
Det tar sju minuter att köra hela sträckan
har jag hört.
Jo, kanske. Jag vill minnas att vi tog tid en gång.
Men i realiteten blir det längre med alla uppehåll. Tidtabellen
är lagd så att i Forsvik skall du vänta in pendeln från
Mölltorp, i Kråkvattnet kan växlingsuppehållen bli
långa. Jag skulle råda dig att ta rälsbussen om du har
bråttom. Det går en sådan varje för- och eftermiddag.
Det närmaste "snabbtåg" du kommer på WNJ.
Jamen, om det skall gå långsamt är
det är väl bara att stanna någonstans och låtsas
att tiden går?
Visst. John Allen, en amerikansk pionjär, gick
ännu längre. Han hade en tunnelbanestation med fullt av väntande
på perrongen som bara hade ett fel.
Nämligen?
Tåget kom aldrig. Man hörde bara ljudet.
Så du menar att ...
Det fanns inget.
Ett billigt sätt att utöva sin hobby, tycker
du inte?
Jo, men lite trist. På Westergötland-Nerikes
har vi något liknande. Ett ångbåtsbolag "Nya Ångslups
AB", helt utan tonnage. En skrivbordskonstruktion rakt igenom. Bara
namnet finns kvar.
Men visst fanns det båtar i det bolaget, jag
tyckte jag såg..,
Jo. Spökskeppet S/S Tiveden menar du. Förliste
efter en kort säsong.
Vad hände?
Det förliste.
Nu förstår jag inte, på fotot i
...
En omskrivning. Han som byggde båten tog hem
den igen.
Varför det?
Det får du fråga honom om. Han tyckte
väl den gjorde sig bättre i bokhyllan. Känner du någon
som bygger HO-båtar så är det vad WNJ-bolaget behöver
mest just nu. En "redare" vore mer än välkommen.
Så kan du väl inte göra, efterlysa
byggare på det här sättet?
Varför inte? Det gick ju alldeles utmärkt
när vi behövde en DC3. Som man annonserar i Allt om Hobby får
man svar. Synd bara att vi inte önskade oss en DC6 när vi ändå
höll på. Eller Titanic, att ha under anläggningen...
Varför bygger ni inte era ångbåtar
själva då om det är så viktigt?
Vi försöker men svaret är att vi inte
kan. Båtar är svåra saker. Vi lantisar behöver någon
som visar oss, som vet hur en båt ser ut. Helst en distansbyggare
som tog sig an slusspartiet kring Göta kanal eller andra marina miljöer.
Det är bäddat med hur mycket som helst för den som är
intresserad.
Jag tycker vi håller oss till tågen.
Vem kör dem då? Den som har hand om stationen eller vem?
Det är en listig fråga. Det vanligaste
är att man skickar tåg till varandra, man är tågklarerare
på varsin station. Önskedrömmen, som blivit möjlig
med digitaltekniken, är att du själv kör ditt tåg
hela vägen, du har blivit "lokförare".
Sitter du i loket då eller?
Njäe, inte bokstavligen. Du går bredvid,
"walk-around" som det heter. Körkontrollen är sladdlös,
eller så har du "plug-ins" där du tar emot ditt tåg.
Elektroniken är enormt sofistikerad, men tåganmälan och
klarering måste skötas som förut. Frågan är
vem som skall lägga om växlarna: Detta kan du numera göra
från loket men det är inte särskilt realistiskt.
?
Ja, järnvägsmässigt. Det är en
fråga om realism.
Det ordet hör man hela tiden. Tydligen mycket
viktigt.
Ja.
Kan du utveckla. Ge exempel.
Det kan jag. Vi har ett rum, kallat fria rummet,
som bara är ett landskap. Allt du ser är skog, vatten, åker
och genom detta ett enda spår.
Det har jag sett. Det rummet gillar jag. Ser mycket
verkligt ut.
Så bra. Då slipper jag förklara.
Men det är sällan man ser ett tåg
på den linjen.
Nej. Och det är inte meningen heller. Du glömmer
att också trafiken är en modell, att vi håller oss så
nära förebilden som möjligt när det gäller hastighet,
tågvikter, antal axlar osv. Även om det går att köra
90 lok samtidigt är det inte särskilt trovärdigt på
en järnväg av WNJ:s förmodade storlek.
Hur många kör ni då?
Kolla tidtabellen. Den grafiska, helst.
Jag har lite svårt att förstå den.
En massa streck hit och dit, det..
OK. Säg så här. Två blandade
tågpar upp och ner för- och eftermiddag. Plus extratåg.
Där har du hela rutinen.
"Upp och ner"?
Förlåt, "upp" betyder norrut.
En sak till: "blandat tåg"?
Järnvägsterm igen. Betyder gods- och personvagnar
i samma tåg. Vanligare förr.
Verkar inte ha varit någon höjdare att
åka tåg på WNJ. Eller vad tror du?
Njae. Man skötte trafiken så gott man
kunde. Det fanns de som klagade, framför allt sanatoriegästerna
i Undveket som var känsliga för drag och sådant.
Hur löste man det, då?
Det gjorde man inte. Folk frös ihjäl.
Du skojar.
Det bestämmer väl jag. Säg så
här då: Extremt kalla vinterdagar åkte man hundsläde
till sanatoriet. Det finns ett tidsdokument bevarat från en av gästerna
som berättar om hur man "åkte efter hundar". "En
vinterresa", heter den. Trycktes i Kvarstads Tidnder. Författaren
heter Sonya Heine.
Va? Norskan? Hon med skridskorna?
Tror jag inte. Hon stavade inte så.
När var detta?
1928. Trafiken låg nere. Bolaget gjorde konkurs
året därpå. "Fallissemang", som man sa.
Det har jag läst om. Vad berodde det på?
Det vanliga. Överadministration. Vanskötsel.
Plus minskade transporter. Egentliga anledningen var nog konjunkturerna.
Världsekonomin. 1929 var inget bra år för Europa. Allt
detta i förening ledde till att järnvägen ställde
in betalningarna.
Vad hände sedan då? Man kom på fötter,
tydligen.
Det kan du läsa i WNJ-boken om. Staten grep
in. Där finns ett tydligt "före- och efter -29" i järnvägens historia. Många hävdar att
det var roligare förr, men det hör man ju ganska ofta. Gäller
SJ också, tror jag. För inte länge sedan kunde man lösa
världsproblemen i restaurangvagnen, skratta och röka tre paket
John Silver redan innan man var framme hos moster Greta i Skutskär.
Nu är det bara renlevnadsmänniskor ombord på tågen.
Alla med rågummiskor och bärbara åsikter.
Känner jag inte till hörru'du. WNJ hade
väl ingen restaurangv..
Nej, men en sjukvagn. Botade förkylningar bara
man såg den.
Sa du hur många stationer ni har på banan?
Nej.
Här till exempel, hajar jag inte. Det står
Grottkvarn på kartan men det hittar jag inte.
Inte jag heller, faktiskt. Där har jag aldrig
varit. Det är en station under byggnad, den finns med i konceptet
som "del av WNJ" men byggs som en hemmamodul, tänkt som
foto mock-up. Den existerar just nu endast i fjärde dimensionen.
Ändå står det att Hulda Gräsroth
är härifrån, att hon föddes i Grottkvarn?
Vad är det för konstigt med det?
OK. Vem "bestämmer" sånt här
då, vem skapar "historien", så att säga?
Jag.
Vad menar du det?
Precis vad jag säger. Det är jag som är
berättaren. "Lekledaren". The playmaker...
Varför inga fler, det vore vä...
Nej. Det skulle bli alldeles för roligt.
Det här förstår jag inte, är
jag rädd.
Nä. Och lika bra är det. "Historien
om WNJ" är en litterär lek, för mig som skriver den
kanske det mest inspirerande i hela hobbyn men en mycket känslig
sak. Ett enmansuppdrag, något som övriga medlemmar accepterat.
Grupparbete skulle inte fungera här.
Låter stöddigt, tycker jag.
Tvärtom, faktiskt. Fast jag hittar just nu inte
ordet. Det är lite som med kulissmålningen som också
utförs av en och samma. Inte för att hans kulisser är bäst
utan för att resultatet ger den enhetlighet vi eftersträvar.
Vad du säger är alltså att det vore
bäst om en man byggde alla loken då?
Njae, kanske. Men det stämmer inte ändå.
WNJ är en historia som skall berättas. En sorts litteratur och
då gäller särskilda regler. En lokmodell kan du teoretiskt
göra exakt likadan, även om du får jobba för att
få samma finish som Göran eller Claes. Det är som du tänker
dig att göra en kopia av en målning.
Så långt är jag med. Sedan då?
