Mera byggteknik
Light Metal
Se här ett hus utan
förebild, enkelt med tak och fyra väggar och utan speciella
detaljer. Vad som föresvävade oss när vi designade kåken
var ett litet brukskontor av något slag, kanske en fiskhall som
senare blev turistbyrå men som från början var ett spruthus
åt brandkåren.
Anledningen till varför vi alls byggde det var
att vi var inne i en metallperiod. Vi påtade med lite godsvagnar,
hade satt kolven i en Rimbo Grande-byggsats och fick då för
oss att pröva eget husbygge i mässing. Inte så elaborerat
men från scratch ändå, om man undantar det svåraste
som är fönster och spröjs men där vi kompletterade
med lämpliga etsdelar ur "Stora fönsterplåten"
från RG. Framför allt ville vi inför ett förestående
västgötabygge med mycket lövsågsdetaljer veta
mer om etsteknik, jämföra med dragstiftsmetoden för att
slutgiltigt kunna avgöra vad som passar oss bäst. Eller vilken
metod som är lättast vilket ofta är samma sak.
Bygget är lättast tänkbara. Ur 0,5 ms-plåt
gjorde vi en korg, förstärkte med fasta förband i hörnen
för att kunna elda på ordentligt när vi sedan lödde
i fönstren. Tilll hörnfoder användes frästa vinkelprofiler
som filades tunnare sedan de lötts i läge (inte det billigaste
alternativet). Sockel och plåttak gjordes i card, skorstenen likaså.
Resultatet blev ett hus från Rambo Mindre, en rustikare kusin till
finlirarna i Rimbo och med väsentligt blygsammare produktionsvolym.
Modellen är "one of a kind". Någon serietillverkning
planeras inte.
Erfarenheter då? Njae, det blir förvisso
skarpt och snyggt men det är mycket jobb, nästan väl mycket
för så lite. Så lättarbetat som titeln antyder var
det inte. ("Easy" vore förresten rätta ordet, vitsen
träffar lite vid sidan, men vadårååå? Vad
lättmetall heter på engelska får du ta reda på
själv.) Etsfönster kräver sitt när modellen målas,
metoden innebär ett extra moment när du skall passa in fönsterglas
och anläggningsytorna blir knepigt små om fönstret saknar
foder. Med dragstift har du hela fönstret "direkt", å
andra sidan måste du då bygga upp det "bräda för
bräda", alltså just det knåp du slipper med ett
etsat fönster.
"Stora fönsterplåten" vi
har den mindre också lockar till köp och vi vill verkligen
rekommendera den. Emellertid och lustigt nog hittar man sällan
trots försäkran om att det är standardfönster
just de som passar för bygget. Där blir onödigt mycket
"över" på plåtar av den här typen. (Vi
har några engelska som såg mycket löftesrika ut när
vi köpte dem, men som legat i åratal.)
En bra sak med detta engångsprojekt var att vi
lärde oss använda ett nytt lim, RC Modellers's glue inhandlat
hos Hobbycenter i Göteborg. Inte så att det ersätter Cascol
men det fungerar bra i segmentet "inte så joxigt som epoxy".
Det limmar plast mot målade metallytor och det kan tunnas med vatten,vilket
känns tryggare än raketlimmer och Araldit. (Mardrömmen
är att Smirre katten, som gärna assisterar och som varierar
näringsintaget med Cascol och balsaflak en dag skall trampa i epoxylim.
Vi har drivit det så långt att vi utfärdat totalt närvaroförbud
när den sortens limning pågår.)
Vad vi också lärde oss och än en gång
fick bekräftat vi visste det i och för sig förut
var att det är begränsat kul att bygga utan förebild.
Där finns ju ingen facit, du kan pynta i hur mycket detaljer som
helst men du vet inte vad du skall titta efter och därmed kan du
inte säkert säga när modellen är klar. Det händer
att underlaget är ofullständigt, att researchen inte räcker
till och att resten får bli kvalificerade gissningar. Men att fantisera
en förebild utan åtminstone några mått att gå
efter är svårt. Det kräver säker blick och formkänsla.
"Rambo" ej att förväxla
med Ramsbo som är en station på Saxnora-Mohällarnes Järnväg
var ett experimentbygge, en freelancemodell utan förebild.
Å andra sidan skall man aldrig vara säker: En distansbyggare
vi känner gick så till väga att han först komponerade
ett papphus efter eget huvud. Därpå gav han sig ut i världen
för att hitta förebilden och lyckades!
Sådant händer bara i Dalarna. Oavsett om
verkligheten hinner ikapp oss och förebilden dyker upp en dag så
håller vi oss till de beprövade metoderna, card och plywood
och med fönster i den teknik vi vant oss vid. Även om vi byggt
trähus i plast och hela slott i kartong, även om mässing
har sin speciella glans så känner vi nog mer för trä
ändå.
