MJ-klubbar
Om rekrytering, styrelseformer m.m.
Det anses vara Samuel Johnson som uppfann begreppet klubb.
Han samlade omkring sig den tidens mest lysande följe på puben
där han satt. Sällskapet, som bestod av skådespelare,
litteratörer, kända personer och snillen, kallade han kort och
gott The Club.
Som man varken hade Märklin eller senaste Brimalmloket
att förtala, fick man samtala om annat. Litteratur, språkfrågor.
En klubb är, enligt samme Dr Johnson, ingenting
där du kommer och går hur som helst. Du blir inbjuden. Invald
sedan du blivit mätt och bedömd efter rykte och förtjänster.
Det är som att väljas in i en akademi eller förnämare
ordenssällskap. Om enighet råder om din karaktär och lämplighet
skickas betjänten ut att inbjuda dig att deltaga i aftonens samkväm
si och så. En diskret knackning på dörren och du är
välkommen i kretsen vare sig det gäller ett litterärt sällskap,
gastronomiska klubben, Rotary eller annat kotteri. Fråga är
då hur det går till hos modelljärnvägsklubbarna,
om det går för sig att bara knalla dit och bli medlem samma
kväll därför att man säger sig vara intresserad.
De mj-klubbar som finns rekryterar efter skilda principer.
Några, t.ex. SMJ, har en generös attityd, ungefär som
Chalmers Barock-ensemble. Alla är välkomna, om man kan spela
är inte så noga. Det finns roller åt var och en. Resultatet
blir stor spännvidd i byggkvaliteten, om det nu är det som är
det viktiga och inte den sociala terapin. Men det betyder också
en positiv bredd i numerären. Arbetsuppgifterna kan fördelas
på fler. Om någon kliver av står nya talanger beredda
att ta vid.
Några klubbar, Modellrallare i West, har
från början bestämt sig för ett visst antal medlemmar.
Man kan av utrymmes- , eller vill av andra skäl inte vara fler. Där
finns en teori om det lagom stora antalet, i MRW max 15.
Så det blir till att ställa sig på
väntelista.
Andra klubbar GMJS tänker sig (eller
gjorde, på den tid göteborgsklubben formerades) att du får
pröva in. Du måste ha din gesälltid, du kvalar in med
uppvisat byggprov och blir godkänd efter omröstning. Tidigare
medlemmar måste vare överens om din lämplighet, eller
bör åtminstone majoritet föreligga.
Petigt, kan tyckas. Snobbigt. Elitistiskt. Rena frimureriet.
Kamaraderi är vad det är. Som försvar för den senare
hållningen kan hävdas att det är ingen lätt sak att
bygga en gemensam klubbanläggning. Både steglängd och
blodgrupp skall stämma och du tvingas till ständiga kompromisser.
Det är också en fråga om ambitionsnivå. Klubbar
finns för alla smaker. MJK Trefoten bygger inte precis någon
"tågbana" att ha i julskylten, några är Märklinklubbar
med sikte på ungdomsverksamhet, andra till exempel Växjö
är intressegrupper utan ens en gemensam bana att köra
på.
En fråga som hör hit är vad som kan
förväntas aven nybörjare. Vi har hört repliker som:
Om man inte vet vad en Y6 är har man inte här att göra,
att jämföra med ett analogt yttrande som undertecknad fällde
i stadens kulturnämnd: Om man inte vet vem Horace Engdahl är
skall man inte sitta i nämnden. (Vilket inte hindrar att det gör
man ändå.) Således: Kan man kräva någorlunda
kunskaper för behörighet i en mj-klubb, skall man ha bestämda
inträdeskrav eller är det klubbarnas ansvar att lära ut
hemligheterna till vem som knackar på. Frågan är principiellt
viktig i de fall klubben är en förening i kommunens matrikel.
Där kan fritidskontoret villkora bidragen med krav på ungdomsverksamhet.
I exemplet Skövde gjorde vi klart från början att vi är
en äldreförening. Realiter har vi i de fall det varit aktuellt
accepterat att vederbörande inte nått åldersgränsen,
men detta har aldrig känts som ett problem. Poängen är
att, så som stadgarna är skrivna, klubben själv bestämmer
vilka medlemmar man vill ha, inte kommunen.