Säg så här, nu då. Det finns
olika "författare"eller målare eller lokbyggare som
beskriver samma sak. De har samma motiv. De skriver eller målar
eller löder var och en sin version och vill helst ha det så.
Mera sällan målar man på samma duk, filar på samma
lok eller skriver man flera på samma manus. WNJ-historien är
ett "modellbygge" som lätt kan tappa balansen. Jag vill
inte att andra petar på det.
Taget. Hur är det: Ni kör digitalt i Skövde?
Om vi vill. Systemet finns där och har provkörts.
Det anses genialt, enkelt och pålitligt men för oss icke-dataingenjörer
känns det för avancerat och lite svårt att hantera.
Hur löser ni det då?
Vi avvaktar tills alla gått kursen.
Så ni håller fast vid gamla systemet?
Vi är principiellt överens om att gå
över till digitalkörning, men vågar inte släppa det
analoga som vi menar fungerar tillräckligt bra. Några nöjer
sig med lägre teknikhöjd där andra vill utveckla systemet
ännu mer. Bekymret är att projektet står och faller med
en man och att vi är hjälplösa utan honom. Detta är
en tvistefråga inom klubben just nu. Det finns en länk via
Tillorps Mekaniska. Där får du veta allt om Lasses digitalsystem.
Det är mycket efterfrågat, bara att ladda hem.
Är det så svårt att köra tågen
då?
Inte i teknisk mening.
Då ser jag inte problemet.
Nä, inte jag heller. Vi löser det. Men
där finns också en "säo", en säkerhetsordning
du skall känna till och du måste kunna banan innan vi släpper
upp dig på körpanelerna. Som du tänker dig en slalomåkare
som preparerar sig mentalt för att minnas var portarna i vårt
fall sektionsgränserna finns. Det är inte särskilt kul
att, när tågen är igång, höra någon fråga
efter norr och söder på banan. Och ovarsamhet tolereras icke.
Det skulle jag just fråga om: Krockar ni ofta,
spårar ur och så?
Det gör SJ också och det är lika
jobbigt varje gång det inträffar.
Hur ofta då om jag får fråga?
Den statistiken lämnar vi inte ut. Det kan gå
veckor utan ett missöde, men så...
Jag ser inte bekymret, det är väl bara
att sätta tillbaka tåget på spår?
Så skulle du inte säga om det var du själv
som byggt tågen. En urspåring kan betyda massor av reparationstimmar.
En del modeller är mycket ömtåliga och nästan för
detaljerade för att fungera i trafiken. När man är sysselsatt
med växling frågar man inte efter hur skalriktiga kopplen är,
man har fullt sjå att hålla tiden. Efter några "trafikdygn"
med för många urspåringar har du näven full av lossade
detaljer.
Varför bygga så detaljerat då? Är
det inte bättre att grejorna håller?
Här har du hittat en probersten igen. Visst.
Vi kan hoppa alla detaljer, strunta i utseendet, köra med BRIO-tåg
i stället. Eller kottar som är mycket stryktåliga.
Måste du vara så ironisk?
Nä. Men det är lite sårande när
du säger så där, inte särskilt roligt för byggaren
som satsat både ledsyn och semester på sin modell.
Jo, men det här detaljeringskravet. Driver ni
inte saken väl långt. Kanske ni stöter bort andra genom
att ställa kraven för högt?
Jag kan hålla med dig om att det kan gå
prestige i byggandet. Människan fungerar ju så. "Det blir
bara värre med åren det där..."Å andra sidan:
Ingen målar en tavla, konstaterar nöjd att den blev ju inte
så bra och säger: Vänta bara. Nästa tavla skall bli
ännu sämre...
Det där var väl att ta i ändå...
Nja. Var och en bestämmer själv hur långt
han vill gå. Men där finns en "undre gräns",
modellerna får inte se ut hur som helst.
Den här undre gränsen, var...
Det ger sig. Tjata inte. Fråga om annat.
Vad beror det på att tåget spårar
ur?
Nästan alltid den mänskliga faktorn. Operatörsfel.
Dit räknas att nonchalera den standard som gäller, hjulprofiler
och så. Fast ibland lyckas haveriutredningen inte förklara
orsaken.
Olyckor, då? Inga svårare, hoppas jag.
Jo en, med dödlig utgång. En motorvagn
som körde över mor Huldas ankor i Undveket. Blev ett himla liv.
Till historien som "Affären Ententöter", "Ankdödaren",
alltså. Ett öknamn som aldrig gick att tvätta bort, som
följde med både motorvagnen och dess förare som ansågs
ha varit ovarsam. Utredningen är inte klar än.
Håll inte på så där, please.
Jag tror dig nästan.
Vadå? Skulle jag ljuga om så allvarliga
saker? Eftersom du frågar: Här är en grej som jag inte
gillar, som jag tycker är lite snaskig och det är modeller av
järnvägsolyckor. Det finns de som bygger sådana nämligen,
mycket proffsigt och...
Hur tänker du då?
Det är aggressivt på något
vis. Ingen lek längre. Samma som de här plastjockarna som frossar
i krigsruiner. Jag förstår dem inte riktigt. Kommer det en
"olycksspecialist" och vill bli medlem så får han
allt lugna ner sig. Här skall vi inte ha några mer olyckor
än den vi just nämnde. Det finns förresten de som hävdar
att det var ankornas eget fel. Det finns en "duck-under" i Undveket
som de skulle använt.
Ändå har ni gott om militära modeller
på anläggningen, mycket autentiska för övrigt.
Jo, det är Jerry som gjort dem, han kan sånt
här. Men de ingår i ett sammanhang. Han bygger det korrekta
militärtåget från 40-talet, knappast några blodiga
frontavsnitt. Det handlar om trafik, där lasten i detta fall är
militär materiel, helt enigt förebild.
Trafik, igen, ja. Ursäkta att jag frågar
lite fram och tillbaka. Trafikspel talas det om?
Visst. Vi var inne på detta när vi talade
om animering. Skilj på trafik och "körning".
Precis. Jag är inte säker på
att jag inser skillnaden.
Så här då. Höjdpunkten för
många, målet för hela verksamheten är körningen.
Andra nöjer sig med att se på, att låta tågen gå.
Jaha. Och?
Köra trafik är snäppet högre,
en mycket sofistikerad syssla, ett sällskapsspel på hög
nivå.
Det har jag förstått. Du får det
att låta väldigt märkvärdigt. Hur går det till
i Skövde?
Vi hade och har ett utvecklat trafikspel "där
allt finns i korten"...
Vadå, kort?
Jo. En låda med tärningar, "chanskort"
och grejer. Fylld med detaljanvisningar för rådande konjunkturläge,
årstider, störningar, laster mm. Som du tänker dig ett
monopolspel med korten som en sorts slumpgeneratorer. Om "banarbete
pågår i Undveket" får vi flytta tågmötet
till Kråkvattnet. Det har hänt att trafiken legat nere därför
att "snö och elände blockerar växlarna".
Låter allvarligt. Vad gör ni då?
Då fikar vi. Väntar tills krisen är
över...
Ha. Hur ofta har ni det här liret igång?
Trafikspelet, om jag får be. Alldeles för
sällan, tyvärr. Trafikspel kräver träning och framför
allt "personal". Och man måste trimma lok och och vagnar
som skall vara med.
Det skulle vara roligt att vara med någon gång.
Vad hindrar dig? De som hunnit längst här
är Stockholms MJ-klubb som kör trafik för öppet hus
varje första torsdag i månaden. Pionjären för "trafiktänkandet"
heter Bruno Kock. Hans "Yxkrokens Järnväg" fick många
att bygga i nya banor.
Låter som om detta kunde utvecklas hur långt
som helst. Rena rollspelet, eller vad säger du?
Ja, varför inte. Men utan drakar och demoner.
Det skulle vara Leonora Ludensvaan då. Och Furufalk.
Och med för lite action, kanske?
Det där är ett ord jag inte kan hantera.
Jag tycker det är oerhört spännande som det är. En
höhässja rymmer all dramatik jag begär. Besökare ur
datagenerationen blir däremot besvikna. Tycker tågen går
för långsamt och så. Det "händer ju inget".
Aktion är för mig att se bommarna gå ner.
Har ni sådana?
Självklart. Med ringklockor och allt. Mycket
illusoriskt.
Har ni prövat med datorer i stället för
"trafikkort"?
Yes. Där är vi nu, än så länge
bara i början. Ett praktiskt problem med vårt trafikspel var
att där låg papper och kort över hela banan. Det vore
mycket vunnet om vi kunde samla alltihop i en PC.
Men du. Det finns ju dataspel där du bygger
upp hela järnvägen. Du behöver inte ens bygga anl...