Åttkantigt - en delvis byggbeskrivning
Målat och klart och med taket provisoriskt i
läge. Dörr saknas ännu.
En del projekt ser krångliga
ut och är det också. Järnvägshotellet i Åsarp,
till exempel, i Kvarstad känt som "Tillhållet". Ett
gammalt vemod med rostigt plåttak som retar aptiten hos den vane
byggaren men som med veranda och åttkantigt trapphus inte är
det första man ger sig på. (För all del- värre finns.
Viss stilisering är tillåten i HO och ser du noga efter skall
du finna att knepiga lövsågsdetaljer av den typ som måste
etsas slipper du. Huset går att bygga med ply och North-Eastern,
lagervara hos varje husbyggare. Vana vid dragstift är ett krav. Lövsåg
behövs när du tar upp fönster.)
Järnvägshotell måste vi emellertid
ha om än aldrig så svårbyggt. Vi skrev om förebilden
med ritning och allt redan i WNJ-boken. Hösten 2004 drog vi äntligen
igång med massor av foton försedda. Planerna på att bygga
huset i O-skala, att placera det som "perspektivförlängare"
med inredd matsal och allt vid anläggningens kortsida , hade då
övergivits.
Med beslutet att ställa hotellet väl synligt
mitt i byn gällde så att definiera svårigheterna. Vi
insåg att kunde vi klara trapphuset, med åtta kanter och svängt
plåttak, borde vi greja resten, låt vara att det skulle ta
lite tid.
"Tornet", således, trapphuset, består
av att gåtfullt antal delar. Vi har låtit flera gissa sig
till exakt siffra, men alla vi frågat har tagit till i underkant.
Det ser inte så ut, men där sitter massor av smådetaljer
på insidan, flertalet med uppgift att staga modellen, att hindra
den från att slå sig.
Följande är mer en bildberättelse än en steg-för-steg-beskrivning.
Konstruktivt tänkande tekniker hade säkert ritat en mall, vikt
ihop ekvationen på en etsplåt och förseglat modellen
med en osynlig lödskarv. Vår metod är yxigare med mycket
tälja och svära. Där blev åtskilligt trial-and-error,
slipa i mått och försöka igen innan vi kom rätt.
Modellen kunde säkert ha gjorts i kartong eller metall, men en fördel
med trä är i varje fall att det är lättare att väderbita,
att ge fasaden den där lite ruggiga känslan med en och annan
bräda på sned, träet ruttnande och med färgen på
väg att falla av. Man kan hålla på länge och skulle
fönsterblecken lossna här och var så stämmer det
utmärkt väl med förebilden. (Hotellet stod länge som
en skamfläck mitt i Åsarp, där höjdes många
röster på att antingen reparera eller riva. I slutstadiet såg
huset ut som något långt in i Baltikum. Det borde, som ett
av få exempel på järnvägsarkitektur i sitt slag,
ha minnesmärkts eller på annat sätt tagits hand om innan
förfallet satte in på allvar. Planer fanns att låta göra
om huset till bibliotek. På dess tomt samsas idag ett missionskapell
och en livsmedelsbutik.)
Här är nu lite bilder som visar hur man förvandlar
några träbitar till ett åttkantigt trapphus i HO-skala.
Kanske är det just där, i denna förvandling, som fascinationen
ligger. Vad som dagen innan var en bit ply från Hobbycenter har
veckan därpå blivit en modell av järnvägshotellet
i Åsarp sådant många minns det från 90-talet innan
det revs. Några kapitel senare och samma hus har fått identitet
inom fiktionen Westergötland-Nerikes som "Tillhållet"
i Kvarstad, känt för sina välhängda fläskotletter
och en ordvitsande församling "Taugenichts" som inspektor
Furufalk kallade dem. (Visst. Du känner dem säkert. Maskiningenjören
Sven-Ture Spleén, Lukas Lukullus, Toddysseus Persson, Lilla Malén,
Arthur med Fläsk, Gustaf Gillis Gremlin och övriga gänget...)
Här är hela huset på väg att monteras
ihop. Taket är klart men omålat. Verandan ej med på bild.
Hotellet på plats och högtidligen invigt.
Consolation Blues
Till mitt bohag hörde tidigare
hela skåp fyllda med alla möjliga försök, mer eller
mindre avslutade projekt i olika skalor och spårvidder som alla
beredde mig stort nöje när jag höll på med dem men
där jag visste att hela rasket skulle befinna sig i detta ofärdiga
tillstånd i evighet. Med beslutet att ägna all energi åt
Skövdebanan och inget annat sålde jag av mina experimentverkstäder
alla för en, tusentals hobbytimmar och mycket lärpengar som
tillsammans gav de erfarenheter jag borde få nytta av längre
fram, dock inte när jag byggde ett Rimbo Grandehus som den dag som
är nu när jag skriver ned dess tillkomsthistoria som också
för den som kan sin Orwell kunde haft rubriken:
Nere för räkning med Rimbo Grande i Målilla
Här misslyckades jag rejält, nämligen.
