Bana
Resa längs WNJ
Stefan Nilsson 2005-03-22
I mellandagarna 2004 kom min sambo och jag att passera
Karlsborg. Eftersom vi var på hemväg passade det bra att följa
spåren efter den numera nedlagda och inte ens byggda WNJ - Westgöta-Nerikes
Järnväg.
Ehuru trängseln är stor för att ta sig
över Göta kanal vid Rödesund i Karlsborg, kom banan aldrig
att dras där, som förslaget från 1907 var, inte heller
från Mölltorp och rakt norrut ca 1 mil till Forsvik. Denna
bruksort har idag ett gammalt och ett äldre bruk, belägna på
varsin sida om byvägen och bruksdammen. Här passerade så
WNJ förr inte Göta kanal, mellan det gamla träsliperiet
och det magasin som anses vara från 1600-talet. Nämnda byggnader
har här återskapats i skala 87:1 efter förebild hos en
järnvägsmodellförening i Skövde.
Nästa mil avverkades raskt längs den välasfalterade
länsväg 202, norrut till Undenäs. Till denna kyrkby kom
WNJ:s banvall inte att dras strax öster om samhället, då
den fick anpassa sig till den mot nordväst sluttande terrängen.
Vidare mot nordost, för att kunna passera den stora sjön Unden
på dess östra kant, behövde järnvägen vinna
i höjd; därav denna obefintliga sträckning i samhället.
Förutom ett kort besök på en bemannad och öppen Uno-X-mack,
såg vi inga spår efter någon järnväg heller
i Undenäs.
Efter först en krök mot öster och sen
en lika tvär dito åt norr, vreds så järnvägsbanken
aldrig upp längs Undens bergiga östra sida. Här försvann
asfalt och möjligheter till möte på bilvägen. Skogen
ställde sig tät på alla sidor av den, och bland annat
på grund av detta samt vägens krokighet, såg vi aldrig
en skymt av WNJ:s gamla banvall.
Ett antal Hult passerades, såväl ensamt
som ihop med skepp, svan och koppar. Vi saknade då faten men vi
hade ju termos. Den sedan mycket länge osynliga järnvägen
lyckades vi här faktiskt inte se en skymt av, men det får nog
skyllas på terrängens topografiskt dynamiska beskaffenhet.
I de tvära kurvorna som var där kunde vi bjuda oss själva
på de skumbilar vi inköpt tidigare på Uno-X.
Däremot planade marken ut betydligt strax innan
och ner mot Tived, denna kyrkby mitt i skogen på kanten av vattnet.
Där syntes mycket tydligt var järnvägen aldrig gått,
inklusive stationshus, godsmagasin och lastkajer. Även sjöspåret
ner till Unden, liksom stickspåret österut till det lilla sågverket
i byn, syntes inte.
Efter denna ljushylta glänta i skogen bar det
åter av med oss in i storskogen. Mossar avlöste myrar som ersattes
av tjärnar följda av skog. En väg bar ner mot Finnerödja,
men de har redan järnväg, så dit ville vi inte. Vi följde
istället inte WNJ ner mot Röfors. Strax efter Stensmossen, Mosstorp
och Karamossen sänkte vi oss sakta ner mot den gamla bruksorten Röfors.
Härifrån försvann järnvägen
åtminstone efter att den byggdes, vilket inte var fallet med WNJ.
Tyvärr lyckades vi inte lokalisera den punkt där Röforsbanan
knöts ihop med WNJ. Det är nu mer än 10 år sen spåren
revs från Laxå till Röfors, och inte ens på det
gamla bruksområdet gick det att se nåt särskilt i spårväg.
Terrängen, med sitt låglänta läge invid Västra
Laxsjöns norra strand, inbjuder heller inte till promenader vid sidan
av asfalterad väg eller obefintlig banvall.
In till Laxå bär sen den breda vägen
alltför snabbt de 5 kilometrarna från Röfors. Rullande
studium av 60 km av sällan skådad järnvägsbyggnad
var över för denna gång. I Laxå går det att
urskilja var övergången över E22 en gång var, banvaktstugan
står också kvar, liksom Laxå station. Eftersom vi längtade
hem valde vi dock linjen mot nordväst, mot Svartå, Degerfors,
Kristinehamn och Karlstad nästa.
Forsviks bruk, massasliperiet.
|