Testa dina WNJ-kunskaper Du är alltid välkommen att besöka oss i
Skövde, men då och då görs stickprov för att
kontrollera att du förstår vad du ser och har läst på
ordentligt. A. Allmän del 1. Legendariska hobbybutiker är ofta knutna till gatunamn med särskild klang för en 40-talist. Anrika Wentzels låg först på Apelbergsgatan, TfA:s Hobbytjänst på Olofsgatan och Firma Eskader finns fortfarande på Gumshornsgatan. En välkänd adress för modelltågrallare var "Bosse på Upplandsgatan", också i Stockholm. Ingen, förutom den som upplevt det, kan föreställa sig den frustration man kunde uppleva då man råkat passera en onsdag då butiken hölls stängd och man visste att ägaren satt därinne någonstans och byggde mässingslok. Draperiet som delade butiken i affär och verkstad var en ikonostas som skilde enkla troende från det utvalda prästerskap som varit därinnanför, en demarkationslinje som bara fåtalet inbjöds överträda. Inre rummet på Upplandsgatan var under 70-talet själva ledningscentralen för svensk modelltåghobby. Företaget som avses är: a. Hobby-Teknik 2. Dominerande mj-fabrikat för den som inte byggde sina lok och vagnar själv "de fyra stora" för att låna en term från tiden var inom modelltågindustrin Märklin, Fleischmann, Trix och italienska... a. Rivarossi 3. Handböcker finns i överflöd men romaner om modellbyggare är få i världslitteraturen. En känd sådan om en sådan skrevs av Nevil Shute och heter: a. En helt vanlig man
4. Världens mest välbekanta modelljärnväg för många den mest inspirerande som byggts är amerikanen John Allen's Gorre & Daphetid. Allen bodde i Monterey, Californien. Namnet på hans anläggning är amerikansk västkustslang och betyder: a. blodig och besegrad 5. Allens livsverk brann upp kort efter hans död 1973. En motsvarande pionjärjärnväg, engelsmannen John Ahearn's Madder Railway är däremot bevarad och med visst besvär fortfarande körbar. Den finns att i se i en engelsk by någon timmes tågresa väster om London där den underhålls av en skara entusiaster som också bygger en egen anläggning av världsformat. Platsen vi talar om heter givetvis: a. Pendon 6. Som repetititon och för säkerhets skull: Den mest ansedda HO-anläggningen på svenska finns på Tekniska museet i Stockholm och är byggd av Uno Milton. (Säkert har du sett bilder från denna.) Landskapets översta lager på Miltonbanan är nedklippt teddytyg, så kallad "fuskpäls" som lämpar sig som åker och äng i HO-skala. Tyget säljs i varianter som: a. rått (Bara så'ru vet, alltså. Frågan går ej att besvara. Vi föredrar ljusgrå teddy à la europeiskt korthår. Det är svårt att hitta rätt sort, men får vi höra att du givit dig på katten kommer du inte in på bankalaset i Skövde!) 7. Utrymmet intill Miltons bana disponerades på 70-talet av Östermalms MJ-klubb. Dess dåvarande ordförande Christer Englind hade också järnväg hemma, en så kallad vägghyllebana som presenterades i ett nummer av Allt om Hobby och som hette: a. Tjäresta Järnväg 8. En känd signatur i svenska tekniktidningar var Bo Holmgren, "Hjulo" för tidiga läsare av Allt om Hobby. Bosse bygger Norra Wermland Bergslagen som är normalspårig och som möter BJ som är smalspårig och som utläses: a. Bergkvara Järnväg 9. En av stationerna på Hjulos anläggning, känd från ett omslag av Allt om Hobby, är berömd för sitt namn och äktturkiska stavning, nämligen: a. Össlöff 10 En av följande stationer hör också hemma på NWB-banan. Vilken? a. Kräkångersnoret 11. Små tåg och äldre handböcker skall man inte förakta. En sådan Vi bygger en modelljärnväg skrevs av en mj-rallare med förflutet hos föregångaren till nuvarande Skövde Modellsällskap. Hans namn är: a. Sven Lingö 12. Bästa sättet att komma in i modelltåghobbyn
är att besöka en mj-klubb. Dessa brukar anges till ett 20-tal
vilket kan vara bra att veta. I Danmark beräknas antalet aktiva klubbar
när detta skrivs till 65. Vilket också kan vara bra att känna
till. Äldsta klubbarna i Sverige är GMJS i Göteborg och
SMJ och Järnvägssällskapet (JS) i Stockholm. Fast det visste
du väl redan? En vy från Göteborgs Modelljärnvägssällskaps anläggning, oöverträffad i skala O på nordliga breddgrader. Modellmiljöer av detta slag förutsätter kollektiva insatser.
Från mj-klubben Modellrallare i West den minnesvärda dag då Perls modell av BJ:s ånglok H3s premiärvisades. Modellerna i förgrunden är en "kapitalplacering" på mj-vis, svår att åstadkomma annat än i klubbregi. Triumviratet på denna bild består av Hans Larsson, Bo Japlin och Hans Ryderwall, eminenta modellbyggare alla och bärande bjälklag i MRW-klubben. 13. Modelltåg är en hobby som angår män långt upp i lönegraderna. och som rymmer många berömdheter. Följande var alla hängivna mj-rallare, en av dem dock inte särskilt känd utanför hemkommunen. Vem? a. Herman Göring 14. På modellrallaren.com en mycket användbar site på nätet frågades nyligen hur man förlänger gipsets bränntid. Det klassiska receptet som vi som vet vad vi talar om och som verkligen vet hur man gör och som gärna skrävlar om det, använder, är att i gipset tillsätta: a. ättika 15. Åter en teknikfråga: Metoderna är flera men bästa sättet att simulera kullersten av äldre typ i HO är att använda: a. färdigpräglade mattor av den typ som säljs
i hobbyaffären 16. Och mer teknik ändå: "Bakpulvermetoden" är ett knep att täta springor och göra plastskarvar osynliga. Bakpulver är ena komponenten. Den andra är: a. cyano 17. GMJS, Göteborgs MJ-sällskap har ett meddelandeblad som heter Rälspiken. Tidigare gav man ut en tidskrift som du skall vara rädd om för den händelse du får tag i gamla nummer och som hette: a. Skarvjärnet 18. En av 1800-talets största mj-rallare var Karl XIV Johan, han som bar en marskalkstav i sin ränsel. Vid sin död sa han: a. Ingen har fyllt en bana liknande min 19. Detta var 19 frågor, Vill du höra fler? 20. Tjugo frågor. Fler får inte plats. Det
är därför det borde stått Tjugo frågor i rubriken.
|