Se, fantasten...
Något om modellbyggarens karaktär
och hur han tidigt känns igen i historien.
En förundersökning.
Nästan hela vårt liv går åt till
fåniga intressen, skrev Baudelaire, en poet.
Mer än en gång har jag hållit med
och frågat mig om modellbygge alls är hela världen. Vid
fyllda femtiosju kunde jag rentav tycka att elektriska tåg är
lite barnsligt, faktiskt.
En sorts kris, antar jag. Inte konstigare än när
Tegnér tröttnade på diktens gyckelbilder. Eller Sibelius.
Som lät världen vänta i trettio år på en symfoni
som aldrig kom.
En stor del av mitt liv har jag ägnat åt
modellbygge, eget och andras. Jag har ställt samman böcker i
ämnet och hör till de få som förverkligat drömmen
att göra hobbyn till yrke, åtminstone periodvis. Som "hobbyjournalist"
ordet har i detta fall dubbla innebörder har jag funderat
mycket över vad som driver en människa att syssla med till synes
så onyttiga saker som att segla med drakar, inreda dockskåp
eller köra modelltåg. Det finns ett antal förklaringar
som går i den psykologiska stilen, ingen bra och alla för krångliga
att ge sig in på här. Jag kommer tills vidare inte på
något bättre svar än att vi är alla, mer eller mindre
passivt, roade av miniatyrer. Bagateller, bevars, men utanför den
snutfagra geometri som bara ser till nytta och verkningsgrad, med inga
större pretentioner än att bli sedda och uppskattade för
vad de är: modeller. Tredimensionella avbildningar, mer eller mindre
övertygande lika sin förlaga. En sorts installationer med tillhörande
mekanik, ett kinetiskt rollspel som bara nästan bryr sig om det redan
kända.
Det är min övertygelse att konsten behövs
också i de mindre skalorna. För ökad förståelse
för vad som ryms inom vår verksamhet tar vi till oss kungsorden
"att bygga är vår största lust" och spekulerar
inte mer över drivkrafterna. Vi kunde grumlat vår framställning
med åtskilligt metafysiskt fuffens, filosoferat över lusten
att härma och drämt till med Aristoteles Mimesisdoktrin.
Men vi nöjer oss med den amerikanska självständighetsförklaringen
som är heltäckande återförslutbar skulle vi
sagt om det handlat om leverpastej och som bättre än
mycket annat sammanfattar vad det är frågan om och som lyder
så här: Model railroading is fun.
"Hver av oss lever i hver vår lille verden",
uttrycker sig Arne Naess, en norsk modellbyggare. Å andra sidan:
En människa skall inte ha en större värld omkring sig än
hon behärskar och det vore oärligt att utnämna modellbygge
till annat än vad det i bästa fall kan vara: En sorts fingrarnas
dressyr, en verksamhet fylld av stillastående dramatik, ett knåp
som kan drivas till fulländning i ett hörn av manegen men som
likt ikebane och varje annan småkonst tar mått på verkligheten,
renar hjärtat och skärper betraktandet.
Modellbygge rymmer allt från genial enfald till
dyrbart klensmide och är ofta av gränsöverskridande slag.
Det händer att Hefaistos hjälper till i hobbyhörnan. Svarte
Apollon finns också där. Och Mammon. Och Stig-Helmer, den tönten.
Vi är tacksamma så länge ingen rör något, så
länge de nöjer sig med att se på och inte ställer
fler frågor.
Flertalet hobbyister jag träffat är socialt
anpassade individer med etablerade borgerliga yrken, inte nödvändigtvis
finmekaniker utan helt vanliga fantaster som söker utlopp för
sin kreativitet. Stollarna är inte fler bland trainspotters än
inom fornminnesföreningar och schackklubbar och skulle så vara
är de också välkomna i gemenskapen, något som, tror
vi, är nyckeln till all sorts föreningsaktivitet. Man är
nöjd med att bli accepterad och godkänd i gruppen. Vad den sedan
råkar syssla med spelar mindre roll.
MJ-rallare är vi allihopa, här några
gentlemän från Sällskapet Westerås Banbyggare. Hyggliga
prickar, som folk mest men med outsläckligt intresse för miniatyrer
och modellbygge. En mj-klubb är hobbyn som social ide, den kollektiva,
mycket märkliga gruppsamvaro som går ut på att bygga
och trafikera en modelljärnväg tillsammans, en gemenskap som
jag kan tänka mig att få har upplevt och som är oredovisad
i litteraturen. Motsatsen antas vara "ensamrallaren", han som
utövar sin hobby i avskildhet och säger sig inte vara föreningsmänniska.
(Foto: SWB/Västmanlands läns Tidning)
Uppdraget just den här gången exemplet
Skövde är att bygga en järnvägsmodell, en rackans
stor en som givetvis skall bli skönare än alla andra, inte nödvändigtvis
med flest antal lok och vagnar, inte ens med de flesta detaljerna, men
ett Wunderland så övertygande i sin helhet att Fleischmannfabrikens
utsände inte längre behöver säga "einer der schönsten"
utan kort och gott "die schönste". För att uttrycka
det rakt på sak. På tyska dessutom, modelljärnvägarnas
urspråk.
