Kråkvattnet
Bangårdsritning
Namnet finns med på en skiss i Thorbjörn Ljungquists
bok om Laxå-Röfors. (Utg. Svenska Järnvägsklubben).
Frågar du honom så får du veta att Kråkvattnet
är ett hemman i skogsbrynet 6 kilometer söder om Röfors.
Av järnvägen Westergötland-Nerikes syns
dock inget. Flertalet byggnader är rivna, också de som inte
hörde till järnvägen. Kvar finns Älgförädlings
kontor och den på sin tid illa ryktade "disponentvillan".
BKG-huset, del av vad som redan då borde ha kallats "militärindustriella
komplexet", står också kvar, numera privatbostad. Stationshuset
är kraftigt ombyggt och går inte att känna igen. Det är
tilläggsisolerat i ljusgult mexi och med moderna perspektivfönster,
en förändring som punkterar den västgötafasad som
visas på arkivritningen. (Se WNJ-boken sid.40)
I Bonniers konversationslexikon från 1937 står
att läsa: Kråkvattnet, mindre stationssamhälle
i Sankmarks sn Västergötland, vid länsgränsen s Röfors.
413 inv. Jämte Brakåsen, Grottkvarn och Grythyttehultvallliden
pastorat i Ockhults härad, Skara stift. Kyrkan, oförklarligt
lik Hossmo kyrka, Möre, Kalmar län, nämns i samband med
Sigurd Jorsalafar år 1152. I K. finns såg, snickerifabrik
och träindustrier tillhörande Skogar & Sågar &
Söner, vidare Pensionat & Resandevåning samt ångbåtstation
trafikerad av Nya Ångslup AB. Här finns också Byrån
för Kvalificerade Göromål, förkortat BKG.
K. är knutpunkt på järnvägen Westergötland-Nerikes
som fortsätter härifrån mot Norrum (21 km). 6 km v K.
ligger stations- och industrisamhället Brakåsen med mindre
träförädlingsföretag och civilförsvarsanläggningar.
Vid B. namnet skrevs tidigare Barkåsen utkämpades 891 slaget
vid B. då iriska missionärer "under glam och mycknan holmgång
nedslaktades på platsen". Händelsen högtidlighålls
varje år av föreningen Smalspårsfrämjandet. År
1435 utkämpades "andra slaget vid Brakåsen".
K. är en skogstrakt, rik på mossar och småsjöar,
med rika fågellokaler och säte för stiftelsen Brevdufvefonden.
Störst är Lilla Lögnen (107 m.ö.h.) Åkern utgör
endast 5 % av landarealen, skogsarealen 87 %.
Så långt uppslagsboken. Den dunkla stämningen
sådan vi upplevde den vid en studieutflykt i modern tid har beskrivits
i kapitlet Halvklart i WNJ-boken. Kråkvattnet, vars storhetstid
inföll under andra världskriget och beredskapstranporterna mot
Brakåsen, har sedan dess gått kraftigt tillbaka.
Platsen blev känd i och med den så kallade
"BKG-affären", ett avslöjande reportage som i ett
slag gjorde traktens "mossmedia" riksbekant. Innehållet,
ännu ej till alla delar offentligt, rörde AK-kommissionens verksamhet
som fanns här under 30-talet och som förlängdes under andra
världskriget, men då under ändrade former. Bland annat
skall tvångsinternering i form av arbetsläger ha förekommit.
Förhållandet blev känt vid en tid då McCarthyismen
var som mest aktuell i USA och applåderades i den borgerliga pressen.
Debatten som följde urartade till en kampanj med udden riktad mot
Sveriges dåvarande kommunistiska parti. I Tage Erlanders dagböcker
beskiver han den som "mycket olustig" och anledning till att
Erlander ville omskola flygvapenchefen Ljungdahl till diplomat i Guatemala.
BKG synes ha varit en föregångare till IB. Enligt anklagelser
som riktats mot dess verksamheter skall den bland annayt ha sysslat med
hemlig flygspaning och åsiktsregistrering.
En roll i sammanhanget tycks närvaron av civila
DC3:or över Brakåsen ha spelat. (Se bild. En bakgrund får
du genom att läsa kapitlen Luftaffärrer och Någonstans
i Sverige i WNJ-boken. Hör också Sickan Carlsson sjunga En
röst ovan molnen.)
Kråkvattnet, likt flera av stationerna längs
järnvägens norra omlopp, sjönk tillbaka in i obemärktheten
efter kriget. På 80-talet då arbetsmarknadsåtgärder
åter blev aktuella prövades en del industrilokaliseringar på
orten, ingen av dem särskilt lycksosam. Samhället, så
litet det var, kunde med fog kallas "viktig järnvbägsknut"
under de år tågen rullade på Westergötland-Nerikes.
En kort tid, innan nya "affärer" kom i dagen, stod det
i centrum för landets intresse.
Det bör påpekas att ångbåtsbryggan
finns kvar, att turistbyrån i Norrum lockar med utflykter till Kråkvattnet
där man låtit uppföra en stugby och gör försök
med kanotuthyrning. Platsen gynnas av framför allt tyska turister
och orrspelen är populära nu som förr.
Spåret mot Brakåsen ligger delvis kvar.
Till nästa sommar skall man pröva dressinuthyrning.
Fiskekort kan köpas hos Benny Lebbefjords Marin
& Motor.
En gammal bild, sannolikt från den tid då
tågen på grund av raset i Grottkvarn tvingades vända
i Kråkvattnet. Vidare färd mot Norrum förbi den rasade
järnvägsbanken företogs med häst och vagn och var
mycket besvärlig. Trafiken sköttes på detta sätt
under ett vinterhalvår, linjen låg nere från oktober
till mars.