Totala antalet mj-klubbar i Sverige brukar anges till
omkring tjoget. Med klubb tänker vi oss då en grupp som består
av fler än två, som klarat av de första åren, som
har en lokal att bygga järnväg i, som har någon sorts
papper på verksamheten och som med bestämdhet kan förutses
existera också nästa år. Hittar du ingen klubb i din
hemkommun som faller dig i smaken har vi ett verkligt bra tips: Starta
en. Öppna eget. Gör ett upprop där du talar om vad du vill
och hur du tänker dig förutsättningarna. Nya mj-klubbar
är vad hobbyn behöver, helst en i varje kommun, men antalet
nyetableringar är få, på senare år inga alls. (Rätta
mig om jag har fel..) GMJS, SMJ är från 1945, eller tidigare.
Skövde är 30. Järfälla, Kalmar, Kristanstad, Lundarallarna,
MRW och Malmö är myndiga sedan länge.
Nu något om vår egen klubb.
Mönstrar du på som aktiv i Skövde har
du knappast tid att samtidigt bygga din hemmabana, ty det ställs
bestämda krav på anpassning, närvaro och bygginsatser,
samtidigt som du skall svära trohet mot ett koncept som du inte kan
ändra på inom överskådlig tid.
Inte undra på då att rekryteringen går
trögt.
Ty det är med Skövde som med katolska kyrkan.
Utanför katedern ingen frälsning. Allt är noga reglerat.
Det är ingen överdrift att påstå att Skövde
styrs som ett familjeföretag och att viss diktatur råder. Detta
är inte mj-klubben Stig-Helmer. Det är visst och sant en hobby,
men vi vill ha bestämda saker och har inte tid att MBL-förhandla
om varje syll.
Skövde praktiserar ungefär samma styrelseform
som Kinnarps kontorsmöbler. Besluten tas vid köksbordet. Det
har funnits tider då KB styrt Skövdeklubben som chefstränare
Tichonov hockeylaget CSKA. Han var heller aldrig riktigt nöjd och
här gällde samma som för sovjetiska superfemman. Med Tichonovs
ord: Det är bara resultat som räknas. Om du inte når resultat
spelar det ingen roll om du är god eller vacker. (En filosofi som
med åren mörats med Wislawa Szymborskas valspråk som
KB använder som täckning för sitt modellbyggeri och som
lyder så: Jag tror på år av bortkastad möda.)
Detta gör att antalet aktiva medlemmar är
få, där blir över om du räknar på fingrarna.
Bara de trogna, de som varit med från början har något
att säga till om. Förstafemman med Göran Krutov-Axelsson,
Lars Katasonov, Mats Fetisov och vad de heter. Och vår babusjka
Ann-Marie, förstås. Som är den som håller ihop laget..
Man kunde tro att vi med den inställningen inte
vill bli fler men naturligtvis är det vår önskan att klubben
skall växa. Det händer att vi skickar bud enligt Dr Johnsons
metod eller, rättare: Vi ringer upp: Jo, tjänare. Vi har hört
att du har en rackans modelljärnväg i källaren. Nu är
det så att vi har en klubb här i Skövde och...
Av samtal som dessa har vi lärt att det går
inte till riktigt som på Samuel Johnsons tid. När den berömde
doktorn kallade sa man inte nej, reaktionerna på vår uppsökande
verksamhet går från artigt intresse (komma och titta någon
gång) till nyktert avböjande. (Har inte tid/känner till
er, men...) Många väljer att odla sin hobby för sig. Varför
skulle man låta sig kollektivanslutas i en förening, bland
folk man inte känner och vars värderingar man inte delar, bara
för att där finns lite mer spår att köra på?
Per Lindgren, modelltågtillverkare, yttrade sig en gång i
ämnet och sa: Äsch, det där med mj-klubbar har jag aldrig
trott på. Det blir för många viljor. Det fungerar aldrig.
(Sedan dess och i kraft av goda exempel där klubbverksamheten varit
lyckosam, har Perl, efter vad vi själva hört honom säga,
ändrat sig.)
Det händer ändå att det knackar på
dörrn och vi knyter alltid förhoppningar till varje ny rekryt
samtidigt som vi ser till att inte kräva för mycket. Det kan
lätt bli som när katten får för mycket mat. Vi överöser
honom med material och förväntningar med resultat att vi chokar
honom så att han aldrig mer syns till.