Romarna tänkte sig en homo ludens, "den lekande
människan", ett ideal som betyder att livet inte bara skall
uthärdas och som känns igen i Pico della Mirandolas berömda
renässansskrifter om människans värdighet där det
talas om hennes fria rum, till exempel bibliotek och trädgårdar.
Han kunde lagt till "hobbyhörnan". På annat sätt
kan jag inte förklara att pensionerade biskopar bygger fartygsmodeller,
att barnmorskor ägnar all fritid åt att snickra ihop gustavianska
miniatyrmöbler och att vi övriga, som för tillfället
själva saknar tid och möjlighet, aldrig upphör att fascinerade
se på.
Intressen kommer och går, ofta med sjuårsintervall,
ett förhållande som Goethe var den förste att lägga
märke till. Det finns perioder då allt ligger nere. Inget blir
gjort, det är lugnt och tyst i hobbyrummet, alla böcker är
skrivna, idéerna har torkat ut, inga modellprojekt är igång.
Inspirationen, den late fan, är sin kos, den rätta känslan
förlorad. Allt ligger i träda, man går och samlar sig,
ruvar på projekt helt omedvetet, som det tycks. Och så, en
dag: Om man skulle bygga färdigt den där ångfinkan, ändå.
Den som blev liggande, men där bara tak och målning återstår.
Hur var det, sålde jag transformatorn också... Nä, men
kolla... Här fungerar det ju. Vad gjorde jag av ritningen, nu då...
Jag tror jag sätter mig ner en stund... Få se nu...
Återfall, om man säger.
Jag gjorde också uppehåll, sålde
av rätt mycket, men såg till att behålla verktygen och
lämnade för den skull inte hobbyn helt. Jan Jangös ord
om att låta de små tågen vara en livslång kärlek
som aldrig rostar kom mig ständigt för. Eller Ole Bröndums
frimodiga programförklaring att modelltåg är en hobby
för män mellan 7 och 77. Vilket vi tycker är snålt
tilltaget. Uno Milton, svensk mj-hobbys grand old man och född -27,
är bara i början av sin karriär. Vi har sett byggare som
varit vid vigör långt upp i åldrarna. Roye England, till
exempel. Som vid fyllda 79 beviljade sig ett kort avbrott för en
starroperation, men som kom igen och styrde sitt Pendon mot nya djärva
fält. Att jämföra med Winston Churchill vars stora insats
behövdes först när han var sextio. Igen: Biggles slutade
inte flyga förrän han var långt över nittio. Dogen
av Venedig envisades med att leda ett korståg vid fyllda nittioåtta.
Utan något vidare resultat, men ändå. Det är viljan
att döda som räknas. Det vet var och en som bygger stridsvagnar.
Fast, det förstås. Den som vid mogen ålder
fortfarande kravlar omkring på golvet med Märklins nybörjarsats
bör nog se över sin situation. Efter 77 kan det vara dags för
galonbyxor igen. Det är aldrig för sent att ha en lycklig barndom,
men vi tänker oss nog att en viss utveckling bör ha ägt
rum innan dess. Lusten att krocka och spränga, att störta tåget
över bordskanten brukar ersättas aven mer sofistikerad vilja
till gestaltning, att lyfta nivån till något högre än
skenor på parkettgolvet. (Cf Arthur Klimke: Betraktelser från
låg höjd och fortsättningen: När vi kröp omkring,
båda standardverk.
Tredje delen, Zur Entwicklung des neuzeitlichen Mibahnerbewusstseins,
och där WNJ:s stationsinspektor Argus Furufalk varit medförfattare,
är tyvärr inte översatt.)
Också järnvägsminiatyrister har sina
beteenden. Om dessa är mer excentriska än övrigas får
andra avgöra, och gör det också. Kvar blir bilden av modellrallaren
som med stinsmössan på örat och med storhetsvansinnet
lysande ur ögonen styr sitt källarimperium med hjälp av
40 transformatorer, 600 lok och tusen vagnar. Familjen har flytt, till
och med katten har tröttnat...
Jodå, sådana finns. Skunky typer där
allt som går att säga när sista tåget gått
är att var och en blir lycklig med sin spårvidd och att detta,
åtminstone i dess inledande faser, är ett vårdalternativ
som samhället slipper betala.
|
Modellbygget trivs i många former. Här
några fantaster som iklätt sig förebildens uniform,
som rör sig över alla skalor. Designen är av öststatsmodell,
bilden tagen vid en så kallad "hjulmarknad" i Blå
Hallen i Stockholm där landets musei- och modellbyggarföreningar
visar upp sig. |
Som samhällsföreteelse visar ordet hobby
synligt i svenskan första gången 1916 på den gränsdragning
mellan arbete och fritid som blivit möjlig att göra. En hobby
kan bli till välsignelse för en hårt arbetande människa,
den motvikt han behöver för att alls orka med. (Just det: "Han"
och ingen annan. Ni tjejer får hitta på annat. Ni är
välkomna att bygga lite hus och så men börjar ni virka
stinsar eller på annat sätt förlöjliga verksamheten
får ni stiga av vid nästa station.)
