Ofullbordat
En verkstadsrapport
Det sägs att en modelljärnväg
blir aldrig färdig, ett påstående som i någon mening
kan vara sant men som beror på var man sätter gränserna.
Hela skapelsen blir heller aldrig färdig och så kan man ju
säga om varje mänsklig ansträngning, en tidningssida till
exempel, en text som denna. Där finns alltid något som kan
läggas till eller dras ifrån, "improvements never cease"
som det brukar heta i engelsk mj-press. Och då har vi inte räknat
all den tid som går åt till löpande underhåll.
Inte många, inte ens John Allen byggde sin anläggning
helt "klar", något som teoretiskt inte låter sig
göra. Det är sällan man ser en "komplett" anläggning
över tågskiveformatets 1 x 2 meter. Det mesta man får
uppleva är stationshuset på plats med lite spår omkring.
Resten av banan är en "plywood pacific", ett virkesupplag
som väntar på hus och landskap. Det går att med visst
besvär köra runt men byggaren har kroknat halvvägs, oxider
och smuts erövrar banan och det är tveksamt om den jätteanläggning
med höga berg och stora bangårdar han sett framför sig
någonsin kommer till stånd. Det är sant som det står
skrivet i handböckerna: Börja försiktigt, bygg en del i
taget och låt järnvägen växa successivt. Stora anläggningar
av den typ man drömmer om är en sak för mj-klubbar.
Bruno Kock, en föregångsman, förklarade
att från ett visst datum år 1963 var hans Yxkrokens Järnväg
"klar", dvs öppnad för trafik även om där
återstod mycket jobb med landskap och byggnader. Det gick att köra,
vilket var huvudsaken på Brunos "trafikanläggning".
Utsikterna att komma någon vart är störst
i modulformatet där vi sett mycket kompletta "bokhylleanläggningar",
t.ex. Örjan Svanes Nättrabyhamn som brukar synas där smalspårsfrämjare
möts.. Om vi med mj-anläggning menar något större
än moduler är till exempel Stig Johanssons järnväg
i Fjärås helt "färdig" och bland det mest kompletta
vi sett i formatet "hela källaren full" minns vi gärna
Leif Palms HNJ-bana i Vaggeryd. Den mj-klubb som vi tror hunnit längst
i meningen "det mesta på plats" är Malmö. (Läs
MJ-Bladet 3/04 så förstår du vad vi menar.) Här
är man framme vid en punkt där man frågar sig vad man
skall göra härnäst. Miljön är trovärdig
med detaljer överallt, den rullande materielen är balanserad,
elektron fungerar. Även om det säkert finns massor av projekt
igång så skulle inte ens Lenin se vad som omedelbart behöver
göras. (Just han ja. "Mannen från Lena", Uljanov
nånting. Skrev en bok som hette just så: Vad bör göras?)
En "färdig" anläggning betyder
inte nödvändigtvis att den är så knökad att
där inte finns plats för mer. I så fall skulle George
Selioz' Franklin & Manchester ta priset, medan Miltons paradnummer
på Tekniska museet med bara tre hus på anläggningen skulle
rankas lågt. Nyckelordet är konsekvens: Selioz' överbefolkade
stadskvarter är lika "färdiga" som Miltons glesa Sörmlandsterräng.
En bra definition svarar John Allen för. Han talar om "the golden
age of a model railroad. The builder always has plenty of new projects
to construct, yet because there is enough done for good operation, the
need for more to be done is not urgent if you don't feel like doing it."
Ungefär så skulle vi beskriva läget
i Skövde. Känner vi för att köra tåg gör
vi så. Känner vi för att bygga på anläggningen
gör vi det också. Men några större verktygsinsatser
behövs inte längre med mindre än att vi skulle få
för oss att byta skala eller börja om. (Tanken är närvarande
ibland...) En mj-anläggning är lite som Penelopes väv:
man river upp, ändrar, prövar nytt. Skövdebanan har nått
ett stadium där vi jobbar allt mer på allt mindre ytor men
där resultatet syns allt mindre. Vi kan "riva upp" utan
att det märks. Ändå befinner vi oss än så länge
i fas tre där mycket är provisoriskt, ungefärligt, skissartat.