Du är således alltid välkommen att
bli medlem. Även om det kan kännas oöverstigligt i början
att bryta in i den ingrodda gemenskap som finns, så hav klart för
dig att vi är alltid positiva till nya medlemmar. (Även om det
inte ser så ut. Stämningen påminner möjligen om
när en japansk fäktmästare tar emot en ny elev. Första
året händer inget, inte andra heller. Småningom får
du i nåder uppdraget att putsa samurajens skor, först efter
många år hans svärd och till slut när du
är fullärd hans Tenshodolok. Av detta lär du dig
att själv ta ett steg framåt. Du måste göra dig
nyttig, föreslå saker och genomföra dem.)
Väljer du att stödja föreningen som
passiv tackar vi för det. Vill du däremot jobba på aktiv
stat har vi bestämda krav, kanske inte lika hårda som CSKA:s
träningsläger, men tydliga nog. Du märker själv om
du trivs med gemenskapen och "arbetstakten", ty det finns en
sådan. Det går alltså inte an att bara värma sockorna
i klubblokalen. Du förväntas åstadkomma resultat (Tichonov,
gamle vän...), uträtta dagsverken av olika slag när klubben
kallar och dessutom landa en modell då och då. (Helst en som
passar in i konceptet och som du bara nästan bestämmer själv.
Det kan vara en vagn av speciell littera eftersom WNJ-järnvägen
har ont om sådana, det kan vara en byggnad, till exempel ställverket
i Norrum som saknar ett sådant.)
Nyckelordet för allt som syns på anläggningen
är konsekvens. För inte länge sedan publicerade vi en bild
av en östtysk diesel på WNJ-banan, ett stilbrott och en släpphänthet
mot klubbens ideal som betydde en kraftig reprimand på årsmötet
och som inte sonats än. Ju mer komplett anläggningen blir desto
stramare fördelas uppdragen, nämligen. (Jo. Visst behövde
vi ett ånglok men inte en Berkshire. Vår järnväg
heter Westergötland-Nerikes, inte Baltimore & Ohio. Nä,
hörrudu. Motorvagnar skall vi inte ha fler, däremot tvåvånings
stenhus av funkistyp. Det finns ett sådant i Götene som vi
har bestämt skall stå längs järmvägsgatan i
Kvarstad. Här har du ritning och bilder. Det vore bra om du har modellen
klar lagom till årsmötet.)
Inte alla klarar den sortens tvångsanpassning,
ord som "produktion" och "resultat" hör man ofta
nog ändå. Man går med i mj-klubben för att köra
tåg och ha trevligt, inte för att jaga tiondelar och lyda order.
It's a hobby, remember? Detta är inte IKEA:s försäljningskontor,
vi offrar inte allt för företaget, förbehåller oss
rätten att tänka på annat ibland. Om det snöar på
söndag struntar vi i Skövde, vi stannar hemma och tittar teve
i stället. Även om perrongerna i Kråkvattnet behöver
grusas om och bygget har kraftigt försenats i Norrum.
Visst och sant. Alla behöver heller inte bygga modeller, i all synnerhet
inte lok som WNJ har så det räcker, men en fråga vi ofta
diskuterat är vad sorts "krav" man kan ställa på
varandra i en mj-klubb, i synnerhet som modellbyggare ofta är individualister
och inte vana att uppträda kollektivt. Där finns alltid en önskelista
på sådant man själv vill bygga och sådant man gärna
vill att någon annan tar hand om. (Det vore bra om någon ville
bygga klart F-loket/göra rent på muggen.) Du riskerar sällan
ett blankt nej på dina byggförslag men någon sorts styrning
måste finnas. Sällskapet får inte tappa kursen, där
bör till exempel finnas en balans i den rullande materielen som skall
stämma med grundkonceptet.Ty vi är purister. Om uppdraget gäller
att modellera ett morotsland så vill vi se morötter och inte
tomater (som knappast fanns på den tid vår bana beskriver.)
Vi har kommit fram till att någon, förslagsvis
ordföranden, måste ändå bestämma och fråga
är då vilken grad av underkastelse vi kan förvänta
oss av övriga medlemmar. Vad som än kan sägas om kamrat
Tichonov så nådde han resultat, något som också
gäller Göteborgs MJ-sällskap som styrdes med fast hand
av dess grundare Rustan Lange. Jon Fast på GMJS vet berätta
att: "Rustan sa åt oss vad som skulle göras. Vilket fungerade
bra. Det var aldrig någon som protesterade."