Precis.
Tycker du detta känns som ett hot?
Nä. Kirkegaard har rätt igen.
?
En existensialist. Han sa: There's a choice to be
made here. Fast på danska. Så fattat behövde du ju inte
bygga Westergötland-Nerikes heller. Det hade räckt med att skriva
om den.
Bilderna då?
Vi är snart framme där också. Du
kan bygga modellerna i datorn. Tar mindre plats. Helt perfekt.
Jo, bilder, ja. Det har jag funderat på.
Ibland är det svårt att skilja era modellfoton från verkligheten.
Tja, den frågan sysselsatte redan Pilatus.
Va?
Ja. Han sa: Vad är sanning? Vet du om att det
ger ett rätt okunnigt intryck när vi kommer in på sådana
här saker?
Hyggligt sagt. Men de här modellbilderna som
man inte säkert ...
Freddy Stenbom, chefredaktör på Allt om
Hobby, förvånade mig en gång när han menade att
det är väl ingen idé att ta en bild på en modell
som man inte kan skilja från verkligheten. Då kan man ju lika
gärna ta en bild av verkligheten direkt. Förebilden, alltså.
Vad svarade du på det då?
Något om att då kan man ju lika gärna
sluta bygga modeller och vem skulle då prenumerera på Allt
om Hobby.
Och?
Målet för många är just att
ta den här sortens look-alike-foton. Når man dit har man nått
ända fram. Belöningen, så att säga. Mer komplett
än så kan du inte bygga din modell. Tyvärr är det
inte samma utmaning sen photoshop kom.
Vad är din hållning till det här
då?
Jag tycker det är lika roligt varje gång
att lura ögat, lika kul som när läsare går på
mina texter om Westgöta-Nerikes. Höjdpunkter i min journalistbana
är fortfarande några bilder jag tröck in i Falköpings
Tidning under rubrik "Foto från fordom". De uppgavs vara
tagna i Grolanda men var modeller från Skövdebanan.
Vad hände?
Hembygdsföreningen fick bekymmer, antar jag.
Grolanda har aldrig haft järnväg.
Varför håller du på så här?
Det roar mig. En sorts lek. Illusionsestetik. Lek
med berättarrollen, lek med perspektivet. Förklädnader.
Plojer. Barockens människor gillade sånt här. Jag skulle
nog ha levt då. Vem vet, kanske hela världen är ett modellbygge...
Går du aldrig till överdrift? Folk blir
förbannade när dom känner sig lurade, åtminstone
gör jag det.
Jo, en gång. När jag bytte ut en målning
på stadsbibliotekets barnavdelning. Den föreställde en
hund. Av samma konstnär. Samma storlek, samma motivet. Men min jycke
tittade åt andra hållet. En konstkupp. Det står om den
i Varats eländiga mjukhet.
Vad hände?
Ingen märkte något. Tavlan hängde
där bara. Den nya alltså.
Jo, men sedan. När du avslöjade alltihop.
Kulturchefen polisanmälde ärendet.
Vad hade du väntat dig då? Varför
gör du en sån här sak?
En god anarkistgärning, tyckte jag. No big deal.
Jag ville ha igång en debatt om konstens villkor, om vaneseende,
perception och såna saker. Utgångspunkten var en folkpartistisk
motion om bättre konst i kommunen. Jag känner åtminstone
tre som tyckte tilltaget var vansinnigt kul.
Förlåt jag avbryter...
Gärna. Annars gör webmaster det. Den här
artikeln är redan för lång.
Jo, trafiken igen. Kör ni...
Som tågen. De får inte heller bli för
långa.
... samma varje gång? Jag menar: har var och
en sin egen station eller byter ni?
Beror på. När vi började hade vi
ett enormt viktigt upplägg där varje medlem skötte sin
brygga som bara han körde och som ingen fick peta på.
Du själv, vad kör du?
I begynnelsen, när det bara fanns masonit och
drömmar, skulle jag hålla mig till Undveket och ingen annanstans.
Men det höll inte. Ett komplett trafikspel kräver minst dussinet
deltagare och så många är vi sällan. Undveket är
ofta avbemannat.
Kan du köra hela banan ensam?
Rent tekniskt, ja. Men det blir som att spela schack
med sig själv. Där finns ingen att prata med i andra änden.
Stationerna är låsta.
Så då låter du tågen stå?
Då blir det mer så att man ställer
sig och rangerar vid någon station. Eller kör lite "vagnuttagning"
som det kallas.
Just det, ja. Jag har sett någon av er, du
själv till exempel, helt försjunken i något hörn
på banan köra samma lok fram och åter i kryphastighet
hur länge som helst. Vad går det ut på? Du verkar rätt
borta ut när du sitter och kör på det viset. Loket rör
sig ju knappast.
Jaså, det har du sett...
Ja, och jag hajar ingenting. Vad händer då?
Du ser ut som en hinduisk gud på väg att somna. Har du sockerkänningar,
eller?
Och när guden somnar slocknar alltihop...
Va?
Hinduism. Det var du som började. Men, njae.
Det här sortens körning är nog en privat grej, något
som rör hobbyns innersta kärna, inte utan att mystiken finns
med. Det handlar om ett alldeles speciellt tillstånd strax innan
du går in i mj-hobbyns nirvana. Som att sitta och stirra på
Konsumlogon, tecknet för den eviga rundbanan.
Va? Skulle Coop...
Sure. Visste du inte det? Den liggande åttan
betyder att här bor en modelljärnvägare, det är därför
jag alltid handlar på Kons...
Sluta, please...
Okej. Men vänj dig vid att några
av oss nöjer sig med att köra tåg på det kontemplativa
viset, att vänd från världen flytta utsiktspunkten en
centimeter i taget och bara ta in vad man ser. Svårt att förklara,
känner jag. En sorts yoga som du antyder, helt utanför tidtabellen,
men fylld av rika inre upplevelser. Ha..., om jag skulle flytta Y0:an
till spår två, kanske köra på utdraget vid silon
så att badhusets tak syns genom frontrutan eller om man rentav skulle...
Fast där ställde jag ju grusvagnarna, bättre då att
gå runt med loket men då... Hmmm. Den här vinkeln är
bättre. Och snart är kvällståget på ingång...
Låter lite mysko, tycker jag. Är det inte
mer terapi än tåg vi pratar om nu?
Tja, vad är skillnaden. Bättre avkoppling
än boxning i alla fall.
Tror du verkligen det?
Kanske. Man tänker sig begreppet som något
som per definition innebär rast, vila, tänka på annat.
Men många är för stressade, orkar inte varva ner, tycker
tågen går för långsamt.
Ja, just. Det går verkligen att krypköra...
Ja. Och detta är något som vi jobbar
på. Men en del blir bara nervösa när rälsbussen är
"försenad", när det är "höstlöv
på spåren". Vi ser ofta det här på besökare.
Vi ber dem sitta ner så de ser banan bättre men det hinner
man inte. Fler än du tror skulle behöva stanna länge i
klubblokalen, sitta där med hakan i landskapet och bara njuta av
karamellen.
"Oljemålningen", skrev du någonstans.
Ja, Men en tredimensionell sådan. Som du tänker
dig att titta på en tavla föreställande, låt oss
säga, bangården i Älmhult. Så plötsligt börjar
loket röra sig, det rasslar till i tåget när kopplen sträcks,
du känner hela tyngden när koppelstängerna ökar takten,
det vibrer...
Du och Galilei borde ta ett snack. Han tyckte också
det rörde sig. En annan fråga: Kör ni med tågen
varje gång ni är i klubblokalen?
You bet. Vi skiljer på A-B och D som i "demokörning"
när banan visas publikt. Detta kan du läsa om i vår SäO.
Normalläget en "arbetsdag" är att låta några
tågsätt ticka runt samtidigt som vi jobbar med annat. Ett på
SJ-slingan och ett på privatbanan där vi då lägger
en växel som tillåter "continuous running".
Finns det fler sätt att köra? Jag menar
olika körstilar och så?
Ack, ja: Visa mig hur du kör modelltåg
och jag skall visa dig vem du är. Jag skulle kunna skriva en bok
om detta. Mj-rallarens typologi. Både Kretschmer och Sjöbrings
system skulle blekna.
Kretschmer och Sjöbring, vad är det för
ena?
Psykologer. Delade upp människan i typer. Pykniker,
leptosomer, atleter och så vidare.
Nu är jag med. Det skulle bli något liknande
om modellrallare, menar du.
Tja. Fast inte så allvarligt.
Hur skulle du dela upp er då? Vad för
sort är du själv?
Som du själv sa. Hindu, tror jag. Inåtvänt
nostalgisk-betraktande. Drömmande körstil. Missar signaler.
