Rapport från vagnverkstaden
Vagn nr 1 är en grusvagn littera P av oviss härkomst,
möjligen har den en gång tillhört Säröbanan
och byggts om på WNJ verkstad så att sidolämmarna, förut
fällbara i hela sin längd, gjorts delvis fasta. Vagnen, grå
av smuts och ålder och med tjärade plankor, är att betrakta
som bangårdsvagn och i dåligt skick. På rambalken finns
en övermålad gjuten skylt där man anar texten Göteborgs
Mekaniska Verkstad.
Vagn nr 6 är av litt Gmth och avhandlad i kap. WNJ-banans
cabooser (AoH 1/05). Sth är 30, gången beskrivs som "vaggande".
Vagnen tillhör banavdelningen.
"Randersvagnen", övertagen som tjänstevagn
litt C2 från HNJ år 1930 (och alltså inte skrotad så
som uppges i Leanders bok). Nummer och littera är ännu ej bestämt.
Den skall accesseras i personvagnsparken men går omärkt än
så länge och med den helröda HNJ-målningen intakt.
Taket dock svart.
Randersvagnen ses här på väg ut ur
verkstaden sedan den blivit "förenklad på 301 punkter"
enligt WNJ:s nya verkstadsprogram varvid borttagits fotsteg som var besvärliga
att få dit och igensatts några dörrar emedan "det
drog". Vid samma revision togs HNJ-märkningen bort och ersattes
på Furuflaks initiativ de gamla burkarna på taket med torpedventiler,
en futuristisk modernitet av den sort Falken vurmade för. (Helst
hade han också velat måla vagnen svart, fascisternas färg
på modet, men detta stötte på motstånd hos verkstadspersonalen
som föredrog WNJ:s livré vilket kunde betyda i stort vilken
färgburk som helst så länge den gick åt det faluröda.)
Skönhet är ett medel att förföra
och fängsla och för intresserade som ser skönheten i HNJ:s
gamla skrinda och önskar bygga en HO-modell av den kan meddelas att
Göran Nilsson i London säljer den som "grundplåt",
så kallad "scratch aid", alltså utan hjul, tråd,
fjäderpaket, koppel och buffertar. Etsteknik på denna nivå
är det moderna sättet att komma över svårfunna vagntyper
man vill bygga. Förutsättningen är ett antal entusiaster
som är beredda att satsa tid och research på uppdraget och
att det handlar om små exklusivserier säger sig själv.
Halmstad- Nässjös gamla tjänstevagn lär inte hamna
i Heljankatalogen, inte ens sedan det blev känt att den slutade sina
dagar som hönshus på Westergötland-Nerikes.
Men initativet är bra, plåt och passning
OK. Detta är vagnen Westgöta-Nerikes väntat på och
vill det sig kommer vi småningom att få se också Göran
Nilssons version av NBJ F51 som resgodsfinka på WNJ, högt på
listan ända sedan vi såg den första gången i en
grusgrop i Otterbäcken 1970.
Utan att detaljrecensera byggsatsen (om det är
en sådan och inte bara en "plåt") håller vi
med tillverkarens annonstext om att Randersvagnen är lättbyggd,
således något att börja med för den som är
ovan. Möjligen borde i så fall finnas med en enklare figurer
som visar i vilken ordning fönsterramar och detaljer skall monteras,
byggtips om hur det (tycker vi) är enklare att löda i ramarna
innan korgen viks osv. För den vane lödaren faller "delarna
ihop av sig själva", men den som inte prövat mässingsbygge
förut får fundera en stund. Det är inte självklart
hur, på engelskt vis, nitar skall punsas fram med körnslag
(hellre ett lätt tryck med ritsnålen) bakifrån etc. (Förslag:
här borde finnas med en "övningsbit" så att
man lär sig hur hårt slaget skall vara för att niten inte
skall deformeras.)
Ironiskt nog just som jag fått vagnen
färdig meddelar Göran från London att denna plåt
dragits in, den håller inte längre måttet för den
standard som gäller. Vilket var vad man kunde vänta. C2-plåten
räckte gott för mina behov, men så är det alltid:
Så snart jag hittat fram till något som passar mig, rätt
sorts kattmat, en färg som jag gillar, en förpackning jag begriper
mig på så vet jag att strax därpå dras produkten
in. Nästa gång finns den inte i sortimentet. Den är för
gammal, miljöfarlig, går inte att sälja.
Så det kan ju tyckas lite onödigt då
att spilla mer tenn på Randersvagnen. Den känns lite övergiven
där den står, utstött ur gemenskapen. Mobbad. Anses inte
värd att utvecklas som de andra skrytplåtarna NBJ 11, NBJ 28,
BJ personvagnar. Den här ankungen får väl bli "collector's
item" i stället, som en feltandad Märklinkrokodil eller
så. Samlarna kommer en dag att slåss om den. Ah. titta där!
En tidig Göran Nilsson. (Synd bara att någon slappdasse lött
ihop den så klumpigt. Den hade varit mer värd som originalplåt...)
Figuren som ser till att allt går rätt till
också på verkstaden är för övrigt vår
resande vitmetallady Ludensvan-Manér i egen högfärdig
person, självutnämnd trafikinspektör på WNJ och på
denna bild själv inne för ommålning. Make-up som vi säger
i branschen. Hennes högresta statur, i engelsk O-storlek och som
väckte uppseende var hon visade sig på Skövdesällskapets
HO-anläggning, förklaras som så kallat "värdeperspektiv",
vanligt på äldre målningar. Leonora höll på
sin värdighet. Likt systerdottern lady Nevermore till Saxnora och
Åminne, hävdade hon "nolltillväxtens" förtjänster
och ivrade hon för "nollvisioner". Aldrig att hon skulle
tillåtit sig krympa personligheten till så gemena mått
som "halvnoll" och andra demokratiska påfund. Hellre offrade
hon något åt bekvämligheten och föredrog att sitta
trångt i vagnarna. (Se vidare kap. Resfeber i WNJ-boken.)
För vidare upplysningar om vagnen, se Godsvagnar.
KB
|