Av detta bör inte dras några generella slutsatser
om lojalitetskänsla förr och nu. Jon, som fortsätter att
förse GMJS med flera vagnar om året och som också är
"resultatinriktad" uttrycker det även så: Man är
med i en modellklubb för att bygga modeller, inte för att äta
kex-choklad och prata familj (som man ju ändå får träffa
flera gånger om året).
Detta är också Skövdesällskapets
hållning. Där ges alla möjligheter till samvaro inom klubben
men grundläggande är att man bygger modeller mot ett gemensamt,
noga preciserat, mål och då måste där finnas en
plan som alla följer. Det duger bara nästan att "känna"
för allt möjligt som faller utanför konceptet. Det handlar
om att ta till vara på och på bästa sätt organisera
ett antal frivilliga mantimmar inom det gigantiska "grupparbete"
som en gemensam mj-anläggning är. Om vi då är överens
om, låt oss säga, delmålet "svenskt godståg
i 40-talsmiljö", förväntas du jobba med denna bild
på näthinnan. Dm3-lok i Narvik, om än aldrig så
maffiga, är inte vår grej. WNJ är en halvstor privat järnväg
med skakig ekonomi och med många hembyggen i vagnparken. Och då
är det den samlade arbetsinsatsen som ger synergieffekten och som
övertygar, som ger sällskapet dess speciella renommé.
Samma arbetsinsats bör komma klubben till godo.
Vi är alltid beredda att lära ut, att hjälpa nybörjare
komma igång. Om inte annat har Skövde bidragit med ett betydande
antal artiklar i svensk mj-press, samlade erfarenheter och "know-how"
som ger god ledning på vägen.
Lite kinkigare blir det om man "använder"
klubben enbart för egna syften, "plundrar" den på
fördelar, hi-jackar medlemmarna för projekt utanför klubben,
men sedan inte ger något igen. Hjälpa till och föreslå
lösningar är en sak, men av vad anledning skulle vi lägga
ner tid på att reparera lok och vagnar åt andra, modeller
som hamnar i vitrinskåp men aldrig på anläggningen? Bekymret
igen är att Skövdeföreningens "kritiska
massa" är liten. Vi har inte råd att splittra oss. Det
är svårt nog att hålla verksamheten på spår,
de mantimmar som går att samla ihop bör riktas mot klubben
och dess "resultat". (Tichonov, remember?) Större klubbar
kan bjössa på mer, där finns fler som bygger. I Skövde
är vi lite för få. Om en medlem sätter ihop ett lok
vill vi självfallet att det skall trafikera Skövdebanan, inte
vara avsett för andra anläggningar. Skräckscenariot är
att, för att få ihop till hyran eller av andra skäl, tvingas
"legobygga" eller att hamna i någon sorts kommersiellt
beroende för att klara kontraktet. Å andra sidan måste
full frihet råda: Så jag bygger dona Bianca ty det roar mig
att bygga så... Om jag åtar mig att måla en modell åt
min kompis har väl inte klubbledningen med den saken att göra.
Om jag i stället för att bygga modeller sätter av några
år till att skriva böcker i stället, so what? Man har
sin ups and downs. Det händer rentav att man begär time-out
för att sköta familj och arbete. No big deal. Hobbyn springer
inte bort. (Även om farhågor finns att den dör ut med
siste 40-talisten...)
En annan fråga, nog så besvärlig när
den blir aktuell: Vad gör vi när någon inte vill vara
med längre? Skälet spelar ingen roll. Det kan handla om flyttning,
ändrade övriga förhållanden eller att man helt enkelt
bara tröttnar. It's a hobby, remember. Det finns annat än modelltåg.
Man vill gå vidare i livet. Jobba för Rakel, ägna sig
åt lerduveskytte i stället.
Intresse kan inte kommenderas fram, men det är
träff i vattenlinjen varje gång någon lämnar in
nyckeln och förklarar att han inte känner igen sig längre.
