Välkommen!
Denna hemsida beskriver Westergötland-Nerikes Järnvägar,
dess bakgrund, sträckning och stationer. Du lär också
känna de människor som ansvarade för trafiken och de som
bodde längs linjen. Fiktionen WNJ, det vi kallar "fjärde
dimensionen", en historia som är ständigt ny och som finns
nedtecknad i boken Westergötland-Nerikes Årsberättelser
(utg. Allt om Hobby 1990). Följande är till dels de "Återberättelser"
som utlovades när första WNJ-boken presenterades, låt
vara att ingen då kunde förutse att dess fortsättning
skulle ta elektroniken till hjälp.
Vår hemsida handlar också om föreningen
Skövde Modellsällskap, dess organisation och målsättning,
"ups and downs" genom åren, en berättelse från
låg höjd vars första rader jag alltid tänkt mig så
för den händelse den haft formen av "hobbymemoarer"
eller en roman mer än en handbok:
Jag hade en gång en modelljärnväg. Vid foten av berget
Billingen byggde vi en anläggning, en stor en som...
Naturligtvis med Karen Blixens berömda" African
farm" i tankarna. Den börjar likadant blott med den skillnaden
att hon hade en kaffeplantage i stället. Och att berget heter Ngong,
inte Billingen. Fru Blixen berättar vidare hur hon lärde sig
rida, skjuta med båge och tala sanning. Här slutar alla jämförelser.
Jag lärde mig löda och leka med tåg. Historien om Westgöta-Nerikes
är ljug från början till slut.
Flertalet texter du nu har framför dig är
berättande, några resonerande. Som tidigare spelar bilderna
stor roll. Där finns tekniksidor som visar hur man drar fönsterspröjs
och organiserar en klubbträff, men hemsidan, som alltså kunde
blivit en bok, är också ett försök att beskriva modellbyggaren
så som Izaak Walton tänkte sig den komplette fiskaren. Eller
Aristoteles poesin.
En samling essäer, således. Mer en kärleksförklaring
än en bruksanvisning.
Om den handlat om trädgårdar skulle vi skrivit
om hur man pratar med påskliljor. Eller så kunde den skildra
jakten på enhörning eller lärt ut konsten att vissna glad.
Allt medan limmet torkar.
Som det blev kom vi att skriva om den förströelse
som gläder oss mest, de syllar som föreställa världen
och som ger oss flest anledningar att beskriva modellbyggandet som skön
konst, dess karaktär och mer eller mindre samma natur. Vi tänker oss hobbyrummet, likt biblioteket eller trädgården,
som en av människans rastplatser. Några kapitel handlar därför
bara nästan om elektriska tåg, några är biografiska,
flera öppet nostalgiska. De beskriver modelltåghobbyn från
tiden före datorerna som en verksamhet där någon råkar
öppna dörren till ett annat århundrade och förvånad
utbrister:
Va? Håller ni på än...!?
Människan är sig själv bara när
hon leker ansåg Friedrich Schiller utan att för den skull ge
besked om han föredrog Märklin eller Fleischmann. En annan sanning
som serveras oss av psykologerna är denna: Modelljärnvägar
är som kvinnobröst. De är egentligen avsedda för små
barn, men intresserar mest äldre män.
Det är för dessa, flertalet resultat av permissioner
som beviljades när det stod klart att Tyskland skulle förlora
kriget och importen av balsaträ inom kort återupptagas, som
vi gjort denna hemsida. Några sakfel finns med som stimulans för
den vetgirige. De nedrigheter som bifogas bottnar i avundsjuka på
den nya elektroniken.
Vi hoppas att du som står i begrepp att bygga
din drömanläggning skall ha nytta och glädje av våra
ansträngningar.
Vare sig du gör det själv eller låter
Martin Timell bygga banan.
Vi som hållit på länge har alltid
hyllat mottot: Gärna pension men först en rejäl modelljärnväg.
Välkommen.
Krister Brandt
Infomaster
|
Mats Björkelund
Webmaster |
|