"L 'homme machine" är en omöjlighet
visade det sig, först under franska revolutionen och sedan i DDR
där den mekanistiska världsbilden än en gång stod
på huvudet. (Se själv: Vad var väl någonsin Gützolds
Ga mot Fleischmann 1351? Vad Zeuke, vad smalspårsmärket Herr
mot Eggerbahn och Bemo?) Vi har alla en bestämmelse och vi är
inga automater. Också maskinmänniskan behöver smörjas
ibland, få lite avkoppling. Som tur är lever vi i den bästa
av världar. "Det ökande välståndet har medfört
att praktiskt taget alla har råd att hålla sig med en hobby",
skrev Per-Albin Hansson som såg något dygderikt och nyttigt
i det förberedande folkhemsbygge som tog form redan i hobbyrummet.
Men allt detta kan också bli till förbannelse,
en besatthet, en mani då glädjen övergår i krav
och där begreppet avkoppling för länge sedan gått
förlorat. Missbruk förekommer i alla sporter. Också en
hobby måste kunna hanteras, men med tanke på de överdrifter
som tolereras inom andra verksamheter behöver modellbyggaren, så
länge han sköter sin sociala anpassning och inte stör grannen,
ingen särskild apologi. Säkert finns bland såväl
filatelister som golfare och andra spelberoende att antal med Aspergers
syndrom, si och så många sjundedagsfetischister och ännu
fler som slår sin fru. (Ett mindre problem bland modellbyggare där
procenten ungkarlar är hög och många befinner sig i den
ålder då herrtidningen framför andra heter Allt om Hobby,
inte Playboy. När äktenskap småningom skall ingås
får det inte inkräkta alltför mycket på mj-utövandet.
Vi minns alla historien om tågfantasten som via kontaktannons i
en hobby tidning sökte en livspartner, "gärna med hus och
i så fall med foto av källaren".)
Världen är i bästa fall behagligt galen,
men allt bör mätas med mildhets mått och skulle vi analysera,
låt oss säga publiken i en genomsnittligt finkulturell församling
skulle den visa sig bestå av 40 personer av vilka 30 inte är
riktigt kloka. (Citat från Gottfried Benn, en poet. Och då
har vi inte sagt ett ord om diktarnas svårigheter som kan vara betydligt
större än modellbyggarnas. Hör bara, vad berömda stollar
har för sig innan de över huvud taget kommer igång: Swinburne,
en kinky engelsman, kunde inte skriva om han inte först fick piska
upp horor på franska bordeller. Faulkner, en av de stora och svårbegripliga,
skrev också sina bästa saker på bordellen. Balzac, litteraturens
Napoleon, fungerade bäst iförd munkkåpa och Schiller,
vår vän från förordet, fick inte ur sig en rad om
han inte hade ruttna äpplen liggande i skrivbordslådan. Men
så hade han också stora uppgifter framför sig, bland
annat texten till Beethovens "EU-symfoni", den som uttrycker
den glädje man känner när man är framme vid sista
satsen och inser att nu äntligen börjar modellen
bli klar.)
Vi känner ingen modellbyggare med fullt så
uttalade igångsättningssvårigheter, även om de säkert
finns och vore värda ett eget kapitel. (Låten, däremot,
finns redan. I can't get started, heter den. Skriven av Bunny Berigan.
Tveksamt dock om den handlar om modellrallare.) Däremot är det
känt att många hobbyister har svårt att få till
det utan katt. Den hör liksom till, något som kom fram vid
föreningen Smalspårsfrämjandets stora undersökning
på 70-talet. (Mer om detta i Astrid Gogglesworth's Varats eländiga
mjukhet, kapitlet Cat bashing.)
Modellbyggaren är ordningsmänniska, även
om det inte ser så ut. Det måste han vara, men någon
kamrerarsjäl bor inte i honom. Han är kontorshjältens motsats,
inga pennor på rad här inte, allt i en enda röra. Han
är för den skull inte slarvig. Hur han hittar i hobbyhörnan
är en gåta större än fåglarnas flykt. Hans
arbetsbord kan se ut som en rivningstomt eller någon sorts utgrävning
där ingen vet vad man letar efter, men där en "städning"
skulle rubba ett ekosystem som tagit år att utveckla. Där blandas
verktyg, burkar och allsköns överblivet utan all systematik
till ett platåberg där de understa lagren befinner sig i ett
begynnande stadium av föruttnelse, ett laminat av allt möjligt
otänkbart inklusive halvätna mackor, intorkade plåster,
mumifierade insekter, en tidig Perlbyggsats plus detaljerna till ett okänt
antal havererade projekt. Det hela armeras med slipdamm och tätas
med en omgång Cascol. Där finns inte en centimeter kvar att
jobba på, undantagandes ett hörn längst ut på lövsågsbrädan,
du får inte ner pincetten en gång. Ur denna bråte uppstår
stundom, likt en Fågel Fenix, de mest sagolika skapelser med varje
tiondel på plats, under av puts och ordning, nämligen Den färdiga
modellen, meningen med allt, själva målet. (Som du genast glömmer.