Till "detaljeringsgrad fem" är vägen lång. Vi
talar om "proppar" både vad gäller rullande modeller
och landskap, en förkortning av "propedeutiskt" som betyder
förberedande och som innebär att vi nöjt oss med en studiemodell,
en löst stiftad landskapsyta eller en någorlunda detaljerad
"tills-vidare-modell". Besökaren uppfattar inte alltid
detta. Det ser färdigt ut men är det inte, långt därifrån.
Det finns hur mycket som helst att göra för den som vill ta
ett steg framåt. Skövde är en bit efter både SMJ
och Malmö och tappar avstånd till övriga klubbar eftersom
vi är färre som jobbar på banan. Målet, allt mer
en hägring som åren går och i stunder då det tar
emot, är detaljeringsgrad fem, en moment-22-situation så som
vi beskrivit den på några ställen men som vi kanske aldrig
når. Ett mj-rallarens Nirvana där allt fungerar och underhållet
består i att byta rent i fågelholkarna, smörja skruvbromsen
på G-finkorna, laga en grind mot bortre kortväggen så
att inte krittren slipper ut, förse alla växelkloten med bansignatur,
rensa ogräs i rabatterna.
Klosterarbeten, som det hette i anrika tidskriften
Skarvjärnet, ett av de stora försöken i svensk mj-press
som fullbordades efter bara 23 nummer men som ingen skulle kalla ett misslyckande.
Flyttar vi focus till varje enskild
modell tror vi att många känner igen sig när vi påstår
att här finns det gott om lok (!) i garderoben: Halvfärdiga
projekt som gått i stå, byggsatser som travats på hög
och diverse övergivna byggen som förblir ofullbordade. De finns
där och de är inte färdiga, blir det aldrig ty de blev
inte bra, inte som man tänkt sig i varje fall. Projektet övergavs
därför att annat kom emellan och där ligger det nu sedan
20 år. Med en travestering av Al Capones kända definition på
opera kan om varje modellbygge, hur ambitiöst det än är
anlagt, sägas att "it ain't over til the last detail fits".
Tro oss: Alla modellbyggare har en samling "mackor" av detta
slag. Misslyckanden, helt enkelt. Vargar som söker sin flock, för
att tala verkstadsspråk.
En del är sådant som varit under byggnad
i decennier men där det är för tidigt att tala om misslyckanden.
Det är nu inte hastigheten som avgör och det är slutresultatet
som räknas. Vissa kirurger arbetar långsamt men gör för
den skull jobbet lika bra. Det hade ju inte hjälpt om han speedat
upp tempot men operationen misslyckats och här hittar vi ett axiom:
Modellbygge får ta den tid det tar. Om man stressar blir det sällan
bra. Sedan är det en annan sak att man gjort "uppehåll"
därför att 0,3-borren är slut eller vanligt när
det gäller byggsatser därför att det kommit en ny
version som utklassar den förra, denna gång med gjutna slutsignalhållare.
Låt oss ändå skilja på rena
misslyckanden där vi vågar påstå att modellen förblir
ofullbordad och sådana misslyckanden som vi inte påbörjat
än men där vi ganska snart inser att vi är på väg
mot ännu ett ofullbordat mästerverk. Det finns faktiskt uppgifter
som blir oss för svåra, där vi till slut måste ge
upp och konstatera att vi klarar det inte. (Lugn. Det hände både
Schubert och Beethoven. Däremot aldrig mäster Mattisson, Tobias
Ljung, Jörgen Bergfors och ett fåtal naturbegåvningar
som tar sig förbi vilka svårigheter som helst och dessutom
bifogar förslag som visar på vilka 301 punkter modellen kan
förbättras.)
Det finns byggare som tröttnar när de inser
att de klarar av'et, som överger modellen i samma stund de anar att
"ekvationen går ut", där finns inga problem kvar
att lösa. För den sorten måste allt vara en utmaning,
ju knepigare desto bättre, varje nytt projekt skall överträffa
det föregående. Det finns också byggare som måste
landa allt i ett enda svep, där får inte bli pauser, inspirationen
måste räcka ända fram. Det finns också de, kanske
de flesta av oss, som hinner en bit innan långfilmen börjar,
som orkar med några lödningar till innan de måste upp
och jobba nästa dag och som veckan därpå handlar på
sig ytterligare en byggsats som de fick billigt och som de inte kan låta
bli att pilla lite på innan de bestämmer sig för att gå
över till smalspår eller än en gång byta skala.