Klantade till det, om man säger. Sporrad av ett tidigare Rimbo Grande-hus
(se AoH 5/04) gav jag mig på nästa och antog i mitt övermod
att det skulle gå lika lätt. Det gjorde det också ända
tills jag kom till konsolerna som skulle lödas tre i bredd och sedan
passas in upp under taket.
Somliga straffar gudarna med detsamma, andra får
sitt straff när de hunnit en bit in i bygget. Jag begick det fundamentala
misstaget att gå ifrån byggbeskrivningen, bland annat trotsade
jag rådet att investera i en återfjädrande pincett, något
som jag fick sota för hela vägen ut. Någonstans slarvade
jag, hoppade över en detalj och bockade fel men tyckte inte det gjorde
något och kände sedan konstruktörens hånskratt bakom
min rygg så länge lidandet pågick. Hur jag försökte
fick jag inte konsolerna att dikta mot taket. De hamnade snett, lossnade,
kom snett igen. Det var svårt, helt enkelt. Jag fick gå flera
dagars arbete tillbaka, kröp omkring i timmar och letade konsoler
på golvet. Konsolerna förföljde mig om natten, de var
som insekter överallt, fastnade i tröjan, i katten, hamnade
i dammsugaren och på alla andra ställen där de inte skulle
vara. Sista instans där de till slut återfanns var luddfiltret
i tvättmaskinen men då var modellen redan ofullbordad.
"The gremlins rode my back" som Dennis Allenden
uttrycker sig. När förtrollningen äntligen bröts hade
jag måst nytillverka konsolerna på modellens framsida, en
kompromiss som inte alls ger samma luftigt lövsågade intryck
som Rimbo Grandes reklamfoto (säkert fejkat...).
Till min delvisa upprättelse och som hämnd
på konstruktören kan jag här och nu meddela att ordet
"konsol" är felstavat i byggbeskrivningen, något
som alla bör veta som ger sig på Rimbo Grandes Målilla...
Ännu har vi inte bestämt
vad kåken skall användas till. WNJ-banan är ibland mer
litteratur än modelljänväg. "L'essence précede
l'existence" som vi etsistensialister säger för att hålla
det enkla folket på avstånd. Förslaget just nu, innan
modellen ens är målad, är att göra den till bokhandel
enligt följande skiss: Mörkockra med primergrå foder och
med mycket välkommen utanför, Kvarstads intellektuella centrum
med extrapriser på SAOL och violer från både Gullberg
och Undveket. Den grundades innan järnvägen kom, böckerna
fraktades då på kanal och såldes på kommission
från Fritzes Kungliga. Dess förste innehavare var en herr Liebhaber,
"Lieber" som han omnämnes, och om vilken en del är
känt. Han var samtida med Strokirk som öppnade bokhandel i Skövde
och tycks ha varit en framsynt man. Bland annat ivrade han för järnväg
till Kvarstad. Liebhaber sökte sig nya vägar, skilde sig och
överlät rörelsen på första hustrun, "Ex
Liebris" eller "Exet" vars söner skulle komma att
driva bokförlaget Lieber, välrenommerat i branschen än
idag. En släkting till Kvarstads förste bokhandlare, barnbarnbarn
skulle vi gissa, driver för övrigt en framgångsrik varuhuskedja
"Exet".
Också bokhandlare har sina öden. Liebhaber
fortsatte som järnvägsbyggare utomlands, Indien, bland annat.
"Er hättest zu tun mit der Eisenbahn" som det står
i familjekrönikan. (Och, faktiskt, i en Brechttext till en Kurt Weil-musical
om "Surabaya-Johnny. Tänk om och varför inte det
är gamle bokhandlaren i Kvarstad som givit Weil underlaget. Helt
osannolikt är det inte. Liebhaber, känd som kvinnokarl redan
när han drev bokhandel i Kvarstad, var en orolig själ, han hörde
till de internationella aktörer som kunde dyka upp och göra
affärer lite varstans i världen. Innehållet och texten
i Weils Happy End stämmer bra med vad vi vet om "Lieber".
Det är dessvärre inte smickrande, men allt finns på en
inspelning med Anne Sofie von Otter.)