Du är i tankarna redan inne på nästa bygge.)
Idealbilden av modellbyggaren sådan vi helst
ser honom, som den rofyllt hängivne modellören i sin verkstad,
inte olik humanisten i sin kammare. I stället för dürerska
vanitassymboler har han hyllan full av skavstål och mikrometerskruvar.
Exemplet på vår bild heter Erik Walde, en av landets skickligaste,
suverän i skala O och svensk 891 mm spårvidd. Erik, aktiv inom
ÖSlJ - var med gode vännen Lars Hagström bland de första
att dokumentera det svenska smalspårsnätets avveckling på
50-talet. Det arbete som paret Hagström-Walde lagt ner på uppdraget
att botanisera bangårdar, skulle i varje annat sammanhang kallas
en kulturgärning.
Modellbygget - en avknoppning på "stora"
järnvägsintresset - är naturligtvis ett försök
att återskapa den tid som flytt. Det kan meddelas att Erik spikat
om rälsen på sin UCB-järnväg och återgått
till 16,5 mm från den mer renläriga On3-spårvidden 19,3.
Han håller också - för den växande skara som bygger
smalt i "nollan" - en etsproduktion igång, exklusiva byggsatser
av mycket hög kvalitet till lika kamratliga priser.
Slutomgången, de sista momenten på ett modellprojekt,
kan vara jobbig och skiljer sig nog inte mycket från de stora brottningarna.
Bilden av modellbyggaren som en Buddha av lugn och tålamod stämmer
inte alltid. Här finns gott om nerver, du laddar som en diamantslipare
i Amsterdam, helt klar över att om du misslyckas får du ingen
andra chans. Då måste du stega tillbaka och börja om
där du startade förra hösten. Alltså är du kraftigt
speedad, sover dåligt, har inte tid att äta, kopplar ur telefon,
irriterar dig på småsaker, stänger av allt socialt liv,
tvättar dig bara nästan innan du "faller död ner i
höga C" när du äntligen får dit den sista detaljen,
när det visar sig att målningen lyckades, att lödningen
höll.
Fast naturligtvis är du aldrig nöjd. Du plågas
retroaktivt vid minnet av hur du fubbade med en tiondel här och var,
du bär på en gnagande skuldkänsla för att du glömde
rätta till fönsterblecket på baksidan, för att bromstornet
sitter aningen snett på vagnen du byggde, för att trappräck
fortfarande saknas på funkiskåken från förra året.
Även om ingen annan ser det, om det måste mikrometer till för
att upptäcka felet: Bara vetskapen om saknade detaljer och småmissar
gör att du inte vill bli påmind om dina skapelser, helst vill
du glömma alltihop. Och du blir överkänslig för kritik.
Minsta anmärkning och du vill genast skrota modellen, helst påpekaren
också. Vad andra tar lätt på blir för dig en litania
av självförebråelser, en lista på ofullkomligheter
som knappast blir kortare när andra, avsevärt bättre byggare
än du själv, genast upptäcker felet och ställer kamratligt
försåtliga frågor av typen: Du har lyckats bra med färgen,
ser jag. Men varför sitter tegelpannorna upp och ner...?
Enda svaret på den frågan är att:
Jae, hrmmm... Jag satte dem så på prov så länge.
Modellen är inte färdig än...
Vilket är en annan försvarsmekanism, ett
tvångsneurotiskt drag bottnande i någon sorts separationsångest,
en 80-20-regel där inget blir färdigt, där det alltid återstår
någon detalj som måste göras om eller väntas på,
något som saknas men som blivit restat hos hobbyhandlaren.
Eller så kan man av andra skäl inte förmå
sig att göra modellen färdig. Undulaten har fått kikhosta,
färgsprutan har beckat, svärmor också, man måste
först sortera sina mässingsprofiler innan man kan måla,
luftfuktigheten är inte den rätta, familjen skall flytta, man
har inte kommit i ordning. Till slut hamnar man i evig otillfredsställelse,
låter modellen stå ofärdig hur länge som helst.
Till 96 procent klar. I väntan på landhöjningen. Där
finns fantaster som byggt mängder av modeller, ingen färdig,
dessvärre. För att inte tala om dem som aldrig kommer igång,
men som utgör själva förutsättningen för en växande
hobbyindustri. "Hamstrarna" som köper och samlar på
allt, som har byggsatser lagrade årgångsvis i väntan
på "någon gång i framtiden" som aldrig kommer.
Ty den ekvationen går inte ut. Den dag hamstern sätter sig
ner för att bygga har det kommit nya och bättre versioner av
allt. Ub-loket, då en sensation är inte aktuellt längre,
flytande lödtenn går inte att få tag på, Krylon
har blivit totalförbjudet, att med stor möda puckla ihop en
godsvagn som du kan köpa i tolvpack känns mindre angeläget.
För övrigt är det en bra film på TV i kväll.
Se där några av självbyggarens bekännelser.