Finkan du började bygga förra helgen men där taket hamnade
lite snett är för länge sedan glömd, den tillhör
nu din samling ofullbordade som stadigt växer innan du beslutar sig
för att sälja av en del för att få plats med nya
projekt.
Ett mått på en modellbyggares storhet är
ändå hur mycket han har liggande i lådorna, hur mycket
oöppnat halvfärdigt, nästan påbörjat där
finns. Arbetsmoralen mäts i färdigställandeprocent. Vi
har aldrig mött en helt "ren" byggare som tar sig an en
modell i taget i den takt han själv bestämmer utan tanke på
"nästa". Bara undantagsvis stöter vi på föredömen
med moral över 90 %, något som också kan bero på
klok inköpspolitik. Den förutseende rallaren drar inte på
sig massa junk som han inser att han inte kommer att klara av. Eller har
tid med vilket kan vara samma sak.
Det är ingen konst att misslyckas, betydligt svårare
är att erkänna det. Med bifogade bilder följer ett stycke
bekännelse över några mer eller mindre kompletta misslyckanden,
sådant som i tidernas avslutning kommer att räknas till KB:s
ofullbordade och där jag aldrig känt någon stolthet över
resultatet, bara trötthet vid minnet av all den tid som gick till
spillo. Enda tröst som är mitt modellbyggarmotto och
som håller mig kvar på spåret är några
rader av Szymborska, en kedjerökande käring från Krakow
som är min idol och som uttryckte det så: Jag tror på
år av bortkastad möda.
Strax följer en lista på KB:s ofullbordade.
I samtliga fall antas haveriet bero på byggaren, i enstaka fall
på katten, men inte någon gång på brister hos
byggsatskonstruktören/tillverkaren ty denne är som vanligt höjd
över alla misstankar.
Ändå: Det finns byggsatser som är dåligt
genomtänkta, där passformen kunde varit bättre, där
delar måste nytillverkas eller saknas och där det blandade
slutresultatet inte enbart beror på montören. Förr fanns
en del kejsarens nya kläder, men det är med byggsatser som med
moderna bilar. De har rent generellt blivit bättre. Några direkt
dåliga finns inte, möjligen mer svårbyggda, något
som tillverkaren ibland upplyser om men där det kan vara idé
att spana efter recensioner som finns i Allt om Hobby och Smalspårigt
innan du bestämmer dig för köp. (Också här bör
du ta det försiktigt. Vad som än kan sägas om dessa recensionsbyggen
så är de prov på mycket subjektiv konsumentjournalistik.
Det finns lägen då man är överens om att kalla en
katt en katt, men vad som är enkelt för en van byggare kan fortfarande
kännas besvärligt för den som är ny.)
Trenden går mot förenkling. Borr- och vikanvisningar
är noga genomtänkta. Du viker mer än du löder. En
modern byggbeskrivning går i samma stil som den klassiska tejpreklamen
"drag ut-vik- och riv av mot den tandade kanten". Där detaljen,
till exempel en vagnsida, tidigare var en bit mässing är den
nu en tunnare plåt som skall vikas flera gånger. Det är
givetvis skillnad på en fräsch Rimbo Grande-vagn och en 40
år gammal Hobby-Teknik-plåt från den tid man ritade
för hand. Datorerna gör å andra sidan att detaljerna blir
så tunna att de till slut inte syns och därmed är vi tillbaka
till en ny omgång kejsarens nya kläder.
Frågan om modeller skall bygga med galonbyxor
på eller om de bästa resultaten nås i bara kalsongerna
blir till slut akademisk. En distansbyggare vi känner försäkrar
att alla hans malmvagnar blivit till med nedfälld läm och med
byggaren endast iförd kallingar. Brännsår och svårbegripliga
skador är något man får ta. Det skall göra ont att
tappa lödkolven i knäet, men den vane byggaren väjer inte
för sådant.
Visst. Vi vet om det allihop: Nästa steg är
den virtuella modelljärnvägen. Komplett, färdig från
det du sätter i CD-skivan, aldrig rörd av människohänder.
Vi talar nu om ett släkte som aldrig öppnat en limburk eller
skurit sig på hobbykniven, som har hela anläggningen samlad
på ett minneskort. Ändå vill vi, trots vad som sagts,
trots överflödet och alla valmöjligheterna, dra en lans
för scratchbegreppet och för "gladbygget", de nyskapande
försöken i de knasiga skalorna där kreativiten sätts
på nya prov och där den gemensamma nämnaren är att
det är hobby och att vi utövar den för vårt nöjes
skull.
