Spår
Lite fakta och erfarenheter
|
|
|
Man kan tänka sig många spår
i bredd, som här på Modellrallare i Wästs anläggning
och stationen Mullered (Mellerud) under byggnad. |
|
... eller kan man tänka sig "enkelspåret
på linjen" som här, också på MRW. Banvallen
är en ljudämpande påhittighet kallad "Asfaboard".
BJ-loket är ett bygge av Bo Japlin, noga redogjort för i
Allt om Hobby. |
Fleischmann eller Peco? Mässing eller nysilver? Protofour,
NEM, NMRA eller rysk Månsbostandard? Färdiga yardlängder
eller handlagt? Presspan, pertinax eller treetex? Banvallsgrus i påse
eller sand från Tiveden? Vadå code 55, är'u inte vettig?
Min Flygande holländare klarar bara Trix förkrigsväxlar...
Hurskaru'hare', sa'ru'shinohara' s'aru?
Frågorna hopade sig när vi äntligen
kom så långt som till spårläggning och då
hade vi för bråttom med resultat att mycket blev provisoriskt
och är så än idag. Helst skulle vi haft en rundbana vid
sidan om där de otåligaste fått leka av sig. Man är
så förblindad av utsikten att få köra med tågen
att man stressar vid spårläggningen med följd att det
blir slarvigt gjort.
Med de erfarenheter vi har idag skulle vi riva upp
en del och börja om, även om många förbättringar
gjorts under åren Vi har tagit bort knepiga spårkors, spikat
om kurvradier, doserat, shimmat växlar och minskat totala spårlängden.
Framför allt i underspår.
Erfarenhet nummer två är att där gärna
blir för mycket spår, något som vi påtalat flera
gånger på denna hemsida. Regeln inför alla fantastiska
visioner lyder: Minska antalet spår med hälften. Sov på
saken och tag sedan bort ytterligare några växlar. Vi försäkrar:
Du behöver dem inte. Efter att ha kört modelltåg i mer
än trettio år har vi kommit fram till insikten att det är
roligare att köra på två spår än på
flera.
Vad vi också lärt är att kurvväxlar
sparar utrymme om du bygger trångt. Och att du klarar dig långt
med handomlagda växlar. (Och vändskiva: Vad du skall med invecklad
automatik till där en handjagad Meccanotrissa eller din 0-5-0 gör
jobbet, har vi aldrig förstått. )
En fråga vi heller aldrig fick svar på,
men där det blev ett himla liv när den togs bort: Är det
så snyggt med ljusblå skumgummi som rälsunderlag i underspår?
(Ett skumt. material som åldras fort, för övrigt. Minns
Mössmers rälsbädd av skumgummi. En bra ide som tycks ha
eroderat helt ur marknaden.)
När vi började fanns Peco code 100 att välja
på. Electrofrog, nysilver i metervara vilket var en nyhet. Den äldre
delen av Skövdeanläggningen, SJ-slingan, underspåret,
Forsvik och bangårdarna norrut är Peco. Linjen i övrigt
är till dels handlagt spår. (Visuellt överlägset
och det "svenskaste" som finns.)
Vi är hyfsat nöjda med valet. När Kvarstadlinjen
byggdes ut på 90-talet användes Peco code 75, vackrare att
se på men inte lika driftsäkert. Växeltungans kontaktbleck
är mindre och ligger sämre an mot rälsen i höjdled,
en störning som kunnat undvikas om vi kopplat lite listigare. (Igen:
Vi hade för bråttom. Elektroavdelningen hade rekryteringsproblem.)
Äldre Fleischmann, Liliput och Lima fungerar inte
på code 75, vilket ju är förutsägbart. Finare lok
med finare toleranser uppför sig inte på code 100, vilket i
en del fall förblir ett mysterium. (Jeco S1 till exempel. "Kvarstads
fånge" spårar ur på code 100. Trots försök
med nya löphjul och flera andra åtgärder.)
Kanske hade Shinohara code 83 varit lösningen,
men om detta visste vi inte så mycket, hade mest läst om det
i Model Railroader. Kvaliteten kan vara förtal och antiamerikansk
verksamhet sägs vara ojämn. Peco annonserades överallt,
var lätt att få tag på. Roco-line, Tillig och liknande
fanns ännu inte. Däremot ett system Conrad, nu lika bortglömt
som Pikos I-koppel. Och "Jomo jigs", ett ambitiöst försök
att limma handlagt spår i låge. (Systemet, då ännu
i sin linda, var inte alldeles pålitligt. Vad som hände när
Fleischmannexpressen första gången passerade den nyanlagda
växelgata vi lagt ned en helgs arbete på vore värt ett
eget kåseri. Vare nog sagt att linjen vek av åt höger
men att tåget fortsatte rakt fram. Spårsystemet just där
såg länge ut som en krossad G-klav. Ingen ville se åt
det hållet, trafiken låg nere i veckor...)
