Ånglok nr 8, "gamla" och "nya"
Foto: Bo Japlin
Före detta Westergötland
- Nerikes lok nummer 8, här på vändskivan i Korted, i
tjänst på Mulleredsbanan. Loket, en av järnvägens
två Mogullok och systermaskin till nr 9, var idealiskt på
WNJ där det kom till god användning i all slags tjänst.
Anledningen till försäljningen har inte gått att utröna.
Sannolikt hänger den samman med rekonstruktionen av bolaget efter
den ekonomiska kraschen år1929. (Läs mer om denna i Westergötland-Nerikes
Årsberättelser.)
Nr 9 finns med i loklistan
ända fram till 1962. Efter kriget kunde hon ses assistera i godstågen,
men under hela 50-talet, då ju järnvägen oftare trafikerades
med SJ-lok stod hon avställd i Kvarstad, med vedeldningen från
kriget intakt och i väntan på ett skrotningsbesked som aldrig
kom. (Säkert minns du henne, som en allt sotigare silhuett mot eftermiddagssolen
när man passerade med rälsbussen på väg hem från
skolan, då den just börjat få upp farten efter godsbangården
och man hann uppfatta den gamla ånghästen på sitt spår
strax före bron borta vid lokstallet...)
Som ersättning för
"gamla 8:an" införskaffades något år in på1930-talet
ett Henschellok av i stort samma typ som Trelleborg-Rydsgårds Järnväg
nummer 5, en tankmaskin 1'C1, som lämpade sig väl för tunggodstrafiken
och som hade fördelen att den slapp vändas i Norrum och Kvarstad.
Det tyska inflytandet på WNJ:s lokpark var som vi sett markant.
Förutom "nya 8-an", ibland kallad "Württembergaren",
var också lokomotiven nr 1, 3 och 5 av tysk tillverkning, som vi
ser på den här bilden.
Det fanns, som vi också sett,
de som var principiellt emot all tysk teknologi och det fanns de som var
för. Det var annars inte ovanligt att svenska privatbanor, för
att klara ekonomin, sökte sig till den europeiska "spot-marknaden"
för att förbilliga lokinköpen. Kunde man komma undan med
något begagnat eller överta ett SJ-lok fick det duga. Inte
alla järnvägar hade råd att lägga in nybeställningar
hos Motala Verkstad, Tillorps Mekaniska, Västerås Vagnagentur
eller liknande verkstäder. Kunde TRJ köpa ånglok i inflationens
Tyskland kunde väl WNJ göra detsamma!
Om "Nya 8:an"
fanns en artikel för Allt om Hobbys julnummer 1987 under rubrik "Tyska
tanklok blir svenska". Den beskriver steg-för-steg hur ombyggnaden
av Hamo 8312 till en svensk tankmaskin gick till, hur man bytte sotskåp
och satte upp centraldom, svartmålade underredet och tog bort alla
tyska armaturer för att få den att passera som en svensk privatbanetank.
Ungefär samtidigt började där dyka upp svenska tanklok
på marknaden (Jeco K4 m.fl.) så för att inte störa
försäljningen ställdes artikeln över. Den kom således
att höra till "dem vi aldrig fick se", vilket var synd
eftersom den innehöll bra byggtips i ett läge när det inte
fanns så många svenska HO-lok att välja på men
där viljan att "köra svenskt" blev allt mer tydlig.
(Westergötland- Nerikes gick här alltså på en annan
linje, kanske i kraft av dess dynamiske trafikchef vid denna tid och hans
internationella kontakter. Av WNJ-banans totalt nio ånglok var fyra
av tysk tillverkning och ett, nummer 4, amerikanskt.)