Skulle inte passa till lokförare.
Andra då? Utveckla?
Oj... Det finns till exempel "svänghjulsdyrkaren".
En dynamosjäl som plockar bort lokkåpan och nöjer sig
med att köra runt med bara inkråmet, helst med blottat svänghjul.
Han är någon sorts exhibitionist, kör med brallorna nere
och behöver inget landskap kring tågen. Husen står i
vägen för hans skönhetsupplevelse.
Tråkig typ, verkar det som.
Tycker du ja. För andra är det tvärtom.
Det är trevligt om tågen rör sig, men det är inte
så nödvändigt. Anläggningen skall först och
främst vara vacker att titta på.
Vad skulle du kalla den sorten?
Taoist, tror jag. Lite drömmare. Wu-Tao-Tzu.
Som gick in i det landskap han målat på väggen och försvann.
Ha. Har du fler?
Du är medveten om att detta är karikatyrer,
överdrifter.
Ja, det är klart.
Du förstår väl skämt, hoppas
jag?
Visst. Givetvis.
För nu är det allvar förstår
du. Allt måste vara perfekt mot förebilden, inte en nit får
saknas på buffertplankan, varje tiondel skall vara rätt.
Låter jobbigt...
Ja. Men det ser inte ut som han lider av det. Ett
inre kontrolltvång som blir till en tävling "Finn fel
på modellen". Den här typen är vanlig. Men vadå:
vi är alla neurotiker i någon mening.
Vad skulle "niträknaren" kallas då?
Som du sa. Eller purist. Han drivs av någon
sorts krav på renhet, fulländning, och blir aldrig nöjd.
Hans motpol är gladbyggaren. Hej & hå, vi målar på
lördag. Finns ingen Humbrol "metal cote" i huset tar vi
Servalac. Modellerna blir därefter, men jag tror detta är rallaren
som får ut mycket av sin hobby. Det stör honom inte att en
skruv M4 håller kopplet, att ångloket är av kartong och
att tåget bara nätt och jämnt kommer fram. Han har kul,
skulle inte det vara tillräckligt?
Vilket gäng. Fler ändå?
Där finns förstås elektronikässet,
han som kör med automatik i alla lägen. Gärna krånglig
och överarbetad. Inget får beröras av människohänder.
I stället för att snurra på vändskivan med tummen
sätter han in kretskort och motorer nog att styra ett handikappfordon
på månen. Han behöver ingen järnväg. Släng
till honom en ELFA-katalog så är han tyst.
Man måste vara tolerant, tydligen. Någon
sort du inte klarar?
"Grovisen", gladbyggarens kusin kan
bli lite jobbig. Allt i hans närhet går sönder, nämligen.
Det saknas alltid fotsteg och fönster på hans modeller som
han förvarar lösa i verktygslådan där de slåss
med fogsvansar och rörtänger. Originalkartongerna som hörde
till försvann givetvis första dagen. Den här kamraten hör
hemma i en museiförening där han får bulta och slå,
inte i en HO-klubb.
Hur många är ni egentligen. Någon
klar favorit?
Definitivt den utlevande typen. Växlar och har
sig, kör och kör, är alldeles svettig efter en stund. Hur
barnslig som helst. Härmar loket. Fast numera har vi inspelat ljud
för sånt, inte lika kul...
Va???
Ja, du vet. Choff, choff, choff..,
Du skojar?
Vadå. Det finns de som kör överhettat
också... Töffa, töffa, töffa... Som kan härma
loket i uppförsbacke med fullastat tåg om hösten. Så
här. Töffa-chonk-schcht, töffa-ch... Vi hade förresten
en medlem som var specialist på engelska diesellok. Vill du höra?
Sluta. Och så där håller ni på.
Vuxna karlar?
Tja, vadå. Hur är det man säger.
Pojkar blir sju år. Sedan växer dom bara. Det finns väl
värre saker att skämmas för. Vi har kul, kopplar av. Det
räcker väl. Så länge vi betalar skatt och inte biter
grannen. Vi är nog rätt normala, antar jag. De riktigt urspårade
kamraterna passar inte i en klubb.
Det här vågar jag inte ens fråga:
Vad gör ni om det dyker upp någon riktig stolle som vill vara
med, någon som ger alldeles fel vibbar, som ingen står ut
med. Jag menar, sådana finns ju i alla föreninger.
Ja, du. Och det är väl därför
som föreningar går i kvav också. När personkemin
inte stämmer. Detta är nog den svåraste frågan du
ställt hittills. Känsliga saker. Trots att det finns stadgar.
Mer om detta hittar du i kapitlet "Rekrytering".
Puh. Hur förklarar du sånt här,
han som härmar alla loken. Undra på att folk frågar sig
vad ni...
Jag förklarar inte. Visar bara hur det är.
Det finns en kardiolog på KSS som känner igen 400 hjärtljud.
Eller tänk på ornitologen som härmar fåglar. Någon
sorts brum-brum-behov antar jag. Som vi alla har. Ställ en miniatyrgrävskopa
på ditt skrivbord framför en besökare och lämna honom
ensam med den en stund där han tror att ingen ser honom. Jag försäkrar:
du får du se prov på de mest häpnadsveckande beteenden.
Ge honom en hel tågbana att leka med och du kan kan hoppa över
anställningsintervjun.
En fråga till om trafikspel. Har ni folk omkring
er då? Besökare?
Helst borde alla närvarande delta i spelet,
de som inte gör det har mindre glädje av vad dom ser. Hörlurar
på, åtminstone. "Fnisset", "snacket",
"närvaron" ligger "ute på linjen" om du
förstår hur jag menar. Du bör veta vad som händer,
varför tåg 2, som är ett blandat tåg just idag,
håller i Kråkvattnet, varför resgodsvagnen går
sist i tåget, varför rälsbussen på spår 21
i Forsvik aldrig kommer iväg osv.
Kör ni med vad som helst, är allt tillåtet?
Ja och nej. Vad som finns bak lyckta stalldörrar
stör ingen. Men utåt är vi purister. Banan har ett körläge
"D" som i demonstration. Den skall med kort varsel vara körbar.
För den händelse kommunalrådet cyklar förbi.
Det där känner jag igen. Kommunalrå....
En boktitel. Erik Beckman. En favorit.
Var det inte han som skrev om Inlandsbanan.
Exakt. Men inte som du tror, inte som en SJK-bok.
Beckman är en mycket litterär författare. Experimenterade
med berättargreppet och så.
Det kan man väl säga att du också
gör med den här WNJ-järnvägen som både finns
och inte finns. Man vet aldrig riktigt när du skriver om vad, järnvägen
eller föreningen som bygger den.
Jag blir glad när du säger det.
Igen. Det här med att köra hur som helst?
Jo, alltså. Lok och vagnar går i bestämda
omlopp, där måste finnas balans, allt skall vara noga regisserat.
Kan du utveckla, please... Omlopp?
Tja, hur skall jag säga. Godsvagnarna flyttar
sig efter tillgång och efterfrågan. När behovet av timmer
minskar kan du se rader av "pinnavagnar" uppställda i Brakåsen.
I väntan på bättre tider.
"Pinnavagnar"?
Förlåt. Jag skulle sagt godsvagnar av
littera N, NN, NN3. O, Os, Oss. Alla med stolpar längs vagnsidan.
Ja, det har jag sett. Det finns gott om sådana.
Visst Och det skall det göra. WNJ är en
timmerbana.
Personvagnarna då, de är inte så
många?
Nej. Det är godstrafiken som ger inkomsterna.
Men passvagnarna får inte heller stå och skräpa var som
helst. De som inte är i trafik ställs upp på personvagnspåret
i Kvarstad. Eller som reserv i Norrum.
Spelar det så stor roll?
Jo, faktiskt. Analogin med schackspelet är mycket
användbar. Det finns "regler" också för den
rullande materielen som skall vara trovärdig inom den fiktion som
skapar järnvägen Westergötland-Nerikes, men det får
inte bli ansträngt. Och vi är petiga på den punkten. Senast
hade vi en diskussion när en medlem tänkte sig att WNJ körde
direktgående dansktillverkade snabbtåg till Göteborg,
något som vann dåligt gehör hos övriga.
Det låter väl inte fel. Hade dom inte
det då?
Nej.
Hur vet ni det?
Det har vi redan pratat om. Historien kan vi inte
ändra på. Om man skulle till Göteborg fick man byta till
SJ i Mölltorp. Det kunde förresten inte ha sett ut så.
Jag är bara nästan med ... Det är
ju fantasi alltihop, påhitt bara, det som du kallar fiktion.
