Sedda byggen 3 <<Föregående sida Nästa sida>>
Kvarstad blev uppställningsplats för åtskilligt under flera års bankalas, ofta i bara mässingen. Här en superdetaljerad Cd av Claes Mattisson (senare avhandlad i Modelltåg 98). Från ett diggarmöte på sena 70-talet, ett av de första där man kunde få se helsvenska mässingsbyggen. Malmvagnen och G-finkan är byggen av Per-Åke Blohm, med i föreningen sedan dess tidiga år. B-loket är Göran Axelssons första ånglok, byggt enligt den tidens förutsättningar på ett Liliput-chassi och med hytt och tendersvep från Hobby-Teknik. Modellen tål fortfarande att jämföras med andra men står numera avställd i Forsviks lokstation. Prognosen för att få B-loket i trafik igen är inte gynnsam. Liliputs chassin är inte de slitstarkaste.
Ett annat scratchbygge: lok Sa byggt av Olof Levin. Allt handfilat, hjulen också.
På bankalasen demonstreras chassin, det ena fräsigare än det andra, alla med svänghjul. Vi enkla rallare från Krylbo som nöjer oss med "vanliga" gångegenskaper frågar oss var dito "utöver det vanliga" kommer att hamna. Det är som när Benke Nilsson hoppade två meter i höjd. Man tänkte sig att högre än så kunde människan inte komma. Sedan dess hoppar hon en halvmeter till.
"To the Finland station ", eller Kvarstad, för att vara exakt. Kvaliteten på finska mj-rallares bidrag är alltid av högsta klass ("finish", om man säger...). Scratch bygge är tvingande nödvändighet i Finland eftersom där är ont om halvfabrikat och byggsatser. (Vasa? Jo, man kör på 16,5 mm.)
Kungligt besök från the Pendon layout: Great Western-loket Henry VIII. Vi kände oss oerhört hedrade, vågade inte ens köra modellen. Pendon är, enligt mångas förmenande, den vackraste järnväg som byggts. Ett måste för envar intresserad. Ett danskt tanklok växlar i Kvarstad under Bankalaset år 98. Byggarna, med ett helt koppel invecklade tanklok i bagaget, kom från Naestved. Växlingsrörelsen, från början spansk, är en s.k. "Manuel"... (jo, vi vet. Men ingen tvingar dig läsa det här.) Nej, detta är inte Tivedsbanan, det är Malmö
MJ-klubbs anläggning med ett MLJ-tåg, däribland den mycket
speciella 4:e klass personvagnen. Det cirkulerar en uppgift att loket
skulle vara före detta WNJ nr 2 och att det hamnade på Malmöbanan
i samband med krashen -29. Detta är fel. Om lok nr 2 är mycket
höljt i dunkel, men det är inte identiskt med maskinen på
denna bild som är loket "Berg", välkänt i Skåne.
Om vi törs komma med önskemål så
vill vi se fler kompletta miljöer av det här slaget, gärna
som moduler i större skalor. |