Norrum
Provisoriskt arrangemang i Norrum, hösten 2004.
Köra och vända
Norrum i teori och verklighet
När man äntligen kom fram
var det svårt att säga var man befann sig.
De som varit ute i världen och som rest på
Hjo-Stenstorps järnväg kunde svära på att de sett
stationshuset förut. Möjligen var de på rätt väg:
Norrum, likt Hjo, var från början ämnat att bli något
litet. Slutstation på Westergötland-Nerikes låter större
än det var: en garderob, tidigare ett tvättrum med handfat dit
vi gick igenom väggen för att låta anlägga en bangård
där tågen kunde vända. Under sällskapets första
tid använde vi skrubben som förråd och vask. Som vi småningom
kom på att också detta utrymme kunde användas för
att bygga anläggning fick färgburkarna maka på sig för
att ge plats åt mera spår. "Genombrottet"
när vi med tryckluft och mejsel tog oss igenom en metergrov betongvägg
kommer för all framtid att räknas till hjältedåden
i föreningens historia. Aldrig tidigare har så många
jobbat så mycket för så lite. Aktionen har status som
när öst mötte väst i det amerikanska järnvägs
byggandet historia men det är också lite Göta kanal över
alltihop. När vi äntligen kom fram och spåren lagts så
att det gick att vända tåget, minskade intresset. Samhället,
hur stolt det var tänkt, gick i stå. Än idag vet ingen
riktigt hur det skulle fortsätta, var det börjar och slutar.
Norrum platsen hette fordomdags Nidhem och stavades
före reformen 1905 Norum är den station som byggdes sist.
Den är ett permanent provisorium en tågklarerares mardröm
med få spår och ständig vagnanhopning. Bangården
ligger inklämd mellan två förkastningsbranter, ingenstans
har man fått spränga så mycket som här. Spårplanen
med vändskivan som utdragsspår är inte den enklaste.
Ett hål i betongväggen och mitt i denna gruvgång som
är banans trafikintensivaste plats, en dubbel korsningsväxel
där du bara ser tågen såsom i en spegel. Spåren
är lagda, men bebyggelse och landskap är ännu under byggnad.
Stadsplanen är preliminär, stationshuset är en studiemodell,
gatorna är av kartong. Industrier finns inga. Gröna skogar inte
heller.
Kanske är det därför en resande har
svårt att känna igen sig. Norrum ligger där som en hägring,
historien har hunnit före verkligheten, det är lite surrealism
och ständigt 50-tal över alltihop. Vi kan tänka oss att
Hasse Ekman skulle valt denna plats för att spela in filmen Utsikt
från en bro. Man tycker sig ha varit här förut men ser
du noga efter så stämmer det ändå inte. Stationshuset
som nyss var Hjo, ser nästa dag ut som Röfors äldsta stationshus,
det som brann 1915. Ställverket är identiskt med det i Skara:
en gulgrön tegelbygnad med plåttak som på inget sätt
harmonierar med övrig bebyggelse. På avstånd syns silhuetten
av Röfors järnverk med rostugnar och allt, den lukt som dröjer
kvar här inne antas komma från Laxå bruk och sulfitfabriken.
Övre stadsgatan, kant i kant med stationshuset och där den egentliga
stadsbebyggelsen börjar, skulle en stockholmare kalla Södermalm
och Fjällgatan medan övriga husfasader är som hämtade
alltifrån Skaraborg.
Fast ändå inte. Norr om Kråkvattnet,
öster om Röfors: Ett Shangri-La i Tiveden någonstans.
Örebro är det inte, Laxå inte heller. Närmre än
så kommer vi inte.
Norrum, där Westergötland-Nerikes slutade,
var Westra Bergslagernas station och driftcentrum. WNJ fanns här
lite som på nåder, i södra utkanten av WBJ:s spårsystem
och om inte de båda järnvägarna varit beroende av varandra
hade villkoren sannolikt varit ännu sämre. Man tvingades till
samexistens men det var WBJ, med spårförbindelse med Saxnora
Mohällarne, som bestämde var spåren skulle gå. WNJ
rymdes precis mellan gångbron och en bredare gatubro där kolonilotter
och kåkbebebygglse kom att ersättas av solidare stenhus som
markerade var själva köpingen började. "Södra",
med egen plattform och stationshus, blev den plats där de som skulle
resa med WNJ stämde möte. Här växlades tågen
isär: godsvagnarna för vidare transport norrut medan personvagnarna,
sällan mer än två, stannade på spår 1 för
återgång söderut. Som det var en bit att gå och
den planerade spårvagnslinjen hit ut aldrig blev av, var det vanligt
att resenärer tjuvåkte med godsvagnar sista biten in mot Norrum
C. "Södra promenaden" blev ett begrepp, en bit att gå
för yngre och friska resenärer men ett samtrafikproblem för
äldre som enkelt hade lösts om WNJ tillåtits eget persontågsspår
på WEJ. (Förhållandet var ett återkommande "resebesvär"
i Leonora Ludensvans korrespondens med bolagsledningen. Eftersom hon hade
en systerdotter (nièce, om vi får be) i Saxnora reste hon
ofta denna väg, men tyckte det var besvärligt att gå mellan
tågen och kunde inte förstå varför inte Tivedsbanan
kunde åka "ändå in". Mycket i jungfru Maner-Ludensvaans
klagoskrifter stannar på det privata gnällets nivå, men
vi är i denna fråga beredda att hålla med henne.)