Handlagt spår har trots prövningar som dessa
och med mycket "färdigt" på marknaden, sina förespråkare.
Modulen Grottkvarn, som är en "osynlig" del av WNJ och
där Sisyfus Gräsroth föddes, hade först löst
stiftad Shinohara. Nuvarande spårstumpar spikas för hand. Det
handlar om attityd, nämligen, att trots allt tänka sig Sisyfus
lycklig och betrakta också spåret som ett modellbygge. Å
andra sidan: Ingen har det tålamodet idag och vem ser skillnaden
på håll? WNJ-spåren, djupt nedsandade, är av typen
"halvnoga underhållen privatbana". (Cf bild i AoH 5/04.
Jo, det är Peco 100. Duger på avstånd för de flesta
behov.)
Något lärde vi oss ändå: 1. Spårunderlaget
skall vara så stabilt som möjligt, typ "kantställd
bräda". 2. Det optiska helhetsintrycket förbättras
avsevärt om spåren målas, både räler och sliprar.
(Det går fort och är värt arbetsinsatsen.)
En annan bra ide var att använda profilsågad
treetex som banvall.
Argumenten när Peco konkurrerade ut mässingsrälsen
var att deras nickel/silverlegering leder strömmen bättre och
att mässing oxiderar mer. Fråga: Hur förhåller det
sig med blånerade räler? Av vilket skäl det skulle vara
bättre förstår jag inte, det handlar helt om utseende.
Men sämre? Vet någon säkert?
Under de första åren var det si och så
med de normer vi antogs följa, ingen visste säkert vad NEM och
RP25 stod för. Vi använde hjul av alla möjliga sorter,
från Pochers helskive till Maygib 12 mm stjärneker i OO-skala.
Efter ett bankalas med ett fiaskostort antal urspåringar fick Lasse
Lundgren nog och lät Tillorps Mekaniska göra en utredning som
resulterade i en enhetlig hjulstandard och att alla växlar "shimmades"
i hjärtstycket. Sedan blev det bättre. Ett av skälen till
att vi inte släpper in vilka strykjärn som helst på banan
är att de slår sönder "shimset". Tar timmar
att reparera och banavdelningen är redan underbemannad. (Du känner
säkert till den gamla Jelly Roll-Morton låten som tar upp detta
tema: Shim-me-sha-wabble heter den.)
Man kan inte tjäna två normer samtidigt.
Diskussion pågår ständigt om vad "fine scale"
kan antas vara, vad sorts norm Brimalm och "engelsk Jeco" följer.
(Och vi är, igen, inte alltid säkra på vilken norm vi
själva håller oss till...)
Efter år av tester och förbättringar
är Skövdespåren hyfsat säkra. Urspåringar beror
oftare på operatörsfel än på dåligt spårunderhåll.
De är ovanliga under förutsättning att materielen provats
in, fått "vänja sig". Lok och vagnar fungerar inte
oklanderligt direkt ur kartongen, i varje fall hembyggd materiel måste
kollas innan den släpps ut på banan. En viktig sak är
vikten. Det finns normer där också.
Detta var något om spåren på Westgöta-Nerikes
i anledning av en aktuell tråd på modellrallaren.com. Förhoppningsvis
har du någon glädje och nytta av våra erfarenheter. Du
får ta dem för vad de kan vara värda: En stor klubbanläggning
med mycket allmänhetens körning ställer andra krav än
trafiken på en liten hemmamodul där du i lugn och ro kan pyssla
med dina handlagda code 55-räler. Vi har funnit att Peco code 75
i kombination med handlagt är en kompromiss som fyller de flesta
behov.
Till slut: I Modelltåg 96 finner du två
bra artiklar om spår.
Mycket klargörande är också Tillorpsutredningen.
Kanske får vi se den på hemsidan.
"Handspikat", alltså spårläggning
på klassiskt vis med varje syll för sig och rälerna fåstade
med skalenlig spik, förekommer i modern tid bara i skala O och bland
de mest hängivna HOn3-byggarna. Här är Leif Ohlsson "hard
at work" på Göteborgs Modelljärnvägssällskaps
anläggning. Vad som än finns att säga om Peco, Roco, Tillig
och andra tillverkare: Inget slår handspikat spår, det må
ta den tid det tar. I "nollan" är det för övrigt
enda alternativet om resultatet skall bli snyggt. (Foto: GMJS)
|