Även om vi misslyckas då och då.
K-loket (se ovan) var ett scratchbygge
av den sort som fanns före etsdetaljernas tid men som gav massor
av lärdomar av det slag dagens "brass pack" saknar eller
är smarta nog att undvika. De tänker ut någon lösning
på datorn i stället för att slita ut sig med bänkarbete,
inser inte tjusningen med att borra och fila ur för ett antal identiska
fönster när du i stället kan etsa dem.
Modellen på bild en innercylindrad sexkopplad
maskin av BJ/SWB-typ förblev en dröm, tyvärr, men
jag skulle kunna skriva mina hobbymemoarer med utgångspunkt från
detta lok. Inspirationen var en artikel med Jan Gunnarson vid svarven.
Också mitt K-lok kom så långt som på bild i Allt
om Hobby, men därvid blev det. Motorn, till slut ett drivpaket från
Fleischmanns "Svarta Anna", satt i tendern. Loket hade hjul
från Romford och bromsblock från amerikanska Kemtron, i övrigt
var allt handfilat: ramverk, koppelstänger, allt. Jag fick det faktiskt
att rulla, men när Jeco lanserade sitt KA-lok kändes det till
slut som att dragga i fel sjö och projektet övergavs. Det är
i och för sig en angenäm känsla att veta att man gjort
allt själv, men med alltför lockande Brimalmare att jämföra
med ställs hela scratchbegreppet på sin spets. Behovet finns
där inte längre, det blir som att sy sin egen fotboll när
du i stället kan köpa den i sportaffären. Bänkarbete
kan helt visst skänka glädje och tillfredsställelse, men
det är begränsat intressant att själv fräsa mässingsprofiler
då du enkelt kan rekvirera dem från Tyskland. Har du en gång
gett dig på att fila dubbla Heusingerstyrningar gör du inte
om det. Och varför offra en helg på att svarva en sotskåpslucka
som kan köpas som färdig gjutdetalj för några tior?
K-loket, som skulle bli Westergötland-Nerikes
stolthet nummer 2 kom så långt att åtminstone tendern
sattes i trafik, men då som ogräsbekämpningsvagn tillhörande
banavdelningen. Låt oss därför kalla det ett halvt misslyckande.
Tendern stod länge intill stallet i Kvarstad, siffran "2"
kunde fortfarande läsas på buffertbalken. Det hände att
den kopplades till tankloket nr 5 som hade små förråd
och att den då tjänstgjorde som extra vattentender. (Se vidare
kap. Ånglok.)
Loket som förblev en dröm, men en hyfsat
konkret sådan. Måtten togs ur en ritning i boken om SWB:s
rullande materiel, med vissa freelancedrag skulle denna K-maskin blivit
WNJ-lok nr 2. Det är inte troligt att, med den utveckling som följde,
så blir fallet. Modellen hör till de mer "ofullbordade"
vi sett och öppnar för en diskussion om vad ett hembygge är.
Genom åren har vi sett högst ett dussin lok som uppfyllt kraven
för ett "äkta" scratchbygge med de kompromisser som
därvid tillåts (köpta hjul och motor, övriga tillbehör
hämtas från Claes Ohlson.). Med nuvarande utbud av byggsatser
och färdigmodeller är det tveksamt om vi alls får se så
mycket mer av denna sort. Vilket kanske är lika bra. Lägg energin
på hus- och landskapsbygge i stället. Skall sanningen fram
är det mycket svårt att få ett scratchbyggt HO-lok att
fungera, i varje fall med de krav som ställs på krypkörningsförmåga,
uthållighet, dragkraft, strömupptagning mm.