Notera putsen på vagnarna, fortfarande ett under
av komfort och framkomlighet. "Lådorna" köptes in
1902 då koncession för persontrafik egentligen inte fanns och
det bedömdes osäkert om sådan alls skulle upprättas.
WNJ, från början ämnad att bli något litet, var
redan en mycket oansenlig järnväg. Dess uppgift var i främsta
hand att frakta timmer och skogsprodukter.
Här är samma motiv ur samma kråkvinkel
mer än 30 år senare och med två världskrig emellan.
Som synes har inte mycket hänt. Stadsplanen är densamma men
sågen är nedlagd. Det är samma ödslighet och samma
höst, sannolikt sent i september då Lilla Lögnen alltid
steg över sina bräddar och hotade att översvämma bangården.
Vad som gör det enkelt att datera bilden är
rälsbussen och Brakvedens FIAT Balilla. Vad som gör det svårare
är tvätterskan med korgen som står som limmad på
samma fläck som på föregående bild. Tjänstefolket
på trakten var å andra sidan känt för att vara sin
arbetsplats trogen, något som järnvägen drog nytta av
när det blev aktuellt att anställa. Många av WNJ-järnvägens
personal behöll sin tjänst hela företagets tid ut.
Egendomligt nog existerar inget foto av S/S Tiveden
vid ångbåts-bryggan i Kråkvattnet, något vi undrat
över eftersom motivet inbjuder till fotografering och vi vet att
mycket folk var i rörelse kring bryggan. En tur med S/S Tiveden var
ett populärt utflyktsmål, framför allt bland gästerna
på Undvekets sanatorium. Där finns, som vi sett, rikligt med
fotografier på andra motiv, men aldrig med Nya Ångslups flaggskepp
i sökaren.
Vi skymtar nu en förklaring. Platsen var militärt
skyddsområde. Fotografering ombord på Tiveden och den rutt
hon trafikerade var förbjuden. (Ändå: plats för efterlysning:
Om någon av hemsidans läsare känner till en sådan
bild, vänligen kontakta web-master.)
Vänder vi kameran mot södra delen av bangården,
av dunkla skäl kallad "52:a brädgården", ser
det genast mindre ödsligt ut. Växlings-uppehållen kunde
bli långa i Kråkvattnet vagnanhopning var ett känt problem.
Det blandade tåget måste växlas isär och där
blev ofta tid över att sträcka på benen. Här har
kameran fångat en på sin tid för WNJ-bolaget välkänd
resenär: Stiftsjungfrun Leonora Lovisa Ludensvan, en orolig själ
med permanentboende på Undvekets sanatorium som ägnade sig
åt "inspektionsresor" vilket resulterade i ständiga
klagomål på bolagets sätt att sköta trafiken. (Mer
om detta i kapitlet Resfeber i WNJ-boken.)
Fröken Leonora var i klädsel och vanor en
främmande fågel. Det sas att hon brevväxlat med Anton
Tjechov, något som påverkade hennes personlighet så
till den grad att hon mer och mer antog rollen som en karaktär i
någon av dennes pjäser, talade som om hon stod på en
teaterscen och klädde sig "ryskt". Leonora var ständigt
verksam och ideologiskt hemmastadd i tidens frågor. Hennes inflytande
över Brefdufvefonden var betydande, utan att hon för den skull
ville bli skälld suffragett.
Från det besvärliga raset i Grottkvarn finns
inga bilder bevarade, inte från stationsområdet heller. Av
allt vi sökt igenom hittar vi bara denna: Hulda Gräsroths barndomshem
på ett gammalt foto vi lånat från hembygdsföreningen.
Rälsbussmöte i Kråkvattnet ca 1956. Trafiken
utförs nu mest med SJ-material. Här SJ litt Yo1s nr 603 och
litt Y6 nr 853.
Det cirkulerar ett antal smygfoton från beredskapsåren
i Brakåsen, av blandad kvalitet och svåra att tolka, men alltid
md något militärt motiv i sökare. Här pågår
urlastning av en pansarvärns-kanonvagn (pvkv 103). Före dataspelen
var spionernas stora hobby att lägga pussel med foton av detta slag.
Vår tid har svårt att förstå hemlighetsmakeriet
kring bilderna, framför allt förbudet att sprida dem.
Om denna bild, så som uppgivits, har tagits över
Brakåsens krigsflygfält, återstår att förklara
vad en DC3 hade där att göra. Året är enligt uppgift
1952. (Fotografen vill vara anonym.) Vad som framför allt tilldrar
sig intresse är den "ögla", uppenbarligen en pejlram,
som har monterats på flygplanet och som skymtar på bilden.
Förklaringen att den är avsedd att fästa fisklinan i som
hänger ned från taket och som håller planet i luften,
lyssnar man inte på. Man vill hellre ha det till att det handlar
om hemlig radarspaning ut över Östersjön, en i vårt
tycke överspänd tolkning så som ofta blir fallet när
man läser för mycket Bigglesböcker.
Om flygplanet på bild, SE-BAB, vet vi att det
slutmonterades av Fokker 1937. Det levererades till och registrerades
på ABA 31 augusti 1937, överfördes till SAS 1 augusti
1948 och avfördes från svenskt register 5 december 1957. Det
såldes till Tyskland, därefter till Österrike och slutade
som klätterobjekt i en lekpark i München 1972.
Så långt registren. Om allt övrigt
som vi inte vet något om måste man tiga.
|