Liten inredningsutredning
Vi får ibland frågan om husen på Skövde-banan
har inredning. Svaret är att det har de. Inte alla, men ett antal
är förberedda för belysning och har försetts med passande
möblemang i "de rum där det lyser". Övriga är
ingen större poäng att lägga ner omsorg på. Enligt
vår erfarenhet ser man just inget genom ett HO-fönster om där
inte finns belysning eller fönstret är exceptionellt stort.
Något som inte hindrar oss från att göra inredning ändå,
också där det inte behövs.
"Fria rummet", om man säger. En interiör
från Forsviks kanalstation som länge levt ett egenliv som demoobjekt
och som väl aldrig kommer på plats igen. För vem ser ens
fartygsmodellen i fönstret i ett hus som står tre meter in
på anläggningen och som man inte kan närstudera med mindre
än att man kryper en bit på alla fyra och sedan lyfter ur en
hel terrängsektion som man tvingas balansera på huvudet. Här
tänkte vi om radikalt: I början var det så viktigt att
komma intill och köra tåg överallt. Som anläggningen
växte igen bygger vi den numera med ett helhetsperspektiv och ett
antal utsiktspunkter som med åren valt sig själva och varifrån
banan bäst betraktas. Frågan är då om vi också
fortsättningsvis skall lägga ner omsorg på baksidor som
ingen ser eller om framtida fasader blir Potemkinkulisser. Svaret så
här långt är att vi fortsätter bygga kompletta runt-om-modeller,
även om detaljerna aldrig syns. En sorts Kilroy-was-here-komplex,
det slutna rummets estetik där ett "inre tvång" driver
oss att bygga" osynliga" innanmäten. Vilket väl går
an så länge man inte hör röster i husen. (Jag tyckte
det hördes klirr och skratt från järnvägsrestaurangen,
men det är väl bara inbillning... Är det du, Rutger...?)
Mularps kyrka, av typiskt västgötasnitt. Modellen
har fler detaljer i tornet än totalt exteriört. Bästa byggtipset
om du skall göra blyspröjsade kyrkfönster i HO: Nagellack
does it...
Utsida, var är din insida, frågade Gunnar
Ekelöf och då kan det se ut som på nästa bild...
...där klockaren dragit sig tillbaka överst
under kyrktornet för att få läsa Allt om Hobby i fred.
Han har bandage om stortån och Höganäskrus inom räckhåll
och han har tagit stegen med sig. Chansen att någon får syn
på honom är liten, för detta krävs ingrepp från
högre makter, såsom till exempel en synlig hand som lyfter
av hela torn taket.
Mularp en bit in i bygget. På detta stadium är
det mesta synligt både ut och invändigt men det börjar
bli dags att bestämma sig för om och var modellen skall inredas,
vilket måste tas hänsyn till när du bygger vidare och
du skall ta ställning till om taket skall vara avlyft bart, var lamporna
skall sitta osv.
Lägg märke till hur kraftig plywoodstommen
är. Överdrivet, men befogat. Trä slår sig, och i
det här fallet finns inget Riksantivarieämbete som åtar
sig att reparera. Det tråkigaste som finns är att gå
tillbaka och tvingas laga modeller som havererat, inte för att det
är ogörligt utan för att det tar tid att komma ihåg
hur man gjorde. En god vana är därför att anteckna färgblandningar,
dimensioner, limsorter och att spara dokumentationen. Det finns inget
tristare än modeller med skavsår som hamnat längst in
i museimagasinet där ingen längre vet hur man tar hand om dem.
Mardrömmen är färger som bleknar eller limfogar som går
upp efter några år. En annan god vana, där vi försöker
hålla moralen hög, är att fixa underhållet genast,
innan där blir för många lossnade detaljer att hålla
reda på.
Människan är ständigt gåtfull
menar Joseph Beuys. Varifrån driften kommer att göra inredning
också där den är garanterat osynlig går inte att
förklara, kanske är detta vad som skiljer den sanne modell byggaren
från den mindre noggranne som slarvar ifrån sig sådant
som "ändå inte syns", till exempel inkråmet
på ubåtsmodellerna på Malmö Tekniska museum, invändig
rörelse på J-loket, faraos innersta rum eller kartan i flygoverallen
på Capronibombarens pilot. (Felritad, för övrigt. Inflygningsbanan
över F6 ser inte alls ut så...)
Rena mystiken, faktiskt. Mer en fråga om känsla.
Bara vetskapen om vad som döljer sig bakom väggen och att det
är endast byggaren som vet om det kan vara behållning nog.
Problemet är av samma art som gudsbeviset den svarta katten i ett
kolmörkt rum. Det sägs att den finns där men det är
bara katolska kyrkan som har sett den.
Inredning, som allt annat modellbygge, är en fråga
om stilisering och man bestämmer detaljeringsgraden i förväg.
