Väderbitning av en Heljan-personvagn
Heljan har producerat en serie nitade personvagnar med förebild från ca 1930 och framåt. Det här är modeller av mycket hög kvalitet som är mycket korrekta i mått och utseende. Bland det bästa vi sett. En vagn i plast ger dock direkt ur kartongen ett väldigt "nyrenoverat" intryck. Lite dött, i våra ögon. För att platsa på WNJ så måste vi få den att smälta in lite bättre. Vi ska ägna oss åt lite väderbitning med färgspruta och pastellkritor. Inget stort jobb, ett par timmar max. (Vagnen ovan är förresten troligtvis den första som beträtt svensk mark. Överlämnad som gåva av representanter från Heljan. Vi tackar.) Nerplockning Eftersom vi ska spruta färg måste fönstren bort. Väderbitna fönster kan låta rätt men det blir inte bra. Vi gör som pojken, som i en uppsats skrev att "om man studerar en geting sönderfaller den i sina beståndsdelar". Heljan-vagnen är föredömligt uppbyggd och sönderfaller faktiskt nästa bara man studerar den. Vi börjar med att ta bort taket som sitter med snäppfästen. Vagnens inredning är som synes inte symmetrisk. Inte heller underredet. Tag gärna ett kort med digitalkameran nu. Komma ihåg, det gör man bara inte, och det är fullt möjligt att montera det mesta fel. Här ser man att fönstren är inklämda mellan inredning och yttervägg. Fortfarande bara snäppfästen. Resten av inredningen, inklusive fönster har avlägsnats. Modifieringar De här vagnarna är gjorda i plast och därmed så är t.ex. fotsteg inte riktigt så smäckra som man kan göra i metall. Ett gott råd, om du tänkt förbättra sådana saker: låt bli. Om alla detaljer på en vagn håller samma stil så reagerar man inte så mycket. Byter man en detalj så framstår direkt den som sitter precis bredvid som onödigt klumpig. Och till slut har du bytt det mesta och har fortfarande bara "en köpevagn i plast".
Tak Nu kan vi börja arbetet med väderbitningen. Som syns på den översta bilden, taket är väldigt svart. Detta är i och för sig korrekt, de var målade så vid leverans. Men för att citera Hans Helmstein ur hans bok Personvagnar av 1930-talstyp: "Efter en tid i trafik blev taken smutsgråa i olika schatteringar. Jämför med asfalt, som ju är svart som nylagd men som småningom blir ljust gråblå." Taket sprutmålas därför i en grå färg. Jag använde Tamiya XF-24 Dark Grey. Man behöver inte lägga på särskilt tjockt. Det kan t.o.m. vara en fördel om det svarta skymtar fram under det grå. Kaross Sidor, gavlar och underrede ska få en lätt sprutning för att simulera uppstänkt smuts. Smuts är inte svart, snarare ljust grått. Titta på din skitiga bil så förstår du. Jag sprutade med Tamiya XF-52 Flat Earth. Mycket tunnt och lite i taget. Mer på gavlarna och i ändarna, mindre mitt på sidorna. Mer nertill än upptill.
Varning! Spruta bara lite i taget. Låt torka några minuter. Torkad färg ljusnar och syns tydligare än våt. Jämför gärna också med en omålad och en annan modell som du är nöjd med. Lite som bilden nedan. Den gyllene regeln är att när det syns att du väderbitit så har du gått för långt. Det är mycket lättare att lägga till än att ta bort. Gamla lösningsbaserade färger kunde man tvätta bort med lacknafta. Akrylfärg är vattenbaserad men alls icke vattenlöslig. Så var försiktig. Väderbitning med pastellkritor I konstnärsbutiker finns att köpa torrpastellkritor. Ej att jämföra med vaxkritor. De kan rivas till torrt pulver med vass kniv. (Carr's har också färdiga sortiment.) Pulvret penslas på vagnen med mjuk pensel. Lägg gärna på pulvret lite varierat, där smuts samlar sig. Jag lade på lite extra svart runt ventilatorerna på taket nedan. Man kan gärna ha på lite rött eller brunt runt hjulen för att simulera rost. Om det blir för mycket pulver så kan man borsta bort en del. Svart är dock en färg som gärna fastnar väldigt beständigt. Så även här, ta det försiktigt. Det rekommenderas ofta att man ska spruta ett lager mattlack ovanpå pastellpulvret för att fixera det. Lite onödigt om du inte tänker handskas mycket med vagnarna (och det ska du inte ändå). Mattlacken tar också bort lite av den torra, dammiga känslan.
Slutresultat Efter montering av alla delar är vagnen färdig för trafik. Här framför Mölltorp station på väg mot Karlsborg. Längst fram går B-lok 1083. En Brimalm som väderbitits på liknande sätt och nu ser ut som den ärrade kämpe den var. Vitrinloksvärdet är dock säkert halverat. Förresten ett lok som går riktigt bra. |