Visst, men också fiktionen är en modell,
och en väl så "allvarsam lek" som den Söderberg
skrev om.
Du med dina böcker. Jag hängde nog inte
med där.
En vits. "Den allvarsamma leken" läste
du väl i plugget?
Nä, vadå? Handlar den om modelljärnväg?
Nej. Låt oss prata om annat. Fler frågor?
Jo, den här medlemmen då...
Anders heter han, genomtrevlig kille. Mycket nyttig
för klubben.
.., jo han som ville köra snabbtåg. Blir
han inte stött när övriga inte köper tanken? Blir
det inte väl smalt om du förstår vad jag menar. Tråkigt,
nästan.
Jag kunde uttryckt mig klarare. Det är OK att
köra lyntåg hur mycket som helst. Jag tänkte nog mer på
vad som kommer med i "historien". Om snabbtåget dyker
upp på för många bilder måste där finnas en
förklaring. Nu tror jag nog att Anders, som är en dalogisk medlem,
kan ta det med jämnmod. Det är ju inte körförbud vi
pratar om. Och vi är fler som diggar "daddelaskar" och
"trianglar".
Va?
Danska tåg, alltså. En "triangel"
var en motorvagn. En trähäck som förresten skulle passa
bättre på WNJ än snabbtåg till Göteborg.
Men du. Det måste vara jobbigt med så
många olika viljor. Vad händer om..
Ja. Det är jobbigt. Och det är möjligen
det som får mig att misströsta ibland. Läs kapitlet Om
MJ-klubbar så slipper vi upprepa oss.
Hur menar du? Kort.
Alla är inte skapta att fungera i grupp. Inte
jag heller. Det är ingen lätt sak att bygga en modellanläggning
ihop. Man kan inte vänta sig samma engagemang hela tiden. Ändå
måste vi ställa krav på varandra för att det skall
fungera. Och lära oss kompromissa.
Är det svårt det då?
Egentligen inte. Men här är ett exempel.
Ponera att vi bestämt att på söndag kör vi trafik,
det är alltid populärt.
Ja?
Jo. Och så uteblir halva gänget när
söndagen kommer, och vi som bjudit in kyrkoherden och allting.
Kanske därför..
Det gör väl inte så mycket. Vi hittar
lätt på annat. Men tänk dig nu att det vore ett större
evenemang, ett "bankalas", som är en träff dit hela
Hobby-Sverige kommer. Då måste vi ha medlemmar nog att bemanna
panelerna eller åtminstone representera. Då kan du inte åka
på rockkonsert i stället.
Jag tror du överdriver bekymren, låter
det som. Så här är det väl i alla föreningar.
Du kan ju inte tvinga folk att ställa upp.
Säkert. Men du frågade vad jag tycker
är jobbigt. Vi pratar mycket om sånt här. Det går
för mycket tid till tjat. Man borde bygga i stället. Odla sin
anläggnng, om du förstår passningen..
Voltaire. va? Candide.
Grattis. Så du gick till plugget någon
gång i alla fall.
Du nämnde amerikanska lok, sådana gick
väl inte i Sverige?
Bra, jo. Där har du ett exempel på vad
jag menar. Berkshire, Consolidations och vad dom heter har aldrig funnits
hos oss. Däremot hade SJ ett ånglok T, senare Ta, av amerikansk
typ, tillverkade av Baldwin Locomotive Works i Richmond.
Låter inte som det vanligaste loket.
Nej, det var det inte heller. Men några privatbanor
i Sverige, Ystad-Eslöf till exempel, Piratens järnväg,
hade också USA-lok, så kallade "ten-wheelers".
Tiohjulingar?
En sorts axelföljd. En löpboggie och tre
drivhjul.
OK.
Vi tänker oss nu att även WNJ kunde antas
ha haft en sådan maskin, "en amerikanare i Tiveden" känt
som lok nummer 4, vedeldat och med WNJ-järnvägens speciella
livré.
Liv...
Inget bra ord. Men varje järnväg hade
sina specialer, buffertar. Buffertar av viss typ, färgsättning
osv. Detta, menar vi, att med smärre justeringar anpassa en "amerikan"
till WNJ:s förhållanden är rimlig "freelance",
som det heter. Helt trovärdig med de kunskaper vi har om järnvägar
i Sverige.
Men du. Amerikanska lok hade väl inga buffertar
alls, vad jag sett. Dom hade ett galler längst fram.
"Cow-catchers", ja. Och här kommer
modellbygget in. Något lok WNJ nr 4 finns inte att köpa, modellen
måste "försvenskas" som vi säger. Claes Mattisson
har lagt ner massa jobb på att göra lok 4 så WNJ-likt
som möjligt.
Har han inte byggt hela loket då? Jag tyckte
du sa ni gör allt själva?
Ja och nej. Amerikanska loket är en "konvertering".
Finns där något som passar så utgår vi från
det. I det här fallet en modell av fabrikat Bachmann.
Då är det kanske inte så svårt
då?
Njae, jag lovar dig: där finns knåp så
det räcker. Och det skall göras noga. Det blir några timmars
research och bänkarbete redan på ett byggprojekt av det här
slaget. För att inte tala om målningsjobbet.
Jaha, men är det inte enklare att köra
med svenska lok?
Sure. Och det gör vi givetvis. Om det finns.
Men jag talar om en sorts poetisk licens. Om vi haft enbart amerikanska
ånglok, hade det spruckit.
Tyska, då? Jag läste att WNJ hade många
tyska lok?
Stämmer. Det tyska inflytandet var stort, något
som vi har en hoper inte alltför krystade förklaringar till.
Det var vanligt att svenska privatjärnvägar köpte sin materiel
i Tyskland, speciellt loken hos Henschel, Krauss och vad verkstäderna
hette.
Så du menar att jag får inte köra
min "Big Boy" hos er?
Klart du får. Men den skulle punktera bilden
om du körde den en trafikkväll. Och var inte säker på
att den klarar fria rummet. Jag minns en episod då vi hade besök
av en amerikarallare. Han drog i väg ett jättelok ut på
linjen men fick vackert backa hela vägen tillbaka från Undveket.
Det visade sig att plankvandringen där tog i lokets cylindrar, nämligen.
Det här med att "leka med tågen",
hur ser du på det? Det låter ju lite nedsättande, eller
hur?
Pejorativt.
Va?
Ja, nedsättande.
Är det inte så då?
Oftast, kanske. Det beror på i vilken ton det
uttalas.
Men varför är alla så känsliga
när den frågan kommer upp? Ni blir generade verkar det som.
Du har nog rätt, tyvärr. En attitydfråga,
visst. Fylld av fördomar och förutfattade meningar. Syns redan
i Västgötalagen där det talas om "lekarens" status.
Där fick du till det. Han var väl inte
modelljärnvägare?
Nope. Han gick med giga. Spelade fiol, alltså.
Du drar iväg. Vi pratade om attityder.
Jo, lite skämmigt är det allt att inte
lämna barnkammaren. Vi tar till alla möjliga försvar, det
stämmer allt. Skulle vi gå på djupet har nog psykologerna
åtskilligt att säga om vår "barnslighet" och
det är väl med de små tågen som med allt annat.
Du kan gå till överdrift.
Det stör dig, tror jag.
Ja. Det finns nidbilder. Klichéer, lika trista
varje gång.
Finns det?
Jamen, det vet du väl... Tågdåren
som styr sitt källarimperium med stinsmössan på örat.
Nörden, leksaksfetischisten. Tönten Stig-Helmer och hans Märklintåg
är fortfarande den bild de flesta har av vår hobby.
Ja? Är den så fel då?
Jag vill inte bli identifierad på det sättet.
Nä, det kan jag förstå.
"Leka med tåg" rymmer allt möjligt.
Det kan vara en verksamhet fylld av soliga stunder, till exempel en klubbgemenskap
eller en far-son-relation så som tyskarna gärna utvecklar tåghobbyn.
Eller så kan det som Ekelund uttryckte sig om ensamheten helt
enkelt vara en löjlig situation, en återvändsgränd
för neurotiska klisterprinsar. Ungefär som du tänker dig
någon som spelat för mycket schack. Eller golf.
Du gillar inte golfare, förstår jag?
Jag gillar allting utom kulturchefer. Men skulle
jag sitta i ett sällskap och prata modellbygge så som golfare
tillåts skrodera om sina bedrifter på nionde hålet så
skulle folk gå sin väg. Eller skulle jag bli utslängd,
vilket är roligare. Troligare, menar jag.
Hur ser du själv på det här då?
Det har jag ju sagt. För mig är "leka
med tåg" i högre grad en fråga om skapande, ett
kreativt småhantverk, inte en köpehobby för kapitalstarka
gossar med knasig självbild.
