Sedda byggen 1 Foto: Jens Dahlström Också de små tågen bör ses från
sidan. Så här skall det se ut: Ett A-lok på väg
in i tunneln på Dalsrudsbanan. Det finns som synes fler vinklar
än snett framifrån. Notera röken och de fuktiga stenarna.
Det är bilder som denna som får oss att famla efter den gamla
klyschan "modell eller verklighet". Man blir blasé inför alla modeller man får se på ett Bankalas. Här en kappe rälsbussar: Överst ett Y6-handmönster i skala N, därunder en smalspårsbuss från Rimbo Grande. Längst ned har Claes Mattisson breddat några Rimboplåtar till normalspårvidd. Färgbilden visar prov på firma Entecs produktion, precisionslödda kontaktledningsbryggor, Svaboliftar och framför allt strömavtagare i superkvalitetsutförande.
En Märklin SJ personboggievagn plockad ur BRIO:s jubileumssats med D-loket och passvagnar i "riktigt" trä (vad som nu menas med det). Märklins modeller blir ofta samlarnummer, något som vi förstört på denna vagn genom att byta hjul och koppel. Debatten gick hög om huruvida trä gjorde sig så skalenligt som man önskade. På nära håll känns det lite grovt, men det finns något som heter optisk skala. Så här, i softat ljus blir intrycket mycket övertygande. Som jämförelse en BCO7, etsad och byggd efter konstens regler av Hans Larsson, MRW. Vagnen lanserades som byggsats, som ofta med den här sortens exklusivmodeller i liten serie. Säkert blir också denna "collector's item". En favorit: Nynäsbanans diesellok, senare SJ T31. Modellen är en Hobby-Teknik-plåt över ett Roco V60-chassi. Byggare Robert Liander, Kalmar MJ-klubb. Loket bär spår av att ha varit med om en del. Husmodellbygge när det är som mest inspirerande: Elaffär från Nossebro. Scratch. One of a kind. Byggare: Göran Tholin. Ett annat bygge i samma anda. Gunnarsfors station. Byggare: Dan Berglund. Dalsrudsbanan är namnet på MRW:s järnväg, tänkt att byggas efter BJ-förebilder.
När vi ändå är där passar vi på att stjäla en vy från linjen. Foto: Jens Dahlström (Storbild) |