Lokomotorer
Lokomotor litt Z
WNJ Lokomotor nr 2
SJ Z65 med tåg på linjen ut från
Mölltorp mot Karlsborg.
Innan där blev ordning i loklistan rådde
allmänhetens åkning då man kunde få se alla möjliga
lok på Skövdespåren. Här en privatbanediesel byggd
av Olle Sundström och flankerad av ett Ka och ett D-lok. Det finns
de som tycker att att det var roligare förr då tidtabell saknades,
då det inte var så himla noga vilket lok som drog vilket tåg
och man ännu kunde få se elektrolok i Forsvik.
(Något som vi satte stopp för när linjen
drogs om och fria rummet i tunneln inte tillät ellok.)
WNJ lokomotor 2 i Forsvik. Här assisterad av SJ:s
Z3 83.
Motordressin vid Grottkvarns station, strax innan nerläggningen.
Storbild
WNJ lokomotor 3, här tyvärr lätt urspårad.
Hjälps upp igen av inhyrd 10 tons ångkran från SJ.
"Lokomotor" nr 7 under provkörning
Lokomotorn - eller vad det nu är - är av fabrikat
Breuer och byggd runt 1930. Ett mindre antal dylika hittade vägen
även till Sverige, de flesta dock något mindre och utan hytt.
Denna lokomotor togs in i Sverige för prov och
fraktades först av Kungliga Järnvägsstyrelsen till Hagalund.
Utvecklingschefen Y L Undberg fick dock hjärtsnörp vid åsynen
och sågs senast vandra omkring i synarhallen mumlandes:"Var
är släggan, vem f-n har släggan".
Fordonet fraktades därefter till Växjö
för prov. Lokmästare Artrell vid CWJ vägrade dock att befatta
sig med "eländet" och sålde den på stående
fot till Tändsticksbolget Vulcan i Tidaholm, med kommentaren: "Måtte
de ha tillräckligt med svavel för att få fyr på
eländet".
Väl ankommen i Tidaholm visade den sig fungera
till belåtenhet och användes där i mer än ett år.
Lokalbefolkningen klagade dock över det kraftiga mullret från
motorn och efter en petition till kommunalnämndens ordförande
- med innebörden att "Vulcan måste väl för bövelen
ha
en Tidaholmare och inte något tyskt junk" - blev det politiska
trycket för hårt varpå den utbjöds till försäljning.
Då ingen efter nästan ett år velat köpa den fraktades
den helt frankt till Kvarstad och dumpades på bangården därstädes.
I Kvarstad konstaterade e.o. lokeldare Glödskal
att något konstigt hade hamnat på spår tre och tillkallade
maskinchef Nydquist. Denne ankom den 19e, vände på klacken
och for med ett gapskratt åter till Forsvik.
Lokeldare Glödskal visade dock företagsamhet
och lyckades t.o.m. ladda batteriet. Efter att ha funderat i flera minuter
vågade han till slut trycka på startströmbrytaren och
med ett rökmoln small motorn igång. Motorregleraren - av fabrikat
Lenz - ingick dock som en del i rökmolnet. Efter att ha rekvirerat
en ny och installerat den visade sig lokomotorn dock fungera alldeles
lysande.
Glödskal gjorde bedömningen att vehickeln
borde märkas och konstaterade att det för dagen inte fanns något
fordon i Kvarstad med nummer 7. Varför det fick bli just nummer 7.
Noggrannare "bokföring" än så
förekom sällan på WNJ, vilket förklarar det stora
antalet nummerdubletter som framtvingat både "prim" och
"bis" inom numreringen.
Nydquist inkallades åter och anlände för
besiktning under dag som ovan. Efter att Glödskal kört fordonet
från lokstallet till stationshuset och åter vågade lokmästaren
sig fram och konstaterade med ett leende att "Fanskapet rör
ju på sig". Efter att ha skrattat färdigt vidtog provkörning
och nr 7 sågs sent om aftonen fortfarande släpa på något
som liknade en Grh fram och åter över bangården.
Till det yttre är nykomlingen i ett bedrövligt
skick. Adhesionsvikten är knappt 50 gram.
Längden är ca 2,7 cm men längd över buffertplankan
inskränker sig till ca 1 cm.
Notabelt är dock att den är osedvanligt väl ljuddämpad.
(Inte ens Mats Dahlström kan få in en högtalare...)
|