Det är svårt att bygga modeller, nämligen. Där finns
mycket kärt besvär förgäves. Och svårare blir
det eftersom du alltid söker nya utmaningar. För vad du än
förnekar så deltar du ständigt i en tävling utan
slut där det handlar om att dräpa dina medtävlare med bästa
modellen, den med de knåpigaste detaljerna, skarpaste vinkeln, snyggaste
ytan, smartaste lösningen...
Sådana äro vi. Alla.
För den händelse du äntligen fått
modellen klar handlar det nu om att städa upp efter sig. Var du befann
dig i slutfasen minns du inte säkert, sista lagret skyddslack betydde
en jättebraja som sitter i än. Klart är att hobbyrummet
behöver totalsaneras, där ser ut som efter SM i sälklubbning,
som om kambodjanska armen slagit läger.
Innan du går in i nästa skaparperiod vidtar
nu en återhämtnings process vars stora svårighet är
att "landa" föregående bygge mentalt innan du drar
igång nya projekt. Ingen människa är en maskin. Vi har
förstått att bygga modeller är samma urladdning som att
skriva, måla eller som varje annan kreativ verksamhet. Möjligen
ingår mer thinner och läbbiga lösningsmedel, men det är
samma sorts ångest som du delar med större andar och som är
väl känd i litteraturen. Beethoven, Michelangelo, Dagerman...
Fler än målaren Monet har beskrivit hur du går från
det färdiga verket som från en brottslig handling, med samvetet
i olag, en kataklysm av tvivel och förnekelser som om du gjort något
förbjudet.
Konstnärer, författare och sådana,
befinner sig ofta på sista retirerande kanonen. De blir synliga
först när stora riken faller samman, inkallas när bilder
skall tillverkas eller undergången förses med text.
Också modellbyggaren hör till dem som går
ombord sist, när det blir pengar över i budgeten. Han behövs
ibland för att gjuta en guldkalv eller visa en tanke i praktiken,
men det är honom Jeremia menar när han klagar över guldsmeden
vars tillverkning är en fåfänglighet att le åt.
(... hans beläten är bländverk, det finns inget liv i dem.
De är tomhet, löjeväckande ting. Jer. 10:14)
Modellbyggaren, likt varje annan småhantverkare,
anses tillhöra den efterapande klassen, han är en "härmare",
en kopist. I Platons samhälle har han ingen status och han är
utan namnbricka i konsthistorien, märkvärdigt anonym i all världens
museer där han lämnat spår efter sig. Mästerverk
som borgen Tre kronor i Stockholms stadsmuseum, paradmodellen av staden
Vänersborg, alla fartygsmodellerna på Sjöhistoriska, bara
undantagsvis skymtar ett modellbyggarnamn på ett hörn. Dock
skall sägas att hans situation har förbättrats i vår
tid, något som antas ha med den nya etstekniken att göra. (Nej,
jag kan inte ge något bra svar. Och jag är inte mottaglig för
den typen av frågor.)
Och vem sa att det alltid måste handla om järnvägar?
Modellerna på denna bild är från en utställning
när Modellbyggakademin visade upp sig och handlar i detta fall om
raketer.
Vi kan också med bestämdhet påstå
att materialsituationen är bättre. Halvfabrikaten blir fler.
Du slipper bryta malmen själv. Allt som krävs är att lyfta
luren och ringa närmaste Hobbycenter så har du både ply
och pianotråd i brevlådan nästa dag. Tidigare måste
du, för att tala TfA-språk, för ditt modellbygge "gå
ut på tomten och hugga dig en god björk". Bygganvisningarna,
om sådana fanns, var lapidariska: "Ur densamma" (björken,
alltså) borttogs sedan "allt som inte liknade en J29".
Ibland med tillägget att "noga sandpapprera delarna".
Det går framåt också med landskapsbygget.
Genombrottet anses vara den amerikanska hard-shell-metoden, en fribärande
konstruktion av gips och papper men utan kycklingnät, ett framsteg
lika stort som när man tog bort den obligatoriska celluloiden i kragen
på skjortor så som de alltid såldes förr. (Celluloid
är ett material som skapats enkom för att göra fönster
i personvagnar, helst TfA-byggsatser. Det var ofta slut på Wentzels
och såldes av någon anledning bara ihop med skjortor. Rena
råvaruförnedringen. Någonstans i landet bör finnas
ett jättelager skjortor, helt oanvända, i omöjliga färger
och konstiga storlekar, men utan celluloid i kragen. Härav, om någon
undrar, etymologien till "kosta skjortan" och liknande.)
I början, före die-hard och Woodland Scenics,
innan teddytyg täckte jorden och världen bestod av färgat
sågspån, fanns bara predikatsfyllnad att tillgå. Landskapsmassa
fanns icke. Kycklingnät ej heller. Bygganvisningar saknades helt.
Vår Herre fick hitta på allt själv.
