Brakåsen
Bangårdsritning
Linjen från Kråkvattnet, strax innan man anländer
till Brakåsen.
Brakåsen. Fordom en ändhållplats för
WNJ:s trafikområde, innan man gick in i väggen. Ett uttryck
som tagits upp av andra men med annan betydelse än vid järnvägens
anläggande.
Kent Aurén språkandes med lokalbefolkningen.
En manöver något år efter krigsslutet
när beredskapen och därmed Brakåsens roll i historien
var i stort sett över. Trafiken hit upp minskade radikalt, någon
enstaka rälsbuss till Brakåsenbornas bekvämlighet var
rutinen. Övriga tåg gick som vagnuttagning. Station Brakåsen,
likt Karlsborg på SJ-linjen, ingick i det militärstrategiska
tänkandet och fick inte läggas ner. Kalla kriget pågick
för fullt. Banan skulle hållas i skick.
Ett välkänt vykort det enda som fanns ganska
precis från den punkt där WNJ:s sidolinje mot Brakåsen
slutade och en av få bilder som gått att få fram härifrån.
Rälsbussen samlar sig för återgång söderut
samtidigt som stationens eget växellok får bromsutrustningen
kontrollerad under översinseende av trafikchef Drecklager.
Gustav Drecklager, vars breda statur ingav mod överallt,
var en skarp profil i WNJ-jämvägens historia. Hans tillträde
och tillkomsten av Civilförsvarets anläggningar i Brakåsen
kom att trygga järnvägens existens och det är tveksamt
om WNJ utan statlig inblandning och Drecklagers nypor skulle ha överlevt
krisårens bekymmer. Tc styrde med myndighet och förstånd.
En järnvägens kommissarie Maigret har han kallats. Uniform bar
han aldrig. Hans inspektionsresor var lika oväntade som fruktade
och han åkte alltid tåg, aldrig bil. (Ihärdiga försök
att bygga om hans Citroën till rälsgående inspektionsfordon
avböjdes i ordalag så sårande för järnvägens
verkstadspersonal att vi inte återger dem här.)
Brakåsen hade ett väl desorienterat
näringsliv, alltid med militära traditioner. (Minns slaget vid
Barkåsen 1435.) Från Karl XI:s tid stammade ett kanonfaktori.
Vidare fanns en del administration av utlokaliserad art, t.ex. kontor
för Skogar & Sågar & Söner med dotterföretaget
Nordöstra Flak AB. Krigsårens högkonjunktur fick det lilla
samhället att blomstra och nå en position som varit osannolik
om WNJ orkat förverkliga sina tidigare expansiva planer.
Den intensiva trafik som bedrevs här uppe blev
således avgörande för Tivedsbanans ekonomi och ur Civilförsvarets
synpunkt var Brakåsen en idealiskt undanskymd plats för beredskapslager
och mer eller mindre hemliga angelägenheter. De militärstrategiska
fördelarna var uppenbara och av försvars tekniska skäl
är hemlighetsmakeriet stort kring WNJ-banan där det gällde
att mörklägga dess faktiska betydelse. Fotografering var givetvis
förbjuden, en bestämmelse som kvarstår än idag och
hindrar oss att publicera material ur tc Drecklagers dagböcker som
innehåller åtskilligt från krigsåren och Brakåsentrafiken.
Civilförsvarsanläggningarna och trafikavtalen
med SJ förklarar också den ständiga närvaron av SJ-materiel.
Transporter i båda riktningar växlades ut över Mölltorp
och det bör ha varit en impregnerande syn att längs de små WNJ-stationerna se rader
av gråmålade cisternvagnar, pansarfordon, traktorer och långkalsonger
i såväl modell kort som lång med flera krigiska förnödenheter.
De som höll trafiken igång under dessa år har mycket
att minnas. Vår vagnsstäderska i Undveket vet berätta om ständiga nattliga
transporter och klagar över hur hon under kriget led brist på
sömn därför att tågen dundrade förbi så
att kaffekoppar och fönsterrutor skallrade på hennes kammare
i stationshusets övervåning.
Ingen dröjer sig frivilligt kvar i beredskapsårens
trista osäkerhet med ransoneringar och inkallelser. Ändå
besjunger man stundom denna period i nostalgiska tonarter och talar om
den med stolthet. "Parentesen" under kriget var det stora spännande
undantaget i Westergötland-Nerikes historia där man fick visa
vad man förmådde när fosterlandet kallade. Det visade
sig att den lilla privatbanan fungerade och att den fungerade väl.
Vad som i modern tid ger viss näring åt
området är Svenska Rapplighetsförbundet, Berg & Dahlbergs
Väderbitningsbyrå och Benny Lebbefjords Marin & Motor.
I övrigt är här uppe, en
rälslängd från gränsen mot Närke och med bedövande
utsikt rakt in i urskogen, ödsligt tyst. Det enda som någon
gång bryter stämningen är det muntra stojet från
banvallspromenerande SJK-are på jakt efter bortrostade rälsspikar.
Om Brakåsen står mycket mycket att läsa
i Westergötland-Nerikes Årsberattelser. Junker Lebemanns leverne
beskrivs i kapitlet Luftaffärer och allt som går att få
fram om beredskapstiden finns samlat under rubrik Någonstans i Sverige.
Sista motorvagnen avgick härifrån när tidtabellen upphörde
att gälla norr om Forsvik. Vagnuttagning förekom in på
60-talet och någon gång i veckan kunde man höra en SJ-lokomotor
växla på den igenvuxna bangården med tunga Tivedsfuror
som enda åskådare. Ett så kallat Per-Albin-fort och
några baracker som för länge sedan övergivits är
vad som återstår av beredskapstidens anläggningar och
bara med fantasins hjälp kan vi ta oss tillbaka till 40-talets hektiska
tid när trafiken var igång dag och natt och samhället
sjöd av verksamhet. Invånarantalet har sjunkit, i ett nedrasat
skjul har en grävling familj flyttat in. En bit ut i blåbärsriset
står en bucklig tippvagn, ser man noga efter kan man ana var Brakåsens
godsmagasin en gång legat och djupt inbäddad i tistlar och
smörblommor ruttnar en personvagnskorg utan inredning där någon
gjort ett tafatt försök att avlägsna numret SJ 1456.
Brakåsen kräver till slut en kommentar till
en teori som hävdar att området skulle varit sammanbindningsstation
mellan WNJ och Yxkrokens järnväg och att man nådde Närke
också denna väg. Vi kan varken bekräfta eller dementera
uppgifterna. Däremot kan vi försäkra att det finns gott
om smultron i området, ett tips till den som ger sig ut på
resa längs forna WNJ.
Se här en bild som vi lånat ur Gustav Drecklagers
dagböcker, säkert totalförbjuden på sin tid. Fotografen
måste ha suttit i en gran och tagit betydande risker när han
fotograferade militära motiv på detta sätt. Hade han avslöjats
hade påföljden sannolikt blivit fängelse. Noterat: Det
är Hulda Gräsroth, vagnsstäderska i Undveket, som vinkar
närmast kameran.
En annan bild på uppenbart militär verksamhet.
|