Opus Grottkvarn
Grottkvarn är ett samhälle i förändring.
En avflyttningsbygd, minst sagt. Ena dagen ser det ut så här
och ...
... nästa dag så här. Men på
tredje dagen ligger bangården öde och tom och stationshuset
som var däruppå är icke mer. Allt man får veta är
att det är flyttat till Skövde och så är det lika
trist igen. Inget att titta på, inget att köra med. Det är
som vore det alldeles omöjligt att få till och med bebyggelsen
att stanna kvar, trots föresatsen att nu, äntligen, skall där
bli något uträttat också på hemmabanan, om än
aldrig så liten. Ett Sisyfusarbete, således, del av en förbannelse
som alltid legat över Grottkvarn. Efter varje nytt försök
är allt plötsligt tillbaka till utgångspunkten. Husen,
loken, vagnarna lever här en tid så länge de är under
byggnad, ett limbo innan de "föds" och får identitet
på Skövdanläggningen varifrån ingen modell återvänder
annat än undantagsvis. De kan stå och skräpa på
Grottkvarnsmodulen bra länge men i samma stund de sista detaljerna
kommer på och de blir färdiga försvinner de. Det gröna
stationshuset mitt i bild saknar vindskivor och slutputs. Några
dagar efter att bilden togs var modellen klar och därmed försvann
den från brädet för att ikläda sig värdigheten
"Upsiöö f.d. stationshus" på Skövdeanläggningen.
Det har hänt att modeller fått åka ett extravarv därför
att färgen visade sig vara fel, numera gör vi därför
en förhandskontroll innan slutmontering sker, men principen är
att har modellen en gång lämnat verkstaden "Armerad Kartong"
och där Grottkvarn är "genomgångsstation", så
ska den icke åter annat än för genomgripande revisioner.
Det finns de som ännu minns en tid då Grottkvarn
hade både spår och stationshus, då det gick att "köra
på modulen", vad som nu menas med det. Något landskap
att tala om har dock aldrig funnits, bara några treetexbitar som
markerat hur landhöjning pågår.
Den gula tvåvåningsbyggnaden är stationshuset i Hjo,
till vänster ses järnvägshotellet under byggnad. Tjänstevagnarna
i förgrunden saknar som synes spår för tillfället.
Krittren är inne för målning. Så snart de fått
färg släpper vi ut dem i teddymarkerna på Skövdejärnvägen.
Vi har sagt det förut. Westergötland-Nerikes
är ibland mer litteratur än en modellanläggning av gips
och skruv. Järnvägens kapitel norr om Kråkvattnet är
inte skrivna än, å andra sidan är stationerna heller inte
byggda.
Ta Grottkvarn, till exempel. De senaste åren
mer arbetsbänk än mj-anläggning och som hör till författarens
stora ofullbordade.
Grottkvarn sätter både fantasin och sig
själv i rörelse. Ibland ligger det sex kilometer norr om Kråkvattnet,
ibland längre bort. I teorin är det ett helt samhälle som
funnits till och från men som egentligen inte existerat annat än
som provisoriskt tankefoster trots att det går att peka ut på
WNJ-kartan och det skrivits åtskilligt om det. Platsens mest kända
invånare är Hulda Gräsroth, som sökte och vann anställning
som vagnstäderska vid WNJ-bolaget 1906. Hennes födelsehem finns
kvar och sköts numera av hembygdsföreningen som också
arrangerar guidade turer i det gamla kvarnstensbrottet.
Namnet är välfunnet, tycker vi. Grottkvarn
var en arbetsplats redan före Viktor Rydbergs tid, då som nu
utan skyddsombud. Den är också stationen som aldrig blev byggd,
i varje fall blev den aldrig färdig och lär inte bli det med
mindre än att gudarna griper in och löser dess invånare
från kontraktet. Eller att Skövdebanan läggs ner och vi
pensionärer behöver en time-saver för att få tiden
att gå.