Fotot är ett av få kända med K-loket
i trafik. Se noga efter och du skall finna att chassiet är ofärdigt
och att hytten står lös på gångbordet. Hur tubaorkestern
sponsrad av Nordeeuropas äldsta hobbyaffär som önskar
vara anonym kommer in i denna bild vet vi inte. Kanske ville man
på något vis celebrera att loket tagit sig ända hit,
vilket är bra gjort med tanke på att koppelstänger saknades
på andra sidan. Det är för övrigt samma orkester
som står som limmad längst ut på perrongen i Kvarstad
och som . till men för dem som inte uppskattar mässingsmusik
passar på varje tillfälle att framträda offentligt,
trots vikande publiksiffror. Ingen händelse var så liten att
den inte kunde högtidlighållas genom att man kallade in "promenadorpsen"
som oavsett väder, årstid och anledning stod ständigt
redo. Första gången vi hör den är vid sanatoriets
jubileumsfestligheter 1906. Ett känt tillfälle i modern tid
var när Skövdesällskapets bankalas fyllde 25. Blåscorpsen
var den dagen iförd Lidingö Tunnelbane Orkesters paraduniform,
specalkomponerad och på orkestermedlammarnas begäran kompletterad
med studentmösseliknande huvudbonad. Den röda jackan är
inspirerad och formgiven av kläddesajner Tyttan Byxmeister. Byxorna
äro de vanliga som burits oavbrutet under fem decennier. Till uniformen
bäres strumpor (svarta), skor (svarta) och klädsamma instrumenter
av varjehanda slag.
Corpsen, sommartid förvandlad till brunnsoktett
i järnvägsparen, är också känd från framträdanen
i Thüringen (Tyskland), Nome (Alaska, USA) och Ekensholm (Sverige).
Dess signatur och slagnummer är " Marcia Carolus Ex" och
"Vorwärts über die Schlackengrube". Bonusverk vid
minst fem inropningar är "Mit dem Fahrrad durch S:t Gotthard".
På bilden saknas bastrumslagaren, den senare
med nedsatt hörsel och ständigt på drift.
WNJ-banans "cabooser",
nr 6 som var en äldre vagn från Tekno Bygg och nr 8 som var
en Perl-finka hörde också till dem vi aldrig fick se i trafik.
De ställdes av direkt och förblev "scenic details"
även om jag smutsmålade dem omsorgsfullt för att åtminstone
ge dem sken av ha varit gamla trotjänare. Hur jag skavde och filade
fick jag dem aldrig att gå ordentligt. De hamnade båda på
utdragsspår som bangårdsvagnar.
WNJ konduktörsfinka nr 6 och en Heljans tvålkopp
på stallspåret intill Kvarstads lokstation. Mässingsbyggsatsen
tar en vecka att löda ihop, Heljanvagnen ungefär den tid du
behöver för att få i dig morgongröten. (OK
lite längre då om du skall hinna smutsmåla vilket är
ett måste i detta fall.) Man frågar sig vad som är mest
värt arbetsinsatsen. Mässingsvagnar är vackra att se, men
de är inte det snabba sättet att få ihop en vagnpark.
Dessutom är de svåra att få att gå ordentligt.
Tekno Bygg-finkan ingick i artikelserien "Bygga
utan svans" där det gällde att efter en längre frånvaro
pröva mitt handlag med lödkolven. Jag fann då att som
man blir lite rostig med åren bygger man mer och mer "stand-off".
Sådant som jag tidigare vek ihop snabbt och enkelt får jag
nu ägna mycket tid åt, även om "rätta knycken"
finns kvar. Detaljer som säkerhetskedjor, hästdragöglor,
och underredstvärbalkar bryr jag mig inte om längre, därtill
är livet för kort. Den som har ont av att rambalksmärkningen
är ofullständig och att bromsblocken på vagn nr 6 är
för tunna får klaga för högre instans. Modellen på
bild saknar några gångjärn och kopplarhandtag. Boxarna
av vitmetall har jag bytt ut mot mässingsdito eftersom
jag föredrar att löda. Taket nytillverkades. (Här skulle
jag önska att konstruktören lämnade lite extra filmån
vilket gör det lättare att montera. I övrigt är detta
en utmärkt byggsats med listigt småländska lösningar.)
Till "Les Miserables",
"The Misfits" eller vad vi skall kalla dem hör två
lokaltågsvagnar litt C06, hoplödda ur etsplåtar från
Hobby-Teknik och det svenskaste jag kunde föreställa mig i den
vägen. Jag satt på en balkong och filade en hel sommar i det
tidiga 70-talet, men kom aldrig så långt som till målning.
Har inte gjort det än och lär inte göra det eftersom samma
vagn sedan ett antal år finns på Skövdebanan. Det är
två mysteriösa B6-vagnar av okänd tillverkning som någon
lämnat efter sig. Ingen vet vem, de är välgjorda och snyggt
målade men saknar märkning. "Spökmodeller" som
ingen känns vid trots att vi flera gånger efterlyst byggaren.