Också en vuxenhobby, väl?
Ja, det också, som vi sa. Men med betoning
på ordet modellbygge, låt vara med mycket plats för gosselynne,
hoppfull håg och fantasi.
?
Rydberg. Gick du aldrig till skolan?
Jag måste ändå fråga: Hur
kommer man in i allt det här? Hur börjar det? Plötsligt
en dag så...
Just precis så, faktiskt. Jag har skrivit om
det i Allt om Hobbys jubleumsbok, hur jag "väcktes " under
gåtfulla omständigheter.
Låter som rena frälsningen, tycker jag.
Du är inte metodist eller så?
Nej. Jo. Kanske. Inspiration, samma ord som entusiasm,
är ett begrepp som jag grubblat mycket på. Det betyder att
"gud" är närvarande.
Ska han vara med också...
Nej, men modelltåg är förresten en
vanlig hobby bland präster. Jag känner flera. I England har
varenda kyrkoherde en anläggning i församlingshemmet. Peter
Denny, till exempel, och hans Buckingham Railroad, en viktoriansk järnväg
från 1907. Världsberömd.
Lägg av nu. Det här är inget prästseminarium.
Vi pratar om modelljärnvägar, är det inte lite ambitiöst
att dra i gud också?
Det gör jag inte. Men jag vill veta var inspirationen
kommer ifrån, hur ett intresse plötsligt väcks. Flera
modellrallande gentlemän jag mött, alla med sammanhängande
tal och positioner i samhället, har vittnat om liknande upplevelser.
De kan ange sin "hobbyväckelse" till en bestämd situation,
studiebesök eller artikel. Hur de "drabbades" av hobbyn
i ett visst ögonblick, något som teologerna också talar
om fast då gäller det allvarligare saker. Nu bryter vi, tycker
jag. Fortsätter vi den tråden bli det onödigt metafysiskt.
Hur var det för din egen del. Du...
Det är detta jag skrivit om. I Norrköping
där jag jobbade på biblioteket. Jag fick tag på en Allt
om Hobby och började läsa om hur man bygger en godsvagn i mässing.
Därefter blev det mer Jan Jangö än Aristoteles.
Kan du förklara närmare?
Det är ju det jag säger att jag inte kan.
Ingen annan heller. Rena omvändelsen. Plötsligt öppnar
sig en ny värld. Man läser massor, tar kvällspromenader
runt hobbyaffärens skylt, tills man en dag tar mod till sig och kliver
in. Jo, det där loket där i fönstret. Det är så
att jag har en systerson som ...
Men inte skäms du väl för vad du håller
på med?
Njae. Jag bodde inackorderad då. Ställde
upp mitt första inköp i fönsterbrädan när jag
var hemma men såg till att plocka undan det så att inte hyresvärdinnan
skulle undra vad jag höll på med.
Det var värst. Vad var det för inköp?
En kylvagn av märke Pocher. Småningom
blev det ett par till. Och ett lok, lite räls och steget fullt
ut en transformator. Hammant & Morgan. Jag har den än.
Hur gammal var du då?
Tjugosju. Dittills hade jag levt ett liv bland
böcker. Ordet "modelljärnväg" fanns inte i min
världsbild. Och, igen: Jag kan inte förklara hur det gick till.
Jag visste inte ett dugg. Kopplade strömmen fel och fick generad
uppsöka hobbyaffären eftersom "systersonen", ja, du
förstår.
I affären, då? De genomskådade dig
förstås.
Yepp. Från första stund. Trevlig kille
förresten. Cratz, tror jag han hette. Hade en släkting som var
framgångsrik med Katrineholms bandylag. Han hjälpte mig senare
att ta bilder nere vid lokstationen. En hel rulle svartvitt på SJ
ånglok N 1448. Här skulle byggas, nämligen. Du, det här
börjar likna hobbymemoarer. Webm...
Nästan lite rörande, tycker jag.
Vadå? En större omställning än
du kan ana. Jag hade allt att ta igen, visste inte ens hur en lödkolv
fungerar. Ha klart för dig att jag kom från en annan värld.
Om någon sagt att jag senare i livet skulle jobba som redaktör
på en hobbytidning och skriva böcker om modellbygge skulle
jag skrattat åt honom. Som jag växte upp var det inte särskilt
manligt att bygga modeller. Det ansågs lite inåtvänt,
som att gå och gömma sig med en bok som är mitt andra
stora livsintresse.
Ja, du är bibliotekarie, har jag hört.
Yes. Men det är preskriberat. Jag vill läsa
och skriva böcker, inte sortera dem.
Så blev du lärare, då. Men tågen
...
På lärarrummet nämnde jag dem aldrig.
Där fanns kollegor som läste Allt om Hobby, men annars var samtalsämnena
givna. Milans centerhalvbacklinje och så.
Är du inte lite elak nu?
Nej, men som jämförelse. Ingen gillar att
bli kallad sportfåne. Däremot är det OK att skaka av sig
vilka fördomar som helst när det gäller oss "tågfantaster".
Trots att jag ständigt påpekar att mitt intresse är modellbygge,
speciellt hus, att jag inte är överdrivet hemma på littera
och vagnsnummer.
Så du tyckte det var enklare att tiga?
Jo. Som Wittgenstein.
Va?
Förlåt. Men jag vill inte höra alla
detaljer om "pojkens tågbana därhemma", hur "han
hade ena skiva som kunde fällas upp mot väggen". Lite svårare
blev det när vi var med i TV. Den förmiddagen glömmer jag
aldrig.
Vänta, nu. Ni var...
Visst. En söndag kväll, efter hockeyfinalen.
Varenda människa hade sett programmet.
Men det låter väl bara roligt?
Nja, det är de där nidbilderna igen. Om
"lilleputtar", "leka med tåg" och allt det där.
Jag måste ständigt gardera mig. Tala om att både Per
Wästberg och Myrdal kör modelltåg, hitta något sorts
intellektuellt alibi.
Men det har ändrat sig, tror du inte?
Jo, lite. Vi är mer toleranta mot alla sorters
"avvikare" numera. Säger oss vara i alla fall. De första
hobbyredaktörerna, ingenjörer och kyrkoherdar såg till
att vara anonyma, de skrev under signatur i Teknik för Alla. Som
Doktor X och hans klippkartonger. När jag började, strax innan
30 och med en massa akademiskt bagage, smög jag med mitt mj-intresse,
ville inte bli ertappad med spårplaner i portföljen. När
jag fyllde 50 hade jag frigjort mig såpass att jag kunde svara om
folk frågade. Nu, på andra sidan 60 när jag genomskådat
den skojaren Schopenhauer tycker jag inte det spelar någon roll.
Schopenhauer? Hur kommer han in här?
Det var han som sa att bara musiken kan skänka
oss lindring i vårt lidande, bara den och bara för korta stunder.
Han levde på 1800-talet, före både Märklin och Fleischmann.
Jaa?
Äsch, du får mig att knarra som en gammal
adjunkt. Men visst har det hänt att jag tycker det är lite barnsligt,
att jag måste bromsa entusiasmen. Vad jag försöker säga
är att Schopenhauer fick aldrig uppleva den ataraxi det innebär
att..
Atar...?
Avbryt mig inte. Och använd ordboken nån
gång, please.
F'låt. Jag lovar...
Jo, alltså. Det finns stunder i modellhobbyn
som inte går att översätta. När du tidigt en ledig
morgon filar en mässingsdetalj i mått, monterar fönsterfoder
till senaste husbygget eller det totala lugn du kan uppleva också
när en rälsbuss kommer tassande i teddyterrängen, speciellt
om den har Faulhabermotor och chassi från Kai Nilsson. Här
befinner vi oss i de högre sfärerna där alla moln har byxor
och ingen pratar fotboll. Tål att jämföras med musikens
mest benådade ögonblick, med Allan Petterssons mesto, med kattrampets
dån och sjöjungfruns skägg. Tranströmer må
tro vad han vill om vad Schuberts stråkar betyder, men han har uppenbarligen
inte sett in i sig själv när ett Mg-lok passerar Mölltorp,
hur tiden stannar, hur...
Kommer det mer? Har du fler poeter på väg
innan vi slutar? Jag måste gå nu.
Yes.
Jaså. Vem då om jag får fråga?
Ole Bröndum och Friedrich Schiller. Han som
skrev om människans estetiska fostran och menade att hon är
sig själv bara när hon leker.
Hon? Är inte detta grabbarnas hob...?
Hör på, när jag pratar. När
jag säger "hon" syftar det på...
Förlåt. Men vem tror du läser, vad
hette han sa du, Schil...
