Sedda byggen 2 <<Föregående sida Nästa sida >>
Sånt här förekommer också. Trots uttryckligt förbud att köra Tp-dieslar på perrongerna. WNJ Kamp & Stödförening tolkar det som en aktion från Smalspårsfrämjandet och ser mycket allvarligt på problemet. Westergötland-Nerikes, tillämpar normalspår, inget annat... (Det skulle vara i O-skala då, vilket är en helt annan sak. Där håller vår ordförande Göran Axelsson som bäst på att färdigställa ett parti västgötasmalspår, skala 1 :45 och spårvidden 19,3 mm.)
SMJ:s motorvagn, en så kallad "hands-free"-modell,
vilar tryggt i Lars Juhlins hand. Julle har en filosofi där han menar
att modeller skall byggas "one of a kind",
en hållning som rymmer essensen för allt modellbyggeri och
som delas av Skövdesällskapet. Exemplet Saxnora-Mohällarnes
motorvagn är avsedd att gå på Ekensholmsbanan och bara
där. Den är byggd av Lars Juhlin och finns i ett exemplar. Av
detta följer en blandad inställning till byggsatser där
ju andra gjort jobbet. Många anser att de kreativa momenten uteblir
när man bygger enligt anvisning. (OK igen vi är
beredda att diskutera var "scratch-gränsen" går.
Mycket är en fråga om tid, pengar och skicklighet, kanske i
sista änden om synskärpa, men här diskuterar vi principen.)
En av de vackraste modeller som visats på
ett bankalas är Olof Levins klassiker från1942, ett handarbete
som står sig än. Porträtt av byggaren och hans modeller
finns i Modelltåg 98.
Fråga en 40-talist efter det svenskaste tag som
finns och många svarar "D-loket", enkannerligen ursprungsversionen
med träkorg. Detta finns i ett antal modellutföranden och diskussionen
fortsätter huruvida Märklins "äkta" trä-D
är en fadäs eller om UGJ: s korg är den rätta. Önskekombinationen
för den rättrogne är en (äldre) UGJ-kåpa och
under den ett Brimalmchassi, snyggt smutsmålat och med ets från
Rene Sjöstrand. Non plus ultra, enligt mj-expertisen, i varje fall
om man bygger med förebilder från SJ:s "brunperiod"
(ett ovanligt klantigt ord). Ingen måtta är på det myckna byggandet och vi har haft glädjen att kunna närstudera åtskilligt i Skövde genom åren. Här Leif Johanssons D-lok i skala O, en av de särklassigaste modeller som byggts på svenska och med en teknikhöjd som svårligen går att överträffa.
Det skulle möjligen vara med något i den här stilen då, en av Erik Waldes finkor, också i skala O, men smalspårig.
Eller, för att lansera ännu en kandidat till titeln Sveriges vackraste scratchbygge: Olof Levins handfilade Sb i HO-skala. Vi som såg den exponeras under ett Skövdekalas och undrar fortfarande hur karln bar sig åt. Falksyn och enkla verktyg, inte fler än att hobbyrummet ryms i portföljen: Man tänker på Czeslaw Slania, frimärksgravören. En speciell gimmick med Olofs byggprogram var att han helst valde förebilder som han själv kört. |