Mina C06:or var inget direkt misslyckande man
kan inte gå längre än vad byggsatsen tillåter
men när det var så dags kom hela UGJ-programmet med dekaler
och allt vilket fick HT:s plåtar att se ut som den generation tidigare
de faktiskt tillhörde. Detsamma gällde diverse rälsbussar
och släp som jag lagt ned oändlig möda på blott för
att finna att UGJ/Perls Y6/Hilding Carlsson gav helt andra möjligheter.
Jag kände mig som en falskmyntare som dolt sig för världen
i många år och som när han äntligen står i
begrepp att prångla ut sitt livsverk får veta att floriner
inte gäller längre...
Nej, detta är inte Perls X0a4, det är ett
scratchbygge av den typ som förekom innan de etsade byggsatserna
gjorde entré. Handfilat, således, ett duktigt bänkarbete
utan köpedetaljer som kräver ett antal hobbytimmar för
att bli klart.
GMJS "nollor", Olof Sjöholms produktion,
D-loket som Olof Levin byggde: Helt avslutade scratchbyggen var före
etspoken inte fler än att de går att hålla reda på,
i varje fall vad gäller loken. De har identitet i mj-litteraturen
där de känns igen som "Helge Sundhamns Ua", "Julles
NBJ-motorvagn", "Gregor Levins F-lok" , en sorts hobbyns
Hall of fame med ett exklusivt antal välkända byggen. Ett komplett
modellokomotiv i mässing, med flertalet delar hemtillverkade. Högre
än så kan man knappast komma.
Vad som däremot går att leta upp i landets
hobbyverkstäder är ofärdiga scratchbyggen som exemplet
X4:an ovan, ambitiösa projekt som av skilda skäl gått
i stå och som aldrig lär bli klara. X0a4.an på vår
bild förblir en dröm. Ursäkten för ovanstående
är att det känns inte angeläget att fortsätta. Utvecklingen
har hunnit förbi. Möjligen platsar den som modelljärnvägshistoriskt
minnesmärke. Hur du än jobbar vidare på den så kommer
du inte upp i samma detaljering och finish som Perlmodellen. (Bildbevis
i Modelltåg 97 eller kap. Motorvagnar.)
C06-vagnarna som trängs med X0a4:an är desamma
som nämns i texten. Också prov på modeller som ersatts
av andra och bättre. Allt som återstår och som
väl vore enda skälet att göra dem klara är
känslan att du i så fall gjort modellen alldeles själv.
Det känns inte alldeles fel, nämligen, att som svar när
någon får syn på din X4 stolt kunna säga:
Nä. hörru'du. Det är inte Perl. Det är min alldeles
egen helt hemmagjorda motorvagn.
Bekymret är att allt färre frågar och
att ännu färre bryr sig om skillnaden..
Vi fullbordar kapitlet med en dansk
kylvagn som kostade oss mindre av svett och tårar, (en present,
faktiskt), en Heljanmodell av snap-together-typ, där vi för
en gångs skull är lite nöjda med resultatet, i varje fall
målningen. Produkten är enligt vad vi kunde läsa oss till
lämplig från tre år och uppåt. Däremot anges
ingen övre åldersgräns, något vi reflekterade över
när vi än en gång krälade omkring och letade detaljer
på golvet. Det förefaller som om Arthur Klimke har rätt
i sina "Betraktelser från låg höjd". Vad modellbyggaren
behöver när han blir äldre är framför allt ett
par slitstarka galonbyxor...
Fråga är om Heljanvagnen skall kallas modellbygge
eller ett legomontage av delar. Den här leksaken, en utsökt
graverad plastbit med schmuckpassning överallt, beredde oss inga
svårigheter alls. Med lite extra omsorg utklassar den allt vad du
själv kan åstadkomma på egen hand. Jämför vi
den med till exempel Pochers reklamvagnar från 50-talet finner vi
att det går ständigt framåt, men bortsett från
det inbyggda gympingprogram som tycks ingå i alla byggen vi ger
oss på, kommer vi inte ifrån känslan att detta är
något som följt med frukostflingorna. Vi minns inte säkert
om vi var vakna när vi satte ihop den och hur den i så fall
var som tänkt att ingå i WNJ.s vagnpark. Fullbordad är
den i alla fall. Just nu har vi satt in den i "stora reklamtåget"
på SJ-slingan som innehåller vagnar av alla möjliga fabrikat,
företrädesvis presenter och sådant som råkat hamna
där utan hänsyn till om de passar: gamla Pocher, moderna containervagnar,
en gammal Nynäsare från Fleischmann och Rocos Cementavagnar.
