Vad är det vi ser?
Just hemma från en visning inför Skövdes
kommunledning ställer jag mig frågor som dessa:
Hur skall banan visas?
Hur göra hobbyn begriplig?
Förstår någon alls vad jag säger?
Närvarande just denna afton i april är stadens
tre kommunalråd, kommundirektören, två fritidschefer
och en nämndordförande. Inbjudan har alltid funnits, men det
är bara vår kontaktman på Fritidskontoret som sett banan
förut. Han är den som följt vår verksamhet alltsedan
vi för trettio år sedan etablerade oss som en äldreförening
i kommunens regi. Det är han som likt kirurgen inför en svårare
operation, anar mitt beråd, talar tröstens ord och diskret
låter förstå att "det skall nog bli bra det här.
Vi löser det skall du se..."
Vad som nu menas med det.
Ty klubben har problem. Anledningen till besöket
är en förestående omorganisation. Fritidskontoret skall
skrotas ner, något som betyder att avtalet sägs upp och att
vi i sämsta fall tvingas betala marknadshyra, vilket skulle innebära
dödsstöten för föreningen som inte tål några
överdrifter och där hyran utgjort föreningsbidraget, ett
arrangemang som alla varit nöjda med.
Jag inleder med att harangera fritidskontoret för
det föredömliga sätt man hanterat oss hittills. Precis
så, menade kulturminister Bengt Göransson, att föreningsverksamhet
skall skötas. Politikerna ser till att det finns lokaler. Tjänstemännen
lägger sig i så lite som möjligt.
När jag smörat en stund jag får under inga omständigheter
visa dåligt humör, gå i försvarsställning eller
avslöja hur nervös jag är inför detta "ödesmöte" drar jag kort föreningens historia och fiktionen Westergötland-Nerikes.
Jag brer på en smula, är noga med att förklara att allt
man ser är hand byggt, också lok och vagnar, jag visar på
ritningar och dokumentation, allt för att man skall få ett
begrepp om arbetsinsatsen, den möda som ligger bakom varje enskilt
bygge. Vilket inte är helt lätt: Går det att på
någon timme redovisa trettio års handarbete, utan att hamna
i detaljer? Jag nöjer mig därför med att peka ut exempel:
Igenkännbara Skövdehus, amalgam-kråkan i en gran, elektroniken,
troheten mot förebilden och den samlade arbetsinsats man ser framför
sig. Jag är noga med att betona att vi bygger en järnvägsmodell,
inte en modelljärnväg, en skillnad som kan vara svår att
uppfatta.
Innan vi går runt och tittar på banan hinner
jag meddela att, vad som än kommer ut av besöket så kan
vi inte gå ur lokalen som är identisk med verksamheten: att
byta adress vore som att flytta Abu Simbel-templet. Jag rundar av med
att meddela att Skövde blivit referenspunkt för hela hobbyn,
att vår verksamhet skapar god PR för stan, att den betyder
ett antal övernattningar som med råge kompenserar kommunens
utlägg. Jag anlägger det nationella perspektivet, hur just Skövdebanan
drar till sig intresse från övriga landet. Jag betonar att
medlemmarna de flesta kvar från start snarast är att söka
regionalt och ännu längre bort, men biter av repliken när
jag inser att detta är ett aber. Redan det faktum att jag är
skriven i Falköping kan äventyra alltihop.
Så innerst är jag döskraj och har en
replik från ett tidigare förhör ringande i öronen,
en politiker som misstroget ställde frågan: Vet myndigheterna
om att ni håller på så här?
Svaret är att det vet man visst via både TV och tidningar,
en hel bok och egen hemsida, men det minskar inte min oro. En prestigenyck,
en fråga som går snett, dåligt humör just den dagen
och allt kan gå över styr. Vi är, vilket jag gång
på gång påtalar, mycket beroende av kommunens välvilja
och jag har grubblat på olika sätt att ytterligare beveka höga
närvarande. What's the deal? Skall jag vädja till barnet i dem,
erbjuda gratis medlemskap? Sockra med en timmes fri access till banan
varje juldag mot garanterat hyresfritt i all framtid? Sista mutförsöket
blir ett exemplar av WNJ-boken till kommunstyrelsens ordförande,
Fritidskontoret har den redan.
När tågen börjar rulla och visningen
tar vid är frågorna de vanliga och förutsägbara.
Går banan att flytta (sa jag ju!), hur många är ni (sa
jag ju också!), hur kommer ni åt, hur håller ni rent,
vad gör ni om tågen spårar ur, hur många kan ni
köra samtidigt osv.
Men showen går bra, vi har visat banan många
gånger förut och regisserat i förväg. Göran
sköter kontrollerna, börjar med en smygande X4 (Titta, där
kommer ett tåg!), ökar med ett blandat WNJ-tåg (Oj, kan
ni köra där också!?), kopplar upp ett godståg på
SJ-linjen (Det var ett stort ett...) kör en rälsbuss genom väggen
(Ah, kan man köra in i dom andra rummen..?) och avslutar med ett
Inter-Citytåg som brakar fram ur tunneln just som pendeln ankommer
Forsvik. (Men vart tar det vägen sen då??)
Här börjar det lossna. X2000 efterfrågas
(Visst, det går an att köra själv. Varsågod, här
är körkontrollen...), en Y6 väcker minnen. (Precis en sådan
gulorange åkte jag med en midsommar på 60-talet...) Socialdemokratiska
kommunalrådet får förtroendet att själv fälla
bommarna i Mölltorp och sedan är det dags för grand final:
Uruppförandet av elektroniskt nöff, ett interface monterat i
ett litet svinhus från Kinnekulle, senare känt som föreningens
"ödessymfoni", nu för första gången framfört
offentligt.
Alla lyssnar andäktigt, centerns kommunalråd
blir sentimental när hon minns sin barndoms gård i Alingsås
och jag tänker så: Jaha, här står vi nu, stadens
högsta styresmän och några hobbyfantaster och lyssnar
till grisar på band och ser tågen gå allt medan världen
dör därute. Vad får någon ut av detta, vad sysslar
vi med egentligen?
Och vad är det vi egentligen ser? Eller, rättare,
borde frågan just nu ställas så: Vad är det vi hör...?
När allt är över och vi skiljs i dörren
ställs äntligen frågan vi alltid väntar på:
De här små tågen överallt, är det Märklin,
eller?
Tja. Besöket hade åtminstone det goda med
sig att vi fick städat i lokalen.
KBran
Något av Skövdes kommunalråd,
efter vad jag hört, tycker om att komma på bild. Med övriga
visste jag inte, varför jag lämnade kameran hemma. Vidstående
reflexion illustrerar vi i stället med detta foto: Skara Järnvägsmuseum
på besök "a number of years ago". (Tredje man från
vänster är Leif Forsberg, då SJ:s yngste banmästare
och en tid också aktiv i Skövdeklubben.)
Här är publiken aktivt förhandsintresserad och förväntas
veta vad den ser, t. ex ett D-lok som går förbi på spår
2 och dit all uppmärksamhet riktas på denna bild. Men frågan
är densamma: Hur visa anläggningen på bästa sätt,
hur få besökaren att se vad han ser eller, rättare, vad
vi som byggt banan anser att vi ser.
|