Lok 8 ingick i ett större
utlandsköp vari inräknades också några personvagnar,
de så kallade "plåttyskarna" nr 16 och 34. Det levererades
med pråm fritt Forsvik där det lossades senhösten 1933
och byggdes om på egen verkstad. Köpeskillingen är oss
icke bekant. (Uppgifterna att vid samma leverans skulle ha ingått
en T9, det lok som i WNJ-boken kallas "belgiska loket" är,
som senare forskning visat, felaktiga och - som ännu senare forskning
kunnat bevisa - egentligen bara trams.) Men vadå - jag kan väl
inte ta ansvar för allt heller? Likaså är antagandet att
WNJ skulle ha haft en "Glaskasten" - möjligen som lok nummer
2 - mycket tveksamt. Klart är dock att lok nummer 6 i listan är
identiskt med ångvagnen Nidhögg, något som inte stod
klart när Årsberättelserna skrevs och där Nidhögg
antas ha haft nummer 7.
Projektet Hamo 8312 var
från början till slut Karl-Axel Karlssons idé. Det är
förresten Kalle som byggde WNJ-banans Mogulmaskiner men tog den ena
med sig när han flyttade till Göteborg och MRW. (Något
som vi fortfarande ser mycket allvarligt på...)
Notera hur på fotot
ovan WNJ-signaturen sitter kvar, något som gång efter annat
påtalades av WNJ-ledningen. Lokskyltarna, däremot, som har
stort symbolvärde och är ett himla bekymmer att etsa nya, har
tagits ner. De behövdes som vi sett för ersättaren.
Där gjordes också
ett försök att som ersättare pröva ett lok littera
S5, av samma typ som BJ:s Y3. Loket, som levererades i uselt skick, fungerade
inte varför affären aldrig blev av. Hamoloket, däremot,
med ljudnivå som en amerikansk B29 går fortfarande utmärkt.
Försök att byta ut kugghjulet mot ett tystare 17-taggars pågår
ständigt, men då av ljudtekniska skäl.
Det är vår erfarenhet
att det är svårt att få en fine-scale-modell att uppföra
sig på en klubbanläggning av Skövdes storlek där
den förväntas rulla i timmar på blandat spårläge.
Av svenska finskalamodeller, utsökta att se på alla, har hittills
A-loket visat sig vara den Brimalmmodell som klarat sig bäst. Jecos
modeller, något grövre i utförandet, är bättre
nu än tidigare. S1-loket är OK men går ur spår på
code 100-räls. E, E2, Ka vågar vi inte släppa ur sikte
och vi väntar fortfarande på ett Jeco-ånglok som blir
en lika god "runner" som deras nya Z65.
Jan Jangö påpekade
redan på 60-talet att Tenshodos Sb inte var klanderfri och vad Per
Lindgrens slogan "med gångegenskaper utöver det vanliga"
egentligen betyder har vi grubblat över. Mest pålitligt av
alla byggsatslok vi kört är en Weinertbyggsats som Göran
Axelsson försvenskat till en Ga2. (Se Modelltåg/92). Och då
har vi inte nämnt loket som Lasse Lundgrens pappa byggde, en TfA-Sa
från -53 som hade huvudrollen när SVT gjorde program om WNJ
1984.
Fast det förstås,
för att nu återvända till verkligheten. Det finns fortfarande
de som minns när båda WNJ:s småmoguler gick i trafik,
hur de kopplades i par och hur det lät när de kämpade med
godstågen i Tivedsbackarna under första världskriget,
när timret gick till i Europa och WNJ-järnvägen blomstrade...
Från ombyggnaden av Hamo 8312. Modellen i delar
för att återuppstå som WNJ lok nummer 8. Allt överflöd
har slipats bort.
|
|
|
Närbild av lokskylt, flera gånger HO-storlek.
Hur etsning av denna skylt gick till beskriver Ebbe Gustavsson i
Modelltåg 90.
|
Sotskåpsluckan byts ut.
|
"Frontansicht". Som det heter i MIBA.
|
Som det blev.
Lok 8 kolar i Mölltorp.
Foto: Järnvägsmuseum
En av flera möjliga förebilder och alibi
för vårt ombygge: SJ litt S9 1649, f.d. TRJ nr 5 i Vällinge
1945.
|