Detta är det elektriska tåget alla sorter och där gör
den sig utmärkt. Det tar en stund arr läsa alla texterna när
tåget drar förbi Mölltorp. Vår Heljanvagn är
för övrigt densamma som på 60-talet syntes intill Älgförädlings
lokaliteter och som vad som än kan sägas om den verksamheten
var möe enklare att montera än övriga projekt vi
misslyckats med i denna artikel.
Heljanvagnen har en logo där det står "KFK",
och som man nog måste vara dansk för att förstå.
Den utläses "Korn och Foderkontoret" vilket bör motsvara
vårt Lantmännen.
KB
Inventeringen fortsätter. Här är en
modell där jag helt enkelt tröttnade, den är för den
skull inget misslyckande. Vagnen är av WNJ standardtyp, påbörjad
vid samma tid då Skövdeklubben tog form. Efter att ha byggt
ett dussin liknande tyckte jag det räckte och slutade tvärt.
Sedan dess har jag inte petat på den, minns bara att den ingick
i en serie som antogs skulle komma att utgöra WNJ:s "första
vagnsuppsättning". (Det gör de fortfarande. De är
roliga att ha på anläggningen och tål att ses på
inte alltför nära håll. Vagntypen byggdes av flera medlemmar
efter en beskrivning som publicerades i Allt om Hobby.)
Det är en skäligen enkel vagn, tillkommen
före "första Västerås-arket" som höjde
kvalitetsmedvetandet flera snäpp och gjorde alla tidgare försök
gammalmodiga. Så när som på lagergafflar och bromsdetaljer
är exemplaret på bild ett hembygge, bara boxar, puts och koppel
återstår för att göra den klar. Vad som verkligen
saknas är motivationen. Westergötland-Nerikes har gott om öppna
godsvagnar och behöver inga nya just nu. I rådande konjunkturläge
står de uppställda i långa rader i såväl Brakåsen
som Kråkvattnet. Få skulle märka om där fanns en
mer eller mindre. (Annars är också detta en tjusning med att
disponera en körklar anläggning med en historia till. Det finns
en "adressat" för vad du bygger, en plats att ställa
modellerna. Men det är med WNJ:s vagnar som med Goethes kärleksvisor:
Fanns de från början eller först när han träffade
Frederike Brion? Så här, alltså: Bygger vi en vagn speciellt
för Westrikebanan eller bestämmer vi oss för att låta
den vara en sådan först när modellen är klar? Frågan
är besläktad med problemet Leonard Bersteins barndom. Varför
var ni så elaka mot Lenny när han var liten, sparkade och slog
honom och så? Svar: Inte visste vi att det var han som var Leonard
Bernstein... )
Det förefaller som om många byggare har
modeller av det slag bilden visar stående i hyllan, de har ingen
hemstation, man har av någon anledning övergivit dem när
bara slutsträckan återstod. Fenomenet är känt i alla
skalor. En av GMJS medlemmar lär ha ett E-lok som var till 96 % klart
redan på 60-talet. På bankalaset syns då och då
modeller som väntar på "finishing touches" som aldrig
blir av. De ser i princip likadana ut. år efter år. En variant
är byggare som av dunkla skäl inte kan förmå sig
att måla modellen. Problemet tycks bottna i någon sorts separationsångest,
en "approach avoidance"-konflikt som vi psykologer säger.
Ju närmre målet desto svårare. Förr eller senare
når du dithän att du måste släppa taget och låta
modellen klara sig själv på banan...
En hel personvagnspark från handfilandets tid,
innan etstekniken slog igenom och gjorde den här sortens hobbyjobb
lika passé som skrivmaskinen, lådkameran, räknestickan
i den digitala världen. Vad vi ser är en korg till en vagn C7
med tak och underrede från en Pochervagn, vidare en personvagn av
den 1800-talstyp Modell-Mekanik skulle presentera några år
senare.
|