Grottkvarn förblir en arbetsplats där inget
blir gjort hur man än anstränger sig. Man kommer en bit på
väg, petar ihop det ena stationshuset efter det andra, tycker att
det börjar arta sig så smått. Men så plötsligt
försvinner modellen till Skövde och allt börjar om igen.
Det är som om där vilar en förbannelse över hela samhället
och som man kunde vänta bär en av dess huvudpersoner namnet
Sisyfus. (Egentligen fanns bara två. Den andra var hans dotter.
Visst. Det kan vara dags att kolla uppslagsboken.)
Modulen Grottkvarn var tänkt som allt möjligt:
som en del av linjen norr om Kråkvattnet, som en foto mock-up eller
provbänk för diverse experiment och vilket kanske var
främsta anledningen som en specialsträcka för KB
att avreagera sig på, en plats att lagra all överenergi.
Av allt detta blev intet. Sedan ramverket snickrats
ihop blev Grottkvarn alltid i vägen mest något
att snubbla på. Vi kunde aldrig besluta oss för var den skulle
placeras. Det kändes som att ha en strykbräda i vägen vart
man rörde sig. Det fanns där som en vandrande sjö i Gobiöknen,
ett Shangri-La som ibland var en bangård med stationshus och allt,
men som nästa dag när fotograferingen var över
återgick till att bli listförråd och avställningsplats
för drömmar.
Konkret bestod modulen av en ram 2" x 4"
virke med måtten 45 x 185 cm. Där fanns korkbanvall och plats
för två spår och ännu ett Vretens stationshus med
magasin. Under den tid Grottkvarn var monterad som "hängande
bangård" över diskbänken i hobbyverkstaden stiftades
Shinoharaspår så att man kunde rangera ett tågsätt
fram och åter men sedan gick det utför. Rälsen såldes,
virke som kunde användas slukades av Skövdeanläggningen,
resten hamnade på undantag i uthuset.
När detta skrivs har Grottkvarn plockats fram
igen och vi har åtminstone avsikten att lägga in nya (handspikade)
spår och ställa upp några kåkar intill, mest för
nöjet att ha något att titta på. Vill det sig skall vi
också snickra en ljusramp och måla kuliss av samma ödsligt
sanka slag som dominerar Skövdeanläggningen. Kanske gör
vi det enkelt för oss genom att bara anlägga två spår
utan växlar, eller där allt som syns är sliprarna efter
en växel som legat där förut men som togs bort när
trafiken upphörde.
Planer finns alltså, även om vi anar att
det kommer att gå som förra gången. Du kan inte tjäna
två anläggningar samtidigt, nämligen. I stället hamnar
du i ständig dragkamp om vem som är adressaten för dina
byggansträngningar, om energin skall läggas på hemmabanan
eller klubbjärnvägen.
Just nu är station Grottkvarn avstjälpningsplats
så som den alltid varit. Den enda som har glädje av den är
Smirre katt som funnit att korkbanvallen är en perfekt klösbräda,
lagom porös och smulig. Vad som syns på vår bild är
diverse husbyggen under arbete, alla på väg till Skövde.
Då och då griper lusten tag i en att låta modellerna
stanna hemma, att bygga något eget men då finns risken att
engagemanget för stora klubbanläggningen svalnar. Bilden visar
Grottkvarn i oktober 04, för dagen utan stationshus men med en räcka
halvfärdiga kåkar avsedda för stationen Norrum. Den större
byggnaden med torn är järnvägshotellet i Åsarp, tänkt
för Kvarstad samhälle på Skövdeanläggningen.
Som åren gick blev Grottkvarn således författarens
arbetsbänk. Det lär dröja innan den får stationsvärdighet.
Koncessionen har dragits in. Hemmabanan, om så bara en spårstump
med lite grus omkring, är mer avlägsen än någonsin.
Men drömmen finns där: att en dag komma släntrande på
någon modellträff med hela kovesen Grottkvarn över axeln
och med en nonchalant duns landa det på uppställningsbordet
med upplysningen att detta är också en bit WNJ. Den bärbara
delen, den osynliga som finns till som hemmamoduler hos medlemmarna i
Skövde Modulsällskap och som beskriver norra omloppet av Westergötland-Nerikes,
det som tidigare bara fanns till som tankebana.