På 50-talet övertogs affären i Kvarstad
av två damer om vilka också kan sägas detsamma som om
böcker. Fröknarna Karumää och Björnlund kom över
havet likt Kvarstads invånare gjort långt före dem, men
österifrån. Familjerna "echt deutsch, aus Litauen"
som hade rötter i Sverige och talade svenska som andraspråk,
kände varandra sedan före kriget. "Fröknarna"
de kallades till slut inget annat hade ett förbluffande
stort kontaktnät och var före sin tid i både idéer
och levnadssätt. De brevväxlade med och kände flera intellektuella
i exilen, bland andra Kurt Tucholsky i Mariefred, sas det. De bör
ha träffat den unge Peter Weiss och det påstods att de en gång
haft Nelly Sachs på besök i sin bokhandel. De var själva
litterärt verksamma, utgav den på sin tid bland 40-talisterna
omtalade, visionärt laddade diktsviten "Svår ångest
över Hangöfjärden " som av adjunkten Mörtstedt,
recensent i Kvarstads-Örnen, antogs vara en karikatyr över ett
litterärt manér vilket nog var rätta tolkningen. (Mörtstedt
kände dem väl, han hörde till ortens kulturella innegäng
och hade egen stol i bokhandeln.) Titeln stämde dåligt med
damernas ljusa personligheter. De beskrivs som positiva och pratsamma.
Bokens dystra anslag antas vara en eftergift åt tidens ideal, kanske
en metod att bearbeta och göra sig av med krigsupplevelser.
Rörelsen upphörde på 70-talet när
alla ester förbjöds i Kvarstad. När den stora offentligheten
stängdes för skönlitteraturen blev huset turistbyrå.
Samhället saknar sedan länge egen bokhandel, men de finns som
ännu minns "fröknarna" och den trivsel med tillhörande
boklig bildning de spred omkring sig. Kvarstad är en avlägsen
plats, likt William Carlos Williams Rutherford en mycket dålig miljö
för poeter. Den lilla bokhandeln fungerade som skyddsvärn för
oliktänkare, enklav för exilförfattare, men framför
allt som värmestuga för ortens dagdrivare i alla lönegrader:
Eugen Valentin, maskiningenjör Spleén, Todysseus, Agnes Dei
och jungfru Manér-Ludensvaan här återfanns de
alla från bokhandelns öppnande till dess stängning.
Då som nu antogs böcker och romanläsning
vara något som i högre grad angår kvinnor. "Fröknarnas"
kunde inte leva av böcker allenast och för att klara kontraktet
ökades sortimentet med tyger och sybehör med mera sådant
som en kvinnlig kundkrets kunde tänkas behöva när poesin
fått sitt. Resultatet blev en blandning av boklåda och lanthandel,
"tanthandel" som man skämtsamt kallade affären utan
att ana vad sorts bismak ordet skulle ha med tanke på dagens svensk-baltiska
handelsutbyte med damer inblandade. (Ett modernt företagande i Kvarstads
näringsliv som krokade på tråden men ingen känner
stolthet över är "Gremlins Glädjeresor". Firman,
som bara kunde nås via Interpol, synes ha existerat en kort tid
och har av allt att döma upphört. Om entreprenören Gremlin,
ty det var en sådan, är allt som gått att få fram
att han var engelsman och arbetade "entreprenöriellt" som
var modeord för allsköns affärer, också de han hade
i Polen. Som väntat tycks också Snugge Plywoodstiernas Konsultbyrå
ha varit med på ett hörn med svärfars pengar. Vi har försökt
nå honom för en kommentar men allt telefonsvararen meddelar
är att han lika väntat är "bortrest".)
Ett seriöst försök gjordes att i modern
tid återuppliva bokhandeln, denna gång med kommunalt stöd
och som "sysselsättningsskapande åtgärd" med
Arbetsförmedlingen inblandad. Rörelsen drevs av en Anna Karenina
som senare fick jobb hos Bösendorf & Klimke i Hamburg och som
nu inte hört av sig på ett tag.
Kontor från Målilla, en Rimbo Grande-byggsats
som efter visst besvär blev en bokhandel intill torget i Kvarstad,
centralort i Westergötland-Nerikes trafikområde. Förebilden
ryms egentligen inte inom det strama västgötakoncept som gäller.
Vi byggde kåken för att lära mer om etsteknik och för
att samla erfarenheter inför ett annat bygge med mycket lövsågerier
och där etsning är enda utvägen.
Konsolerna är av två slag: De ursprungliga
och sirliga och de nytillverkade och grövre. Fenomenet kallas rusticering
och är vanligt i de bonnabygder som Skövdebanan beskriver. (Visst.
Men håll med om att det är en snygg förklaring...)
Modellen nästan klar. Plåttaket, nymönjat
där vi också gick ifrån byggbeskrivningen
är en historia för sig. I plasticard, enligt samstämmiga
rapporter det bästa materialet om du skall framställa plåt
i modell. Mässing är bökigare. Metallen utvidgar sig vilket
gör det svårt hålla reda på alla falsar.
|