Inte många modellrallare i alla fall. Men säg
Nietzsche då, som hade samma idéer. Undras, förresten,
hur världen sett ut om de här pojkarna haft en Märklinbana
att leka med ...
Måste vi bli så djupsinniga? Är
det inte en lek, trots allt?
Det är ju det jag säger. Koranen också.
Va?
Jo, det står så Livet är en lek
och ett tidsfördriv.
Den suran har nog inte de militanta muslimerna läst.
Tydligen inte. De skulle väl spränga tågen
i så fall.
Tyckte du det där var lustigt?
Inte. Men det stadiet finns också. Brukar inträffa
i tidiga tonåren när man säger ajöss till barndomen.
Hörru. Hur visste du det? Jag kommer själv
ihåg hur jag fyllde ett lok med smällare. Faan, vad det ...
Där ser du. Ett tydligt tecken på att
du tröttnat på hobbyn. Många modelltåg slutar på
det viset.
Hur förklarar du det då?
Dags att kalla in psykologerna. Man vill väl
få ut så mycket som möjligt av tågen innan de går
till skrot. En sorts big-bang i barnkammaren innan vuxenlivet börjar.
Det finns säkert forskning om detta.
Du har rätt. Tågen man hade som grabb
bara försvinner.
Visst. Och en generation senare har de blivit samlarobjekt.
Ingmar Bergman, förresten, har grubblat mycket över vart hans
modelltåg tog vägen. I hans fall handlar de väl om fetischrelaterad
separationsångest eller nåt sådant. Jag tror inte han
sprängde dem.
Du själv då? Saknar du din barndoms tåg?
Jag hade ju inga. Däremot kan jag ångra
en eller annan försäljning senare i livet, modeller som jag
byggt men som åkt iväg när intresset legat nere.
Hur övervinner du den saknaden då?
Tja. Det går flera, ha ha... Massor, faktiskt.
Marknaden svämmar över, modellerna blir bara bättre och
vackrare. Man frågar sig om hembygge i klassisk hobbymening är
mödan värt längre. Allt finns att köpa.
Men varför sälja sina tåg över
huvud taget?
Jag är ingen samlare och köper inte speciellt
mycket. Men jag hamnade i ett läge när jag hade skåpet
fullt av byggsatser och skalor som jag aldrig skulle hinna med. Jag tog
då beslutet att endast behålla sådant som relaterar
till Skövde-konceptet. Tyvärr åkte där med lite hembyggen
som jag gärna skulle vilja se igen. Om inte, hoppas jag någon
annan har glädje av dem.
Du, alla dom här modellerna. Är ni inte
rädda för inbrott?
Jo, men vi sluppit terrordåd så här
långt. En tjuv kan möjligen ta sig in, men han kommer inte
ut. Och egentligen finns inte så mycket att stjäla. Hembyggen
mest, med bara affektvärde. Men det vet inte tjuven, han sabbar allt
ändå. Mardrömmen är skadegörelse, typ ketchup
i banan, allt sönderslaget.
Vi talar om något roligare, tycker jag.
Ja, vad mer vill du veta? Du kan närma dig hobbyn
från olika håll. Du är järnvägsfantast eller
modellbyggare, strunt samma. Men alla människor, muslimer också,
har ett åtminstone passivt intresse för miniatyrer, det
har vi alltid. Modellbygge tangerar konsten, låt vara att det är
en småkonst Och "leken", i detta fall de små tågen
med den miljö som omger dem, lär oss att se världen, hjälper
oss jaga bort svårmodet, får oss att tänka på annat.
Kalla det eskapism om du vill, ett ord som är lika tabu som nostalgi.
Ändå, för att citera Camus, en annan modellbyggare: Vi
måste trots allt tänka oss Sisyfos lycklig.
Jag är inte säker på att jag hängde
med på det där sista. För övrigt måste jag
dra nu.
Du sa det. Välkommen åter.
En fråga innan jag glömmer. Du nämnde
ordet nostalgi. Är inte detta vad ni håller på med hela
tiden när ni bygger er tillbaka till de järnvägar ni minns
från barndomen?
Exakt. Kunde inte sagt det bättre.
Vad är det för problem med det då?
Inga. Men det kan vara lite svårt att förklara.
Nostalgi hör till det förbjudna. Det stör produktionen,
får soldaterna att gå hem i stället.
Du hade ingen järnväg när du var grabb?
Nämen, hör på, please. Jag växte
upp under mycket svåra förhållanden. Elektriska tåg
var dyra. Det fick bli balsaflyg i stället. Som alla grabbar hade
jag mina byggperioder, men tåg...
Du tror inte det handlar om någon sorts uppdämt
behov eller så? Jag menar, om du fått leka av dig när
du var liten så...
Säkert. Se bara som det blev. Hur jag ödade
bort min tid på att köra modelltåg i vuxen ålder
när jag kunde gjort en massa nytta i stället. Suttit på
möte och väntat på landhöjningen.
Skojar du, eller?
Inte då. Men jag tycker föräldrarna
skall se till att köpa ut grabbens modelljärnväg i tid.
Innan han fastnar i dataspel och annat beroende.
Så du menar att modelltåg skulle vara
mer utveckl...
Det sa jag inte. Men där finns något med
just den systemleksak som modelltågen är, som jag tror kan
vara kolossalt kreativt och som vädjar till alla våra sinnen,
däribland leklusten som är vad vi diskuterar just nu. Och som,
tror jag, höll både Einstein och Leonardo igång men som
gör sådana som inspektoren Furuflak och hans furirer urförbannade.
Vadårråå? Hermann Göring lekte
också med tåg.
Jag vet. Liksom "RAF-bomber" Harris, även
han en gåta. Som gick till mässen och körde tåg
när han skickat iväg sina Lancaster för att bomba Märklinfabrikerna
i Tyskland.
Vad finns att säga om det då, tycker du?
Fråga psykologerna. Dom borde hållit
sig till järnvägen, dom här boysen. Båda två.
Ibland får jag för mig, en knasig tanke, att detta var vad
kriget egentligen handlade om. Inte ME109 mot Spitfire utan Görings
växelström mot engelsmännens Hornby och skala 1:76. För
övrigt vägrar jag diskutera vår hobby på den nivån.
Vi tänker oss modellrallaren som en nobel person, likt ryska baletten
höjd över alla misstankar. Romarna talade om homo ludens, den
lekande människan, som inte riktigt betyder vad du tror men som är
sig lik i alla tider.
Känner jag inte till, faktiskt.
Vi tar det en annan gång. Men jag tror vi tappar
en kvalitet om vi inte tillåter "barnet inom oss". Leklusten,
för att uttrycka det klart
En fråga till. Finns det många lokförare
i hobbyn?
Ja, faktiskt.
Som kör tåg också när dom är
lediga?
Visst. Varför skulle dom inte det?
Innan jag går. Här sitter en strömbrytare
där det står "on" och "nöff". Vad
är det för något?
Jaså, den. Inspelat elektroniskt nöff.
Går till svinhuset. Animering, om man säger. Nästa släpp,
avdelning elektriska hyss, blir klirr av glas och glada skratt från
järnvägshotellet. Eller Leonora Ludensvan som spelar Chopin
i societetsvillan. Hade vi som tänkt oss. Tanken är att ha en
hel ljudorgel på panelen att sitta och leka med i väntan på
tåget.
Gillar du sånt här verkligen? Är
det inte lite väl barnsligt?
Tja, men är det inte precis vad vi pratar om?
Han som gjort den här elektronikgrejen har en topposition i Volvokoncernens
ledning, ingen skulle kalla honom barnslig. Jag är vuxen nog att
inte bry mig. En mj-klubb är en mycket kreativ plats. Här är
fritt fram för allt möjligt som du inte kan förverkliga
på jobbet. Och vi tar det inte fullt så allvarligt som du
tror.
Det verkar som ni har rätt roligt ändå..
Du anar inte. Jag minns en besökare, ljudtekniker
på Sverige Radio och "vitrinist" alltså den sort
som förvarar tågen i glasskåp. Han studsade av hänförelse
när han fick se vår bana och bevingade följande replik:
"Får man ha så här roligt när man fyllt fyrtio!?"
Varför skulle man inte få det, då?
Bra fråga. Pappas leksaker, kör för
det. Många blir som barn på nytt, glyttigheten är total
när vi "kör så're freser i greset". Vi har skitkul,
helt enkelt. Psykologerna skulle ha en del att säga om det också,
snacka om regression och sådant. Men för all del: de små
tågen är en sorts mentalhygien, en motvikt. Det handlar om
behovet att göra något helt annat, ofta att få använda
händerna.
Så du tror att modelltåg är mer
en tjänstemannahobby?