Det finns de som menar att hans anläggning därför
aldrig blev färdig, att han tröttnade, rentav slarvade på
slutet och lämnade åt tyska tillverkare att ta hand om detaljerna,
något som hör till det svåraste och som alltid tar längre
tid än man tror. Ett beskäftigt "lycka till" var allt
som blev kvar men det vet varenda hobbytidningsredaktör att instruktioner
som slutar på det viset brukar betyda att den som skrivit artikeln
inte själv klarat av att bygga modellen. Ett, tycker vi, oansvarigt
sätt att lämna läsaren i sticket. (Grundregel: Om där
inte finns en snygg bild som visar slutresultatet, bry dig inte om att
bygga modellen.)
Åter till händelserna i förväg:
De amerikanska landskapstillverkarna hade ännu inte kommit igång.
Världen var illgrön, ity de som vid denna tid skötte fotosyntesen
hade fel på färgseendet. De hade namn som Noch och Busch, grönskans
gudinna hette Heki. Eheim var ensamt bussbolag. För ljussättningen
ansvarade Brawa. De stora byggföretagen också tyska
hette Faller, Kibri och Vollmer. Den som till slut gav liv åt
alltihop, som skapade människorna, var en figur vid namn Preiser.
(I fornordisk mytologi heter han som bekant Heimdal och kände inte
till formsprutnings tekniken.)
Se där en skapelseberättelse så god
som någon, men alltigenom germansk. Man "körde tyskt".
Enda utlån från vårt eget gudastall som går att
känna igen är ångvagnen "Nidhögg" på
Westergötland-Nerikes Järnvägar, en draksådd som
väsentligt bidrog till bolagets fallissemang 1929. Hur som. Här
behövdes byggare uppenbarligen, och vi har belägg för hur
man misslyckades i början. Babels torn, till exempel. Där klarade
man inte ens att läsa bygganvisningen, en situation som känns
igen av oss 40-talister som visserligen kunde tyda Märklinkatalogen
men med resultat att ordförrådet blev halt. Vi lärde oss
lätt ord som "Mehrzweckdienst", visste bättre än
vår lärare vad "Prellbock" var, hade inga problem
att byta kol i loken men klarade ändå aldrig ut vilka, förutom
Da-loket, som styrdes med dativ. (För egen del trodde jag länge
att "AKKU-Triebwagen" hade med ackusativ att göra...)
Vi har många vittnesbörd från tidiga
"hjulkulturer" som låter oss ana vad man sysslade med.
Speciellt stjärnekerhjulet tycks ha varit föremål för
särskild dyrkan. De berömda ristningarna i Tanum är rena
mj-katalogen och det arkeologiska materialet ger exempel på modellbyggen
i olika skalor, framför allt av vagnar av öppna typer. (Eftersom
man inte förstått användningen trodde man länge att
de hade med "kulten" att göra, ett arkeologiskt vanetänkande
som mer än en gång lett oss på fel spår.)
De äldsta skrifterna, däremot, ger bara enstaka
belägg för modellbyggarens ursprung. De bygganvisningar som
finns är få eller så saknas de helt. Båtbyggarna,
till exempel, får rådet att använda goferträ men
inte ett ord om vad det kostar eller finns att få tag i. (Vi hörde
efter på Hobby-Center, men gofer är ett material som tycks
ha kommit ur bruk. Efterfrågan är liten.)
På några bibelställen varnas för
att gå nära nedfallen ängel, ett mystifikt förbud
där vi frågar oss om ängeln, som inte så litet påminner
om kontaktlina på marken, kan ha varit strömförande.
Det vet ju var och en som mött en ängel att
det handlar om alldeles påtagliga energier, väl i klass med
vår tids elallergier.
Vi tror oss vara andra sammanhang på spåren
när i 3:e Mosebok uttryckligen varnas för att peta på
en död grävling, något som tycks ha varit ett problem
tidigt i människans historia eftersom man tar upp det redan här.
Detta är något som varje modellbyggare känner igen, men
då handlar det alltså om modeller och folks ovana att trots
tillsägelse vidröra dem. (En urgammal reflex. Som oskicket att
vända upp och ned på konstglas för att kolla etiketten
på undersidan. Det är likadant med modelltågslok. Du
kan lätt avgöra vem som är den vane byggaren och vem som
inte är det på sättet att hantera utställda modeller.
Horace Engdahl, en flygare, har ställt samman en bok i ämnet.
Beröringens ABC, heter den. Det är samme Horace som i sin bok
Meteorer beskriver hur den rätta knycken kan sitta kvar i handleden
långt efter det man slutat flyga med gummimotorplan.
Det ser annars ut som om flygarna har mest att hämta
ur Bibeln och då först ur dess senare delar.
I den grekiska litteraturen finns också utförliga
beskrivningar av skeppsbyggeri, i början av Iliaden hittar du en
hel katalog som förtecknar de fartygstyper som deltog i trojanska
kriget. Firma Eskader, ett annat legendariskt företag som kan ställa
hela flottor till förfogande, har en katalog i samma stil som också
brukar räknas till klassikerna. Där hittar du, förutom
allt i Märklintåg, all utrustning du behöver för
att föra kriget både till lands och sjöss. Innehavaren,
milt excentrisk av det slag vi väntar oss av en hobbyhandlare, och
som är mycket kunnig kan understundom anta rollen som wilhelminsk
trafikpolis. (Hurså reklam? Vi var klasskamrater. Skall du skriva
den svenska hobbyhistorien kan du lämpligen börja hos Eskader
på Gumshornsgatan, ett gatunamn med "klang" för en
hobbyist. De andra är Apelbergsgatan och "Bosse på Upplandsgatan".
