Godsvagnar
Melassvagnen till vänster, ofta synlig på
Westgöta-Nerikes, var en av få privatägda. Den tillhörde
Flogistonfabriken, senare, sedan företaget sålts till amerikanska
intressen döpt till United Fluid, en tid känt som Förenade
Läskemiraten, men i lokala krönikan alltid kallat "Banditbolaget
Borsten". Byggnaden i bakgrunden tillhörde Käpplunda gård,
ett karolinskt kulturarv i Skövde som revs för att ge plats
åt ett dagis.
Betvagnar litt I.
Några av WNJ's många vagnar för timmertransport,
litt N
Korta, öppna betvagnar klär varje järnvägsanläggning.
NBJ IRm var ett, som det visade sig, vanligt nybörjarprojekt för
den generation byggare som kunde vägen till Otterbäckens hamn
och läste Skarvjärnet. Just denna vagn har vi sett i flera utföranden
och byggd i de fyra grundämnena: metall, trä, styren och kartong,
alltid med inspiration från samma källa som är en klassisk
artikel i GMJS meddelandeblad.
Vagnen på bild är så nära scratch
man kunde komma innan etstekniken slog igenom och förenklade allt.
Det fanns en tid då man ritsade och filade lagergafflar för
hand, då ett HO-bygge som detta tog månader. Med moderna vik-metoder
och förfabricerade delar bygger du upp din svenska vagnpark betydligt
snabbare men knappast roligare. Vad som än kan sägas om nutida
standard så var man lite stoltare förr när man landat
ett projekt, också av enklare sort och med 1 mm för stora ekerhjul
som vagnen på denna bild. Vi talar nu om en tid då man sågade
mässingsplåt ett helt sportlov i sträck, med cigaretten
i mun, till tonerna av Schuberts D-dur-trio, en vinterdag i februari med
lätt snöfall men utan tjat om att man måste ut och röra
på sig.
En gammal G-finka ur första vagnsuppsättningen.
Fabrikatet är Piko från tiden före Perl-byggsatserna och
det närmaste man kom en svensk Gs-vagn, den med det platta taket
med snarlika tyska kusiner som alltid hade någon sträva för
mycket eller åt fel håll. Det fanns också en Kleinbahnmodell
som låg bättre i mått, men problemet var ur världen
när UGJ presenterade en helsvensk Gs. Lägg märke till I-kopplet,
en Piko special, värt ett bättre öde och bland de snyggare
som lanserats på marknaden. Hjulen på modellen är engelska
Jackson, en millimeter för stora men då helt sensationella:
Tänk... Stjärnekerhjul! (Kraven har höjts sedan dess. Kommer
du dragande med 12 mm eker på HO-vagnar blir du utskrattad och portad
för lång tid framåt. En extremare falang lobbar sedan
länge för att endast erkänna byggare som bekänt sig
till protofour, fine scale, vill säga. Problemet är bara att
fortsätter det så här blir där alldeles tomt i klubblokalen.
Det finns ingen kvar som kan leva upp till standardkraven.)
Vagnen på bild försvann ut på marknaden
under "den stora utrensningens tid" då allt som bedömdes
icke-svenskt-icke-skalenligt skulle bort. Läs: KB blev led vid alla
mj-skatter han samlat på sig och sålde av åtskilligt.
Hobbyn får inte kosta vad som helst, man växer ifrån
en del leksaker och behöver friskt kapital till andra intressen.
Dessutom är det en nyttig övning i avhållsamhet att inte
nödvändigtvis äga allting. Man når en punkt då
man inser att man varken behöver eller hinner bygga allt man dragit
på sig, då man säljer av sin Egger-samling till den som
har mera glädje av den och äntligen frågar sig vad man
skall med hela lådor Limalok och vagnar. Hunnen så långt
i utvecklingen är det dags att bestämma sig för ett, säger
ett, sparsmakat men också realistiskt mål. Skövde är
en "life-time layout" som lär sysselsätta oss länge
än, vårt behov att samla och äga har aldrig varit särskilt
starkt. Således tänkte vi bort allt som inte relaterar till
WNJ-fiktionen och nådde fram till en mer asketisk hållning
där få och enstaka nummer är modellen.
WNJ-bolaget har sedan dess fått bättre ekonomi
och ändrad inställning till äldre materiel. Om någon
läsare känner igen Piko-vagnen på bild så är
museisektionen beredd att med denna efterlysning köpa tillbaka den.
Såvitt vi minns är den försedd med WNJ-bokstäver
och ett vagnsnummer på ena sidan. I samma förlustkolumn, avdelning
försvunna vagnar, finns några grusvagnar, däribland ett
halvfärdigt vagns bygge i primad mässing över ett kortat
Piko-chassi. Vi trodde inte banavdelningen skulle ha behov av dem längre,
men så visade sig alltså vara fallet...
Uppgifter om dessa vagnar kan lämnas till WNJ
Kamp & Stödförening, e-mail: astridgogglesworth@yahoo.se
Vagnretur
Kristers efterlysning ovan gav inga tips men 2010 ringde
larmklockorna. På Tradera hade det dykt upp WNJ-märkta vagnar.
