Längs linjenStilla flyter ån, egentligen en del av Bottensjön
vid Göta kanals utlopp och ett tillflöde vars källa är
gölen intill Forsviks lokstation, fylld av gamla cyklar och skräp.
Vatten på modeller är ofta en fråga om belysning. Vad
som ser bra ut på foto kan, som i detta fall, vara en målad
yta med lite blanklack överst. På Skövdemodellen är
hittills anlagda vattendrag höggradigt provisoriska, markerade ytor
för att skilja på hav och land, tills vidare skissade "bluepaints"
i väntan på den dag vi tar oss an problemet på allvar.
Vilket antas inträffa under semestern något år i framtiden
då alla prov är tagna och vi går till verket för
att under några intensiva dygn ta oss jättebrajan Hector medan
lacken stelnar. Vi tänker använda Dave Frarys metod. Minst trettio
tunna lager lack med torktid emellan. I och för sig ingen nyhet.
Leonardo och de gamla renässansrallarna jobbade efter samma idé,
ofta med för mycket fernissa som torkade ojämnt och förvred
anletsdragen på porträtten. Cf La Gioconda på Louvren.
Hon har inte torkat än. Det är därför vi tycker att
hon garvar åt oss... (KB:s teori).
Samma vy från mitten av 1940-talet. Turbinhuset är uppfört och förser bygden med välbehövlig kraft. På linjen syns en sällsynt gäst, Nora-Bergslags motorvagn, vanligtvis trafikerande Saxnora-Mohällarne. Tåg på linjen en vacker sommardag. Platsen heter Ockhult, strax söder om Kråkvattnet.
Bilderna från 60-talet är få och ser
lite vemodiga ut. En ny tid har kommit, järnvägen har spelat
ut sin roll. Så här kunde det se ut de sista åren eller
strax efter nedläggningen. En SJ-lokomotor med arbetståg och
materielen synnerligen blandad. Ett blandat tåg från banans sista tid. Z65, en äldre G-finka, N-vagn och en Co6. Foto: STF Stugor och torp, små och många. Fanns överallt i Westgöta-Nerikes trafikområde, alla av omisskännlig karaktär. Här är Frelanders stuga från Segerstad,
flyttad intill kyrkan och bevarad av hembygdsföreningen. (Jo, vi
håller med om att stugan är lite trång för den unge
mannen vid dess knut. Men så blir det när man blandar skalor
hur som helst.) Roslags-Tibble. Kyrkskolan är från 1770-talet. Foto: STF
Denna bild har cirkulerat som bevis på hur besvärligt man hade det under "missnöjets vinter -28". Den uppges felaktigt vara tagen på Westergötland-Nerikes där detta skulle vara allt som återstod av järnvägen innan bolaget hamnade i konkurs året därpå. Så är det inte. Fotot är från Falköping-Uddagårdens kalkjärnväg en snörik vinter. Samling: Thomas Stefors. En vanlig syn på Westergötland- Nerikes var denna Yo-buss, här fångad där linjen passerar masugnen i Upsiöö, en av järnvägens viktigaste förutsättningar som blåstes ned 1925. A-lok med teakvagnar litt DF05, BCo9 och Co8. Hjobussen vid järnvägsövergång. |