Hobby-Teknik, vill säga.)
Grekerna jo, vi är kvar i Troja
gör också stort nummer av hur man lyckades tälja till
en trähäst i en mycket udda skala, men vad man skall vänta
sig av en civilisation som tror att världen vilar på fyra sköldpaddor
och som aldrig hört talas om trepunktslagring vet jag inte. För
dig som bor i lägenhet är Trojahästen lite klumpig. Ett
bättre byggtips är Leksands knäckes dalahäst, ett
klippark som man kunde få gratis julen 2002 om man köpte ett
paket Leksandsbröd. (Men där byggbeskrivningen, mycket riktigt,
avslutas med hejaropet "Lycka till", något som gör
oss misstänksamma och som drar ner helhetsbetyget för den här
byggsatsen...)
Dom dumma grekerna hade heller inte kläm på
att det blir kallare ju högre upp du kommer, inte varmare. Luft är
temperaturavtagande med 1 grad per hundra meter. Ikarosmyten handlar om
en felkonstruktion och bevisar vad varje modellflygare alltid vetat: att
det är viktigt att vingarna sitter ordentligt fast intill kroppen.
Egentligen inte konstigare än Teknik för Allas råd att
se till att spänna sidenet så att inga skevheter uppstår
i roderfunktionerna. Vad som än sägs i haveriutredningen: Det
kan inte ha gått till så att Ikaros störtade för
att vaxet smälte från vingarna. Olyckan hade aldrig hänt
om han använt epoxy, limmet som lyfter en bil efter femton minuter...
(Båg, faktiskt. Taket lossnade på vår VAZ när vi
testade...)
Grekerna kände till ångpannan men hade ingen
användning för den. Det var med dem som med tidaholmarna och
grafiken. Man har äntligen förstått att den är bra
men man förstår fortfarande inte varför.
Det mest spårbundna metodproblem som går
att hitta i den antika mytologin handlar om en figur vid namn Sisyfos
som fått i uppgift att rulla en sten i någon sorts evig rundbana
uppför ett berg utan att inse att den största stigning som kan
tillåtas är fem procent. Något som varje schweizare lär
sig tidigt och som en studieresa till Darjeelingbanan vid Himalaya skulle
ha fått honom att inse. Sisyfos växer ut till en symbol för
upprepningens möda och det oändliga antal timmar en modellbyggare
kan lägga ner på ett projekt trots att han anar att han använder
fel metod, han hittar i varje fall ingen bättre. Det sägs ju
att det är själva byggandet som är det intressanta och
vi måste därför, som den franske författaren Albert
Camus så riktigt påpekar, tänka oss Sisyfos lycklig.
Han är en bild för det desperata tålamodet och trots att
han körde fast så borde han, om någon, vara modellbyggarnas
föredöme. (Stenar, för övrigt. När hörde
vi någon koppla samman Sisyfos med megalitkulturen, vad får
oss att tro att han inte lyckades då och då, att hans specialitet,
när han väl kom på knepet var att resa gånggrifter
åt folk? Resultaten ser vi ju tydligt överallt omkring oss.)
Med tiden blir tecknen allt fler. Något är
alltid i görningen, inte minst länge fram, under renässansen:
Se bara vad alla tiders lekfarbror Leonardo da Vinci hade för sig
på kammaren. Galilei, som uppfann krypkörningen. Eller vår
egen Christopher Polhem, sin tids Rutger Friberg.
Modellbyggaren känns igen där han finns,
det gäller bara att få syn på honom. Han är summan
av allt som inte alltid kan sägas om andra och han uppträder
i många förklädnader, som samlare inte minst. Det är
till exempel känt att Harun-al-Rashid skänkte Karl den Store
en mekanisk tupp, en kinetisk klenod av samma slag som tsarfamiljens Faubergeägg,
den tidens Brimalmlokomotiv.
Ett första exempel på punkt-till-punkt-anläggning
som vi känner till och som handlar om spårplanering är
en romersk fabel om en rallande räv och enkelspårets förtjänster.
Vi vet idag att hela kooperationen med dess logo är ett förtäckt
igenkänningssystem för mj-rallare som hyllar rundbanan, men
där har alltid funnits en sorts människor som tänker i
cirklar. Arkimedes, för att ta ett exempel, fick sätta livet
till för ett spårplaneförslag som av allt att döma
var en rundbana. Tanken är närvarande också längre
fram i historien, minns Cromwells "rundhuvuden", redan då
en nedsättande benämning på den som har svårt att
tänka rakt, idag en samlings beteckning för en kommunaltjänsteman
som aldrig förstått punkt-till-punkt-iden, som omorganiserar
efter ständigt samma cirkelprincip.
