Building boom in Grottkvarn
Två flygfoton av situation
Grottkvarn i februari-mars 2005, inte så litet påminnande
om Dortmund 1945. Husen står tomma, överallt saknas tak och
fönster, skogen är av den typ som "vandrar". Stationshuset,
enda byggnaden med vindskivorna på plats, är på väg
till Skövde för att anta identiteten brukskontor. Återstår
att "ta ner skylten", men krafter är igång för
att hejda avflyttningen och låta åtminstone några hus
bilda stommen i en mer permanent "hemstation" längs den
icke publika delen av Westergötland-Nerikes. Det måste bli
ordning, som Sisyfus Gräsroth, ensam boende på orten, uttrycker
sig. Ingen tar ansvar. Det är tillräckligt jobbigt här
ändå utan att vi skall behöva byta stadsplan och stationshus
en gång i månaden, fortsätter Sisyfus. Grottkvarn är
en arbetsplats dit alla pendlar, folk vill inte bo på här.
Varken systembolag eller bokbuss finns, ungdomen flyttar. Vi måste
få hit fler företag, entreprenörer av samma typ som "Big
Swede" i Kråkvattnet är vad vårt samhälle behöver,
avslutar han.
Den uppmärksamma läsaren ser skillnad på
februari- och marsbilderna, man kan ana en ny beslutsamhet, att något
är igång. Bara någon månad senare hade situationen
förbättrats ytterligare. Stationshuset fick tillstånd
att stå kvar, terrängen slipades till, gräsmattor limmades
fast, semafor sattes upp, körströmmen slogs på och
voilà: Grottkvarn station, mer komplett än någonsin.
På dessa bilder ser Grottkvarn fortfarande ut
som Surteraset, emellertid, tycks inte ha hämtat sig från de
besvärliga sättningarna 1901, då samhället "sjönk
tillbaka" vilket kom att sinka banbygget med ett helt år. Omgivande
projekt under byggnad när dessa foton togs är bland annat ett
gelbgjuteri (förebild i Skara) och en smidesverkstad (Ranten, Falköping),
industrier som skulle behövas i Grottkvarn men där det lokala
stödet saknas och som därför också hamnar på
Skövdeanläggningen. Västgötastugan i framkant på
februarifotot är i skala O, tänkt som "perspektivförlängare"
och premiärvisad utan inredning i Göteborg på GMJS: 60-årsdag.
(En byggbeskrivning av denna "stôva" är att vänta
i Allt om Hobby under rubrik Två nyanser av grått.)
Spårplanen är inget
att skrävla om, trots att banarbete var vanligt med ständiga
spårändringar. Totala längden är185 cm och med två
spår i bredd där det ena rivits så att bara syllarna
ligger kvar. Djupet är 40 cm. Utrymmet mellan modulens bakkant och
fram till vägen ger plats för nya "byggplattor", med
enbart landskap eller som stadskvarter så som antyds på marsfotot.
Ibland ser här ut som ett "femtonspel": det blir alltid
en ruta över som man inte vet var man skall göra av.
Svårigheten är att inte dra iväg, att
balansera mellan klubbanläggning och hemmabana och inte låta
sig inspireras för mycket av de lokala perspektiv som öppnar
sig. Skövdeklubben har nog med "avfällingar", medlemmar
som tröttnat på att underordna sig kompromisser och krav som
följer med kollektiva projekt, som dragit sig tillbaka för att
"bygga hemma". (Ekvationen är besvärlig. Den medger
sällan både - och. Grottkvarn kan bli ett hot mot klubbanläggningen
den dag vi lägger all omsorg på den i stället för
att kämpa vidare i Skövde. Då finns inte så många
kvar som bygger på det stora WNJ-projektet.)
Vi skyndar långsamt, således. Någon
digitalisering är för närvarande inte aktuell i Grottkvarn,
grusning har inte påbörjats. Spåren, löst stiftade,
är av fabrikat Tillig, snyggt blånerade och av mer europeiskt
snitt än engelska fabrikat. Uppstickaren Tillig kanske en
konkurrent till Peco har också lanserat mycket vackra växlar,
men växlarna får oavsett tillverkare tänkas ligga/ha legat
utanför den del av stationsområdet modulen beskriver. De skulle
inte hamna med realistisk hinderfri spårlängd emellan. Här
handlar det framför allt om en provsträcka för att kolla
att materielen håller sig på spår och där körningen
kommer i tredje hand.
Det händer att vi beviljar
oss lite vagnuttagning, katten Smirre och jag, oftast med en Z65 och några
grusvagnar i arbetståget. Han tröttnar snart men husse kan
sitta länge och meditera över ett lok som rör sig fram
och åter längs det enda spåret. En sorts terapi, antar
jag, känslan av att ha något inom räckhåll att "köra
på" medan man tänker ut nya artiklar. Behöver jag
"sträcka ut" finns hela Skövdebanan att tillgå.
När jag vill kan jag bege mig dit, koppla upp mig på WNJ-nätet
och köra "så det freser i greset"...