Först antogs de komma från Det Stora Inbrottet 2007 men studium
av vagnförteckningar visade att det i stället måste vara
några av Kristers avsålda som flutit upp till ytan. Vagnarna
kom från dödsboet efter en person i Arvika och arvingarna kunde
berätta att denne köpt mycket material från Tåg
& Lek i Karlstad, just det ställe dit Krister sålt saker.
Cirkeln är sluten.
Återbördade vagnar i Kvarstad 2010.
Vagn från banans första tid, byggd av Olle
Sundström, vars malmvagnar hade den egenheten att de skulle vara
gjorda av Bjäre-konserverad-potatisplåt, "de blev inte
bra annars". Byggare Sundström, som kunde sitt ämne, lät
förstå att han hade tre stora intressen: Bach, malmvagnar med
träläm och malmvagnar med metallskrov. SWB-siffrorna har Ammi
textat med mall, numera finns dekaler till allt. Fotot är från
februari 1980.
Littera Os, också vanligast tänkbara vagn från
tiden före containertrafiken. Presenterades som byggprojekt första
gången i Allt om Hobby i slutet av 60-talet, då som ett knåp
av kartong och gemstolpar över ett Liliputchassi a 3:25. O-vagnar,
helst den korta typen med 4 meters axelavstånd fick, med den tidens
mantra, "ej saknas på någon svensk anläggning".
Sedan dess har kraven höjts. Mässing skall
det vara, förstås, och med alla detaljer på plats. O-vagnar
finns att få i alla varianter, färdiga eller i byggsats, i
plast eller metall. WNJ-vagnen ovan är hopkommen av en VVA-plåt,
alltså etsade byggdelar från Västerås Vagnagentur,
en företagsamhet mer eller mindre i personalunion med Skövdeföreningen.
Notera kokvagnen. Militären är aldrig långt borta på
Westrikebanan.
Finkor littera Gm, tågbetjäningsvagnar av
den typ som i äldre tid alltid gick med i tågen, "cabooser"
som amerikanerna kallar dem. Bilden visar några HNJ-varianter från
Leif Palms kända bana i Vaggeryd.
En av WNJ-banans "cabooser", en tågbetjäningsvagn
avställd i Kvarstad. Året är 1960, två år
innan järnvägen lades ner. WNJ hade få vagnar av denna
typ och där fanns fackliga krav på modernare tjänstekupéer
i tågen. Vagnen på bilden hade nummer 8 och littera Gm. Total
golvyta var 21,6 m2, vikten 10 ton och lastförmågan 7,5 ton.
Bromsanordningen var från början 8-klotsad skruvbroms, senare
KK-tryckuftsbroms. Vagnen hade gasbelysning och värmekamin. Tillverkare
varAtlas i Stockholm år 1897. Den inköptes till WNJ 1901 och
fick 1907 lagerboxar av HNJ-typ. (Ej synliga på denna bild.) Foto:
Kvarstads-Örnen.
Här både vagn 6 och 8.
Tjänstevagn littera C2,
den sk. Randersvagnen. Det är av allt att döma denna vagn Leonora
Ludensvan-Manér åkte i, helt okänslig för att det
var en tjänstevagn och som orsakade hennes ytterligare klagomål
på WNJ-bolagets persontrafik. Bland annat skall vagnen vid ett tillfälle
ha kopplats ifrån tåget utan att man kontrollerat att ingen
satt i med resultat att Leonora Lucrezia påträffades först
nästa dag, lätt kyld med bahytten på sned sovande bland
gastuber och bråte och mer än vanligt upprörd över
såväl WNJ-tågens som varats olidliga långsamhet
så snart hon kom till sans.
Pelargonian i fönstret (syns inte, har ramlat
ner på golvet) är en eftergift åt jungfru Ludensvans
krav på komfort för den händelse hon skulle glömmas
bort igen. Något som förefaller osannolikt. Fröken Ludensvan-Manér
var ett färgstarkt fruntimmer, en självlysande personlighet,
helt osannolik för vår tid och av en sort man knappast "glömde".
WNJ-personalen var nogsamt medveten om när hon var ombord på
tågen. Där förekom särskilda cirkulär som lät
förstå vilka extraordinära förpliktelser som gällde
när jungfru Ludensvaan var stadd på resa, bland annat skulle
hon tillförsäkras egen damkupé (på förekommen
anledning dock under inga omständigheter i tjänstevagnen...)
Dessa meddelanden var avsedda för internt bruk, men som man kunde
vänta kom de strax i händerna på vår resenär
med påföljd att trafikavdelningen drabbades av ännu en
paskill, nu med anmärkningar om tjänstemännens vid härvarande
förvaltning stavning, syntaktiska känsla och grova meningsbyggnad.
Virkesvagnarna i de senare uppsättningarna var
av SJ standardtyper, här Westergötland-Nerikes vagn nr 66, littera
Nm.
Vagn nr 1, här som bangårdsvagn, fanns fortfarande
kvar när detta foto togs i Grottkvarn.
Kalkvagnar för transport av jordbrukskalk från
de många lokala kalkbrotten. Eftersom kalk måste skyddas från
fukt så var de täckta med luckor. När man började
köra kalk i säck slutade dessa vagnar ofta sina dagar som skräpbehållare,
långt före sopcontainerns tid.
Vagn litt IRm, en av flera som hyrdes från NBJ
att användas som grusvagn.
|