Igen: Vi kan med skäl fråga oss vad sorts
aktiviteter som pågått i Europas alla kloster, vad folk egentligen
sysslat med när man velat vara i fred och varför så många
valt att dra sig undan världen. De första mj-klubbarna bör
ha varit mycket anonyma och först nu förstår vi hur de
organiserades: En jury som drar sig tillbaka, sekreta utskottet i alla
mörklagda diktaturer, näringslivets direktionsrum, vatikankonsiliet
som tar onödigt lång tid på sig att välja påve
osv. (Visst, serru. Påvliga kurian är live-steamers. Har du
aldrig undrat vad de har i de där rökutvecklarna de alltid svänger
med. Hurså hemliga sällskapet...)
Varför det är så vanligt med stängda
dörrar inom juridiken förstår vi nu. Så fort de
stängs, nämligen, kommer tågen fram, ett slutet system
helt utan insyn som förvandlar arbetsdagen till angenäm avkoppling.
För, uppriktigt: Vem skulle annars vilja bli jurist?
Av samma skäl får ingen någonsin reda
på vad som försiggår inom ordensväsendet, men vi
har våra misstankar. Då och då läcker det ut vad
man egentligen sysslar med, vad det är för verksamhet man utvecklar
under så stort hemlighetsmakeri, något som till slut förklarar
några dunkla yttranden av svenska monarker: Johan III var den förste
som försa sig när han menade att "bygga är vår
största lust", vilket är lätt att hålla med
om. Och det var Karl XIV Johan som, när han myschlat färdigt
bak slottets gardiner, kunde dö lugn med förvissningen att "ingen
har fyllt en bana liknande min". Det är fortfarande oklart vilken
skala vår förste Bernadotte använde, men tågintresset
har varit kunglig tradition allt sedan dess. Oscar II befann sig som bekant
ständigt på resa för att studera förebilden. Vår
nuvarande monark är också diggare och lär, efter vad vi
inhämtat från hovet, föredra LGB-tåg och skala 1:22,5.
Mj- hobbyn är upphöjd, kunglig så det förslår,
har alltid varit. En på sin tid mycket välkänd landskapsmassa
hette Prins August...
Många bryr sig inte, är inte intresserade.
Simenons klassiker Mannen som såg tågen gå förbi
är prov på denna inställning. Kommissarie Beck, likt biskop
Giertz, föredrog båtar, men åtskillig litteratur handlar
i förtäckta ordalag, fast vi inte inser det, om modelltåghobby.
Har du till exempel någon gång funderat över vad Tolkiens
Hobbitar hade för favoritsyssla och vilken skala de i så fall
föredrog?
Huvudpersonen i den här sortens bekännelselitteratur
är ofta en källarmänniska, ibland en ganska ensam varelse
så som vi kan läsa om honom i Dostojevskijs Anteckningar från
ett källarhål. Tiderna var nu inte sådana att man kunde
affischera sina intressen rakt ut i offentligheten. Långt in på
50-talet, innan mj-hobbyn dekorerades, var det vanligt att skribenter
dolde sig under signaturer som "Casey Jones", "Dr X",
"Hjulo" m. fl.
Jan Myrdal, fantast också vad gäller de
små tågen och liknande mekaniska ting. Bilden är tagen
på en bokmässa där Jan strax förvandlade vårt
samtal till en föreläsning om vad modelltåg är och
framför allt inte är, sedda ur ett genusrelaterat reifikationsperspektiv,
inte minst, ett förtingligande och en identifikationsprocess som
tar form i barnkammaren och som borde revolteras emot redan där...
Vår tid kryllar av meccanopojkar, bekännare
som Myrdal, Peter Nilsson och andra. Ingen har som P C Jersild fångat
den rätta känslan för balsaträ, hur det kändes
att cykla in till Wentzels och köpa grejor för 1:60. Kända
föredömen har aldrig saknats. Frank Sinatra var hängiven
minirallare, Rod Stewart, målaren Peter Dahl. Mj-hobbyn drar till
sig fantaster högt upp i lönegraderna. Här finns alla sorter,
från apotekare till ögonkirurger. Örlogskaptener träffar
vi också på fast man tycker de borde hålla sig på
havet. Akademiledamöter. Nationalencyklopedister, författare,
excentriska kyrkoherdar och Volvochefer många ger legitimitet
åt de små tågen. Kommunalråd och politiker på
regeringsnivå saknas inte heller. Mats Odell, tidigare trafikminister,
angav som främsta merit när han fick jobbet att han varit modellrallare.
Jan Agrell, chef för landets militärpsykologer, medarbetade
på sin tid i Allt om Hobby med initierade artiklar om N-skalan.
I Alessandro Bariccos succebok City finns en figur som vägrar att
prata om annat än modelljärnväg. I Håkan Nessers
senaste roman skymtar en adjunkt, specialist på Fleischmann.
Och så vidare.
Men det skulle dröja innan vi kunde läsa
en bok där det redan i titeln klart framgick vad vi vetat hela tiden:
att modellbyggaren finns överallt och att han är som folk mest.
Romanen är skriven av Nevil Shute. En helt vanlig
man, heter den.
KB
|