Arkitektur
Funkis
Funktionalismens innehåll och dess plats i arkitekturhistorien
får du själv ta reda på.
Ett axiom som inte står i uppslagsboken är
att funkishus gör sig bra i modell. De bör, för att sentera
en känd hobbytidning, "ej saknas på någon svensk
anläggning".
Så långt håller vi med. Funkishus
finns överallt, du behöver inte gå långt för
att hitta en förebild. Ritning bör finnas i kommunens arkiv,
men det har gått en tid sedan funktionalismen var ny och många
hus har blivit ändrade En svårighet kan vara att hitta fram
till originalutförandet. Tips: Presentera dig för husägaren.
Tala om vad du sysslar med, be att få ta lite bilder och kontrollmått.
De flesta har ritningar i byrålådan och blir smickrat intresserade
så länge du inte pratar polska och försöker kränga
teckningar. Om vibbarna inte stämmer, välj ett annat funkishus.
Det finns massor. Även om, som i vårt exempel, gränserna
för vad som är renodlad funkisstil kan vara svåra att
uppfatta. Le Corbusier bodde inte
Götene. Nöj dig med definitionen enkla, putsade, fyrkantiga
hus med få utvändiga detaljer och tråkig skorsten ovanpå.
Med funkishus är det emellertid så att de
ser enkla ut som modellprojekt men är det inte. (Se diskussionen
som förts på modellrallaren.com) De få detaljer som finns
är fler än man tror, HO-toleranserna måste hållas
hårt (+-0,2), vinklar är räta och raka. Millimetern fel
på taköverhänget, för grova stuprör och husets
karaktär kan gå helt förlorad. Och, igen: Man glömmer
att det tar lika lång tid att göra en liten detalj som en större:
Mesta pysslet på vårt projekt var källarfönstren
och gardinerna. Och pelargonerna en klick rött i lite Woodland.
Lätta att göra men svåra att hålla så att
inte limmet kanar ut över fönsterrutan. Där blir liksom
inga ytor över.
Funkiskåken på bild, godtyckligt vald bland,
flera tänkbara sockerbitar i ett villaområde utanför Skövde,
är ett "provbygge", ett "träningsobjekt"
efter en tids bortavaro ur hobbyn. Jag hade sneglat på den i åratal
och varje gång jag kört förbi tänkt att: en dag så...
Precis den sortens boningshus behöver vi många av på
banan, hela kvarter egentligen, så som det gick till när man
nyanlade hus av detta slag. En inte så där alldeles upphetsande
tanke att omvandla i modell. Enstaka hus går väl an, kanske
några, men tjoget på rad i stort sett identiska... Det blir
som att bygga med stämpel och det är i sådana här
lägen man efterlyser "grupparbeten" inom klubben.
Eller, tänker man sig en funkiskåk som inträdeskrav, något
som vi på förhand vet inte kommer att "funka". Skövdeföreningen
är ingen folkrörelse, de medlemmar som finns vill bygga annat.
En lösning vi skissar på för att åstadkomma massverkan
är att bygga ett stiliserat "stand-off-kvarter", alltså
en radda funkishus i mindre skala en bit in på banan. En annan ide
är att kidnappa Christian Fors, Malmö MJ-klubbs meste husbyggare
som inte drar sig för att bygga hela städer.
Vad modellen kostade i lim, svett och svordomar redovisas
i artikeln "Bygga utan svans", när detta skrivs i pipe-line
på Allt om Hobbys redaktion. Frågan gällde: Skulle allt
"fungera" som förut? Hur svårt var det att hitta
tillbaka till rutinerna? Visserligen med rätt stor erfarenhet, men
med sämre syn och motorik, med blandad motivation och med klart lägre
verkningsgrad. En hjärtinfarkt är en supernova i din biografi.
Du fungerar dåligt, det kräver sin man att återerövra
hobbyhörnan.
Jag kan här och nu avslöja att det "funkade",
om än med mycket vilja och kanske inte med samma skärpa i detaljerna
som när du var tolv, men tillräckligt med de "stand-off"-toleranser
du tvingas acceptera när du blir äldre. Som Ferlin uttrycker
saken: Det är ganska svårt men det går... Det är
med visst vemod du tvingas konstatera att maximum är någonstans
på resan passerad, det finns en punkt där du bygger din bästa
modell och den ligger vanligtvis i ynglingaåren. (För min del
kring1957, tror jag. Året då det svenska Da-loket kom, för
modellrallarna i min generation av samma vikt som årtalet1921 för
kvinnorörelsen. Aldrig senare har jag återfunnit den snits
jag hade när Wentzels låg på Apelbergsgatan och man kunde
se ångloken växla i Hammarbyhamnen. Därmed inte sagt att
det gått rakt utför, i varje fall inte för Hammarby. Men
längre fram i livet har du knappast den tid som krävs för
att bygga dig en B-26 i balsaträ eller underhålla en medelstor
modelljärnväg. Du har varken modet eller den rätta knycken
för att på fri hand penselmåla dekaler på din Mitsubishi.)