Y6:an som skymtar i februaribilden är av Perls
första typ, med -79 re'n och det första elektriska tåg
Smirre katt fick se i trafik. Han har respekt för allt som rör
sig på banan, men har ännu inte hajat hur det går till.
Det är samma förhållandet som med tidaholmarna och grafiken.
Men hur förklarar man för en katt hur en permanentmagnet fungerar?
Vad bryr sig en katt om förbud att beträda spårområdet
och måste han veta skillnaden på en Y6 och en YB05p? Smirres
attityd till de små tågen kan beskrivas som "positivt
uppmärksam". Han slår sig ner någonstans i teddyterrängen
varifrån han kan övervaka varje växlingsrörelse,
betraktar tågen med intresselöst välbehag men bryr sig
måttligt. Enda gången vi varit oense var när jaktreflexen
löste ut och han dängde till en NN-vagn med tassen så
att den for av spåret, för övrigt samma vagn som är
på bild i Modelltåg 94. Det tog en stund att få honom
att förstå att så gör man inte med Claes Mattissons
vagnar, RIV-märkning står byggaren själv för.
Förhållandet mellan modellbyggaren och hans
katt kan bli mycket intimt, det finns en rad kända "MJ-katter":
Roye Englands Flyffy och Uno Miltons Pontus med guldtanden. När föreningen
Smalspårsfrämjandet var ny föreslogs av dess dåvarande
kassör, husse till två siameser, obligatoriskt kattinnhav hos
medlemmarna. Litteraturen i ämnet är begränsad, men läsare
som vill veta mer om Smirre och hans värld rekommenderas ta del av
Astrid Gogglesworth's "Varats eländiga mjukhet". Där
utreds bland annat kattens "ubiquitet", alltså dess gåtfulla
allestädesnärvaro i hobbyrummet. Statist på det svartvita
bildbeviset nedan är katten Selma, ständigt närvarande
under lampan på byggarbetsbordet, alltid mellan tummarna på
husse eller matte och aktivt delaktig i flertalet byggen som lämnade
företaget Armerad Kartong fram till åren före millennieskiftet
då också vår avhållna medarbetare lämnade
företaget.
Mer i ämnet "cat bashing": Skador på
arbetsplatsen är ovanliga, men cyano- och epoxylimmer bör undvikas
när katten är i rummet. Helst bör den hållas undan
när du använder svarven eftersom metallspånor speciellt
mässing som är kortspånande och "kladdigt"
har en tendens att fastna i trampdynorna. Det är också viktigt,
speciellt när man arbetar med styrén, att kattens päls
rengörs från slipdamm då och då. Mest av estetiska
skäl och för att undvika misstankar om vanvård för
den händelse du skulle få oväntat besök i hobbyverkstaden.
Här gäller för att tala med Nina Yunkers som ger
råd i alla frågor att "borsta energiskt".
Färgfotot visar Smirre i växlingstagen på
Grottkvarns station. Det är ovanligt att vuxna katter, sedan de en
gång rekat terrängen, förstör något på
anläggningen. Du kan öka kattens förtroende om du ser till
att bädda åt den där den hittat sin favoritlega på
banan. Noch landskapsmatta fungerar bra. Heki har vi ännu inte prövat,
men teddy är inte fel. Helst bör den, för att vara klädsam,
anpassas till kattens egen färg och ras. En skogis kräver således
långhårig teddy av den svårfunna sorten som lämpar
sig mindre väl som landskapsmatta. Om siameser kan sägas att
de snackar för mycket. Bästa valet är katter av typen korthårig
bonnlurk eller "Borgunda retriever" som är samlingsnamn
på katter av Smirres typ och som gör sig bra i landskapet när
de somnat.
Grottkvarn var ett industrisamhälle
av tyngre slag än till exempel Undveket och med "väl desorienterat
näringsliv". Den dominerande fabriken, en massiv byggnad med
dystra fasader, kallades aldrig annat än "Stora Grå"
och var jämte kvarnstenstillverkningen ortens största arbetsplats.
Den stod kvar långt efter nedläggningen som ett monument över
ett tröstlöst antal arbetsdagar.
Modellen på fotot saknar stenfundament och några
detaljer. Den är en av de större vi prövat i HO och det
visade sig att scratchbygge denna gång inte blev så billigt
som man tror. Det gick åt flera längder plywood för att
bygga Forsviks Mekaniska Verkstad som är vår förebild.
Materialkostnaden slutade på flera hundra, trots att vi stagat med
stuvbitar av masonit och använt trä för att simulera plåttak.
Det kostar när man bygger stort. Epoxylim, till exempel, att tänka
på när du limmar stora ytor plast/metall, går på
70:- tuben och du gör lätt av med flera förpackningar på
ett enda bygge. Dyrt eller ej: Totala materialkostnaden för denna
kåk hamnade på ungefär samma summa som en ordinär
Fleischmannvagn. Med arbetstid och sociala avgifter skulle ett bygge som
detta landa på femsiffriga tal.
|