För en titt genom vagnsfönstret kan det vara nog med en kartongbit
för att simulera soffor, i varje fall i mindre skalor. Fråga
är var gränserna går: Några mästarprov vi sett
genom åren är en Sb där lokförarpallen stod på
tiondelen rätt eller Stig Nybergs berömda postvagn i skala HO
där inte ens breven saknas. Det var denna modell som fick byggare
Nyberg att byta upp sig till skala O eftersom "tandning av frimärken
var besvärlig att göra i HO-skala".
Husinredningar är som kinesiska askar, de måste
i viss grad vädja till fantasin och man får vara påhittig.
Grundämnen i HO är faner, tunn kartong, cigarettpapper och plast.
Mattor och tapeter är sällan ett problem, det går att
klippa mönster överallt ur tidningarna och med ett dragstift
kommer du långt om du behöver trasmattor i köket.
Tills vidare är åtskilligt på Skövdeanläggningen
en scen i mörker, men den dag vi tänder husbelysningen kommer
mycket att avslöjas. Vi har förberett för allt möjligt,
men kan inte koppla in strömmen förrän husen är definitivt
placerade. Där finns till exempel kompletta interiörer i societetsvillan
där Leonora Ludensvans ses spela Schubert med autentiska palmer intill
flygeln. I plåtslageriets övervåning har Antung Chrylberg
sin atelje och vad som försiggår bak Magdalena Pyttesjös
gardiner i Brakåsen talade man tyst om redan då. I väntsalarna
finns fullt av folk, i smidesverkstan blixtrar det från svetsaggregatet
och kikar du in i lokstallet hittar du en komplett verkstadsutrustning.
I badhuset finns bassänger och kakelgolv så klart och i Ränndalens
stationshus, varifrån bilder bifogas, finns både kök
och överliggningsrum för WNJ:s åkande personal.
Vanligast är att inreda med lösa moduler
som sticks in i huset underifrån. Här en interiör från
ett badhus. Fast vattnet i bassängen ser lagom inbjudande ut...
Så här såg köket ut i Ränndalens
stationshus. Notera diskbänken. Av marmor, givetvis.
Interiör Upsiöö stationshus. Materialet
är card. Tapeten av en typ som var mer vanlig förr.
Ljud, som är modernt numera, är också
en sorts inredning. Som till exempel i detta svinhus från Kinnekulle
som försetts med elektroniskt nöff. Förebild bifogas här,
du må själv leta upp modellen som bör höras där
den står på anläggningen.
Uruppförande är beräknat till lördagen
12 juni. Kompositör: R. Friberg. (Vem annars? Det kan hända
att föreställningen ställs in och att inspelningen får
göras om. Solisterna på interfacet skall enligt kontraktet
vara Kinnekullegrisar och inga göteborgare...)
Svinvaktaren på bild heter Per-Axel Lodö,
mj-byggande TV-fotograf i Luleå som assisterade vid mättillfället.
Modellen, sådan den till slut hamnade i Kvarstad är en orgie
i väderbitning och med många sorters material. Den skymtar
i bakgrunden på fotot till artikeln Heljans lilla röda i Allt
om Hobby 4/04. Återstår, sedan Rutger fixat ljudet, att utrusta
den med den rätta lukten, förslagsvis ammoniak... (Vilket är
ännu svårare än autentiskt nöff att visa i bild.)
Återstår att inreda fågelholkarna,
något som räknas till detaljeringsgrad 5 men där det finns
de som menar att det är absolut nödvändigt att göra
detta noga och ofta redan nu.
En sak till, men viktig. Inredning hänger samman
med belysning och därmed tidpunkt på dagen. Vi anger normaltiden
på Skövdebanan till begynnande eftermiddag då det börjar
skymma och man tänder upp här och var i husen. Om någon
timme är det redan mörkt, då syns ljusen i personvagnarna
och då är gatubelysningen tänd. (Stjärnorna syns
dåligt, emellertid. Det har varit en disig dag med duggregn fram
på kvällen och augusti har passerat.)
Det återstår åtskilligt, emellertid.
Slutvisionen är ett "ljusspel", en kombination av hus belysningar
och dimrar som ger en extra dimension åt hela anläggningen
och där man upptäcker också husens interiör.
Det bästa vi sett i den vägen är en
uppvisning på Göteborgs modelljärnvägssällskaps
anläggning, så imponerande att den ledde fram till följande
övertygelse: Mörkerkörning i nollan bör ej saknas
på någon svensk anläggning...
Det är alltid lika kul att kunna lyfta
på taket och visa hur modellen ser ut innanför, något
som gäller också lok och vagnar. Öppningsbara dörrar,
sotskåpsluckor m.m. är prov på samma tänk. Här
ett prov från SMJ. Fråga är bara vad tågets passagerare
gillar tilltaget.
Månntro det är Asmodeus som slår till,
halte djävulen som hade för vana att slå taken av husen
och avslöja människors inre.
|