Det finns eller fanns: vad dom gör framför
datorerna vet jag inte men som alltid tycks det gå ut på att
döda ett stadium i varje mans liv, ett slutspel i ungdomen då
han speglar kosmos i lim och tiondelar, kanske att jämföra med
tjejernas "hästperiod". Då bygger han modeller, nämligen,
satsar all energi och hela veckopengen på att bygga pansararméer
i papp med vilka sandlådan skall erövras en sista gång.
Eller så bygger han rymdskepp och krigsflygplan. De som har råd
bygger järnväg och till den ett ställverk eller riddarborg.
(Aldrig någonsin ett funkishus. Modellprojekt av det slaget hör
till åren med nerdragna gardiner om vilka Predikaren har en del
att säga. Det krävs mognad för att inse skönheten
i ett boningshus från Skövde, inte alls så häftigt
som ett Vilda Västern-fort. Och vad är väl en betvagn Ior
mot en X-tra 2000, vad förmår en kolibri med klena spant mot
jagaren Smålands kanoner...)
Till fyrtiotalisternas stora uppdrag hörde att
bygga sig ett flygvapen. I balsaträ, vanligen. Pojkrummet utsattes
nu och då för fientligt flyg, motmedlet var en skvadron Spitfire
som kunde försvara luftrummet över bokhyllan där Bigglesböckerna
stod.
Företaget krävde fantasi och leklust. Inspiration kunde hämtas
från Björn Karlströms provbyggen och överste Wennerströms
föredöme. Åh, min stackars Stuka! Min uppväxt är
fylld av flygplansvrak som krigförande stater lämnat efter sig,
vanligen skiktlimmade och i skala 1:100, mot slutet en och annan Hellcat
av plast i nya skalan 1:72.
Det finns i varje modellbygge förtvivlans ögonblick,
"moments very much like despair" enligt Dennis Allenden, en
engelsman med belgiska lok som specialitet. Jag misstänker att det
är precis här, när man står beredd att kasta allt
i väggen, som begreppet tålamod anmäler sig. Jag vill
inte göra det märkvärdigare än det behöver vara
men i detta fall var förutsättningarna lite speciella. Bara
modellbyggare tror mig när jag meddelar att den futtiga kåk
som visas på bifogad bild kostade mig alla tänkbara marter
och att de stunder av hopplöshet som måste genomlevas denna
gång var fler än vanligt.
Vilket inte hindrade mig från att innan modellen
var torr dra igång ett likartat projekt, i stort samma design men
med något ljusare puts och denna gång med förebild från
Falköping.
Det är så, som sagt, funkishus trivs inte
ensamma. De uppträder gärna i grupp, som samlad egnahemsbebyggelse.
Två är tills vidare bättre än
en, jag har redan skurit till en tredje.
Får jag tid tar jag mått på några
till. Fler och fler, många järnvägare, bygger eget i kvarteren
vid lokstationen i Kvarstad. De kan behöva lite hjälp med detaljerna.
Vanligast tänkbara kåk, dock ej på de
HO-anläggningar vi sett. Samtidigt en come-back som krävde mer
än vad som går att läsa ut av denna bild. Det är
med modeller som med konsertframföranden. Publiken skall helst inte
märka vad de kostat i arbete och förberedelser. (Fritt efter
Flicka von Stade, mezzosopran.)
Förebilden för detta hus finns i Hentorp,
Skövde. Modellen har funnit sin plats i Kvarstad, slutstation på
Westgöta-Nerikes. Fotot är taget en tidig morgon, när alla
sover. (Utom Snugge Plywoodstierna, som inte kommit hem än.) I husen
till vänster huserar Antung Chrylbergh, gårdsfilosof och målare.
Brandfordonet är ett bygge av LOK, Lars-Olov Karlsson kallad. Husägaren,
som ej vill skylta med namn men som vi känner som "hattatösera"
och som syr åt sköna Susamma längre bort på gatan,
har fått förelägganden från Tekniska kontoret att
hålla bättre ordning på tomten. Förklaringen att
"det är inte färdigt än" tar man ingen hänsyn
till. (Visst, det är densamma Susanna som presenteras i Allt om Hobby
1/2004 som "Sömmerskan från Kabul" men vars namn
föll bort i artikeln. Susamma Landin, heter hon. Mer om henne i kap
Byggnader.)
|