Driftcentrum för WNJ-banans norra delar, också
påtänkt som slutstation, var Ränndalen, som vi sett ett
rejält tankefel när WNJ-banan anlades. Den ort som i stället
expanderade efter kriget var Norrum. Ränndalen förlorade dragkampen
och WNJ ställdes inför alternativen antingen flytta stationen
eller gå med förlust längs denna del av banan. (Vilket
man ändå gjorde, trots att Ränndalen lades ner redan 1923.
"Norra omloppet", Närkedelen, var sorgebarnet så
länge WNJ.banan existerade. Ett "Calabrien" som inspektor
Furuflak uttryckte sig, van att leta efter jämförelser i den
nya värld han hoppades skulle öppna sig när Mussolini äntligen
besegrat abessinierna, likt småfolket längs WNJ-banan för
Falken "en vagel i ögat på civilisationen".)
Norrut var trafiken glesare och banunderhållet
eftersatt redan från järnvägens första tid. Om där
inte funnits försvarsintressen och statlig inblandning skulle sannolikt
all trafik upphört norr om Kråkvattnet efter kraschen1929 då
ambitionerna fick bantas åtskilligt. "Nerikes" hade fallit
bort, vi hade fått nöja oss med signaturen "Westergötlands
Järnvägar".
Med utrymme stort nog för en modulanläggning
är "Norrum Södra" med modelljärnvägsmått
rena lustbangården för den som gillar att växla med tågen.
Har du väl tagit dig in till körgluggen befinner du dig fjärran
från vimlets yra och kan sitta ostörd hur länge du vill.
Utsikten bör tilltala varje "trainspotter". Allt som krävs
av dig är att du håller reda på tidtabellen och ser till
att vända tågen då och då, en inte alltför
betungande uppgift som går så till att du tar in tåget
på spår 1, kolar och tar vatten, växlar in godsvagnarna
på rätt spår och ställer loket i andra änden
av tåget för återfärd söderut. (Visst, det
är trångt men det kunde ha varit värre. Minns "electrical
Crispin" på Peter Dennys Buckingham som var föga mer än
en garderob där tågen skulle vändas. Norrum är, om
än lite avskilt från övriga delen av banan, ett komplett
mj- samhälle med hus och landskap och som det kunde heta i
en annons "med plats för intressanta ombyggnader och
med rika tillfällen till varierande tågrörelser".)
Skövdeanläggningen mer litteratur
än modelljärnväg är en postmodern variant på
Pirandellos pjäs Sex roller söker en författare. Han finns
redan, historien också. Gäller bara att bemanna den. Titeln
borde med nuvarande personalbehov hellre heta: Sex stationer söker
en tågklarerare. Som läget är nu lämnas både
Norrum och Undveket ofta obemannade. Vi är inte fler än att
tågen tvingas vända i Kråkvattnet och inför trafikåret
-05 ser fortsättningen i Norrum ut på lite olika sätt.
Intresse finns att "göra något åt'et" vilket
betyder justering av spår och lite kompletterande snickeri. Stationshuset
(jo, det är Hjo stationshus) är framme vid slutmontering och
Övre stadsgatan (jo, det är Fjällgatan) är ett projekt
som varit igång länge men som borde gå att avsluta under
säsongen som kommer.
Önskemålet är att ha Norrum klart till
"detaljeringsgrad tre" inför bankalas 2005. Här finns
massor att uträtta för den som vill ta initiativ och resultatet
kunde bli ett mycket komplett modellbygge. Karaktären så
långt vi skissat på den skiljer sig lite från
de övriga stationerna: Norrum är mer stad (köping, åtminstone).
Vi tänker oss stenlagda gator och kvarter med tätare bebyggelse,
gärna med kulisser som "tränger sig på" och
antyder ett större samhälle "bortom bron" som är
WNJ:s sista synliga utpost norrut. Vad som möjligen (förutom
väggen) tar emot är att lägga ner omsorg på en modell
som sedan placeras i en skrubb som inte går att se utifrån
och dit du måste ta dig på alla fyra. Terrängen är
besvärlig, tyvärr, något som ställt till det från
banbyggets första stund. Norrum kan likt den gamla inkastaden Cuzco
bara nås med järnväg, nämligen. Eller så måste
man för att närma sig platsen på rätt sätt krypa
sista biten ett villkor som Norrum delar med både socialismen
och kristendomen.
Trångt är det också, både på
bangården och i sittbrunnen som rymmer maximalt en person i taget.
Trängselavgift erläggs när du lämnar
platsen.
Detta är inte Norrum, men i väntan på
att där skall bli klart visar vi denna bild från Ekensholm,
centralort i Saxnora Bergslags trafikområde och av Toddysseus Persson
beskriven som "e´ stor stad som kunde flyta på vattnet".
Det finns de som, speciellt söndagsmorgnar som denna, när alla
klockor stannat och inga tåg går söderut, vaknat upp
och trott sig vara i Norrum som har liknande stadskaraktär kring
stationsområdet.
Man kunde också tro sig vara på Södermalm i Stockholm,
men så är det alltså inte, även om husen på
Övre Stadsgatan i Norrum känns förbluffande lika Fjällgatan
vid Ersta och Stigberget.
En tillfällighet, bara, försäkras det från WNJ:s
trafikledning. Med tillägget att ju hela livet är en dröm
så varför skulle inte Norrum också vara det?
Nej, detta är inte heller Norrum, det är Lasse
Bernströms paradgata i Skenköping på GMJS. Ska det vara
så himla svårt att se skillnaden? Har du varit i Norrum någon
gång?
|