Sedda byggen 4 En resgodsfinka från Perl Modell, en företagsamhet
som när den var ny satte svenska mj-rallare på tidigare helt
okända spår. Westergötland-Nerikes eller, rättare Skövde
Modellsällskap, saknar fortfarande det lagom stora ångloket
som inte behöver vändas, som är enkelt att underhålla,
går lätt på spår men med tillräcklig dragkraft
och som kan rulla hur länge som helst. En beställning finns
sedan länge utlagd på Västerås Vagnagentur som vid
ett modellbyggarmöte hos Smalspårsfrämjandet hade med
sig denna studiemodelI av ett J-lok som vi tänker oss vore det idealiska
privatbaneloket för en järnväg av WNJ:s typ. Alternativet, också med som förslag i upphandlingen, är ett tenderlok av denna typ, snarlikt en SWB-maskin nr 40. På ett bankalas 1984-85 dök Bo Japlin upp med detta F-lok, ett av de få lok vi sett byggda från Keysers byggsats. Bosses andra självbygge, minsann. Med ny drivning med Sagami-motor liggande i pannan och remdrift till en egenkomponerad snäckmodul. Viss uppmärksamhet uppstod då pannan var målad med metalic-lack. Uttalande hördes om "Ska den verkligen vara så där blå?". Vilket ju syns tydligt att den kan vara. Bosses första besök hos WNJ. Inget dåligt första intryck. Det har blivit många besök sedan dess. |