Som om alls inget hänt, klubbanläggningen
är riven, föreningen har bytt namn till Skövde Modulsällskap,
tänker jag mig då att min framtida hemmamodul skall spegla
situation Grottkvarn kring året 1960. Stationen är nedlagd
och stationshuset stängt. Sisyfus har blivit förtidspensionär
och Konsumbutiken står tom. Neonskylten har slocknat och bokstaven
"K" har ramlat ner, av kooperationen har blivit "onsum".
På utdragsspåret rostar en gammal virkesvagn, någon
gång onsdagar och fredagar knirkar en Z65 med vagnuttagning
förbi. Allt som minner om Grottkvarns historia med dess dominerande
industri är en lastkaj och en väg som leder till kvarnstensbrottet
som var samhällets förutsättning och bokstavligen en tyngd
om dess hals. Kvarnstenstillverkning var ett hårt och farligt arbete
och Grottkvarn en straffkoloni. Dante hade åtminstone en guide.
Vi får nöja oss med Linnés rader i västgötaresan
där platsen beskrivs som "ett Gehenna utan artige prospekter
med mycket skog som voro däromkring och hörde vi göken
i norr". Vi måste trots allt tänka oss Sisyfus Gräsroth
lycklig ty han jobbade hela sitt liv i kvarnstensbrottet. Ett tröstlöst
arbete som för hans del bestod i att med oxars hjälp rulla de
färdigslipade stenarna uppför ett motlut hela vägen från
brottet till lastkajen där järnvägen tog över transporten.
Konkret handlar det om ett halvdussin byggnader, en
spårplan modell "dogbone", med kanske inga växlar
och högst två spår på stationen där det inre
används. Ramen finns där redan men vad som hindrar planens förverkligande
är att modulens ursprungsmått är tänkta för
en VAZ Combi, Allt om Hobbys dåvarande reportagebil, men att denna
sålts till ett kärnkraftverk i Magnetogorskområdet varför
stationen just nu inte är flyttbar.
Planerna har därför krympts till att passa
baksätet på en Volkswagen och att därifrån kunna
transportera modulen till Skövde där den monteras i ett figursnickrat
fönsterutrymme och förses med påskriften: Grottkvarn.
Del av Westergötland-Nerikes året 1960. Författarens hemmabana,
klar våren 2005.
Vi får väl se. När detta skrivs är
Grottkvarn på väg ut i kylan igen. Uthuset, alltså...
Modell i HO av stationshuset i Grottkvarn,
enligt nya uppgifter identiskt med äldsta stationshuset i Röfors,
tillika brukskontor och nedbrunnet 1915. Därmed faller påståendet
att Grottkvarns stationshus skulle varit av samma typ som Vreten på
HSJ och som fanns i både Upsiöö och Kråkvattnet.
Ett antagande som cirkulerat och som innebär att delar av WNJ-kartan
nu bör ritas om.
Foton av förebilden existerar inte. Utgångspunkt
är en ritning i Torbjörn Ljungqvists bok om LRJ, den utökade
upplagan. Modellen är byggd efter ett antal kvalificerade gissningar,
vi har till exempel utgått från att kåken var faluröd
med vita knutar även om där ingenstans finns uppgifter om att
så var fallet. Teknikerna följer de vanliga inom Skövde
Modellsällskap. Materialet är ply och NE-trä, utom skorstenarna
som är av vitmetall design Rimbo Grande. Tegeltaket är av fabrikat
Noch. Plåttaken är gjorda av card.
|
Stationshuset i närbild. Verandan
är svårtolkad – och svårbyggd. Den beskrivs efter
ett antal försök som "pillig" och är något
förenklad. Alternativet hade varit att etsa den. Å andra
sidan: Vem finns kvar i livet att påpeka eventuella avvikelser
från förebilden? Originalet är borta sedan hundra
år. Det kan på sin höjd skilja på någon
enstaka millimeter och planka. Och – som Wittgenstein lärt oss
om det man inget vet måste man tiga. |
|