Han har blivit dissident, tror inte på systemet. De bilder han haft
på näthinnan visar sig inte vara desamma som övriga medlemmar
sett framför sig. Vadå? Vi skulle bygga BJ, sa vi ju. Det här
liknar ju mera irländskt smalspår... För övrigt trivs
jag inte i klubben, boys. Ingen bygger, alla bara fikar och läser
tidningar...
Igen Skövde är en liten förening,
svårt beroende av sina medlemmar. Om någon stiger av blir
förlusten kännbar, det tar tid att hitta en ersättare och
här finns anledning till självkritik ty det har hänt att
vi blivit besvikna på "avfällingar" som vi väntat
oss mera av men som klivit av för att bygga sig en hemmabana i eget
tempo där de slipper stå under Skövdebolagets färla.
Analogin röda arméfraktionen anmäler sig på nytt:
Hur CSKA-femman hellre ville spela solo i NHL. Jämförelsen med
sekteristiska knasförsamlingar ligger inte långt borta, de
där som hotar sina avhoppare med evig fördömelse om de
inte genast vänder åter.
Frågan kan vändas på och handla om
hur klubbar uppstår och då tänker vi genast på
Goethe och hans Frederike Brion, föremål för några
av poetens ömmaste dikter och vi frågar oss: Hur går
det till, på vilka vägar når honom inspirationen? Kärleken
finns där, får vi hoppas, men det är en väldig skillnad
om dikterna fanns där från början och han träffar
Frederike. Så här, alltså: Man har ett latent intresse,
har samlat på sig en del modeller och träffar en dag en själsfrände
som hunnit ungefär lika långt. Eller så här: Man
blir bekant med någon som har källaren full och beslutar sig
för att börja med samma hobby. Eller så här då:
Man umgås i många år med tanken att starta en mj-klubb.
Så en dag stöter man på en till som går i samma
tankar. Räcker det då att man råkar gilla samma skala
eller bör man förvänta sig mer av den intressevänskap
som uppstår?
Det är vår tro att skall man starta en klubb
så bör man känna varandra väl från början,
helst mycket väl. Modellrallare i West hanterade problemet på
rätt sätt när man såg till att bekanta sig ordentligt
innan man drog igång verksamheten. Kanske bör man också
vara försiktig när man tar in nya medlemmar, i varje fall om
man är en liten förening som blir ett lätt offer för
nya tänkesätt som den inte riktigt tål. Det är svårt
att tänka om när man hyllat samma idéer i trettio år,
förr eller senare lär vi få ändra oss, men ponera
att en falang tog över i Skövde och ville köra modernt
i stället, gärna med fler spår och franska snabbtåg,
ett nytänkande som skulle kontaminera vår lilla bonnabana totalt.
(Risken bedöms i nuläget inte särskilt stor eftersom stadgarna
föreskriver svensk förebild och det är dålig reda
med Jouef, men ändå. Den TGV-express vi hade att busköra
med innan Heljans X2000 dök upp har vi förresten sålt.
Det var bara skrot av den.)
En klubbanläggning är ett avsevärt företag,
ofta en "life-time layout", ett förhållande som du
inte utan vidare bryter upp. Låt oss likna mj-klubben vid ett äktenskap:
Det underlättar om man trivs ihop och har identiska värderingar
och den är mycket känslig för nya inslag, helt enkelt därför
att det innebär massa praktiskt jobb att tänka om. Vi hade i
Skövdegruppen ett embryo till bekymmer när en iranier, road
av modellbygge, anmälde sitt intresse att vara med. Visst, välkommen.
Han kom aldrig till start men problemet såg ut så här:
Hur få någon med så ökenlik bakgrund att känna
stämningen kring vändskivan i Svensbro en midsommarmorgon 1931.
För det är den sortens motiv WNJ-järnvägen består
av, inte persiska statsjärnvägarna.
Detta var något om hur en mj-klubb, enkannerligen
Skövde Modellsällskap, kan tänkas fungera, vilka styrelseformer
som finns att välja på, hur man rekryterar och vilka problem
som kan uppstå. Igen: du är alltid välkommen att besöka
oss i Skövde. Vi har aldrig sagt nej till någon som bett att
få komma och titta, men det är bra om du ringer och förvarnar.
Vi träffas vanligen söndagar efter tre. Du
kan gå där och skrota så mycket du vill, du stör
ingen, det är bara trevligt och du behöver inte vara medlem.
Men du kan bli.
KBran
|