Jag skulle akta mig för att dra några
slutsatser här. Men av vad jag sett är det många med manschettyrken
som har tåg som handarbete. Jag kan tänka mig att om du står
vid en svarv hela dagen får du det manuella behovet mättat.
Då vill du syssla med andra saker på fritiden.
Du, jag kommer visst aldrig iväg. Den här
frågan då. Vad är roligast: köra eller bygga?
Går inte att svara på. Många tycker
att körn...
Du själv då?
Just nu målar jag kuliss.
Jaså, det är du som gör dom. Jag
skulle just fråga. Men sånt finns att köpa har jag sett.
Görsnygga grejor..
Jo, men nu har du missat en grej. Tror jag det, att
det finns vackrare landskap. Hade vi råd kunde vi hänga upp
några löpmeter Canaletto på väggen, landskapsmålaren
Ruysdael eller så.
Snacka om vad den försäkringen skulle kosta.
Just. Det är därför vi inte har någon
Rembrandt framme. Du får nöja dig med undertecknads insatser.
Hyfsat ändå, tycker jag. På lite
håll så...
Allvarligt nu. Försök förstå
att poängen är att vi gör saker och ting själva. Lok,
vagnar, så mycket som möjligt. Just för tillfredsställelsen
att veta att av det loket, huset eller vad det är finns bara en modell
i sitt slag och den har jag gjort. Bra för kaxfaktorn, om inte annat.
Det är liksom ett signum för Skövde att antalet hembyggen
hålls högt.
Men ni köper färdiga modeller också.
Ja, om där finns något som passar. Mest
blir det byggdetaljer. Halvfabrikat.
Som vadå?
Hjul. Frästa mässingsprofiler. Tunn plywood.
Allt sådant som underlättar bygget.
Var får ni tag på grejorna då?
Åh, hobbyvärlden är så stor,
så stor. Det blir mycket byta-köpa-sälja. Ibland jobbar
vi åt varandra. Du svarvar en panna åt mig så bygger
jag en banvaktstuga åt dig. Eller så drar vi igång egen
tillverkning och låter överskottet gå ut på marknaden.
De här etsade vagnsplåtarna, en sorts byggsatser om du har
sett, fungerar så.
Västerås VVA nånting...
Vagnagenturen ja. Bra exempel.
Den här kulissen igen. När du inte målar
på den då?
Bygger jag hus, eller så kör jag med tågen
när jag känner för det. Min grej är nog mest att hålla
klubben och trafiken igång, det senare mer på det fiktiva
planet genom att skapa liv i "fjärde dimensionen" WNJ och
se till att de motiv jag skriver om blir byggda antingen jag själv
eller någon annan gör det. Jag skriver ihop mina modeller,
andra skruvar...
Jag fick för mig att du inte bygger så
mycket, att du mera org...
Å jo, det gör jag allt, men mindre nu
än tidigare då jag kunde sitta och fila dygnet om. Jag är,
trots rollen som mj-redaktör, inte speciellt teknisk. Mekanik är
inte min grej, inte elektroniken heller. Penna, pensel, pincett är
mina verktyg.
Vad beror det på, tror du, att man bygger mindre
ju äldre m..
Puh. Orkar vi ta det också...
Försök. Jag är nyfiken.
Tja. Man blir bekvämare. Mindre nyfiken. Det
ligger en artikel i ämnet och väntar. "Bygga utan svans",
heter den.
Va?
Titeln skall tolkas symboliskt. Den går tillbaka
på en gammal saga från Bremen om djuren som började bli
gamla. De fick fler och fler skavanker och skulle till slakt. Handlar
om hur de slog sig samman och blev stadsmusikanter i stället. Hela
storyn är någon sorts metafor för äldreblivandet.
Något som drabbar hobbyister också.
Jag är inte säker på att jag förstår.
Enkelt. Vad gör du om du byggt modeller hela
livet och märker att du ser sämre, skakar på handen och
tappar allt i golvet. Förr eller senare tar det slut, eller hur?
Oj. Sådant har ingen skrivit om tidigare, inte
i en hobbytidning i alla fall. Vad är svaret då? När kommer
den artikeln?
Du får se. Jag är inte säker på
att jag vill släppa den. Det är en svår sak att skriva
om. Och vi har redan nog med pensionärer i Allt om Hobby. Som folk
tror vänder sig till ungdomar, men där läsarna är
äldre än du tror.
Ser du något slut på WNJ-historien då?
Du lovade en fortsättning när Årsberättelserna kom.
Blir det en sådan?
Jaha, du. Den vilar allt i gudarnas knän. Just
nu textar jag rätt mycket för hemsidan, ett begrepp som knappast
fanns när första WNJ-boken kom.
Efter vad jag hört sålde den väldigt
bra?
Jo tack, har du fler bra frågor?
Hur stor upplaga hade du?
Det där är som att fråga en dam om
hennes ålder. Låt oss säga att WNJ-boken blivit lite
kult för dem som gillar den. Fast, som allt som är oprövat,
trodde man inte på den i början. Många hade tänkt
sig en handbok, typ så byggde vi vår modelljärnväg.
Och vad är skillnaden, menar du.
WNJ-boken är mera fantasin som lek. Ett drömspel
för den som hellre läser än bygger. "Fåtöljrallaren"
som jag kallar honom.
Du, de här andra böckerna du skrivit, signaturen
Astrid Gogglesworth och...
Det tar vi inte här. Hemsidan handlar om WNJ,
detta kapitel om leklusten och kreativiten.
Men att skriva, oavsett ämne, är inte det
en sorts lek?
Jo. Och ett tvång. Som övergår i
krav. Mycket svårförklarligt. Du kan läsa om detta i "Varats
eländiga mjukhet". Prata om banan i stället innan web-master
kommer på oss.
Den här frågan har du säkert fått
förut: När den är färdig, vad gör ni då?
Tja. Då sätter vi oss ned och leker med
tågen ända in i evigheten. Det vanliga svaret är annars
att en modell av det här slaget blir aldrig färdig. John Allen,
igen, uttryckte det så om sin Gorre & Daphetid som är den
modelljärnväg som satte mig på spåret: Banan når
ett stadium när det mesta känns någorlunda klart tills
vidare. Mycket återstår ännu. Känner man för
att bygga gör man så, känner man för att köra
är det också OK.
Så du menar att Skövde är där
nu?
Kanske. Vi börjar i alla fall ana vad det ska
bli. Själv är jag som hockeytränaren Tichonov, om du minns.
Han var heller aldrig nöjd med någonting. Så nöjet
ligger väl i utmaningen då, att bygga vidare. Där håller
jag helt med kung Johan III, en rallare på 1500-talet.
Vad sa han då?
Borde du veta från skolan: Han sa: Att bygga
är vår största lust. Fast han använde en större
skala. Något annat du vill ha svar på?
Jo, fast det klarar du nog inte. Den frågan
hör inte hemma här.
Försök. Shoot man, sho..
Njae. Jag funderar på varför kurian, pojkarna
i Vatikanen, stänger in sig så länge när dom skall
välja ny påve.
Har du inte fattat det? Dom kör modelltåg,
förstås. Kan väl också behöva koppla av ibland.
Trafikkv..,
Röken genom skorstenen, då. Hur förkl...
Enkelt. Dom kör live-steam, så klart.
KBran
Modelljärnvägar är ingenting att leka
med sedan man en gång sagt farväl till barnkammaren. Om dem
som ändå gör det kan sägas att de är djupt allvarsamma
män som leker sig genom livet...
Så här går det till när vuxet
folk leker med tåg. Fotot är från en "Krokodil-Abend"
hemma hos Björn Friberg och dennes anläggning i Motala, senare
ihågkommen som "Sen kväll med LOK". Björns mj-kvällar,
med lika delar gastronomi och modell tåg är legendariska, likheterna
med ett platonskt symposion uppenbara. Konceptet var: Märklin original,
tidigt 60-tal och mycket tyskt. Fältropet löd: "Vorwärts
über die Schlackengrube". Trafikspelet var genialt enkelt: Man
kunde köra "över berget" eller låta bli. Ett
val som Sören Kirkegaard, en tidigare existensialist, slapp ta ställning
till.
Inspektoren på bild är allas vår LOK,
encyklopedisk tåg-guru, ibland kallad Lars-Olov Karlsson och chef
för Banverkets museum i Ängelholm. Assisterande tågklarerare
heter Bengt Lindgren, SMJ.
Så kul som den här kvällen har ingen
haft sen vi målade ett Tenshodolok grönt med Servalac. Enda
"malören i bägaren" var när undertecknad fotograf
och Allt om Hobbys Motalakorrespondent råkade krocka ett gruståg
så att ställverket välte.
|